Gå til innhold

Hjelp til kjøp av filserverkomponenter, UNIX + ZFS


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Jeg snuser på å bygge meg en filserver. Har lest mye, og synes UNIX med ZFS og diskene i RAID-Z (eventuelt RAID-Z2) virker kjempesmart.

 

Har satt opp et forslag til komponenter her: https://prisguiden.no/profil/lister/122962

 

  • Corsair XMS3 DDR3-1600 CL9 4 GB ( 2x2 GB )
  • Asus M4A87TD/USB3
  • AMD Athlon II X3 455
  • Samsung SpinPoint F4EG 2 TB (3-5 stk)

 

Jeg har en gammel Mist 550W PSU ( + en 20 --> 24pin adapter), og et GeForge MX440 PCI-skjermkort (passiv kjøler) jeg kan bruke for å installere maskinen. Kabinett har jeg også; I&S Server tower.

 

Maskinen bør være så stille som overhodet mulig, så kom gjerne med innspill hvis dere har forslag til endringer som vil redusere støynivået. PSUen støyer, men den kan byttes ut på sikt. Jeg har ikke god kontroll på hva som er bra av dagens harddisker, så kom gjerne med andre forslag hvis de jeg har valgt ikke er egnet til prosjektet.

 

Jeg har sett på openinidiana som OS, ettersom jeg har lest meg til at det tar over for OpenSolaris, og at ZFS derfor vil være mer stabilt (nyere utgave) enn med f.eks FreeNAS som er basert på FreeBSD (er jeg helt på bærtur nå?).

 

Takker for innspill!

 

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser jo ikke så halvgale ut det der maskinvaremessig. Du hadde sikkert også klart deg med X2 250 og 2GB RAM, men når prishoppet er såpass lite er det vel ikke vits.

Har hørt mye bra om F4-disken til Samsung. Ulempen kontra WD Green er at du ikke får den med 64MB cache (såvidt jeg kan se), men igjen har F4 en fast RPM som hindrer "lagg" etter inaktive perioder. Antar det er en hjemmeserver du skal bruke dette til, og da tror jeg nok F4 er et av de safeste (og rimeligste) valgene.

Lenke til kommentar

Takk for innspill!

 

Er openindiana "sær" på maskinvare, eller kan jeg regne med at de valgte komponentene vil fungere greit? Er det noe spesielt man må være obs på?

 

Maskinen vil også muligens bli brukt som personlig webserver.

 

Francis

Vel, nå har jeg aldri vært borti Open Solaris og denslags, men det er vel hovedsaklig i områdene lyd, ethernet/wlan og grafikk at det er en overhengende fare for at ting kan være inkompatible. Byttet fra Xubuntu til Ubuntu på en av maskinene mine, og vips så fungerte lyden!

 

OpenIndiana har en oversikt over støttede komponenter, men listen er svært snever, og jeg tviler på at dette er alle komponentene som faktisk vil fungere. F.eks. et Debian-basert OS ville nok vært et tryggere valg hva angår hw-kompatibilitet, men det er slett ikke usannsynlig at OpenIndiana vil støtte maskinvaren din også. Du får ty til Google og se om andre har hatt problemer med nevnt hw.

Lenke til kommentar

Hvis Misten støyer veldig, kan du jo kontakte de du kjøpte den av, og høre hva du kan gjøre. Mener det var Microplex som solgte de, og de setter nok ryktet sitt om at den skal være stille ganske høyt :)

 

Har hatt PSUen siden 2004 (kjøpte den hos microplex :)), så det er nok litt sent å reklamere på den ;).

 

-

 

@srbz; skal google komponentene mtp kompatibilitet. OS er egentlig ikke så viktig for meg, så lenge støtten for ZFS er god. Det viktigste er at dataene mine er trygge (skal også ha backup av bildene mine på ekstern disk, samt jotta.no).

 

EDIT: Har dere anbefalinger til hovedkort med integrert grafikk som kan være aktuelle? Hadde vært fint å slippe MX440 kortet hvis det er mulig.

 

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar

Takk!

 

Jeg har tenlkt en del, og det er mulig jeg har lyst til å finne på noe nokså uvanlig.

 

Min desktop pc består av jobblaptopen min, som jeg booter opp med Raptordisken via e-sata. Det er ikke en ideell situasjon, så jeg vurderer å oppgradere den først.

 

Så kommer spørsmålet. Gitt at jeg lager en kraftig maskin med 8GB RAM og en klokket 2600K, vil jeg kunne installere Openindiana virtuelt (Virtualbox eller VMWare), sette inn disker og lage RAID-Z, for så å mounte raidet som nettverkstasjon?

Tanken er da at jeg om en stund vil kunne flytte raidet til en egen fysisk maskin. Jeg vet dog ikke om virtualiserte maskiner kan "se" upartisjonerte disker? Hvis ikke det går, vil ideen ikke fungere.

 

Er dette tankesettet noe å gå videre med, eller bør jeg kommer på bedre tanker asap? :p

 

Se på det som en midlertidig løsning for å få ZFS (hvis det overhodet et mulig).

 

Francis

Lenke til kommentar

ZFS og virtualisering er fy fy. ZFS liker å full kontroll over diskane sånn at den er ansvarleg for transaksjonar.

 

Eg bruker ZFS saman med FreeBSD, rett og slett fordi FreeBSD er godt dokumentert, har god hardware støtte, er minimalistisk og ikkje minst svært stabil.

 

Ynskje du å ta i bruk realtime compression av data så anbefaler eg 4-6 kjerners cpu. Eg anbefaler også sterk ECC minne framfor vanleg. ECC minne er idag nesten like billig som vanleg minne. Alle Asus hovudkort med AMD socket støtter unbuffered ECC minne. 4GB ram er eit minimum.

Lenke til kommentar

hei

jeg bygget akkurat et test-bygg basert på ZFS. Brukte NexentaStor, som er en gren av Open Solaris. NexentaStor er et kommersielt produkt, men er gratis å benytte for lagring opp til 18TB, noe som holder for meg. Kan anbefales. Om 18TB blir for lite så se på Nexenta Core, som det ikke er noen begrensning på.

 

OpenIndiana er et spennende prosjekt, men er enda ikke sluppet i stabil versjon, men skal etter planen gjøre det i løpet av feb-11. Jeg har ikke ville kjørt en filserver på noe som ikke er stabilt, annet enn som test (med ikke-kritiske data). OpenIndiana er et helt operativsystem, mot NexentaStor som er et produkt som er spisset inn mot lagring / filserver. NexentaStor er nå i versjon 3.0.6, og versjon 4 forventes å ha OpenIndiana i bunnen, mot Open Solaris som er der nå.

 

Virtualisering er absolutt veien å gå! Dagens prosessorer er kraftige, og en filserver er normalt lite cpu-intensift. Installer VMware sin ESXi i bunnen (gratis) og kjør NexentaStor (eller OpenIndiana) oppå. Det er helt riktig at ZFS og virtualiserign passer dårlig sammen, så trikset er å hente disk-kontrolleren med lagringsdiskene direkte inn i den virtualiserte maskinen (og ESXi må da kjøre på en annen disk kontroller). Krever hardware som støtter dette, noe jeg ikke har... :(

 

Se denne linken for VMware og NexentaStor: http://www.servethehome.com/create-nexentastor-vmware-esxi-virtual-machine/

 

Ting å tenke på vedrørende hardware: om du skal kjøre deduplisering (noe de siste versjonene av ZFS støtter) på zfs trenger du en del ram. Ideelt er vel 1GB RAM pr 2TB lagring. Kan og være en tanke å kjøpe ECC-ram, men sjekk at hovedkortet støtter dette.

 

Nå har jeg ikke fått testet ZFS-oppsettet jeg har så mye, men etter det jeg har lest så er ZFS og RaidZ veien å gå for en filserver. Et godt linux-alternativ er forsåvidt det nye filsystemet btrfs, som har mye av funksjonaliteten til ZFS, men btrfs er ikke ferdig nok til at jeg vil ha kritiske data på det enda, så jeg kommer nok til å fortsette med ZFS.

 

Tanken jeg går å leker litt med er å ha en kraftig maskin med VMware installert "bare metal", dvs i bunnen, og så ha NexentaStor som en VM (med egne disk-kontrollere), en Win7 installasjon i VM med programmene jeg jobber mest med (Lightroom og Photoshop), og en linux-server (i VM)som kjører et LAMP-oppsett. Muligens også MediaCenter-pc'en min (USB-tunerne kan bypasses inn). Tanken er at jeg da kan Remote Desktoppe inn fra hvilken den pc'en jeg skulle ønske til Win7-maskina, og bruke den virtualiserte Win7-maskina til tyngre oppgaver (denne vil da ha rask tilgang til diskene). Da klarer jeg meg med 1 kjapp maskin, og kan leve med gamlere hardware på de andre maskinene.

Endret av frodelil
Lenke til kommentar

Jeg er usikker på hvordan man gjør det. Dessverre er VMwares ESXi også litt kresen på hardware, og godtok ikke test-maskinas hardware. Derfor installerte jeg Nextastor direkte, og har ikke sett nærmere på dette enda, men det skal jeg. Må finne ut om hardwaret jeg kjører servern (Windows Home Server) på i dag støtter dette.

 

Men du kan lese mer om hvordan dette gjøres her:

http://www.servethehome.com/configure-passthrough-vmdirectpath-vmware-esxi-raid-hba-usb-drive/

Endret av frodelil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...