Gå til innhold

Fujifilm setter pris på X100


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal jeg gjette vil jeg tro det har noe med den bejublede leaf-shutteren å gjøre.

 

AtW

 

Hvorfor har da kameraet en hastighet på hele 1/4000?

 

Vet ikke helt, igomed at det kun er en begrensning på aperturemode så kan jeg jo kaste ut hypotesten at en leaf-shutter kanskje er raskere på visse blenderåpninger? Men jeg er ute på dypt vann her må det påpekes. Det virker lite naturlig å kaste inn en slik begrensing uten grunn i et slikt kamera.

 

AtW

Lenke til kommentar

1/30s skjønner ikke jeg heller.

 

At 1/4000s bare kan nås ved F8 eller mindre åpning er for så vidt greit å skjønne. Bladlukkeren ligger jo inne i objektivet, sannsynligvist klin inntil blenderlamellene, og fungerer jo nesten som en hurtigarbeidende blender. Selve åpningen og lukkingen skal jo ideelt sett gå på 0 sek, noe som selvsagt ikke lar seg gjøre pga massetreghet, og da hjelper det å kunne redusere "slaglengden" når topphastigheten skal nås. Ved vidåpen blender må denne rekke over en åpning på nesten 12 mm, mens den ved F8 kan hvile litt etter å ha unnagjort en åpning på under 3 mm før den tar fatt på samme turen tilbake til lukket tilstand. Faktoren på 4 i denne geometrien får meg til å tro at det ikke er usansynlig at max speed på vidåpen blender faktisk kan være 1/1000.

 

Bortimot lydløst og vibrasjonsfritt er det uansett.:)

Lenke til kommentar

1/30s skjønner ikke jeg heller.

 

At 1/4000s bare kan nås ved F8 eller mindre åpning er for så vidt greit å skjønne. Bladlukkeren ligger jo inne i objektivet, sannsynligvist klin inntil blenderlamellene, og fungerer jo nesten som en hurtigarbeidende blender. Selve åpningen og lukkingen skal jo ideelt sett gå på 0 sek, noe som selvsagt ikke lar seg gjøre pga massetreghet, og da hjelper det å kunne redusere "slaglengden" når topphastigheten skal nås. Ved vidåpen blender må denne rekke over en åpning på nesten 12 mm, mens den ved F8 kan hvile litt etter å ha unnagjort en åpning på under 3 mm før den tar fatt på samme turen tilbake til lukket tilstand. Faktoren på 4 i denne geometrien får meg til å tro at det ikke er usansynlig at max speed på vidåpen blender faktisk kan være 1/1000.

 

Bortimot lydløst og vibrasjonsfritt er det uansett.:)

 

Jo, men om man velger å ha lukker-prioritet i kamera og velger f/8, så forstår jeg ikke hvorfor ikke firmwaren da åpner for hastighet opp til 1/4000. Mulig den gjør det dog, bare at man testet i lite lys så man hadde en lavere f-verdi. Dersom ikke, må man bruke ND filter i Sør-Europa f.eks...

 

Har nå egentlig lukker vibrasjonen noe å si sammenlignet med all annen vibrasjon?

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Jo, men om man velger å ha lukker-prioritet i kamera og velger f/8, så forstår jeg ikke hvorfor ikke firmwaren da åpner for hastighet opp til 1/4000. Mulig den gjør det dog, bare at man testet i lite lys så man hadde en lavere f-verdi.

Sannsynligvis er det ikke firmware som er i problemet, men den fysiske designen av lukkermekanismen - vil tippe den er konstruert for å åpne opp til to åpninger, en F2 og en F8.

 

Dersom ikke, må man bruke ND filter i Sør-Europa f.eks...

Nja. "Sunny 16" forteller meg at ved et motiv opplyst av en høy sol på en skyfri himmel, er det korrekt med noe ala ISO250 ved en blender på F8 og lukkertid 1/1000s. Det er ikke ofte motiv blir særlig mer opplyst enn det, og i sånt tilfelle kan man jo skru ned ISO litt før man evt kjøper gråfilter ;)

 

Har nå egentlig lukker vibrasjonen noe å si sammenlignet med all annen vibrasjon?

Et småtungt kamera, stort nok til å ha et godt grep, og verken et klaprende speil eller en sparkende lukker - tror det kan bli bra, jeg :D Man kan ikke skylde på kameraet i hvertfall, da er det høy puls eller lite trening på grep og utløserfingeren som gjenstår...

Lenke til kommentar

Sannsynligvis er det ikke firmware som er i problemet, men den fysiske designen av lukkermekanismen - vil tippe den er konstruert for å åpne opp til to åpninger, en F2 og en F8.

 

Får håpe det ikke bare er f/2 og f/8 i kameraet ;) Men at lukkeren ikke kan være tregere enn 1/30 er vanskelig å forstå.

 

Nja. "Sunny 16" forteller meg at ved et motiv opplyst av en høy sol på en skyfri himmel, er det korrekt med noe ala ISO250 ved en blender på F8 og lukkertid 1/1000s. Det er ikke ofte motiv blir særlig mer opplyst enn det, og i sånt tilfelle kan man jo skru ned ISO litt før man evt kjøper gråfilter ;)

 

Vel, med f/8 så har man muligens 1/4000. Men 1/1000 begrensning vil gi en god del utfordringer når man ønsker å ha liten dybdeskarphet. I alle fall min erfaring fra Hellas.

 

Et småtungt kamera, stort nok til å ha et godt grep, og verken et klaprende speil eller en sparkende lukker - tror det kan bli bra, jeg :D Man kan ikke skylde på kameraet i hvertfall, da er det høy puls eller lite trening på grep og utløserfingeren som gjenstår...

 

Mitt poeng er vel at jeg ville tro at vibreringen til fotografen er større enn speilet, så om det ikke egentlig er en neglisjerbar effekt med speilvibrasjon. ;) Skal man studere pixelene, så duger ikke Bayer sensoren heller... :no: Foveon :love:

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Slutt å post oppdateringer i denne tråden! Jeg hadde lagt innkjøpsplanene for X100 på hylla og nå fyker den på toppen av kjøpslista, igjen :blush:

 

Den er god på høy ISO. Fint apparat til sene julekvelder og familiebilder uten blits :)

 

Anmeldelsen over var da ikke så positiv, syns jeg (prisen tatt i betraktning).

 

Litt morsomt når man sammenligner x100 med Leica M, så trekker man frem at x100 ike har så rask autofokus. Hvor rask er autofokusen til M-serien :confused:. Når det gjelder Leica X1 som har autofokus, så virket den ekstremt treg i lite lys. Men det er mulig firmware har bedret det? Kikket litt på youtube.

Lenke til kommentar

Å nei. Prisen er nesten lav nok til å forsvare et kjøp i nærmeste fremtid. Så var det tablet og ny telefon og ...

Driter du i ny tablet og telefon, som begge sikkert er helt meningløse oppgraderinger så har du jo råd ;)

 

Synes det ser mer og mer lovende ut. Ikke de meste spennende bildene enda, men de kommer nok etterhvert.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...