Gå til innhold

Nordmenn svindler seg til ny iPhone


Anbefalte innlegg

Har ingen kvaler med å "svindle" på idiotforsikringen, når forsikringsordningen i seg selv er pur svindel... Dette er noe de tjener grovt på, ellers hadde de ikke pushet det så inni H*****e på Elkjip og øvrige kjeder. Har kjøpt denne idiotforsikringen en gang, og da "falt" jeg på sjøen med mobilen en mnd før den gikk ut :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ingen kvaler med å "svindle" på idiotforsikringen, når forsikringsordningen i seg selv er pur svindel... Dette er noe de tjener grovt på, ellers hadde de ikke pushet det så inni H*****e på Elkjip og øvrige kjeder. Har kjøpt denne idiotforsikringen en gang, og da "falt" jeg på sjøen med mobilen en mnd før den gikk ut :roll:

Det skjønner jeg godt og sånt skjer oxo men selskapene tror fortsatt ikke på det lenger. De burde fikse kjedene som selger idiot forsikringer.

Lenke til kommentar

Jeg stiller et stort spørsmålstegn ved at mobiltelefoner i denne prisklassen (ca 5000?) tåler så lite. Jeg kan ikke forstå at skipperen ved roret, Steve Jobs har godkjent at baksiden på iPhone4 også er av glass. Helt utrolig. At denne mobilen har eksplodert i kulda, er ikke bare uheldig, men en vesentlig påminner om at bruk av iPhone *kan* være direkte helsefarlig.

 

Risikosport å kjøpe iPhone?

 

Når det gjelder service graden til Apple, får jeg med denne artikkel inntrykk av en horribel service- mentalitet. At kunden som fikk knust mobilen sin pga kulde, ikke *øyeblikkelig* fikk en ny iPhone4 fra Apple, sier veldig mye om selskapet.

 

Jeg har vurdert å kjøpe iPhone4, men etter å ha lest denne artikkel gjør jeg *ikke* det!

 

Jeg har stor sans for Apples glimrende innovasjons-tenkning, men hva er denne tenkning verd, uten et godt verdigrunnlag, hvor det *ikke* ligger implisitt en elendig kundeservice?

 

Noen fler ankepunkt med iPhone:

Batteriet kan ikke byttes av kunde. Enheten må sendes inn til *autorisert* verksted, hvor den må demonteres for å sette inn batteri. Dekkes ikke dette av garanti, koster det vel skjorta?

 

iPhone kan ikke kjøpes kontant i butikk uten operatørlås. Da *må* den kjøpes via Apples hjemmeside®.

Er iTunes en tvangstrøye? Fint grensesnitt, men hva frihet til å flytte filer/sanger angår, hvor mye frihet har man egentlig?

 

Apples mentalitet minner meg om den nærmest fanatiske mentaliteten til gamle amerikanske selskapet IBM

 

På bedriftsøkonomisk institutt (BI) har begrepet "big business" vært en del av opplæring for studenter. Dette er et begrep som ofte blir brukt i økonomisk fagterminologi, og som etter mitt syn ikke er bærekraftig.

 

Det er svært mye som tyder på at Apple`s fundament er styrt og kontrollert av denne "ideologien".

 

For meg virker det tilsynelatende at det er mye grums bak den skinnende Apple- logoen. Bak fasaden gir min magefølelse inntrykk av noe det er litt ekkelt å reflektere over.

 

Har Apple klart å blende forbrukere på et globalt plan, med et skinnende glansbilde?

 

:thumbdown:

Lenke til kommentar

Grunnen til at idiotforsikringene er så dyre er fordi det er så mange som svindler. Er man lovlydig så er forsikringene veldig overpriset. Svindler man så lønner det seg, med mindre svindelen blir avslørt.

 

 

Synes man bør skille på Idiotforsikringen til Elkjøp ol. og vanlig "skikkelig" forsikring. Jeg ser på Idiotforskringen mer som noe a'la fartsbot forsikringen man kunne kjøpe for noen år siden. På kamerautstyret mitt har jeg tatt ut verdiforsikring hos mitt vanlige forsikringsselskap hvor jeg har mine øvrige forsikringer, og det kunne ikke falle meg inn å misbruke denne. Verdiforsikringen dekker så og si alt av uheldige omstendigheter og koster meg rett under 1000kr året... Og da har jeg forsikret kamerautstyr for godt over 30000kr. Idiotforsikringen jeg kjøpte på Lefdal engang kostet 799 for et år, og forsikret en telefon til 2700kr. Jeg er temmelig sikker på at de som selger disse forskringene er inderlig klar over at svært mange benytter disse som en inbytteordning, men de tjener likevel grovt med penger på folk som lar seg lure, og ikke har samvittighet til å benytte seg av forsikringen.

Lenke til kommentar

Grunnen til at idiotforsikringene er så dyre er fordi det er så mange som svindler. Er man lovlydig så er forsikringene veldig overpriset. Svindler man så lønner det seg, med mindre svindelen blir avslørt.

 

 

Synes man bør skille på Idiotforsikringen til Elkjøp ol. og vanlig "skikkelig" forsikring. Jeg ser på Idiotforskringen mer som noe a'la fartsbot forsikringen man kunne kjøpe for noen år siden. På kamerautstyret mitt har jeg tatt ut verdiforsikring hos mitt vanlige forsikringsselskap hvor jeg har mine øvrige forsikringer, og det kunne ikke falle meg inn å misbruke denne. Verdiforsikringen dekker så og si alt av uheldige omstendigheter og koster meg rett under 1000kr året... Og da har jeg forsikret kamerautstyr for godt over 30000kr. Idiotforsikringen jeg kjøpte på Lefdal engang kostet 799 for et år, og forsikret en telefon til 2700kr. Jeg er temmelig sikker på at de som selger disse forskringene er inderlig klar over at svært mange benytter disse som en inbytteordning, men de tjener likevel grovt med penger på folk som lar seg lure, og ikke har samvittighet til å benytte seg av forsikringen.

 

Selv om de er klar over at folk svindler, så betyr ikke det at de tjener penger som gress, slik du beskriver. Det er jo takket være folk som deg, som betrakter det som en innbytteordning nærmest at det startet med 3 år for alt, så ble 6 måneder, 12 måneder for mobil, og 3år for annet. Tror du de gjorde det fordi de tjente penger som gress, eller fordi småunger løp rundt å svindlet, og de måtte ta grep?

Lenke til kommentar

Er det noe spesielt med forsikringa akkurat på dette dritet fra Apple? På forsikringer generelt f.eks på printere osv får man nye produkter dersom man faktisk slår i stykker produktet med en slegge. Det husker jeg fra den gang da jeg kjøpte meg printer og dem ville selge meg forsikring på den. Jeg sa at jeg likte å slå i stykker printere med slegge, og om jeg ville få ny dersom jeg gjorde det, på forsikringa. Svaret var ja.

Lenke til kommentar

Har ingen kvaler med å "svindle" på idiotforsikringen, når forsikringsordningen i seg selv er pur svindel... Dette er noe de tjener grovt på, ellers hadde de ikke pushet det så inni H*****e på Elkjip og øvrige kjeder. Har kjøpt denne idiotforsikringen en gang, og da "falt" jeg på sjøen med mobilen en mnd før den gikk ut :roll:

 

Det ser mer ut som du henter "fakta" rett ut av brunøyet så du kan rettferdiggjøre lovbrudd.

Lenke til kommentar

Har ingen kvaler med å "svindle" på idiotforsikringen, når forsikringsordningen i seg selv er pur svindel... Dette er noe de tjener grovt på, ellers hadde de ikke pushet det så inni H*****e på Elkjip og øvrige kjeder. Har kjøpt denne idiotforsikringen en gang, og da "falt" jeg på sjøen med mobilen en mnd før den gikk ut :roll:

 

Det ser mer ut som du henter "fakta" rett ut av brunøyet så du kan rettferdiggjøre lovbrudd.

 

Oh please! Dette er "forsikringer" hvor det at du får ny mobil om du pælmer den gamle i veggen, eller drukner den i en øl på fylla er en del av salgsargumentene! Det er et fullstendig unødvendig produkt! Under NORMALE omstendigheter som tyveri, uforutsette uhell osv vil man være dekket av sin vanlige reiseforsikring ol.. Tror du de hadde vært så jævlig ivrig på å selge disse forsikringene om de ikke hadde tjent penger på det?

Lenke til kommentar

Har ingen kvaler med å "svindle" på idiotforsikringen, når forsikringsordningen i seg selv er pur svindel... Dette er noe de tjener grovt på, ellers hadde de ikke pushet det så inni H*****e på Elkjip og øvrige kjeder. Har kjøpt denne idiotforsikringen en gang, og da "falt" jeg på sjøen med mobilen en mnd før den gikk ut :roll:

 

Det ser mer ut som du henter "fakta" rett ut av brunøyet så du kan rettferdiggjøre lovbrudd.

 

Oh please! Dette er "forsikringer" hvor det at du får ny mobil om du pælmer den gamle i veggen, eller drukner den i en øl på fylla er en del av salgsargumentene! Det er et fullstendig unødvendig produkt! Under NORMALE omstendigheter som tyveri, uforutsette uhell osv vil man være dekket av sin vanlige reiseforsikring ol.. Tror du de hadde vært så jævlig ivrig på å selge disse forsikringene om de ikke hadde tjent penger på det?

 

En generell reiseforsikring (om du ikke velger toppforsikring) vil ikke dekke skadeverk påført av deg eller nærmeste familie. Tyveri dekkes normalt ikke i trygghetsavtaler du får hos forhandler, annet enn ved innbrudd. Ved innboforsikring kan du i likhet med reiseforsikringer betale en større premie og få en utvidet avtale som gir deg bedre dekningsvilkår eller lavere egenandel, for uten gode dekningsvilkår vil du måtte betale en egenandel ved for eksempel tap eller skade. I tillegg er det ofte begrensninger i hvor du eller gjenstanden befinner deg (i og utenfor hjem, fellesarealer osv.).

 

En annen misforståelse er at vanlige forsikringer erstatter skadde eller tapte eiendeler med helt nye, men ofte vil det komme aldersfradrag, eller at erstatningsgrunnlaget regnes ut fra den verdi et lignende produkt har på skadetidspunktet. En laptop avskrives årlig generelt rundt 20% i verdi, mens ved en trygghetsavtale fra f.eks. Elkjøp/Lefdal vil du få et tilsvarende produkt uten ekstrakostnad eller tap.

 

I ordninære forsikringsavtaler følger i tillegg aktsomhetskrav og sikkerhetsforskrifter som tilsier at forsikringstaker/forsikrede forplikter seg til å behandle produktet med vanlig forsiktighet og etter de sikkerhetsangivelser som medfølger produktet. Erstatningen vil derfor avkortes om du tar med laptoppen ut på flytemadrassen i bassenget. Kunde må derfor sannsynliggjøre at skaden er omfattet under forsikringen overfor sitt selskap. Da sier det seg selv at en "tabbeforsikring" i veldig mange tilfeller lønner seg.

 

 

 

Med andre ord, hvem tror du egentlig tjener grovt på å gi deg forsikring? En grunn til at en selger gjerne vil gi deg en trygghetsavtale eller lignende forsikringer er rett og slett for å gjøre kunden fornøyd, og selger slipper å få illsinte kunder som blir rævkjørt av eksempelvis Apples bruksvilkår.

 

Tror du bør undersøke hvilke forsikringsavtaler du virkelig har, og hvor de gjelder - det du sier er direkte feil.

Lenke til kommentar

Har ingen kvaler med å "svindle" på idiotforsikringen, når forsikringsordningen i seg selv er pur svindel... Dette er noe de tjener grovt på, ellers hadde de ikke pushet det så inni H*****e på Elkjip og øvrige kjeder. Har kjøpt denne idiotforsikringen en gang, og da "falt" jeg på sjøen med mobilen en mnd før den gikk ut :roll:

 

Det ser mer ut som du henter "fakta" rett ut av brunøyet så du kan rettferdiggjøre lovbrudd.

 

Oh please! Dette er "forsikringer" hvor det at du får ny mobil om du pælmer den gamle i veggen, eller drukner den i en øl på fylla er en del av salgsargumentene! Det er et fullstendig unødvendig produkt! Under NORMALE omstendigheter som tyveri, uforutsette uhell osv vil man være dekket av sin vanlige reiseforsikring ol.. Tror du de hadde vært så jævlig ivrig på å selge disse forsikringene om de ikke hadde tjent penger på det?

 

En generell reiseforsikring (om du ikke velger toppforsikring) vil ikke dekke skadeverk påført av deg eller nærmeste familie. Tyveri dekkes normalt ikke i trygghetsavtaler du får hos forhandler, annet enn ved innbrudd. Ved innboforsikring kan du i likhet med reiseforsikringer betale en større premie og få en utvidet avtale som gir deg bedre dekningsvilkår eller lavere egenandel, for uten gode dekningsvilkår vil du måtte betale en egenandel ved for eksempel tap eller skade. I tillegg er det ofte begrensninger i hvor du eller gjenstanden befinner deg (i og utenfor hjem, fellesarealer osv.).

 

En annen misforståelse er at vanlige forsikringer erstatter skadde eller tapte eiendeler med helt nye, men ofte vil det komme aldersfradrag, eller at erstatningsgrunnlaget regnes ut fra den verdi et lignende produkt har på skadetidspunktet. En laptop avskrives årlig generelt rundt 20% i verdi, mens ved en trygghetsavtale fra f.eks. Elkjøp/Lefdal vil du få et tilsvarende produkt uten ekstrakostnad eller tap.

 

I ordninære forsikringsavtaler følger i tillegg aktsomhetskrav og sikkerhetsforskrifter som tilsier at forsikringstaker/forsikrede forplikter seg til å behandle produktet med vanlig forsiktighet og etter de sikkerhetsangivelser som medfølger produktet. Erstatningen vil derfor avkortes om du tar med laptoppen ut på flytemadrassen i bassenget. Kunde må derfor sannsynliggjøre at skaden er omfattet under forsikringen overfor sitt selskap. Da sier det seg selv at en "tabbeforsikring" i veldig mange tilfeller lønner seg.

 

 

 

Med andre ord, hvem tror du egentlig tjener grovt på å gi deg forsikring? En grunn til at en selger gjerne vil gi deg en trygghetsavtale eller lignende forsikringer er rett og slett for å gjøre kunden fornøyd, og selger slipper å få illsinte kunder som blir rævkjørt av eksempelvis Apples bruksvilkår.

 

Tror du bør undersøke hvilke forsikringsavtaler du virkelig har, og hvor de gjelder - det du sier er direkte feil.

 

 

Jeg er FULLSTENDIG klar over hva en vanlig forsikring innebærer. Hva har jeg sagt som er feil?

Jeg har ikke anntydet at min reiseforsikring dekker at jeg kaster mobilen på sjøen, eller knuser tv'en med slegge...

 

 

Med andre ord, hvem tror du egentlig tjener grovt på å gi deg forsikring? En grunn til at en selger gjerne vil gi deg en trygghetsavtale eller lignende forsikringer er rett og slett for å gjøre kunden fornøyd

 

Det er ikke av veldedighet de selger deg en dyr tillegsforsikring.

Lenke til kommentar

Jeg er FULLSTENDIG klar over hva en vanlig forsikring innebærer. Hva har jeg sagt som er feil?

Jeg har ikke anntydet at min reiseforsikring dekker at jeg kaster mobilen på sjøen, eller knuser tv'en med slegge...

 

 

Med andre ord, hvem tror du egentlig tjener grovt på å gi deg forsikring? En grunn til at en selger gjerne vil gi deg en trygghetsavtale eller lignende forsikringer er rett og slett for å gjøre kunden fornøyd

 

Det er ikke av veldedighet de selger deg en dyr tillegsforsikring.

 

Jeg tror du ikke leste hva jeg skrev, så anbefaler deg å ta en ny titt. Det du skriver om reiseforsikring stemmer for eksempel ikke helt.

Poenget er at uhell kan skje under normal bruk, og det er opp til den enkelte å vurdere om de trenger en slik forsikring fra forhandler.

Og nei, du har helt rett - forsikringen som tilbys er ikke gratis, men er en tjeneste som koster penger som alt annet. Du betaler tross alt for en helgardering, som med all annen forsikring. Å si at forsikringene er dyr er temmelig relativt. En forsikring blir dyr om du legger iPoden i skuffa og knapt bruker den, men blir igjen kjempegunstig når enheten blir fuktskadet og du slipper å punge ut med to nye laken for en ny enhet.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg har alltid ment at disse katastrofe forsikringene var latterlig dyre, dersom folk flest ser på dem som en innbytte ordning så skjønner jeg jo hvorfor.

 

Å si at forsikringene er dyr er temmelig relativt. En forsikring blir dyr om du legger iPoden i skuffa og knapt bruker den, men blir igjen kjempegunstig når enheten blir fuktskadet og du slipper å punge ut med to nye laken for en ny enhet.

 

Forsikringen er svinaktig dyr, på grensen til svindel. Hadde jeg forsikret alle dingser i heimen på denne måten ville den samlede summen kommet opp i 20-30 tusen i året. Da er det langt rimeligere å lage et eget lite "katastrofe fond" (som til og med gir avkastning dersom det ikke benyttes).

 

Note;

Vareretur (angre kjøp) innen 30 dager som bl.a. Elkjøp har gjelder naturligvis ikke forsikringen. Jeg lurer på hvor mange gjenstander som opp igjennom er blitt forsikret og deretter levert tilbake.

Lenke til kommentar

Forsikringen på Elkjøp gjelder innunder åpent kjøp-ordningen. Tror du har misforstått poenget med en slik type forhandlerforsikring. De er ment som supplement til de forsikringer du evt. har, som eksempelvis å forsikre en gjenstand du er ekstra redd for å ødelegge. En slik vare er typisk en mobiltelefon, hvor den lille forsikringspremien du betaler gir deg trygghet i at om det går galt (med tanke på at 1 av 4 mobiltelefoner går i stykker innen 12 måneder*). Det er også her folk gjerne svindler som artikkelen viser til, som igjen bare går utover deg og meg.

 

Hele poenget med forsikringer er forsåvidt at du skal slippe å spare opp "katastrofefond" som du så fint kaller det - og dette gjelder jo på alle plan, fra reiseforsikring, ekstra sikring av kjellerbod til kasko på bilen. Om du føler deg trygg på at du ikke kommer til å bulke, eller at ingen napper ting fra boden din eller at bikkja ikke gnafser i seg telefonen din, så go ahead, men forstå at mange gjerne vil betale for nettopp å ha den tryggheten og vissheten om at noe skjer vil de ikke lide store tap.

 

 

 

 

* Tall fra Moderna Försäkring som så vidt jeg vet eies av Tryg (Vesta).

Endret av Der Kommissar
Lenke til kommentar

Forsikringen på Elkjøp gjelder innunder åpent kjøp-ordningen. Tror du har misforstått poenget med en slik type forhandlerforsikring. De er ment som supplement til de forsikringer du evt. har, som eksempelvis å forsikre en gjenstand du er ekstra redd for å ødelegge. En slik vare er typisk en mobiltelefon, hvor den lille forsikringspremien du betaler gir deg trygghet i at om det går galt (med tanke på at 1 av 4 mobiltelefoner går i stykker innen 12 måneder*). Det er også her folk gjerne svindler som artikkelen viser til, som igjen bare går utover deg og meg.

 

Hele poenget med forsikringer er forsåvidt at du skal slippe å spare opp "katastrofefond" som du så fint kaller det - og dette gjelder jo på alle plan, fra reiseforsikring, ekstra sikring av kjellerbod til kasko på bilen. Om du føler deg trygg på at du ikke kommer til å bulke, eller at ingen napper ting fra boden din eller at bikkja ikke gnafser i seg telefonen din, så go ahead, men forstå at mange gjerne vil betale for nettopp å ha den tryggheten og vissheten om at noe skjer vil de ikke lide store tap.

 

 

 

 

* Tall fra Moderna Försäkring som så vidt jeg vet eies av Tryg (Vesta).

 

 

Normalt vil det uansett være fordelaktig å forsikre gjenstander som en ikke kan betale nytt om skulle ødelegges. En annen ting er også hva en får igjen - typisk innbo og reise har store egenandeler og verditap knyttet til seg. Det er da lett å se prisen alene, men ikke hva verditapet medfører.

Når det er sagt, forhandlerforsikringer er et konsept, men det Codan selger er jo operatørtjeneste, noe kunden selv velger uten å pushes på det.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...