Gå til innhold

Artillerigranat på loftet


spikedsheep

Anbefalte innlegg

Ja, som tittelen sier fant jeg noe urovekkende når jeg romsterte rundt på loftet i gamlehuset. I vinduskarmen stod det en artillerigranat. Jeg fikk ikke målt den, men antar det er snakk om 75 - 85mm eller noe i den dur. Den må være svært gammel, for det har ikke bodd folk i det huset med forsvarsbakgrunn siden starten på 1900-tallet, da en av mine forfedre tjenestegjorde som fanejunker i forsvaret. Den er full av rust, men toppen har ikke rustet da det ser ut til å være av et annet metall. De øverste ringene er det mulig å stille på akkurat som på en 84mm RFK lys eller spreng (som jeg har erfaring med), men det er tre skiver over hverandre med helt forskjellige hakk og tall. Jeg trodde det først var en gammel termos, så jeg løftet den opp og ristet på den. Den hørtes hul inni, for det raslet i rust eller støv der inne.

 

Når jeg skjønte at det var snakk om et prosjektil satte jeg jo den forsiktig tilbake, men jeg tviler ganske mye på at den er skarp. Tror ikke tippoldefaren min var så løk at han tok med seg en skarp artillerigranat og satt den i vinduskarmen på loftet.

 

På skrå oppover står det en skrift som begynner med stor C, men jeg klarer ikke lese det. I metallet på toppen er det inngravert tallene "1911".

 

Noen som vet når den kan være fra?

 

 

inb4 tilkall EOD, jeg gidder ikke få en diger regning fra polisen fordi jeg sløser ressursene deres, om det viser seg å være skrapmetall.

 

 

 

PS: Selve "toppen" er ikke der, som dere ser. Det er et lite hull med en spiss i, som jeg antar er detoneringssplinten. Granaten er også helt flat på bunnen, så den er ment for å bli ladet med krutt bak den, antakelig vis.

post-230661-0-61363300-1297787456_thumb.jpg

Endret av spikedsheep
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kontakt politiet i morgen!

Det du har der er hodet til granaten, altså, den farlige delen.

Granaten ble produsert fra 1860-1934 og ble brukt i 1. verdenskrig.

Ettersom det står 1911 på den er det natturlig å anta at den er fra 1911.

Den det som starter på C som du ikke klarer å tyde står for Christiania Spigerverk.

Bunnen er flat, fordi en rakett-motor ble montert på undersiden for fremdrift.

 

Sprengstoff som er så gammelt er ekstremt ustabilt, faktisk er opphold i nærheten av granaten sett på som risiko, den kan gå av når som helst.

 

edit: klarte å overse at det raslet inni der, om det er en tom granat, er det jo greit nok, om ikke, vil den etterhvert gå av, spesiellt stor fare for det nå etter du har ristet på den...

Er du sikker på at det er en tom granat?

 

Det er forresten en 75mm granat

edit2: toppen er av messing og har derfor ikke rustet.

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker, er derfor jeg spør. Den hørtes tom ut siden det var rasling fra noen småting der inne, men vektmessig har jeg ikke peiling.

 

Jeg har jo tenkt på det å kontakte politiet, men da vil jeg helst kontakte noen litt mer sentralt enn lensmannen, for ellers vil det aldri bli gjort noe med. Huset ligger veldig langt unna nærmeste by, og nærmeste bebodde hus er vel ca. 500 meter unna.

Er også usikker på hvem jeg skal kontakte, i og med at jeg ikke bor der til vanlig, og det er et godt stykke unna der jeg bor nå.

 

Jeg lurer litt på om det er mulighet for å beholde den om den viser seg å være tom?

Også, hva er de skruskivene til? Tidsinnstilling?

Endret av spikedsheep
Lenke til kommentar

Hvis du ringer å sier du har et artillerihode i huset tror jeg nok de sender noen for å se på det. Ellers kan du jo prøve å åpne den med en slegge, hvis du er usikker på om den er tom.

 

edit:

Kom på at spøk ikke alltid blir gjenkjent på internett - ikke slå på den med slegge.

Endret av cozmos
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aner desverre ikke hvem du kan kontakte, men politiet eller lensmannen kan sikkert peke deg i riktig rettning. Det kommer nok ett bombeteam og ser på den, men du kan ikke akkurat kontakte disse direkte...

 

Skruskivene er for å detonere granaten over bakken, jeg er litt usikker på akkurat hvordan det fungerer.

Granaten er fylt med store kuler på innsiden, for å gjøre mest mulig skade.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Har gått en uke siden politiet sa de sendte over saken til Forsvaret. Som alle vet, er forsvaret glade i å ta seg god tid. Politimannen lurte forresten på hvilken type termoser jeg hadde stående i kjøkkenskapet mitt.

 

Trådstarter lever ennå, og har fått noen telefoner om at huset har blitt blåst til dundas ennå. For alt jeg vet er det flere sånne på loftet, så det blir et skikkelig fyrverkeri hvis det først går rett vest.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da ble granaten værende i mitt eie likevel. Hadde en telefonsamtale med en hyggelig offiser fra FOH som sa at det var så stor sannsynlighet at den var tom at de ikke ønsket å gå noe videre i undersøkelsene. Siden jeg hadde ristet på den og hørte at den var hul, og siden den veide såpass lite OG manglet den tuppen yttrest (som jeg aldri husker navnet på), var det stor sannsynlighet at den var tømt. Siden den mest sannsynlig ble innbrakt av min oldefar, som var offiser, ville han nok aldri tatt med seg et skarpt sprenglegme hjem til familien, og la barna sine leke med den.

 

Grunnen til at det tok såpass lang tid med prossessen var fordi det ikke var noen prioritet. Langt unna folk, fritidsbolig, på loftet, og jeg døde ikke da jeg ristet på den. De orket ikke bruke masse penger på å sende personell dit. Det eneste han anbefalte meg hvis jeg fikk lyst til å levere den inn, var at jeg ikke trasket med den under arma igjennom byen og satte den på disken til politiet, siden de fleste vil tro det er en "skarp bombe". Da var det mye bedre om jeg ringte forsvaret slik at vi kunne avtale sted og tid for avlevering, utenom sivilt politi.

 

 

Hadde den ikke vært så rusten og gammel ville jeg borret den opp og laget termos av den, bare for ironiens skyld. Likevel, blir et fint familieklenodie. Fant forresten en gammel, rusten sabel som tilhørte min oldefar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...