Gå til innhold

Hvorfor tjener ansatte i politiet så lite?


Anbefalte innlegg

Jeg googlet litt, fant ut at det var ca 13000 ansatte i politiet i fjor. Og om vi for enkelthets skyld sier alle er utdannet politi. Det er nok noen med lang utdanning, noen med kort, men de aller fleste er politifolk med bachelorgrad.

 

Skal de f.eks gå i fra 350 000kr i lønn, eller hva det nå er en politimann tjener, til 500 000kr, så tilsvarer det nesten 2 milliarder kroner, 2000 millioner kroner.. Derfor har du grunnen til at de ikke får mer. Og for hvert år som går blir utgiftene større og større.

 

Mens det finnes selskaper som hovedsaklig består av ingeniører, med 2500 ansatte, kan øke sin omsetning med mange milliarder på et år.. Da sier det seg selv at der kan må få høyere lønn.

 

Men skal politiet få mer lønn, i en sektor hvor det ikke skapes penger, så må de pengene tas av våre skattepenger og andre ytelser staten får inn. Og det er det jo ingen som vil, ingen her sier de med glede vil betale mer skatt og avgifter?

 

Eller så kan vi jo kutte ut 10000 sykehjemsplasser, legge ned en skole eller 100.. Sånn er offentlig sektor, det er en evig kabal som aldri går opp. Glad jeg ikke er politiker, stakkars folk! :p

Endret av Hyd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

Det er en bachelor, 3 år er 3 år, samme som sykepleier.

Risiko teller ikke, tenk soldater som blir skutt på.

Brannmenn som risikerer liv og helse.

 

Men jeg er enig, politi burde kanskje være 5 år /master og en lønn på 450K og gå derifra

 

tja, er ikke helt riktig det der, min mor som sykepleier ligger tett oppunder 450k i året med tillegg osv,

norske soldater i utlandet tjener meget godt, spesialstyrkene ligger oppunder millen i året,

hva brannmenn tjener skal jeg ikke utale meg noe om fordi jeg rett og slett ikke har peiling, men vil tro det ligger over politiet de ogsaå.

Lenke til kommentar

5 år for å bli politi? Det har heller vært snakk om å korte ned utdanningen. Det jobber flere ufaglærte politibetjenter ute i distriktene, og etter det jeg har hørt har det ikke vært noe problem å utføre normale ordensoppgaver. I såkalte sivile politistillinger som f.eks arrestforvarere og grensekontrollører kreves det ingen utdannelse for å bli. Alle disse utfører politioppgaver. Blir f.eks en arrestforvarer syk kan det være en politibetjent som vikarierer for ham.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...