Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne


  

262 stemmer

  1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

    • Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

    • Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

    • Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

    • Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

    • Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

    • Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

    • Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

    • Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

    • Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

    • Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

    • Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

EU truer Israel med bistandskutt

Israel må selv ta regningen og sørge for palestinerne i de okkuperte områdene dersom ikke fredsforhandlingene fører fram og resulterer i opprettelsen av en palestinsk stat, truer EU.

 

EU er en stor bidragsyter til de palestinske selvstyremyndighetene og har siden Oslo-avtalen ble inngått for 20 år siden bidratt med rundt 2,5 milliarder kroner årlig. Dette kan det snart bli slutt på, opplyser sentrale EU-kilder til den israelske avisen Haaretz.

 

Dersom forhandlingsrunden som ble innledet tidligere i år ikke fører fram, og partene ikke blir enige om en avtale som innebærer israelsk tilbaketrekking og opprettelse av en palestinsk stat, truer den palestinske ledelsen med å kaste inn håndkleet og overlate det hele og fulle ansvaret for området til okkupantmakten Israel.

 

 

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/eu/artikkel.php?artid=10148358

 

Nye problemer for Israel samtidig som de skjelver over hvordan avtalen med Iran kan bli for dem... Og med de økonomiske utfordringene USA har for tiden kan ikke de uten videre betale alt for Israel heller.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal til Palestina / Israel i påsken. Oppfordrer flere det samme for å se og lære på nært hold :)

 

Gled deg, det er et vakkert sted, på tross av konflikten. Hvis du vil oppleve hvordan okkupasjonen faktisk føles for palestinerne, så vil jeg anbefale:

- Ta buss fra Jerusalem til Ramallah, og på vei tilbake gjennom Qalandia checkpoint (du finner alltid en pirattaxi på andre siden). Da får du virkelig kjenne hvordan det er å være annenrangs borger i eget land.

- Gamlebyen i Hebron, hvor Israel har okkupert halvparten og prøver så godt de kan å trakassere de gjenværende palestinerne ut. Den tidligere travle handlegaten Shuhada street, som Israel har stengt, bør også oppleves.

- Besøk huset til Claire Anastas i Bethlehem. Muren omringer huset hennes på tre kanter, og familien får ikke lov til å oppholde seg i husets øverste etasje, gjør de det risikerer de å bli skutt. Huset ligger like ved den historiske veien mellom Jerusalem og Bethlehem, samt Rachels grav, men pga. muren er nå veien sperret av og Rachels grav kun tilgjengelig via buss fra Jerusalem.

- Rund det av med en dag på stranda i Jaffa, så får du se kontraster. Finn også plaketten som redegjør for Jaffas flere tusen år gamle historie; for å si det sånn, det er spesiell lesning.

 

Bare spør om det er noe du lurer på. Jeg kan ikke alt, men jeg har besøkt begge land og vet litt av hvert om området og hvordan det er å være turist der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Abbas hardt ut mot Israel etter drap på 15-åring

President Mahmoud Abbas anklager Israel for «kaldblodig likvidasjon» av en palestinsk 15-åring på Vestbredden.

 

Wajih Wajdi al-Ramahy ble skutt og drept i flyktningleiren Jalazoun utenfor Ramallah på Vestbredden lørdag.

 

Ifølge faren hadde gutten vært i butikken for å handle, da han uten forvarsel ble skutt og drept av en israelsk soldat som voktet en bosetning i nærheten.

 

To venner av 15-åringen, som var sammen med ham, forteller også at han ble skutt og drept av en israelsk soldat. Det skal ikke ha vært uroligheter i området.

 

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Abbas-hardt-ut-mot-Israel-etter-drap-pa-15-aring-7399494.html

 

Igjen viser Staten Israel sitt sanne ansikt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Gled deg, det er et vakkert sted, på tross av konflikten. Hvis du vil oppleve hvordan okkupasjonen faktisk føles for palestinerne, så vil jeg anbefale:

- Ta buss fra Jerusalem til Ramallah, og på vei tilbake gjennom Qalandia checkpoint (du finner alltid en pirattaxi på andre siden). Da får du virkelig kjenne hvordan det er å være annenrangs borger i eget land.

- Gamlebyen i Hebron, hvor Israel har okkupert halvparten og prøver så godt de kan å trakassere de gjenværende palestinerne ut. Den tidligere travle handlegaten Shuhada street, som Israel har stengt, bør også oppleves.

- Besøk huset til Claire Anastas i Bethlehem. Muren omringer huset hennes på tre kanter, og familien får ikke lov til å oppholde seg i husets øverste etasje, gjør de det risikerer de å bli skutt. Huset ligger like ved den historiske veien mellom Jerusalem og Bethlehem, samt Rachels grav, men pga. muren er nå veien sperret av og Rachels grav kun tilgjengelig via buss fra Jerusalem.

- Rund det av med en dag på stranda i Jaffa, så får du se kontraster. Finn også plaketten som redegjør for Jaffas flere tusen år gamle historie; for å si det sånn, det er spesiell lesning.

 

Bare spør om det er noe du lurer på. Jeg kan ikke alt, men jeg har besøkt begge land og vet litt av hvert om området og hvordan det er å være turist der.

Takk for ytterligere tips! Jeg var der også for 2 år siden og da gjorde jeg de tre siste punktene pluss masse mer. Har veldig lyst til å komme meg til hebron igjen, en utrolig by.

Lenke til kommentar

Reiseplanen er ikke bestemt riktig enda, men kommer ganske sikkert å besøke den israelske siden også. Jerusalem og Betlehem og tidligere palestinske gårder som nå er på israelsk side, men inntil videre høstes av palestinere. Hvorfor? For å forstå verden må du oppleve den med egne øyne istedetfor gjennom andres ord og fremstillinger.

Lenke til kommentar

Kommer du til å være i Israel også? I så fall, hvorfor gidder du egentlig å gi turistinntekter til slike steder?

 

Hvis du skal reise til Palestina uten å støtte Israel økonomisk, kommer du til å få en kjedelig ferie. Jeg er i prinsippet enig med deg, men situasjonen er dessverre den at Palestina er en av de største importørene av israelske varer, og det er i praksis umulig å feriere på Vestbredden uten å legge igjen noen kroner i den israelske turistindustrien. Ikke bare er ting man kjøper selv med stor sannsynlighet laget i Israel, men hoteller man bor på handler nok også det meste av varene sine derfra. På toppen av det hele er både Jerusalem og samtlige grenseoverganger kontrollert av Israel, bare det å ta fly til Ben Gurion eller å besøke Klippedomen fører til pluss i det israelske regnskapet. Så fra et økonomisk synspunkt så spiller det ikke så stor rolle hvilket av landene man ferierer i. Jeg er forøvrig også under det inntrykket av at å kun besøke Palestina gir et lite nyansert bilde av situasjonen, pluss, all politikk til side, så er det flere steder i Israel som er vel verdt et besøk, rent turistmessig. Jeg håper selv å få sett både Naqab-ørkenen og Galilea en gang til neste år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du synes det ja. Det var Tombomkom som mente at Israel var jødenes land, og som i den påfølgende diskusjonen tok opp jødenes genetiske krav på landet. Dette ser man hvis man går én side tilbake i tråden, men hei, bare blånekt du, det er greit for meg. Fakta ligger der for alle å se, du overbeviser ingen bare fordi du kan slenge med leppa. Det er uansett uviktig hvem som brakte genetikk på banen, det er du som fortsetter å argumentere for at Israel er rettmessig jødisk på grunn av genetikk mens jeg sier at jeg synes ikke noe folkeslag har større rett på området enn andre.

 

 

Bildet kan egentlig vise hva det vil, som sagt, så stoler jeg mer på et anerkjent internasjonalt tidsskrift enn en blogg. Du sparker uansett opp åpne dører her, det er ingen som påstår at samtlige av dagens palestinere kan spore sine røtter tilbake til Muhammads tid. Hele Levanten har alltid vært preget av innflyttere. Maronitter og drusere har holdt seg mer for seg selv oppe i fjellene og er av den grunn selvfølgelig mindre genetisk utvannet enn den gjengse araber.

 

 

Du sa at, og jeg siterer, "Palestina var svært ubefolket". Ubefolket betyr uten innbyggere. Igjen så trenger man ikke gå lenger enn én side tilbake for å se at det står svart på hvitt.

 

 

Hele verden generelt har opplevd en voldsom befolkningsvekst de siste 200 år. Er dette noe nytt? For 200 år siden bodde det under en milliard mennesker i verden, nå er det over syv. Selvfølgelig er dette noe som også påvirker Midtøsten, det har da ingenting med innflytting å gjøre.

 

 

Takk det samme. Det er ikke jeg som benekter innholdet i mine egne poster fra en halv dag tilbake.

Da mener vi det samme. Jeg bare dro opp genetikk for å vise at man kan rulle den ballen begge veier.

Du legger nok meninger til tekstene mine som egenttlig ikke er der, eller leser tekstene mine som fanden leser bibelen.

Lenke til kommentar

 

Hvis du skal reise til Palestina uten å støtte Israel økonomisk, kommer du til å få en kjedelig ferie. Jeg er i prinsippet enig med deg, men situasjonen er dessverre den at Palestina er en av de største importørene av israelske varer, og det er i praksis umulig å feriere på Vestbredden uten å legge igjen noen kroner i den israelske turistindustrien. Ikke bare er ting man kjøper selv med stor sannsynlighet laget i Israel, men hoteller man bor på handler nok også det meste av varene sine derfra. På toppen av det hele er både Jerusalem og samtlige grenseoverganger kontrollert av Israel, bare det å ta fly til Ben Gurion eller å besøke Klippedomen fører til pluss i det israelske regnskapet. Så fra et økonomisk synspunkt så spiller det ikke så stor rolle hvilket av landene man ferierer i. Jeg er forøvrig også under det inntrykket av at å kun besøke Palestina gir et lite nyansert bilde av situasjonen, pluss, all politikk til side, så er det flere steder i Israel som er vel verdt et besøk, rent turistmessig. Jeg håper selv å få sett både Naqab-ørkenen og Galilea en gang til neste år.

 

Selvsagt er det per dags dato dødfødt å besøke Palestina uten å samtidig kombinere det med å besøke Israel. Det er flere steder i begge landene jeg har lyst til å oppsøke selv, men drar ikke dit før situasjonen er løst en gang for alle og Palestina er anerkjent som suveren stat med fult medlemskap i FN! Så inntil videre støtter jeg heller Palestina økonomisk på andre måter.

Lenke til kommentar

Da mener vi det samme. Jeg bare dro opp genetikk for å vise at man kan rulle den ballen begge veier.

Du legger nok meninger til tekstene mine som egenttlig ikke er der, eller leser tekstene mine som fanden leser bibelen.

 

Så du argumenterer med velkjent propaganda brukt av sionister til alle tider, men når argumentene dine blir motbevist så sier du ganske enkelt at du mente det motsatte, og at jeg er en idiot. Du er virkelig en fantastisk debattant.

Lenke til kommentar

Russiske eksperter: Arafat ble ikke forgiftet

Palestinernes president Yasser Arafat ble ikke forgiftet, men led en naturlig død, konkluderer russiske eksperter.

 

 

http://www.nrk.no/verden/hevder-arafat-ikke-ble-forgiftet-1.11437528

 

Får håpe at dette kan lette på stemningen mellom den palestinske og israelske regjeringen.

Endret av Mathias drikker cola
Lenke til kommentar

Rekordmange palestinere drept på Vestbredden

Israelske sikkerhetsstyrker har det siste året drept 27 palestinere på Vestbredden, og det er tre ganger så mange som året før.

 

Antallet palestinere drept av israelske sikkerhetsstyrker på Vestbredden er det høyeste på fem år, konstaterer B'Tselem.

 

Ni palestinere er i tillegg drept på Gazastripen i 2013, viser en oversikt utarbeidet av den israelske menneskerettighetsorganisasjonen.

 

Militante palestinere drepte til sammenligning tre sivile israelere i året som gikk, to på den okkuperte Vestbredden og én nær grensegjerdet mellom Israel og Gazastripen. Tre israelske soldater er også drept det siste året.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=10141879

Dette er en svært trist oppsummering av året. Håper på bedre tilstander neste år, men jeg er ikke særlig optimistisk...

 

Lenke til kommentar

Man slutter aldri å bli overrasket...

 

Flere israelere enn palestinere vil ha palestinsk stat
Flere israelere enn palestinere støtter opprettelsen av en palestinsk stat, side ved side med Israel, viser en ny meningsmåling.

 

 

63 prosent av israelerne og 52 prosent av palestinerne går inn for en tostatsløsning, viser målingen som er utført i samarbeid mellom Det hebraiske universitetet i Jerusalem og Palestinian Center for Policy and Survey Research.

 

 

44 prosent av israelerne støtter full tilbaketrekning fra Vestbredden, med unntak av enkelte bosetningsblokker som til sammen utgjør rundt 3 prosent av det okkuperte området, mot at palestinerne får et tilsvarende område i Israel.

 

 

http://www.nrk.no/verden/israelere-vil-ha-palestinsk-stat-1.11444719

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...