Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne


  

262 stemmer

  1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

    • Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

    • Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

    • Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

    • Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

    • Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

    • Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

    • Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

    • Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

    • Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

    • Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

    • Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94


Anbefalte innlegg

Jeg er ikke kristen, og støtter Israel på et rent etisk grunnlag.

(Jeg er har en religion, men det er ikke derfor jeg støtter Israel).

 

Hva slags etikk? Hele tilblivelsen av staten Israel skjedde jo med tvilsomme metoder. Hvilken rett hadde f.eks. England til å gi bort land de okkuperte fra det Ottomanske-riket?

 

Både den religiøse biten, at jøder bodde der for 3000 år siden og at "gud har lovt dem landet" og den andre delen med at England ga bort land, er like feilslått. Det er også derfor det har vært kontinuerlig strid siden det skjedde.

 

FN burde gå inn for å avvikle hele sionist-prosjektet og oppløse staten Israel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er ikke kristen Drogin, jeg nevnte noen "endetids" midtøsten-konflikt-krigs-profetier fra gamle testamentet, som også religiøe jøder leser fra, så det er tvilsomt jødedommen du har. Muslim? kan det umulig være! Buddhist? lol tjaaa nææ! Ikke godt å si hvilken religion du har! Men regner uansett ikke med du holder din religion og Gud skjult for verden!

Endret av Chi Spurger
Lenke til kommentar

Hvor stort er Israel i forhold til Norge? Ikke så veldig stort:

Har ikke noe å si, om det så var bare 10 kvm., for hele greia mangler legitimitet.

 

Engelskmennene hadde ingen rett til å love bort palestina til sionistene, slik de gjorde i den såkallte > Balfour Declaration of 1917

 

England rådde kun over dette området (british palestina mandat) etter at det ottomanske emperiet falt i løpet av WW1 (1914-1918)

 

Den motbydelige grunnen til at sionistene fikk palestina, er at det inngikk i en hestehandel, der sionistene lovte å få med USA i krigen (WW1) for å hjelpe England (som i praksis på det tidspunktet hadde tapt, og var forelagt freds-forslag fra tyskerne), som deretter takket med å love sionistene palestina (Balfour Declaration)

 

USA hadde holdt seg utenfor WW1 helt inntil dette. Faktisk var jøde-dominerte aviser og media i USA pro-tyske de to første årene, i frykt for det angripene russland (tsar-regimet). Men straks sionistene fikk den hemmelige informasjonen fra sine sionistvenner i England, om at de var blitt lovt palestina, snudde de helt om og baksnakket Tyskland. Og den sionistiske usa-lobbyen presset på slik at USA ble med i krigen 1917, og dermed avgjorde utfallet av krigen.(denne forbindelsen av hedelser ble forøvrig klart for de tapende tyskerne i etterkant av krigen, og dermed ikke rart kanskje at de var mistroiske mot jøder i forkant av Annen Verdenskrig)

 

Alt blir forklart i denne talen av Benjamin Freedman (USA) 1961

 

Folk flest, hverken i USA eller andre steder, var klar over denne sammenhengen.

 

http://www.youtube.com/watch?v=ijEXO9QTKS4

 

http://www.youtube.com/watch?v=ijEXO9QTKS4

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja jeg forstår faktisk egentlig at du skulle ønske at Hitler vant WW2, og til slutt drepte alle som ikke bøyde kne for diktatorens grusomme nazi regime! Eller rettere sagt, drepte alle på jorden som ikke var av den germanske rase! Hadde blitt litt av noe syke greier, rasistiske greier? nææææ ikke i det hele tatt LOL!!!

Endret av Chi Spurger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja jeg forstår faktisk egentlig at du skulle ønske at Hitler vant WW2, og til slutt drepte alle som ikke bøyde kne for diktatorens grusomme nazi regime!

Hva surrer du med? Det er snakk om WW1 her

 

Men faktabakgrunn & sannheten om hva som la grunn for Israel er nok vondt å forholde seg til, så du prøver febrilsk å tøve det vekk

Lenke til kommentar

så du prøver febrilsk å tøve det vekk

 

Som du selv sa, "alt blir forklart i talen til Benjamin Freedman", så hva trenger vel jeg å tilføye da? laugh.gif

 

FN burde gå inn for å avvikle hele sionist-prosjektet og oppløse staten Israel

 

Bestselgeren i araberverden er jo Hitler boken, mein kampf, har du den? Saddam Hussein hadde den, Yassir Arafat hadde den også! Alle "nazi zombier" må tydeligvis ha den!

post-160065-0-50854100-1318205965_thumb.jpg

Endret av Chi Spurger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har vært 8,600 rakett angrep fra 2001 til 2009 på israel. Disse 8,600 rakettene har drept hele.. 26 sivile. Dette mener enkelte at rettferdiggjør de skadene israel har påført vestbredden, gazastripen og libanon de ti siste år.

...da er det helt greit å holde et helt folk ansvarlig...

Understreket det vesentlige. Hvor mange som er drept eller skadet som en følger er klekkende likegyldig.

Jeg forbanner ikke et helt folk for disse handlingene, jeg forsvarer kun visse ting Israel har foretatt seg som en forebygging mot nevnte raketter, og disse selvmordsbomberene som du ikke berørte. Hvis 1 av 10,000 meksikanere som passerte grensen til USA gjorde det med kun ett mål i sikte, drepe så mange sivile som mulig i selvmordsangrep, hadde du nok sett at grensen ble lukket raskt.

 

Altså du mener det at å bombe libanon i 2006 til steinalderen eller blokaden rundt gazastripen som fører til arbeidsledighet på 50% å underernæring i befolkningen er effektivt mot terrorisme?

Må du se hva jeg svarer på før du kommer med dine fraser.

 

Det jeg svarte på var:

Og hva med når nordkorea bombet en sørkoreansk øy her tidligere i år som drepte flere personer? Hadde det vært israel som hadde blitt bombet så hadde de ropt "omggzzzzz antisemitter, det gir oss rett til å være like jævlig tilbake selv om det ikke løser en fjert!".

Uansett er det jeg quotet over urelevant, da Nordkorea ikke har angrepet Sørkorea 8600 ganger på 10 år. Og som du ser her holder jeg Palestina ansvarlig for det. Vet ikke helt når jeg begynte å gjøre det, et sted rundt den 5,000'ende raketten eller noe slikt.

Endret av Vizla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden begynnelsen har jeg svart deg flere ganger angående dine angklager, også i den forrige tråden. For å gjøre det veldig kort nå, det virker som dine angklager faktisk er myntet på palestinerne & company, da deres "grunnlover" og ideer lovpriser nettopp apartheid og rasisme.

 

Det motsatte kan sies om det flerkulturelle, multi-kulturelle israelske samfunnet, både i lover, ideer og hvordan landet fungerer idag er i stikk motsatt rettning av apartheid og rasisme.

 

Tror du Israel tillhører apartheid og rasisme, så lener du deg på en totalt urettferdig ren løgn propaganda.

 

I går skrev jeg et annet innlegg i tråden jeg har tipset deg om flere ganger og det passer ganske godt som svar her så quoter like gjerne det. Som du ser på slutten kommenterer jeg en video og den ligger i den andre tråden dersom du er interessert:

 

Meget bra det der og her viser jo zionistene sitt sanne ansikt som vanlig. Når deres Israelske overgrep resulterer i desperate mottiltak så mener Israel at de har rett til å behandle dem slik de gjør.

 

Der setter du fingeren på problemet... Israel unnskylder alle sine handlinger emd at de må forsvare seg selv. Feks. sa tideligere statsminister Ariel Sharon (som mange anser som mannen som provoserte fram Andre intifada) at de palestinske lederne i selvstyremyndigheten ikke gjorde nok for å stanse de militane palestinernes angrep mot Israel vel vitende om at han selv hadde beordret at det palestinske hovedkvarteret skulle ødelegges og at palestinernes daværende president Yassir Arafat skulle sperres inne i ruinene sammen med resten av den palestinske ledelsen og at alle de palestinske politistasjonene skulle ødelegges. Altså fratok han den palestinske ledelsen muligheten til å styre, brukte dette som argument for at de ikke gjorde noe og at Israel selv måtte nedkjempe de militante palestinerne og fortsatte dermed krigsmaskinen sin mot den palestinske befolkningen!

 

Som det ble påpekt etter at intifadaen hadde vart noen år hadde Ariel Sharon prøvd med å isolere de palestinske lederne, gjenokkupere de palestinske byene, fryse alle intektene til Den palestinske selvstyremyndigheten, rive palestinske hjem og byggninger, utføre massive militærangrep mot palestinerne og konstruere muren, men uten å avslutte konflikten. Det eneste han ikke hadde prøvd var forhandlinger med de palestinske lederne.

 

En uttalelse fra viseforsvarsministeren Matan Vilnai i den forrige regjeringen (under Ehud Olmert) viser tydelig Israels taktikk:

 

Palestinerne påfører seg selv holocaust

 

Israels viseforsvarsminister mener at palestinerne er i ferd med å skape et slags holocaust for seg selv ved å trappe opp rakettangrepene mot Israel.

 

– Jo flere Qassam-raketter som skytes, og jo lengre de når, desto større holocaust vil de (palestinerne) påføre seg selv, fordi vi vil bruke all vår makt til å forsvare oss selv, sier viseforsvarsminister Matan Vilnai i et radiointervju.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/midtosten/article2284969.ece

 

Dette viser jo klart Israels taktikk med å nekte å forhandle og isolere palestinerne så det resulterer i angrep og dermed bruke dette som en unnskyldning for å knuse palestinerne tilbake...

 

Det er en ond sirkel som er skapt av Israelsk ønske om å utslette Palestinerne... Når jeg ser på hva Israel gjør i Palestina er jeg fristet til å synes det er dumt at så mange overlevde krigen i første omgang...

 

Selv har jeg flere ganger tenkt på om ikke de israelske jødene gjør seg fortjent til det som hendte under 2. verdenskrig med deres forfedre og dem som i dag er overlevende etter krigen. Men jeg synes det er mer riktig å si at det er synd at de ikke lærte av det de ble utsatt for istedefor å si at det er synd at de overlevde krigen. Adolf Hitler, hans lojale og Nazi-Tyskland var ikke noe bedre enn det Staten Israel, dets ledere gjennom tidene og deres lojale har vært.

 

Feilen var å opprette Staten Israel istedefor å komme til en enighet mellom partene da Den arabiske liga avslo FN delingsplan for Det britiske mandatområdet Palestina. Hadde man kommet til enighet den gang ville vi ikke hatt den konflikten vi har hatt siden opprettelsen av Staten Israel. Desverre er det for sent å gjøre noe med det nå og man må tenke og handle utifra situasjonen slik den er i dag. Desverre er situasjonen at Israel ikke ønsker fred av noe slag, men fortsetter med de ulovelige bosettningene på okkupert jord og fortsetter å trosse hele verden. I disse dager er jeg virkelig spent på hva som vil komme ut av palestinernes søknad til FN. De blir jo ikke tatt opp som medlem pga. USAs vetorett, men ringvirkninger vil det garantert få!

 

Denne filmen synes jeg illustrerer tragedien godt..

 

Interessang film ja med mange viktige og gode poeng. Du burde forøvrig gå gjennom sidene siden sist du var aktiv her i tråden og sjekke det jeg har lagt ut av filmer og artikler i mellomtiden. Ikke lite som dukker opp...

Lenke til kommentar

Bestselgeren i araberverden er jo Hitler boken, mein kampf, har du den? Saddam Hussein hadde den, Yassir Arafat hadde den også! Alle "nazi zombier" må tydeligvis ha den!

 

Beklager å måtte skuffe deg, men Saddam Hussein hatet Adolf Hitler. Alt han noen gang sa om Hitler var "Han så ned på oss arabere". Yassir Arafat modererte seg og anerkjente Israel som suveren stat og var villig til å forhandle gjennom hele intifafdaen og fram til sin død selvom Israel holdt ham og de andre palestinske lederne innesperret i hovedkvarteret på Vestbredden.

 

I det hele tatt var ikke Hitler for arabere, han var kun for de ariske, de han anså som "rene". Så det hitlerkortet er bare å glemme da det er det som er løgn og propaganda!

Lenke til kommentar

Hvor stort er Israel i forhold til Norge? Ikke så veldig stort:

 

Og? et lands størrelse legitimerer ingen ting. De palestinske områdene er ikke spesielt store de heller. Feks. er det jo en utfordring av de skjeldne å klare å tegne inn eller se Gazastripen på et kart av normal størrelse...

 

Men du har jo de mest religiøse og fanatiske jødiske israelerne som går rundt og snakker om å opprette Stor-Israel...

Lenke til kommentar

Bestselgeren i araberverden er jo Hitler boken, mein kampf, har du den? Saddam Hussein hadde den, Yassir Arafat hadde den også! Alle "nazi zombier" må tydeligvis ha den!

 

Beklager å måtte skuffe deg, men Saddam Hussein hatet Adolf Hitler. Alt han noen gang sa om Hitler var "Han så ned på oss arabere". Yassir Arafat modererte seg og anerkjente Israel som suveren stat og var villig til å forhandle gjennom hele intifafdaen og fram til sin død selvom Israel holdt ham og de andre palestinske lederne innesperret i hovedkvarteret på Vestbredden.

 

I det hele tatt var ikke Hitler for arabere, han var kun for de ariske, de han anså som "rene". Så det hitlerkortet er bare å glemme da det er det som er løgn og propaganda!

 

Jo han likte egentlig Hitler, siden dem hadde felles fiender, homser og jøder! Men som du påpeker, en liten ripe i lakken at Hitler ikke opphøyet araberne til å eie hele verden, slik som hellig jihad islam gjør! Men uansett, fortsatt den mest selgende boken i Arabia. Og araberne var forøvrig på Hitler sin siden under WW2.

Endret av Chi Spurger
Lenke til kommentar

Hvor stort er Israel i forhold til Norge? Ikke så veldig stort:

 

Og? et lands størrelse legitimerer ingen ting. De palestinske områdene er ikke spesielt store de heller. Feks. er det jo en utfordring av de skjeldne å klare å tegne inn eller se Gazastripen på et kart av normal størrelse...

 

Men du har jo de mest religiøse og fanatiske jødiske israelerne som går rundt og snakker om å opprette Stor-Israel...

 

Der må nok jeg skuffe deg, da Gazastripen og De palestinske områdene aldri vil få sin Palestina drømm oppfyllt der dem stjeler land fra jødestaten! Sorry for det, rettferdigheten seirer.

 

Det stemmer, Israel vil bli Stor-Israel (Eretz Israel), og drømmen om nok en arabisk stat vil knuses brutalt og blodig i grus under neste store Israel-Palestina krig, den neste store Araber - Israel krigen med andre ord .Den som vil være med på leken, får smake steken.

 

Som vi allerede nå kan se av araber landene rundt Israel, så begynner det å sammensverge seg mot Israel, det nærmer seg en ny stor Araber vs Israel krig, den kan bli svært sjebnessvanger for Palestina-araberne.

 

Ser du bildet under? Du kan bare glemme at det skjer, det skjer ikke, istedet vil den palestinske islam aggresjonen bli knust til pinneved.

 

Hasta la vista Palestina!

post-160065-0-82406600-1318241779_thumb.jpg

Endret av Chi Spurger
Lenke til kommentar

http://www.jpost.com/MiddleEast/Article.aspx?id=241109

 

I Libya går nå demonstranter i gatene og proteterer mot at en Libysk jøde som ble sendt ut av Gadaffi, har vendt tilbake og åpnet en Synagoge i Tripoli.

 

"Libya not for the jews", står på plakatene deres.

Han rømte fra Synagogen da han så væpnede opprørere med våpen ankomme Synagogen han jobbet med å åpne, og han vil trolig nå bli sendt ut av landet, da jøder ikke er velkomne i Libya.

 

Det skal sies at Berbiske aktivister har ønsket jødene velkommen, men den arabiske majorieten i landet vil ikke ha noen jøder.

 

So much for "demokrati og den arabiske våren", og at araberne ikke har noe imot jøder, slik en del av dere har snakket så varmt om her.

Endret av Drogin
  • Liker 4
Lenke til kommentar

So much for "demokrati og den arabiske våren", og at araberne ikke har noe imot jøder, slik en del av dere har snakket så varmt om her.

 

Nå var de jo ikke nevneverdig glad i negre heller der nede da... De har vel så og si slaktet alle de kom over på stedet og utført en rekke grusomheter mot dem...

 

Men at jøder ikke er spesielt godt mottatt i den arabiske delen av verden uavhengig av Libya er jo ikke noe nytt og har vel egentlig lite med "demokrati og den arabiske våren" å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo han likte egentlig Hitler, siden dem hadde felles fiender, homser og jøder! Men som du påpeker, en liten ripe i lakken at Hitler ikke opphøyet araberne til å eie hele verden, slik som hellig jihad islam gjør! Men uansett, fortsatt den mest selgende boken i Arabia. Og araberne var forøvrig på Hitler sin siden under WW2.

 

:roll: :!: :lol::rofl:

 

Oppgi gjerne kildene dine... Jeg har nemlig fått dette fra en troverdig kilde, fra dr. Ala Bahir som var Saddam Hussein livlege uten at han hadde bedt om det eller kunne komme seg unna siden tidelig på 80-tallet og fram til han som alle andre forlot Saddam Hussein før invasjonen i 2003. Han hadde i alle disse årene timerlange samtaler med Saddam Hussein og Adolf Hitler var det altså aldri et pent ord om. Saddam Hussein hatet heller ikke jøder!

Lenke til kommentar

Der må nok jeg skuffe deg, da Gazastripen og De palestinske områdene aldri vil få sin Palestina drømm oppfyllt der dem stjeler land fra jødestaten! Sorry for det, rettferdigheten seirer.

 

Det stemmer, Israel vil bli Stor-Israel (Eretz Israel), og drømmen om nok en arabisk stat vil knuses brutalt og blodig i grus under neste store Israel-Palestina krig, den neste store Araber - Israel krigen med andre ord .Den som vil være med på leken, får smake steken.

 

Som vi allerede nå kan se av araber landene rundt Israel, så begynner det å sammensverge seg mot Israel, det nærmer seg en ny stor Araber vs Israel krig, den kan bli svært sjebnessvanger for Palestina-araberne.

 

Ser du bildet under? Du kan bare glemme at det skjer, det skjer ikke, istedet vil den palestinske islam aggresjonen bli knust til pinneved.

 

Hasta la vista Palestina!

 

Israel tør ikke å gjøre noe som helst uten tillatelse fra USA og da USA aldri kommer til å la Israel gå så langt er det utelukket du som blir skuffet her!

 

Det er helt riktig at palestinerne ikke vil vinne fram denne gangen siden USA vil legge ned veto i FNs sikkerhetsråd, men spørsmålet er uansett bare når. Verden blir ikke værende slik den er nå for alltid...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...