Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

hei jeg skal bli pappa :O


Anbefalte innlegg

hei jeg føler siden dama mi vil ha barnet så sier jeg bare greit. jeg gjør jo alt for at både hun og jeg skal klare til og med med en liten knert!!! men jeg lurer på noen ting, når søke støtte fra nav? og om det er mulig hvis kun far har jobb dama er vel egentlig en "skole elev/ senere jobb" om det er mulig. vil ha seriøse svar :)

 

 

takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, Gratulerer :)

 

Jeg anbefaler at dere bestiller en rådgiver time på nav så fort som mulig.

 

Det er ganske sære regler for utbetaling av penger ved fødsel. Min samboer gikk glipp av mange penger siden hun ikke hadde jobbet nok i løpet av svangerskapet. De på nav som er rådgivere er ikke de som godkjenner søknaden er det bare å gå ned å spørre og grave i vei. Kan være det gjelder andre regler hvis man er fulltidsstudent. derfor er det viktig å vite det med en gang dama er gravid.

 

For det er skikkelig kjipt når du sitter der pengelens og irriterer deg over at det bare var noen småting man skulle gjort anderledes for å sitte med noen penger i støtte fra nav....

 

Mvh Joacom

Endret av joacom
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Om hun er student får hun ingenting ekstra bortsett fra barnebidrag, men hun får omgjort et helt år med studielån til stipend. Det forutsetter at hun har hatt studielån i et år før fødselen. Du får betalt fødselspermisjon om du har jobbet nok i 6 måneder før fødselen. Ta et møte med nav, grav og spør om alt. De er ikke alltid like flink til å gi informasjon. Alle får startbeløp på litt over 30000 for å kjøpe utstyr til babyen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gratulerer! :)

 

 

Om hun er student får hun ingenting ekstra bortsett fra barnebidrag, men hun får omgjort et helt år med studielån til stipend. Det forutsetter at hun har hatt studielån i et år før fødselen. Du får betalt fødselspermisjon om du har jobbet nok i 6 måneder før fødselen. Ta et møte med nav, grav og spør om alt. De er ikke alltid like flink til å gi informasjon.

 

Lånekassen hadde en ordning før med fødselsstipend som varte i åtte måneder, nav opplyser ikke om dette, så ta kontakt med lånekassen selv. Nav og lånekassen har ingenting til felles, det er to forskjellige instanser som det må søkes fra, noe som medfører at noen faktisk får dobbelt opp.

 

Om samboeren er frisk og rask kan det lønne seg å skaffe seg en ekstrajobb fort som fy. Om hun har inntekt seks av de ti siste månendene før termin får hun/dere foreldrepenger.

 

Alle får startbeløp på litt over 30000 for å kjøpe utstyr til babyen.

 

De som ikke har rett på foreldrepenger (permisjonspenger for å ta fri fra jobb) får rundt 33000 i engangsstønad ja, som da skal vare den tiden man ønsker å gå hjemme med barnet, ofte oppunder ett år. (Ja, latterlig liten sum, holder ikke mange månedene..) Ingen får penger til utstyr til barnet, dette trenger jo heller ikke koste noe om man arver, får i gave etc.

 

 

Skriv ned alt dere får beskjed om fra nav, og google litt på nettet om hver ting. Også ting dere får beskjed om at dere ikke har rett på. Mange ansatte hos nav oppgir ikke rett informasjon hele tiden, både pga glemsel eller lite kunnskap, så husk alltid å dobbeltsjekke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...