Gå til innhold

Prøvd å få bru i over 25 år!


Anbefalte innlegg

http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=3224

 

Litt opp i Norge, nermere sagt; Bodø i Nordland fylke.

 

Det er første punktet for å nå en stor turistantraksjon, nemmelig Kjerringøy. Et av landets første og største handelsted holder til her. I overkant av 400 innbyggere, og flere 10talls tusen turister om sommeren hele veien ifra Tyskland.

 

Flere filmer er spillt inn på Kjerringøy, blant annet I Am Dina med Maria Bonnevie og Gerard Gepardieu med fler kjente norske artister.

 

Men la oss komme til saken. I 25 år har flertallet på Kjerringøy prøvd å fått bygget bro slik at man slipper dagens alternativ.

Dagens alternativ er ferge! Dette er rett og slett en skandale.

 

Men så er det noen få stykker som mener det vil ødelegge sjarmen til Kjerringøy.

 

Er ikke mye sjarm for pendlere, lange køer, stå over ferger, sommerrush pga turister dvs. enda lenger kø, ikke muligheter for rask tilgang til brann, ambulanse og politi.

 

Rett og slett en plass som ikke får videreutviklet seg pga et fåtall sneversynte personer. Kjerringøy blir også en plass som ikke vil henge med samfunnet. Bare det at politi, brann og ambulanse har en usansynelig lang utrykkningstid på drøye 2 timer er jo en skandale.

 

Forventer ikke at alle der ute skal føle med saken og oss innbyggere på Kjerringøy. Men gjør en god gjerning og skriv under vår digitale underskriftskampanje

 

http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=3224

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Historikk

 

Handelsstedet ble grunnlagt på slutten av 1700 – tallet. Det drev handel på et stort omland, og gjestgiveri for reisende. I uminnelige tider har stedet vært brukt som overnattingsplass for lofotfarere. Det kunne ligge hundrevis av båter dratt opp på land ved Kjerringøysundet. Etter hvert vokste Kjerringøy til det rikeste handelsstedet i Nordland. Det var kjøp og salg som la grunnlaget for rikdommen.

 

Handelsmennene på Kjerringøy kjøpte fisk i Lofoten og andre steder i Nordland. Så tørket eller saltet de den, og solgte den videre – blant annet i Bergen. I retur brakte de varer og utrustning som ble solgt fra krambua på Kjerringøy eller i Lofoten. Virksomheten var nokså beskjeden fram til ca 1820. Så kom det ei oppgangstid med høykonjunktur og gode priser på fisk. Etter ca 1860 kom det i tillegg en periode med gode sildeår. Handelsstedets høydepunkt ble nådd ca 1875. Deretter kom langsom tilbakegang. Handelsmannens forsøk på å investere i bergverk, industri og andre moderne foretak var stort sett lite vellykkede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke missforstå meg, er bare frustrerende når det ble bygget bro som er enda lengere en det vi på Kjerringøy trenger til en plass som hadde 186 innbyggere.

 

Glemte kanskje å skrive at med bro til Kjerringøy vil det bli videreføring av riksveien til Steigen kommune.

 

Er kanskje ikke like greit å forstå alt dette når man ikke bor i Bodø/Nordland kanskje. Var bare det at jeg ville prøve å få flere stemmer for å få bygget en bro. Det hadde virkelig ikke skadet!

 

Glemte også å skrive at det nå faktisk er et ganske hett tema og disse enkelt individene på Kjerringøy som ikke vil ha bro har gode kontakter innen politikken.

 

Takker for svar :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

robin740: Hvis dere trenger en bro, kan ikke dere i lokalsamfunnetet betale for broen. Og så kan dere sette opp bompenger for ikke-lokale for å tjene penger. Eller forventer du at andre nordmenn skal betale for broen deres. Be heller om en båt til i rushtrafikken.

 

Forresten det bor 340 mennesker på kjerringøy og wikipedia skriver ingenting om stor turistvirksomhet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Med stedsutvikling gjelder det å dyrke det man har, ikke prøve å dytte inn elementer alle andre har.

 

På kort sikt vil nok en bro gjøre det enklere for de som bor på øya i dag å forholde seg til omverdenen, og omverdenen til øya. Men sakte vil det unike som finnes i dag viskes ut, og bli mer likt alt annet rundt Bodø.

 

På lang sikt vil, som tom waits for alice sier, vil det med bro være mer kostnadseffektivt for samfunnet å flytte all infrastruktur fra Kjerringøy til Bodø.

Så mitt spørsmål til TS: Vil det da være noe eget og unikt ved stedet igjen som vil holde de fastboende på stedet?

Lenke til kommentar

Takker for mange flotte svar :)

 

Mange gode argumenter fra flere av dere.

 

Først og fremst, wikipedia er ikke alt.

 

Et par sitater fra andre sider:

 

– Vi får veldig mange henvendelser om folk som vil forhøre seg om Kjerringøy og Dina, forteller Lise Valberg på turistkontoret i Bodø.

 

-På Kjerringøy gikk også den unge Knut Hamsun i land i 1879, og fant inspirasjon til flere av sine romaner, hvorav mange også er blitt filmet med Kjerringøy som kulisser. Det gjelder blant annet TV-serien «Rosa og Benoni» og filmene «Telegrafisten» og «Pan».

 

-Kjerringøy i Nordland hadde i fjor 35 prosent flere besøkende i fjor enn året før

 

Dette er ikke noe jeg finner på, det er mye turister der på sommeren. Og det øker for hvert år.

 

Så akkurat den gir jeg meg ikke på.

 

Men skal ærlig innrømme at en del av argumentene deres har åpnet det trangsynte synet mitt til å se siden fra flere sider. Jeg er jo ikke turist selv, så kan godt hende at det og må ta båt dit er en del av "opplevelsen". Er sikkert hundre forskjellige årsaker til at Kjerringøy er populært blant turister. Så tviler på at jeg kanskje noen gang vil forstå meg helt på det.

 

Så skal ta en del av argumentene til meg. Men uansett for mitt vedkommende synes jeg bro er en flott løsning.

 

Litt om saken:

 

http://www.an.no/nyheter/article5209091.ece

 

Vil også påpeke at prisen for å reise med fergen over fjorden fra Misten til Kjerringøy koster 57,-

Så jobber du 200 dager i året koster det 22800,- bare for å komme seg på jobb. Hva betaler vi veiavgift for da?

 

Er et lite godt poeng at kanskje Kjerringøy ikke vil bli noe spesielt. Men hva hvis hele flertallet som vil ha bro flytter? Hva er Kjerringøy da? Det er absolutt ingenting, en spøkelsesby hele året forutenom sesongen om sommeren.

 

Takker for svar :)

 

En ting til

 

Bodø Kommune tjener enormt mye penger på Kjerringøy akkurat på grunn av turismen. Dette har politikerne selv sagt. Blir mye forskjellige meninger og mye frustrasjon.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke mene noe om den konkrete saken, men fristes til å sitere en gammel nabo fra enda litt lenger nord i landet, i min gjendiktning:

 

En gang var det en øy. Den hadde folk og fe, skole og postkontor, landhandel og pensjonat. Men den hadde ingen bro. Det var for gale, tenkte politikerne, så de bygget en bro til den lille øya. Og gjett hva som skjedde: Jo, turistene slutte å overnatte på øya, for nå trengte de ikke vente på båten tilbake neste dag. Postkontoret la ned, for nå kunne postbilen kjøre over fra fastlandet. Der kom det også et kjøpesenter, som var mye billigere enn landhandelen, og så forsvant kundene. Det hendte at de savnet praten over en kopp kaffe ute på trammen, men... Så kom skolebussen og tok med seg ungene til en ny og stor skole. Og legebåten gikk ikke lenger, for nå kunne pasientene kjøre til legen.

 

Og en vakker dag begynte ungdommen å tenke: Jeg går på skole på fastlandet, jeg handler på fastlandet, jeg går til legen på fastlandet. Er det ikke like greit at jeg bor på fastlandet?

 

I dag er det en øy. Den har ingen skole, ingen butikk og ingen mennesker. Men den har en bro...

 

Geir :)

 

Hehe, dette må jo ha blitt skrevet i stor depresjon og antageligvis av den største svartmaleren som går i to sko. Hva er øya hvis alle flytter?

Lenke til kommentar

Er et lite godt poeng at kanskje Kjerringøy ikke vil bli noe spesielt. Men hva hvis hele flertallet som vil ha bro flytter? Hva er Kjerringøy da? Det er absolutt ingenting, en spøkelsesby hele året forutenom sesongen om sommeren.

 

Det er et ugyldig argument fordi det er å anta noe som ikke har skjedd.

 

Hvis du som øyboer ikke klarer å finne noe som er spesielt med stedet ditt, så er du dessverre dømt til å feile. Alle steder har noe unikt, noe som kan dyrkes fram og har en markedsverdi. Til og med verdens styggeste sted - Drammen - har klart å bli noe. Jeg er sikker på at Kjerringøy har unike egenskaper som gjør det til et sted som det er verdt å bo på og som det er verdt å besøke.

Lenke til kommentar

Er et lite godt poeng at kanskje Kjerringøy ikke vil bli noe spesielt. Men hva hvis hele flertallet som vil ha bro flytter? Hva er Kjerringøy da? Det er absolutt ingenting, en spøkelsesby hele året forutenom sesongen om sommeren.

 

Det er et ugyldig argument fordi det er å anta noe som ikke har skjedd.

 

Hvis du som øyboer ikke klarer å finne noe som er spesielt med stedet ditt, så er du dessverre dømt til å feile. Alle steder har noe unikt, noe som kan dyrkes fram og har en markedsverdi. Til og med verdens styggeste sted - Drammen - har klart å bli noe. Jeg er sikker på at Kjerringøy har unike egenskaper som gjør det til et sted som det er verdt å bo på og som det er verdt å besøke.

 

Ugyldig argument fordi det enda ikke har skjedd?

Er jo for å unngå en slik situasjon.

 

Så det burde kanskje være lov å bære våpen i Norge? Kan jo ikke si at det ikke er trygt, blir jo et ugyldig argument fordi det ikke har skjedd noe galt.

 

Skjerp deg og tenk deg litt om, og bærre rive ut ifra løse luften og si ugyldig argument fordi det har ikke skjedd enda er jo helt bak mål.

 

Så hvis en person vil ha undersøkt barnet sitt pga mistanke om ADHD skal legen bare si; det er et ugyldig argument, har enda ikke skjedd.

Lenke til kommentar

Hehe, dette må jo ha blitt skrevet i stor depresjon og antageligvis av den største svartmaleren som går i to sko. Hva er øya hvis alle flytter?

Når han sa det så bodde han i OBOS-leilighet på Holmlia. Vi var naboer den gangen. Så ja, han var nok som mange andre fraflyttede finnmarkinger litt desillusjonert på "fremskrittets" vegne.

 

Ja, hva er øya hvis alle flytter? En kulisse for de som reiser til Bodø for å gå i Hamsuns spor? Jeg vet ikke, men jeg vet litt om hvor vanskelig det er å holde liv i noe for turistenes skyld. Turister er uansett en utakknemlig og upålitelig faktor i ethvert regnestykke. Litt finanskrise eller valutasvingning, så er de borte. Det er grunnen - antar jeg - til at turistkontoret melder 35% økning: Vi ser oppsvingen etter siste finanskrisen, da tallene gikk ned...

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1 milliard faktisk.. Dette er snakk om videreføring av kystriksveien. Ikke bare for Kjerringøy sin del. Brua inkludert nye veier og tunnel som blir langt som et ondt år koster 620 millioner ca. Den prisen som er blitt regnet fram til. Dette er den totale kostnaden!

 

Synes ikke dette er ille.

 

Hehe, dette må jo ha blitt skrevet i stor depresjon og antageligvis av den største svartmaleren som går i to sko. Hva er øya hvis alle flytter?

Når han sa det så bodde han i OBOS-leilighet på Holmlia. Vi var naboer den gangen. Så ja, han var nok som mange andre fraflyttede finnmarkinger litt desillusjonert på "fremskrittets" vegne.

 

Ja, hva er øya hvis alle flytter? En kulisse for de som reiser til Bodø for å gå i Hamsuns spor? Jeg vet ikke, men jeg vet litt om hvor vanskelig det er å holde liv i noe for turistenes skyld. Turister er uansett en utakknemlig og upålitelig faktor i ethvert regnestykke. Litt finanskrise eller valutasvingning, så er de borte. Det er grunnen - antar jeg - til at turistkontoret melder 35% økning: Vi ser oppsvingen etter siste finanskrisen, da tallene gikk ned...

 

Geir :)

 

Kan vel si meg litt enig på den :)

Lenke til kommentar

620 millioner?

 

350 innbyggere? Blir ikke det litt drøyt i forhold til...

 

Er det ikke billigere for staten å si at dem som jobber på fastlandet men bor på øya kan få skattefratrekk for reiseutgifter?

- Nei, vent, slik er det alt.

 

Hva om man gjorde det billigere å bo på denne øya i forhold til å bo i byen. La oss gi dem billigere tomter og hus!

- Nei, vent, slik er det alt.

 

Når ble det egentlig en menneskerett å få fastlandsforbindelse når man faktisk bosetter seg på øyer langt uti havgapet?

  • I det plassen blir brukt til en filminnspilling?
  • I det man får turister til plassen?
  • I det man finner ut at båt tar lenger tid enn bru, og tid er som kjent penger.
  • I det man innser at staten har gjennomført idiotiske prestisjeprosjekt til enda mer gudsforlatte øyer tidligere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...