Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne


  

262 stemmer

  1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

    • Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

    • Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

    • Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

    • Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

    • Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

    • Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

    • Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

    • Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

    • Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

    • Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

    • Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94


Anbefalte innlegg

Nå var de jo ikke nevneverdig glad i negre heller der nede da... De har vel så og si slaktet alle de kom over på stedet og utført en rekke grusomheter mot dem...

 

Men at jøder ikke er spesielt godt mottatt i den arabiske delen av verden uavhengig av Libya er jo ikke noe nytt og har vel egentlig lite med "demokrati og den arabiske våren" å gjøre.

Det er riktig.

Afrikanerne i Sudan har også fått gjennomgå.

 

Siste nytt i Egypt er at kirker har blitt angrepet, og at koptere meies ned av militæret.

http://www.dagbladet.no/2011/10/10/nyheter/egypt/utenriks/politikk/demonstrasjoner/18521403/

 

Det ser ut til at det kan gå som jeg sa; Den arabiske våren bringer "demokrati" for arabere, og undertrykkelse til minoriteter. (Ikke at diktatorene var særlig bedre mot minoritetene. Gadaffi var faktisk litt bedre mot minoriteter dersom det sikret han makten)

Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har vært 8,600 rakett angrep fra 2001 til 2009 på israel. Disse 8,600 rakettene har drept hele.. 26 sivile. Dette mener enkelte at rettferdiggjør de skadene israel har påført vestbredden, gazastripen og libanon de ti siste år.

...da er det helt greit å holde et helt folk ansvarlig...

Understreket det vesentlige. Hvor mange som er drept eller skadet som en følger er klekkende likegyldig.

Jeg forbanner ikke et helt folk for disse handlingene, jeg forsvarer kun visse ting Israel har foretatt seg som en forebygging mot nevnte raketter, og disse selvmordsbomberene som du ikke berørte. Hvis 1 av 10,000 meksikanere som passerte grensen til USA gjorde det med kun ett mål i sikte, drepe så mange sivile som mulig i selvmordsangrep, hadde du nok sett at grensen ble lukket raskt.

 

Altså du mener det at å bombe libanon i 2006 til steinalderen eller blokaden rundt gazastripen som fører til arbeidsledighet på 50% å underernæring i befolkningen er effektivt mot terrorisme?

Må du se hva jeg svarer på før du kommer med dine fraser.

 

Det jeg svarte på var:

Og hva med når nordkorea bombet en sørkoreansk øy her tidligere i år som drepte flere personer? Hadde det vært israel som hadde blitt bombet så hadde de ropt "omggzzzzz antisemitter, det gir oss rett til å være like jævlig tilbake selv om det ikke løser en fjert!".

Uansett er det jeg quotet over urelevant, da Nordkorea ikke har angrepet Sørkorea 8600 ganger på 10 år. Og som du ser her holder jeg Palestina ansvarlig for det. Vet ikke helt når jeg begynte å gjøre det, et sted rundt den 5,000'ende raketten eller noe slikt.

 

Noe så bakvendt, først å fremst er det ikke snakk om 8,500 angrep, men raketter, fleste av de treffer ingenmannsland. Israel fyrte av mer enn 100,000 på en måned under bombingen av Libanon i 2006.

Lenke til kommentar

Nå var de jo ikke nevneverdig glad i negre heller der nede da... De har vel så og si slaktet alle de kom over på stedet og utført en rekke grusomheter mot dem...

 

Men at jøder ikke er spesielt godt mottatt i den arabiske delen av verden uavhengig av Libya er jo ikke noe nytt og har vel egentlig lite med "demokrati og den arabiske våren" å gjøre.

Det er riktig.

Afrikanerne i Sudan har også fått gjennomgå.

 

Siste nytt i Egypt er at kirker har blitt angrepet, og at koptere meies ned av militæret.

http://www.dagbladet.no/2011/10/10/nyheter/egypt/utenriks/politikk/demonstrasjoner/18521403/

 

Det ser ut til at det kan gå som jeg sa; Den arabiske våren bringer "demokrati" for arabere, og undertrykkelse til minoriteter. (Ikke at diktatorene var særlig bedre mot minoritetene. Gadaffi var faktisk litt bedre mot minoriteter dersom det sikret han makten)

 

Hva er poenget ditt egentlig, tror du at vi som ønsker at israel oppfører seg litt mere sivilisert på utenriksfronten enn naboene sine, heier på palestinsk milits og islamske "freedom fighters"? Da har du grundig misforstått, dette er ikke israel mot noen, vi har for lengst siden etablert at israel sine naboer er langt tilbake i tid på enkelte områder, men hvordan i helvete betyr dette at israel kan oppføre seg likedan?

 

Hadde nå enda det vært noen hensikt i å bombe i stykker offentlig og privat struktur så hadde jeg kunnet funnet meg i israel sine bombeøkter, men det er jo ikke det en gang, det er heller omvendt, hver gang israel går inn å knuser litt samfunn så blir Hamas bare større og større. Som jeg har sakt tidligere, Taliban bruker lignende taktikk, ødlegg det folk gleder seg over, arbeid, skolegang, infrastruktur, sikkerhet, det er veldig effektiv måte å destabilisere et land på.

 

Og hva skjer med destabiliserte land? Radikalisme. Spiller ingen rolle om det er Gud eller Allah, det skjer uansett hvilken religion folk tilhører. I 1994 ble 800,000, meste parten sivile, hakket å hugget til døde i ultra-kristne Rwanda. Skal vi da begynne å grine over kristendommen?

Endret av marinated
Lenke til kommentar

There are no Palestinians :) De såkalte "palestinerne" er jordaniere og andre som blir brukt som levende skjold i islamistenes kamp for å utrydde jødene.

 

Ah så du innrømmer at du har ingen problem med at israel sprenger i filler disse uskyldige menneskene som blir brukt som skjold? De er muslimer, no big deal liksom, ja?

Lenke til kommentar

Så lenge de kommer fra det som het Det britiske mandatområdet Palestina har de full rett til å kalle seg palestinere!

 

For min del må dem kalle seg hva de vil, det forander ikke på realitetene, nemlig at noen Palestinsk stat vil aldri komme!

 

Det finnes flere nordmenn i USA, enn hva det finnes nordmenn i Norge!

 

Noen nordmenn ble presset ut av Norge pga. dårlige levevilkår og stakk til USA tidligere sånn cirka tidlig på 1900 tallet, det fikk mange etterkommere og er idag millioner av amerikanske "nordmenn"!!

 

....ja tenk visst alle disse var muslimer idag, og krevde å få komme tilbake til Norge! Hva hadde skjedd visst det hadde skjedd? Norge hadde blitt ett muslimsk land for pokker steike! Det samme skjer visst palestinerne med sine millioner av etterkommere skal inn i jødestaten, da hadde jødene kommet i mindre tall og blitt pisket av Sharia lovene til å omvende seg til Islam eller bli jaget ut av landet.

Endret av Chi Spurger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

There are no Palestinians :) De såkalte "palestinerne" er jordaniere og andre som blir brukt som levende skjold i islamistenes kamp for å utrydde jødene.

 

Ah så du innrømmer at du har ingen problem med at israel sprenger i filler disse uskyldige menneskene som blir brukt som skjold? De er muslimer, no big deal liksom, ja?

 

Nå var ikke dette spørsmålet myntet på meg, så jeg ligger mitt svar i skjult tekst:

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

No big deal, la Israel sprenge ifiller alle jævla terrorister dem finner! Visst syke terrorister bruker sine egne som skjold, så spreng hele sulamitten i luften! No mercy no more!

 

Jeg er så lei av at Israel skal ta så sinnsykt med hensyn når dem kriger mot Hamas, med engang Hamas heiser hvitt flagg, ja så stopper Israel å bombe dem!! Neste gang krever jeg at Israel ikke stopper, men bomber hele jævelskapen til pinneved! Det hadde nemlig Hamas gjort med Israel, visst dem hadde vert sterke nok! SÅ hva betyr det? Jo nemlig at det er en sinnsyk stor forskjell i moral og mentalitet på Israel sammenlignet med det "demoniske" Hamas!

 

Israel's fiender, er også vesten's fiender!

Endret av Chi Spurger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

No big deal, la Israel sprenge ifiller alle jævla terrorister dem finner! Visst syke terrorister bruker sine egne som skjold, så spreng hele sulamitten i luften! No mercy no more!

 

Jeg er så lei av at Israel skal ta så sinnsykt med hensyn når dem kriger mot Hamas, med engang Hamas heiser hvitt flagg, ja så stopper Israel å bombe dem!! Neste gang krever jeg at Israel ikke stopper, men bomber hele jævelskapen til pinneved! Det hadde nemlig Hamas gjort med Israel, visst dem hadde vert sterke nok! SÅ hva betyr det? Jo nemlig at det er en sinnsyk stor forskjell i moral og mentalitet på Israel sammenlignet med det "demoniske" Hamas!

 

Israel's fiender, er også vesten's fiender!

 

"Sine egne"? Hvordan klarer du å rasjonalisere denne tekningen, du grupperer et helt folk som om de hadde en kollektiv mentalitet. Tenker du så om norges befolkning også? Alle for en, en for alle?

 

Veit du hvorfor Israel skal ta mye hensikt å enda mere? Fordi Israel er et vestlig land, å i den vestlige verden ga vi opp å ta hevn for 200 år siden, istedet for å ødelegge kun for at det skulle "føles godt å rettferdig". I denne situasjonen så har ikke hevn noen hensikt, det å knerte Hamas tropper er greit, men å kvele hele samfunnet i samme slengen? Det er ikke greit.

 

Du er jo så instinktbasert akkurat nå, glem nå hatet for ett sekund å tenk realistisk hvordan Hamas virkelig kan bekjempes, kutt ut steinalder mentaliteten. Skolegang, sykehus, infrastruktur, arbeidsplasser er det eneste som funker på langsikt. Det er ikke nødvendig å få palestinerne til å elske israelere, men dersom man kan få inn et moderne samfunn over de neste 20-30 årene, så vil dette irrasjonale hatet mot israel sakte forsvinne, kanskje en gang langt fram i tiden kan de framtidige palestinske generasjoner se på hva israel offeret for det palestinske folket for at de sammen kan leve i harmoni og demokrati også i palestinia, ikke bare israel.

Endret av marinated
Lenke til kommentar

Hva er poenget ditt egentlig, tror du at vi som ønsker at israel oppfører seg litt mere sivilisert på utenriksfronten enn naboene sine, heier på palestinsk milits og islamske "freedom fighters"? Da har du grundig misforstått, dette er ikke israel mot noen, vi har for lengst siden etablert at israel sine naboer er langt tilbake i tid på enkelte områder, men hvordan i helvete betyr dette at israel kan oppføre seg likedan?

 

Hadde nå enda det vært noen hensikt i å bombe i stykker offentlig og privat struktur så hadde jeg kunnet funnet meg i israel sine bombeøkter, men det er jo ikke det en gang, det er heller omvendt, hver gang israel går inn å knuser litt samfunn så blir Hamas bare større og større. Som jeg har sakt tidligere, Taliban bruker lignende taktikk, ødlegg det folk gleder seg over, arbeid, skolegang, infrastruktur, sikkerhet, det er veldig effektiv måte å destabilisere et land på.

 

Og hva skjer med destabiliserte land? Radikalisme. Spiller ingen rolle om det er Gud eller Allah, det skjer uansett hvilken religion folk tilhører. I 1994 ble 800,000, meste parten sivile, hakket å hugget til døde i ultra-kristne Rwanda. Skal vi da begynne å grine over kristendommen?

Poenget er at arabernes rasisme gjør det nødvendig å støtte minoriteters rett til selvbestemmelse og trygghet, da praktisk gjennom selvstendige stater utenfor arabernes kontroll.

 

Poenget er at folk argumenterer for at "jødene i israel bare kan dra hjem", men det viser - de har ikke noe annet hjem, og araberne i landene de flyktet fra vil drepe dem. De samme som er palestinernes største støttespillere.

 

Og du kan ikke unskylde arabernes rasisme og ekstremisme med Israels bombing.

I action-reaction, er israels bombing en REACTION på ekstremismen og angrep mot dem. Denne rasismen mot jøder eksisterte lenge før jødene hadde noen væpnede grupper.(Massakrer av jøder i palestina på 1920tallet).

 

Du kan ikke skylde på at jøder, kurdere, afrikanere, og maronitter tar til våpen, når grunnen til at de tok til våpen var nettopp arabisk undertrykking, forfølgelse osv.

 

 

Om skolegang etc - hva hjelper det med skolegang, når myndighetene bestemmer at man skal lære at jøder skal drepes i skolebøkene?

Iran som er en god del mer teknologisk avansert, er like ekstremistiske.

Jeg tror du undervurderer den panarabistiske ideologien som ligger bak denne rasismen.

http://www.youtube.com/watch?v=d9WpE1FunSM

Her knuses Israel, Sør-Sudan, Western-Sahara, Kurdistan, og flere, og alle blir til den "arabiske nasjon" hvor alle skal bli arabere.

Endret av Drogin
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Noe så bakvendt, først å fremst er det ikke snakk om 8,500 angrep, men raketter, fleste av de treffer ingenmannsland. Israel fyrte av mer enn 100,000 på en måned under bombingen av Libanon i 2006.

 

Og derfor er det ok å skyte raketter på Israel? Fordi de èn måned tok igjen forspranget ved å forsøke å nøytralisere de libanesiske terrorgruppene?

 

Snakk om bakvendt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

-snip-

 

Hvordan kom du fram til at jeg ville at "jødene i israel bare kan dra hjem"? Selvforsvar inkluderer ikke å ta hevn. Når israel bestemmer seg for å knuse et helt samfunn på grunn av to døde soldater så er det hevn, dersom du hadde lest mine innlegg gjør jeg det meget klart at ikke er det bare unødvendig, men det er også i mot sin hensikt på lang sikt.

 

Å ødelegge det fundamentale av et samfunn er IKKE anti-terrorisme, det ØKER terrorismen. Så når du forsvarer israel sine bombeøkter på naboland så forsvarer DU ØDELEGGELSEN av israel også.

 

Det spiller ikke så stor rolle om det er en antisemetisk holdning i klasserommet i palestina dersom de får en allmen utdanning og jobb, det vil med tid forsvinne. Det at de går arbeidsløse på grunn av økonomisk ustabilitet DET LAGER TERRORISME uansett hvilken religion man forholder seg til. Jeg foreslår også at israel invisterer i skoler å følger opp til en viss standard å passer på at det er et nøytralt objektivt pensum, det ville hvert ti ganger så effektivt mot radikalisme. I afganistan gjør vi det, vi har gitt 6 millioner barn tilgang til skolegang som ellers ville ha blitt opiumsbønder og koran knullere. Hvorfor kan ikke israel vokse opp å gjøre det samme? Antaglivis fordi israel vil gjærne ha en unskyldning til å okkupere mere land, noe de ikke har uten Hamas og andre terrorist grupper.

 

Det at du kan gruppere arabere som et homogent folkeslag er motbydelig, er det sånn du sover om kvelden? Ved å mindregjøre arabere som under-mennesker å derfor rettferdiggjør mord på de? Hva som skjer i Sør-sudan har da ikke en dylt å gjøre med en palestiner, eller er det noen ekstra sans som arabere har hvor de har en single universal mening?

 

Iran sitt ondsvake styre vil falle til slutt, det er ikke folket som står for jøde hatet, men heller staten. Folket bryr seg fint lite om jøder å er mer opptatt av daglig aktiviteter lignende med de vi har i vesten.

 

Ta nå heller noen andre eksempler av (halveis) moderne Islamiske samfunn, som Singapore, Tyrkia eller Kyrgyzstan som har ei kvinnelig president.

Endret av marinated
Lenke til kommentar
Noe så bakvendt, først å fremst er det ikke snakk om 8,500 angrep, men raketter, fleste av de treffer ingenmannsland. Israel fyrte av mer enn 100,000 på en måned under bombingen av Libanon i 2006.

 

Og derfor er det ok å skyte raketter på Israel? Fordi de èn måned tok igjen forspranget ved å forsøke å nøytralisere de libanesiske terrorgruppene?

 

Snakk om bakvendt...

Du er klar over at vi snakker ikke om "nøytralisering" av en libanesisk terrorgrupper når: "During the campaign Israel's Air Force flew more than 12,000 combat missions, its Navy fired 2,500 shells, and its Army fired over 100,000 shells.[89] Large parts of the Lebanese civilian infrastructure were destroyed, including 400 miles (640 km) of roads, 73 bridges, and 31 other targets such as Beirut's Rafic Hariri International Airport, ports, water and sewage treatment plants, electrical facilities, 25 fuel stations, 900 commercial structures, up to 350 schools and two hospitals, and 15,000 homes. Some 130,000 more homes were damaged."

 

SELV om det nå skulle være milits i ALLE disse strukturene, så kan du spørre deg selv om dette var effektiv anti-terrorisme? Jeg kan nesten garantere deg at dette påførte så mye skade på uskyldig sivile at du ender opp med dobbelt så mange terrorister i løpet av kommende år. Gratulerer israel har sparket seg selv, å du støtter det. DU er antisemitt.

Endret av marinated
Lenke til kommentar

Så lenge de kommer fra det som het Det britiske mandatområdet Palestina har de full rett til å kalle seg palestinere!

 

For min del må dem kalle seg hva de vil, det forander ikke på realitetene, nemlig at noen Palestinsk stat vil aldri komme!

 

Det finnes flere nordmenn i USA, enn hva det finnes nordmenn i Norge!

 

Noen nordmenn ble presset ut av Norge pga. dårlige levevilkår og stakk til USA tidligere sånn cirka tidlig på 1900 tallet, det fikk mange etterkommere og er idag millioner av amerikanske "nordmenn"!!

 

....ja tenk visst alle disse var muslimer idag, og krevde å få komme tilbake til Norge! Hva hadde skjedd visst det hadde skjedd? Norge hadde blitt ett muslimsk land for pokker steike! Det samme skjer visst palestinerne med sine millioner av etterkommere skal inn i jødestaten, da hadde jødene kommet i mindre tall og blitt pisket av Sharia lovene til å omvende seg til Islam eller bli jaget ut av landet.

 

Feil, realiteten er at det bare er et spørsmål om tid! Hver og en har innsett at situasjonen ikke kan fortsette slik den er nå og at en tostatsløsning er eneste mulighet. Selv Netanyahu har innrømmet det. Problemene er grensene og de palestinske flyktningene.

 

Aner ikke hvor du vil med alt det du skriver om USA.

Lenke til kommentar

Én av fire leger har sagt opp jobben i Israel

 

Hundrevis av israelske leger har sagt opp stillingene sine og møtte ikke opp på jobben mandag. Arbeidskonflikten har ført til kaos på landets sykehus.

 

Rundt 700 israelske leger sa opp jobben for mer enn én måned siden. Det tilsvarer mer enn hver fjerde lege i landet. Mandag uteble 340 av dem fra jobben, og de øvrige ventes å følge etter i løpet av uka.

 

Legene hevder at de er overarbeidede og underbetalt og krever bedre vilkår.

 

Arbeidskonflikten er den siste i rekken i Israel, der hundretusener de siste månedene har protestert mot høye levekostnader og krevd økonomiske reformer.

 

http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/en-av-fire-leger-har-sagt-opp-jobben-i-israel-3607174.html

 

Skal si det er imponerende hvordan Israel har utviklet seg siden den nåværende regjeringen kom på plass...

Lenke til kommentar

en tostatsløsning er eneste mulighet

Enig. For øvrig har jeg to tips til palestinerne:

 

1. De må ta i bruk det enorme potensialet som ligger i ikkevoldelig og passiv motstand. Israel er avhengig av deres samarbeidsvilje og arbeidskraft. Det er deres beste forhandlingskort. Voldelige aksjoner er det dårligste.

 

2. De må ikke fortsette å late som om de allerede har en egen stat, når de i realiteten har mindre selvstyre enn Sametinget i Norge. Først må de bli anerkjent av FN som suveren stat, og så kan de søke om medlemsskap i FN. Å prøve å gjøre det i omvendt rekkefølge tror jeg virker mot sin hensikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

en tostatsløsning er eneste mulighet

Enig. For øvrig har jeg to tips til palestinerne:

 

1. De må ta i bruk det enorme potensialet som ligger i ikkevoldelig og passiv motstand. Israel er avhengig av deres samarbeidsvilje og arbeidskraft. Det er deres beste forhandlingskort. Voldelige aksjoner er det dårligste.

 

2. De må ikke fortsette å late som om de allerede har en egen stat, når de i realiteten har mindre selvstyre enn Sametinget i Norge. Først må de bli anerkjent av FN som suveren stat, og så kan de søke om medlemsskap i FN. Å prøve å gjøre det i omvendt rekkefølge tror jeg virker mot sin hensikt.

 

Ganske enig med deg, men det er en håpløs situasjon ettersom at israel og deres supportere stempler alle palestinere som Hamas, Hezbollah eller Fatah medlemmer.

Lenke til kommentar

Feil, realiteten er at det bare er et spørsmål om tid!

 

Jeg har ingen tro på en Palestina stat, jeg tror hele Palestina prosjektet blir sprengt i tusen biter ved neste store Araber-Israel krig. Inkludert at Israel kommer til å ta tilbake Tempelhøyden, der hvor moskeen står idag.

 

Midtøsten konflikten er alt annet enn forutsigbar, så det går ikke alltid slik "verden" tror det vil gå!

 

Nett som Norge sa, vi har ingen fiender, så vi trenger ikke noe forsvar, så pang! kom tyskerne! Ingen hadde forventet det! Før den tid så fikk nesten Hitler Nobels fredspris! Sikkert ikke så mange som forventer at en palestinsk-arabisk stat ville gå i dass når alt kommer til alt, men er nettopp det som kommer til å skje!

Endret av Chi Spurger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror israel kommer til å må ha en annen holding og framtidsplan, ikke bare koster denne konflikten menneske liv på begge sider, men israelere selv sine skattepenger blir sløst på å lage mer jævelskap i en allerede ganske så jævlig verden. Enn om halvparten av israel sitt militær budsjett kunne ha gått til å rekonstruere naboland istedet, ganske sikker på at det ville over lengre perioder spare mange liv, også israelske liv.

Lenke til kommentar

Enig at Israel bør skifte holdning og fremtidsplan, Israel kan ikke se seg råd til å ha "dusinvis" av små kriger regelmessig, med Hisbolla, Hamas...

 

Men det er nettopp det som skjer, siden Israel ikke fullfører krigene sine, men stopper opp med engang araberne sier "STOPP", da med stor støtte fra "sosialsist verden", slike som SV her i Norge osv lol, og Kristin Halvorsen som gikk i Oslo tog med mange rare folk som ropte "død over jødene", ja seff ville Kristin Halvorsen at Israel stoppet å forsvare seg da!

 

Israel er mer tjent med, også økonomisk, å "fullføre" når de kommer i krig med "fienden", visst ikke kommer det bare en ny krig litt senere, og etter det igjen, ny etter det igjen osv, med akkuratt samme fienden og samme sytingen fra verden som ofte misliker at Israel forsvarer seg! Det har vi sett lenge nok nå, Israel har selv nevnt på at det kan ikke fortsette på den måten!

 

Israel har vel så vidt nevnt på at neste gang, kan de komme til å måke gassen mer i bånn for å vinne suverent!

post-160065-0-17276100-1318346159_thumb.jpg

post-160065-0-03877700-1318346204_thumb.jpg

Endret av Chi Spurger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Islamistene starter en "småkrig" så ender det alltid med at israel svarer som om det var en fullblåst krig. Det er jo nettopp der feilen ligger, at israel ødelegger den lille sjansen for et moderne demokratisk samfunn en gang i framtida. Det er bare tøys å tenke at israel en gang skal klare å "fullføre" kampen mot terrorisme ved å bombardere offentlig og privat sektor av en nasjon. Helt urealistisk. Israel kan jo selvfølgelig kjøre Hitler-style å gasse hele den palestinske befolkningen, men det faller neppe i smak med det internasjonale fellesskap.

 

 

SV er jo nærmest død i norge. To-tre hundre i gata med plakater representerer kun de som er der. Men det spiller da ingen rolle hva SV sier, gir det oss rett til å oppføre oss usiviliserte bare fordi SV'ere gjør det? Jeg tviler på at politiet bryr seg dersom du slenger ut en "men en kompis av meg gjorde det i går!" kommentar etter å ha kjørt 100 i 80 sonen, altså det at andre oppfører seg elendig rettferdiggjør ikke dine ufine handlinger på noen måte. Dette gjelder også konflikten i midtøsten mellom israel og sine naboland.

Endret av marinated
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...