Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne


  

262 stemmer

  1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

    • Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

    • Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

    • Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

    • Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

    • Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

    • Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

    • Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

    • Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

    • Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

    • Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

    • Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94


Anbefalte innlegg

Angående israels krigføring, så er det ikke sånn at dersom Hamas dreper 2 israelere, så må Israel svare med å drepe 2 palestinere - mer enn 2 så trår Israel over streken.

Maktbruken må sees utifra målet med krigen. Dette fordi krig er fremtidsrettet - palestinerne kriger for å utslette Israel, og Israel kriger for å kunne få en fredlig tilværelse for sine innbyggere, om ikke for alltid så iallefall for en så lang periode som mulig.

 

Israel stanser ingen eller få fremtidige angrep ved å drepe de 2 terroristene som utførte et terrorangrep, og dette er målet med Israels krigføring. Når de går til krig går de derfor som oftest hardt til verks, i håp om å stanse angrepene mot Israel.

Etter Libanonkrigen har det f.eks blitt helt rolig i nord-Israel. Kanskje ikke for evig og alltid, men det har vært rolig i flere år nå.

 

Tilsvarende i Sør, har Hamas stanset rakettangrepene sine da de ble svekket kraftig etter krigen. Det kommer nok en dag de bestemmer seg for at de vil provosere Israel til en ny krig, men intill det skjer har Israel hatt mange år med fred for innbyggerne sine.

 

Hvordan kom du fram til at jeg ville at "jødene i israel bare kan dra hjem"? Selvforsvar inkluderer ikke å ta hevn. Når israel bestemmer seg for å knuse et helt samfunn på grunn av to døde soldater så er det hevn, dersom du hadde lest mine innlegg gjør jeg det meget klart at ikke er det bare unødvendig, men det er også i mot sin hensikt på lang sikt.

Israel sendte styrker inn i Libanon for å forfølge de som tok Israelske gissler.

Operasjonen feilet, og Hezbollah begynnte å skyte raketter inn mot Israel.

Israel hadde dermed nå 2 mål: få tilbake soldatene som var kidnappet og stanse rakettangrepene mot Israel(som hovedsakelig traff arabiske byer i Israel...)

 

Det spiller ikke så stor rolle om det er en antisemetisk holdning i klasserommet i palestina dersom de får en allmen utdanning og jobb, det vil med tid forsvinne.

*facepalm* Sorry, men du er naiv.

Det ligger mer bak terrorisme enn bare "ikke ha jobb". Det ligger ideologier, religioner, kulturer som ikke lar seg fjerne bare ved å gi terroristene masse penger og velstand.

 

Det at du kan gruppere arabere som et homogent folkeslag er motbydelig, er det sånn du sover om kvelden? Ved å mindregjøre arabere som under-mennesker å derfor rettferdiggjør mord på de? Hva som skjer i Sør-sudan har da ikke en dylt å gjøre med en palestiner, eller er det noen ekstra sans som arabere har hvor de har en single universal mening?

Som jeg har sagt: Pan-arabisme. Den arabiske liga. Wahabisme/Saudi-arabia.

Som jeg har sagt tidligere i denne tråden, menes det med "arabere" disse regimene og de araberne som er imot Israel, og som oftest minoriteter generelt.

Dette har nok sammenheng med at araberne har okkupert land fra befolkninger i midtøsten, og anser dermed disse som både undermennesker men også som en trussel mot arabisk enhet.

 

Det finnes arabere som ikke bryr seg en døyt om arabisk nasjonalisme, arabisk enhet osv.

Beduinene og druserne i Israel er eksempler, ja, enkelte drusere kan faktisk bli sinna hvis du kaller han araber. Det er ikke disse jeg snakker om, jeg snakker om de palestinske gruppene, saudi-arabia, wahabister, den arabiske liga, og pretty much hvert eneste arabiske regime i midtøsten, og majoriteten av arabere(som vi f.eks kan se i Libya bobler det med rasisme mot både jøder og afrikanere).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående israels krigføring, så er det ikke sånn at dersom Hamas dreper 2 israelere, så må Israel svare med å drepe 2 palestinere - mer enn 2 så trår Israel over streken.

Maktbruken må sees utifra målet med krigen. Dette fordi krig er fremtidsrettet - palestinerne kriger for å utslette Israel, og Israel kriger for å kunne få en fredlig tilværelse for sine innbyggere, om ikke for alltid så iallefall for en så lang periode som mulig.

 

Israel stanser ingen eller få fremtidige angrep ved å drepe de 2 terroristene som utførte et terrorangrep, og dette er målet med Israels krigføring. Når de går til krig går de derfor som oftest hardt til verks, i håp om å stanse angrepene mot Israel.

Etter Libanonkrigen har det f.eks blitt helt rolig i nord-Israel. Kanskje ikke for evig og alltid, men det har vært rolig i flere år nå.

 

Tilsvarende i Sør, har Hamas stanset rakettangrepene sine da de ble svekket kraftig etter krigen. Det kommer nok en dag de bestemmer seg for at de vil provosere Israel til en ny krig, men intill det skjer har Israel hatt mange år med fred for innbyggerne sine.

 

Jeg er langt ifra en freds hippie, for meg er ikke fred nok, det må også være en viss form for tilgang til helsevern, skolegang, arbeid og ikke minst noe som i hvertfall ligner ytringsfrihet. Jeg er fullt klar over at israel har alt dette og mer. Jeg kan ikke understreke nok at mine framgangmetoder på denne konflikten tar vare på israel sine fundamentale goder. Må bare få det oppklart ettersom det virker at du tror jeg står bak en palestinsk levestandard.

 

Ja, kanskje det har blitt fredelig på israels grenser for et par år, men på hvilken kost? Betyr et israelsk barn så mye mer til deg en et libanesisk barn?

 

I 2008 skrev det NYE libanesiske kabinettet under etikette som garanterer framtidig politisk involvering for Hezbollah, og for første gang i historien har Hezbollah blitt medlem av den libanesiske regjeringen, dette skjedde i år. Libanon har gått fra å være et någenlunde sivilisert samfunn til steinalderen etter israel gikk berserk i 2006. Nå har libanon med hjelp fra EU og USA bygget seg opp igjen, men det har vært meget ustabilt i den politiske sektoren, og i år ser det ut som økonomien kommer til å få et kraftig tilbakefall, i tillegg til at radikalismen har heftig økt de siste 4 år.

 

I 2009 fikk Hezbollah blokket tilgang til Anne Frank's dagbook fra enkelte skoler, noe som aldri ville ha skjedd før israel knuste libanon, hezbollah hadde jo ikke noen politiske røtter i regjeringen da.

 

Israel sendte styrker inn i Libanon for å forfølge de som tok Israelske gissler.

Operasjonen feilet, og Hezbollah begynnte å skyte raketter inn mot Israel.

Israel hadde dermed nå 2 mål: få tilbake soldatene som var kidnappet og stanse rakettangrepene mot Israel(som hovedsakelig traff arabiske byer i Israel...)

 

Stoppe rakettangrepene == ødeleggelsen av 350 skoler og 130,000 skadet hjem?

 

*facepalm* Sorry, men du er naiv.

Det ligger mer bak terrorisme enn bare "ikke ha jobb". Det ligger ideologier, religioner, kulturer som ikke lar seg fjerne bare ved å gi terroristene masse penger og velstand.

 

Det er bare tull, religion og ideologier ligger svært lite bak terrorisme. Det er akkurat ting som mangel på arbeid, skolegang, helsevern osv, som gjør folk desperate nok til å ta opp våpen. Taliban i afganistan består mye av såkalte "$10 dollar Taliban" som er lutfattige arbeidsløse narkiser som du sikkert forstår vil veldig lett ta opp et våpen for $10 (som er en del penger i afganistan) å 72 horer i himmelen dersom man skulle dø, det er jo et kjempe tilbud for en som ikke har noe å leve for, glem nå Allah, de driter da i han å ideologier. Kun de øverste Mullahene har ideologier.

 

Og så er det hevn selvfølgelig, dersom du er så uheldig at din familie blir sprengt i fillebiter, så vil Hamas og tilsvarende gjerne utnytte en såret og sint sjel, å fra deres perspektiv er det kanskje forståelig at de vil ha noen å putte skylden på uansett hvor irrasjonelt det er.

 

 

Som jeg har sagt: Pan-arabisme. Den arabiske liga. Wahabisme/Saudi-arabia.

Som jeg har sagt tidligere i denne tråden, menes det med "arabere" disse regimene og de araberne som er imot Israel, og som oftest minoriteter generelt.

Dette har nok sammenheng med at araberne har okkupert land fra befolkninger i midtøsten, og anser dermed disse som både undermennesker men også som en trussel mot arabisk enhet.

 

Det er en god del arabere på denne jorda, halvparten er kvinner med betydelig redusert frihet, allikevel grupperer du alle arabere som en singel entitet/gruppe med universale mål. Jeg er ganske sikker på at mange arabiske kvinner føler seg veldig undertrykket, av sine "egne" men også av det internasjonale samfunnet som behandler arabere som om de var en singel entitet.

 

Det finnes arabere som ikke bryr seg en døyt om arabisk nasjonalisme, arabisk enhet osv.

Beduinene og druserne i Israel er eksempler, ja, enkelte drusere kan faktisk bli sinna hvis du kaller han araber. Det er ikke disse jeg snakker om, jeg snakker om de palestinske gruppene, saudi-arabia, wahabister, den arabiske liga, og pretty much hvert eneste arabiske regime i midtøsten, og majoriteten av arabere(som vi f.eks kan se i Libya bobler det med rasisme mot både jøder og afrikanere).

 

Når ble grunnloven endret så jøder fikk tilgang til norge igjen? Jøde hat er vi eksperter på i europa, eller vi var en gang i hvertfall, det er et spørsmål om tid før jødehatet forsvinner i midtøsten også, men det er avhengig av at de konservative generasjonene dør ut å de nyere får vokse opp i någenlunde sikkerhet.

Lenke til kommentar

Gilad Shalit

Fangeutvekslingsavtale med Hamas er klar, diskuteres i regjeringen i kveld!

 

Dersom avtalen blir endelig godkjent, kan den bli iverksatt allerede i november. En rekke ganger tidligere er det meldt om gjennombrudd i forhandlinger, uten at det har skjedd noe i praksis.

 

Det er alminnelig antatt at prisen Israel må betale for løslatelse av Gilad Shalit er tusen palestinske fanger.

 

http://www.miff.no

 

Benjamin Netanyahu: "Schalit will be on his way home in the coming days"

 

Netanyahu said he would stand true to his promise to bring Schalit home to his parents and grandparents.

 

http://www.jpost.com....aspx?id=241387

post-160065-0-96230600-1318367384_thumb.jpg

Endret av Chi Spurger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er bare tull, religion og ideologier ligger svært lite bak terrorisme. Det er akkurat ting som mangel på arbeid, skolegang, helsevern osv, som gjør folk desperate nok til å ta opp våpen. Taliban i afganistan består mye av såkalte "$10 dollar Taliban" som er lutfattige arbeidsløse narkiser som du sikkert forstår vil veldig lett ta opp et våpen for $10 (som er en del penger i afganistan) å 72 horer i himmelen dersom man skulle dø, det er jo et kjempe tilbud for en som ikke har noe å leve for, glem nå Allah, de driter da i han å ideologier. Kun de øverste Mullahene har ideologier.

 

Og så er det hevn selvfølgelig, dersom du er så uheldig at din familie blir sprengt i fillebiter, så vil Hamas og tilsvarende gjerne utnytte en såret og sint sjel, å fra deres perspektiv er det kanskje forståelig at de vil ha noen å putte skylden på uansett hvor irrasjonelt det er.

 

 

Du virker nyansert, men jeg reagerte på denne setningen. Forskning har vist flere ganger at det ikke er de fattigste eller mest ressurssvake menneskene i samfunn som tyr til terrorisme, men heller de med mer enn gjennomsnittlig utdannelse og inntekt. Hizbollah ble faktisk forsket på i denne sammenhengen, og der fant man samme resultat som ellers. Hizbollah medlemmene hadde i snitt høyere utdannelse og/eller høyere inntekt (/kom fra familier med høyere inntekt) enn resten av samfunnet. Det så man også i Vest-Tyskland, Sør-Amerika, Midt-Amerika og Midt-østen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du virker nyansert, men jeg reagerte på denne setningen. Forskning har vist flere ganger at det ikke er de fattigste eller mest ressurssvake menneskene i samfunn som tyr til terrorisme, men heller de med mer enn gjennomsnittlig utdannelse og inntekt. Hizbollah ble faktisk forsket på i denne sammenhengen, og der fant man samme resultat som ellers. Hizbollah medlemmene hadde i snitt høyere utdannelse og/eller høyere inntekt (/kom fra familier med høyere inntekt) enn resten av samfunnet. Det så man også i Vest-Tyskland, Sør-Amerika, Midt-Amerika og Midt-østen.

 

Nja, nå var det snakk om de som faktisk tok opp våpen, Hezbollah har en politisk avdeling hvor det nok sitter mange med ideologier og en form for utdanning, de er jo tross alt også et politiskparti med radiokanal og statsråder. Det er militsen jeg først og fremst mener er ressurssvake mennesker, som har mistet noen eller rett og slett bare har hatt en uheldig start på livet å end opp på gata.

 

Her er en artikkel angående Taliban, så mye som 70% antas å være "$10 dollar taliban". Riktig nok er Taliban sin situasjon forskjellig fra Hezbollah, Hamas, Fatah osv.

 

http://www.hrw.org/sites/default/files/reports/afghanistan0710webwcover.pdf

 

(fra side 41)

Endret av marinated
Lenke til kommentar

Du virker nyansert, men jeg reagerte på denne setningen. Forskning har vist flere ganger at det ikke er de fattigste eller mest ressurssvake menneskene i samfunn som tyr til terrorisme, men heller de med mer enn gjennomsnittlig utdannelse og inntekt. Hizbollah ble faktisk forsket på i denne sammenhengen, og der fant man samme resultat som ellers. Hizbollah medlemmene hadde i snitt høyere utdannelse og/eller høyere inntekt (/kom fra familier med høyere inntekt) enn resten av samfunnet. Det så man også i Vest-Tyskland, Sør-Amerika, Midt-Amerika og Midt-østen.

 

Nja, nå var det snakk om de som faktisk tok opp våpen, Hezbollah har en politisk avdeling hvor det nok sitter mange med ideologier og en form for utdanning, de er jo tross alt også et politiskparti med radiokanal og statsråder. Det er militsen jeg først og fremst mener er ressurssvake mennesker, som har mistet noen eller rett og slett bare har hatt en uheldig start på livet å end opp på gata.

 

Her er en artikkel angående Taliban, så mye som 70% antas å være "$10 dollar taliban". Riktig nok er Taliban sin situasjon forskjellig fra Hezbollah, Hamas, Fatah osv.

 

http://www.hrw.org/s...10webwcover.pdf

 

(fra side 41)

 

Var ikke meg du svarte her, så jeg ligger mitt svar i skjult tekst:

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hvilken økonomisk status ulike grener i Hezbollah, Hamas og Fatah har! Alt jeg vet er at dem svømmer over av penger fra syke støttepartnere, der iblandt nordmenns skattepenger! Slikt som endte opp i hendene på konen til Yassir Arafat, eller bl.a terrorister som Hamas & Fatah som trengte ressurser til å utføre ny terror mot Israel. Ja ikke bare nordmenns skattepenger, men også fra Iran osv.

 

Det er ikke lenge igjen nå, før Israel vil øydelegge fremtiden for en palestinsk-stat, sorry folkens! Riktig nok skjer det ikke, før etter palestinernes-venner har prøvd å øydelegge Israel med bl.a kjemiskevåpen, slikt godtar ikke Israel! Da er det kroken på døren for en Palestinsk-Stat! Har skjedd mye terror mot jødestaten, men en plass går pinå mæ grænsen!

Endret av Chi Spurger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

]Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hvilken økonomisk status ulike grener i Hezbollah, Hamas og Fatah har! Alt jeg vet er at dem svømmer over av penger fra syke støttepartnere, der iblandt nordmenns skattepenger! Slikt som endte opp i hendene på konen til Yassir Arafat, eller bl.a terrorister som Hamas & Fatah som trengte ressurser til å utføre ny terror mot Israel. Ja ikke bare nordmenns skattepenger, men også fra Iran osv.

 

Det er ikke lenge igjen nå, før Israel vil øydelegge fremtiden for en palestinsk-stat, sorry folkens! Riktig nok skjer det ikke, før etter palestinernes-venner har prøvd å øydelegge Israel med bl.a kjemiskevåpen, slikt godtar ikke Israel! Da er det kroken på døren for en Palestinsk-Stat! Har skjedd mye terror mot jødestaten, men en plass går pinå mæ grænsen!

 

Siden 1949 har Israel mistet rundt 1000 sivile, mens Palestina har mistet over 8000 sivile, så ikke snakk om hvem som prøver å utrydde noe. Dersom du absolutt må komme med kommentarer og spekulasjoner på hvilken ond plan verden har i dag pønsket opp for å sabotere de stakkars israelerne som både får gå på skole, arbeid og nyter ytringsfrihet hver dag å på ingenvis er under noen konstant fare fra å bli drept av Islamister, så må du ihvertfall gi noen troverdige kilder.

Endret av marinated
Lenke til kommentar

]Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hvilken økonomisk status ulike grener i Hezbollah, Hamas og Fatah har! Alt jeg vet er at dem svømmer over av penger fra syke støttepartnere, der iblandt nordmenns skattepenger! Slikt som endte opp i hendene på konen til Yassir Arafat, eller bl.a terrorister som Hamas & Fatah som trengte ressurser til å utføre ny terror mot Israel. Ja ikke bare nordmenns skattepenger, men også fra Iran osv.

 

Det er ikke lenge igjen nå, før Israel vil øydelegge fremtiden for en palestinsk-stat, sorry folkens! Riktig nok skjer det ikke, før etter palestinernes-venner har prøvd å øydelegge Israel med bl.a kjemiskevåpen, slikt godtar ikke Israel! Da er det kroken på døren for en Palestinsk-Stat! Har skjedd mye terror mot jødestaten, men en plass går pinå mæ grænsen!

 

Siden 1949 har Israel mistet rundt 1000 sivile, mens Palestina har mistet over 8000 sivile, så ikke snakk om hvem som prøver å utrydde noe. Dersom du absolutt må komme med kommentarer og spekulasjoner på hvilken ond plan verden har i dag pønsket opp for å sabotere de stakkars israelerne som både får gå på skole, arbeid og nyter ytringsfrihet hver dag å på ingenvis er under noen konstant fare fra å bli drept av Islamister, så må du ihvertfall gi noen troverdige kilder.

 

Hva vil du spesifikt ha kilder på? Jeg gir deg mer enn gjerne!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den israelske soldaten Gilad Shalit skal allerede befinne seg i Egypt

 

Egypterne tirsdag kveld sendte en bil med sotete vinduer over grensa til Gazastripen, kort etter kom den tilbake til Egypt med Shalit, som deretter skal ha blitt fraktet til Kairo.

 

Både sikkerhetskilder i Kairo og en talsmann for Hamas benekter imidlertid at Shalit er fraktet til Egypt.

 

 

http://www.dagbladet...slatt/18552792/

Endret av Chi Spurger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

]Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hvilken økonomisk status ulike grener i Hezbollah, Hamas og Fatah har! Alt jeg vet er at dem svømmer over av penger fra syke støttepartnere, der iblandt nordmenns skattepenger! Slikt som endte opp i hendene på konen til Yassir Arafat, eller bl.a terrorister som Hamas & Fatah som trengte ressurser til å utføre ny terror mot Israel. Ja ikke bare nordmenns skattepenger, men også fra Iran osv.

 

Det er ikke lenge igjen nå, før Israel vil øydelegge fremtiden for en palestinsk-stat, sorry folkens! Riktig nok skjer det ikke, før etter palestinernes-venner har prøvd å øydelegge Israel med bl.a kjemiskevåpen, slikt godtar ikke Israel! Da er det kroken på døren for en Palestinsk-Stat! Har skjedd mye terror mot jødestaten, men en plass går pinå mæ grænsen!

 

Siden 1949 har Israel mistet rundt 1000 sivile, mens Palestina har mistet over 8000 sivile, så ikke snakk om hvem som prøver å utrydde noe. Dersom du absolutt må komme med kommentarer og spekulasjoner på hvilken ond plan verden har i dag pønsket opp for å sabotere de stakkars israelerne som både får gå på skole, arbeid og nyter ytringsfrihet hver dag å på ingenvis er under noen konstant fare fra å bli drept av Islamister, så må du ihvertfall gi noen troverdige kilder.

 

 

Hva vil du spesifikt ha kilder på? Jeg gir deg mer enn gjerne!

 

 

Du kan jo begynne med "Har skjedd mye terror mot jødestaten, men en plass går pinå mæ grænsen! "?

 

Israel har knappt mistet tusen sivile på over 60 år! USA mistet 3000 på en dag. <- det er terror. Det dør jo flere av trampoline ulykker enn det gjør av rakett angrep og selvmordsbombere på israel.

 

Jaja nå er israel presset til å endre taktikk, senest som i dag har 1000 leger bare gått fra arbeid. Konsumergoodds koster like mye som i vestlig land men folk tjener ikke i nærheten av det de gjør i vesten. Det er helt håpløst denne krigen de har tatt på seg.

Endret av marinated
Lenke til kommentar

]Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hvilken økonomisk status ulike grener i Hezbollah, Hamas og Fatah har! Alt jeg vet er at dem svømmer over av penger fra syke støttepartnere, der iblandt nordmenns skattepenger! Slikt som endte opp i hendene på konen til Yassir Arafat, eller bl.a terrorister som Hamas & Fatah som trengte ressurser til å utføre ny terror mot Israel. Ja ikke bare nordmenns skattepenger, men også fra Iran osv.

 

Det er ikke lenge igjen nå, før Israel vil øydelegge fremtiden for en palestinsk-stat, sorry folkens! Riktig nok skjer det ikke, før etter palestinernes-venner har prøvd å øydelegge Israel med bl.a kjemiskevåpen, slikt godtar ikke Israel! Da er det kroken på døren for en Palestinsk-Stat! Har skjedd mye terror mot jødestaten, men en plass går pinå mæ grænsen!

 

Siden 1949 har Israel mistet rundt 1000 sivile, mens Palestina har mistet over 8000 sivile, så ikke snakk om hvem som prøver å utrydde noe. Dersom du absolutt må komme med kommentarer og spekulasjoner på hvilken ond plan verden har i dag pønsket opp for å sabotere de stakkars israelerne som både får gå på skole, arbeid og nyter ytringsfrihet hver dag å på ingenvis er under noen konstant fare fra å bli drept av Islamister, så må du ihvertfall gi noen troverdige kilder.

 

 

Hva vil du spesifikt ha kilder på? Jeg gir deg mer enn gjerne!

 

 

Du kan jo begynne med "Har skjedd mye terror mot jødestaten, men en plass går pinå mæ grænsen! "?

 

Israel har knappt mistet tusen sivile på over 60 år! USA mistet 3000 på en dag. <- det er terror. Det dør jo flere av trampoline ulykker enn det gjør av rakett angrep og selvmordsbombere på israel.

 

Jaja nå er israel presset til å endre taktikk, senest som i dag har 1000 leger bare gått fra arbeid. Konsumergoodds koster like mye som i vestlig land men folk tjener ikke i nærheten av det de gjør i vesten. Det er helt håpløst denne krigen de har tatt på seg.

 

Alle vet det har skjedd mye terror mot Israel, trenger ikke dokumentere det engang!

 

Visst ikke Israel hadde vert eksperter på å forsvare seg mot terrorister hverdag, så hadde antall sivile drepte hvert enormt mye høyere, du skal være glad for at Israel er flink til å forsvare seg! Dem er helt avhengig av å kunne forsvare seg så godt som mulig, for å overleve, ikke rart dem ligger i toppen på teknologisk utvikling i verden.

 

Israel har blitt presset til en konstant forsvarskrig! Visst dem ikke hadde tatt på seg denne krigen, så hadde staten Israel vert utslettet for lenge siden og det er selvsagt ikke i israelittenes interesse!

 

Er forøvrig helt enig i at lønningene burde vert høyere, da spesielt dem som ikke har veldig gode utdanninger, fordi enn blir ikke akkuratt rik av å jobbe på "Rema 1000" i Israel for å si det slik. Det er absolutt større klasseforskjeller i Israel, enn hva det er i Norge.Uansett er en dyktig innen det rette feltene, så er lønnen god også i Israel. Men "lav-klasse arbeid", er rævva betalt, som fabrikk arbeider, butikk arbeider osv osv. Skal vi si cirka 40-50 kroner timen, og 6 dagers arbeidsuke, riktig nok litt lavere skatt enn i Norge. Men levekostnadene er ganske høye, men cirka 10 prosent billigere enn i Norge.Blir litt høyere betaling pga. dem jobber ofte nettopp 6 dager i uken, itillegg er det ikke så vanlig å bo alene der, i Norge f.eks er det mange som faktisk bor alene i bostaden, og da blir det ofte litt dyrere da enn ikke kan dele på utgiftene.

Endret av Chi Spurger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle vet det har skjedd mye terror mot Israel, trenger ikke dokumentere det engang!

 

Visst ikke Israel hadde vert eksperter på å forsvare seg mot terrorister hverdag, så hadde antall sivile drepte hvert enormt mye høyere, du skal være glad for at Israel er flink til å forsvare seg! Dem er helt avhengig av å kunne forsvare seg så godt som mulig, for å overleve, ikke rart dem ligger i toppen på teknologisk utvikling i verden.

 

Israel har blitt presset til en konstant forsvarskrig! Visst dem ikke hadde tatt på seg denne krigen, så hadde staten Israel vert utslettet for lenge siden og det er selvsagt ikke i israelittenes interesse!

Nja, terror observeres alltid som "mye" (slå opp "availability heuristic" og "base rate fallacy"), det er derfor terror er effektivt i og med at det skremmer folk å gir et inntrykk av at de er utrygge, mens i realiteten er at selv i afganistan er sjansen av å dø av terror så ubeskrivelig liten, sjansen for at du dør i trafikk er garantert større, allikevel opplever mange terror aksjoner som mer skremmende.

 

Dersom israel hadde vært flink til å forsvare seg hadde de ikke vært konkurs nå. Jeg kaller de amatører til de grader, det har jo ikke blitt noe bedre i midtøsten, verken for israelere eller palestinere, det er langt ifra ekspertise.

 

En ekspert villet ha minimert skade på begge samfunn å funnet en langvarig løsning som virker, en person som ikke ser svart-hvitt å kan putte seg selv i skoene til andre. Yitzhak Rabin var en lignende person.

 

Israel har presset seg selv også til denne konflikten. Deres taktikk er å gi naboland et så dårlig bilde mulig, dette gjøres med å utslette alt som representer et moderne samfunn, noe de har fått til ganske bra. De har seg selv å takke til en viss grad.

Endret av marinated
Lenke til kommentar

Dersom israel hadde vært flink til å forsvare seg hadde de ikke vært konkurs nå. Jeg kaller de amatører til de grader...

 

 

For det første, Israel er alt annet enn konkurs!

 

Altså Israel var en av det landene i hele verden som klarte seg best under finanskrisen! Sentralbanksjefen i Israel, som nylig var kandidat til president for det globale IMF fondet, fikk enormt med skryt for hvordan han taklet finanskrisen. Israel er nylig tatt frem som ett svært lukrativt land å sattse på for investorer. Næringslivet i Israel gjør det svært skarpt! At du kaller Israel konkurs, er den størrste vitsen jeg har hørt på lenge! Sikker på at du ikke forveksler Israel med Hellas?

 

For det andre, kaller du Israel amatører? WOW, skal si du tramper hardt i salaten nå! Tror rett og slett jeg avslutter innlegget her.

Endret av Chi Spurger
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom israel hadde vært flink til å forsvare seg hadde de ikke vært konkurs nå. Jeg kaller de amatører til de grader...

 

 

For det første, Israel er alt annet enn konkurs!

 

Altså Israel var en av det landene i hele verden som klarte seg best under finanskrisen! Sentralbanksjefen i Israel, som nylig var kandidat til president for det globale IMF fondet, fikk enormt med skryt for hvordan han taklet finanskrisen. Israel er nylig tatt frem som ett svært lukrativt land å sattse på for investorer. Næringslivet i Israel gjør det svært skarpt! At du kaller Israel konkurs, er den størrste vitsen jeg har hørt på lenge! Sikker på at du ikke forveksler Israel med Hellas?

 

For det andre, kaller du Israel amatører? WOW, skal si du tramper hardt i salaten nå! Tror rett og slett jeg avslutter innlegget her.

 

Tja jeg er ikke så sikker på om det går så bra i Israel, senest som i går sluttet flere hundre leger, det er en helse krise pågående akkurat nå, helsepersonal har streiket i flere uker.

 

Hva med de 430,000 som tok til gatene for å protestere mot levekostnader og sosial ubalanse tidligere i år (og som faktisk fortsatt pågår)? Som jeg sa tidligere, i Israel tjener de betydelig lavere enn i vestlige land, men har allikevel samme kostnader.

 

Ja, det at nabolandene har over tid blitt gradvis verre og verre allikevel ser det ut som de radikale får bare mer og mer makt? Det er ikke akkurat effektiv anti-terrorisme. Det burde ha vært Israel sin interesse å forbedre nabolandende istedet for å ødelegge de ettersom at på langsikt er ustabilitet i et land med på å skape mer radikale å ekstreme meninger.

 

Bravo Israel:

http://www.haaretz.com/news/un-hezbollah-has-increased-military-strength-since-2006-war-1.231869

http://www.nytimes.com/2010/11/29/world/29cables.html?_r=2&pagewanted=2

(det er antatt at Hezbollah har betydelig mere raketter etter 2006 krigen)

Endret av marinated
Lenke til kommentar

Marinated, visste du at Israel er en av verdens største våpeneksportører, kun passert av USA, Russland og Frankrike.

 

Fullt klar over det. De er størst faktisk med tanke på antall personer det er i landet.

 

Ja visst enn måler det opp mot antall innbyggere, og at Israel er like stort som Hedmark fylke, så blir dem jo gigantiske iforhold til USA, Russland og Frankrike

 

"Israel's defense industry racked an unprecedented $7.2 billion in exports in 2010, up on the $6.9 billion achieved in 2009. That put the Jewish state among the world's top four arms exporters"

 

Endret av Chi Spurger
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...