Gå til innhold

Ord delings feil på Play Station 3


reminett

Anbefalte innlegg

Nå skal jeg være litt petimeter, og virke som bitter gammel mann som bare MÅ finne noe å klage over.. ;)

Men jeg er hverken bitter eller gammel. Eller noen rettskrivningsspesialist. ;)

 

Men det må da være noen andre her som syntes det er litt rart at de ikke har rettet opp i orddelingsfeilene over alt i de norske menyene på Playstation 3 enda, etter så mange år?

 

Jeg mener; de lager DEN bra konsollen. Og så gjør de feil på en SÅ elementær ting... Skrivefeil liksom..

 

Edit: Rettet en egen skrivefeil (mistet et par tastetrykk i ordet "elementær"), siden jo denne tråden handler om å skrive riktig ;)

Endret av reminett
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vær mot andre slik du ønsker de skal være mot deg.

Enig. Jeg ber om tilbakemelding hver gang jeg har skrevet noe som er viktig, spesielt dersom det skal publiseres.

 

Ikke klag på skrivefeil dersom du selv ikke klarer å gjøre en bedre jobb.

Totalt uenig.

Lar du være å klage på elektrikeren dersom han har gjort en glipp, bare fordi du selv ikke er elektriker og kan gjøre en bedre jobb enn han?

 

Når det er sagt, så kan jeg med hånden på hjertet (uten å være usaklig) si at jeg generelt uttrykker meg bedre skriftlig enn vedkommende som skrev menyene i den norske oversettelsen på PS3.

 

Jeg er ganske enig trådstarter og det irritererer meg av og til. :p Noe av det mest irriterende er kanskje når du får en venneforespørsel. "Spør om og legge til venn". Skal man oversette menyer på en av de mest kjøpe spillkonsollene i landet burde man klare å skrive ordentlig norsk.

 

Amen! Det er jo så lett å få noen til å rette på det, så jeg skjønner ikke at det behøver å være slik.

Lenke til kommentar

 

 

Men det må da være noen andre her som syntes det er litt rart at de ikke har rettet opp i orddelingsfeilene over alt i de norske menyene på Playstation 3 enda, etter så mange år?

 

 

 

Nei, eg spiller spillene og driter i om det står "å" eller "og" eller om ordene ikke er riktig delt. Siden det er en spillmaskin og ikke en elektronisk ordbok så bryr det meg midt i ryggen.

 

Men artig at du klarer å la deg irritere over en slik bagatell. :thumbup:

Lenke til kommentar

 

 

Men det må da være noen andre her som syntes det er litt rart at de ikke har rettet opp i orddelingsfeilene over alt i de norske menyene på Playstation 3 enda, etter så mange år?

 

 

 

Nei, eg spiller spillene og driter i om det står "å" eller "og" eller om ordene ikke er riktig delt. Siden det er en spillmaskin og ikke en elektronisk ordbok så bryr det meg midt i ryggen.

 

Men artig at du klarer å la deg irritere over en slik bagatell. :thumbup:

 

Er ikke irritert. Bare påpeker feilen.

Jeg lurer på hvordan verden hadde vært hvis alle tenkte som deg; at alt som ikke er en ordbok kan ha så mange feil de vil ;)

Lenke til kommentar

Greit nok at det er en multimediemaskin, men det er ikke akuratt slik at disse beskjedene med "feil" popper opp til stadighet.

 

Men jo de kunne nok fikset det, men eg setter mine tvil til at ord del ing s feil ligger på toppen av "fixe" listen. Regner med de har større og viktigere ting å ta seg til. Som feks å få bukt med alle disse idiotene som hele tiden prøver bevisst å "hacke" denne stakkars maskinen.

 

Joda, jailbreaking har sine fordeler, men det er dessverre ikke av de positive grunnene at de fleste jailbreaker maskinen sin. (off-topic, beklager)

Endret av LunaticFanatic
Lenke til kommentar

Er ikke det som er poenget, om du er så trangsynt at du ikke ser det får være ditt problem.

 

Og om du tror Sony sitter på ræva hele dagen og smånapper i løken mens folk som deg sitter å nærmest leter etter SKRIVEFEIL på en av deres mestselgende maskiner så må du nok tro om igjen.

 

Eg sa heller ikke at de ikke har tid, eg sa at det er helt sikkert ikke noe de prioriterer så veldig.

 

Og for å vri på spørsmålet ditt, hadde du latt være å kjøpe en PS3 om du visste at det fantes orddelingsfeil i noen beskjeder som du får på maskinen?

 

Om det er så voldsom stor sak for deg så kan du helt sikkert ta kontakt med Sony eller klage de inn for Norsk språkråd og få de til å se på saken.

 

Men Sony er helt sikkert klar over "feilene". Og de småflirer sikkert med seg selv viss de får klager fra sånne som deg om at det mangler ett komma eller at et ord ikke er delt opp riktig.

 

Du skriver i førsteposten din at "Nå skal jeg være litt petimeter, og virke som bitter gammel mann som bare MÅ finne noe å klage over.. ;)" som om du sier det med litt glimt i øyet og at det ikke ligger så mye alvor bak det hele, men når eg leser innleggene dine og ser hvor hardt du forsvarer deg selv så begynner eg å tro at dette er noe som plager deg en del, du ligger ikke våken om nettene og tenker på dette gjør du?

 

Og for å svare på spørsmålet ditt, eg kunne greit tatt den med skrivefeil, for eg tror du hadde blitt småsur om du ble stående igjen med en med skrivefeil på. Som eg har sagt, SKRIVEFEIL på en PS3 er ingen stor sak i mine øyne, men du mener opplagt noe annet.

Endret av LunaticFanatic
Lenke til kommentar

Er ikke det som er poenget, om du er så trangsynt at du ikke ser det får være ditt problem.

 

Og om du tror Sony sitter på ræva hele dagen og smånapper i løken mens folk som deg sitter å nærmest leter etter SKRIVEFEIL på en av deres mestselgende maskiner så må du nok tro om igjen.

 

Eg sa heller ikke at de ikke har tid, eg sa at det er helt sikkert ikke noe de prioriterer så veldig.

 

Og for å vri på spørsmålet ditt, hadde du latt være å kjøpe en PS3 om du visste at det fantes orddelingsfeil i noen beskjeder som du får på maskinen?

 

Om det er så voldsom stor sak for deg så kan du helt sikkert ta kontakt med Sony eller klage de inn for Norsk språkråd og få de til å se på saken.

 

Men Sony er helt sikkert klar over "feilene". Og de småflirer sikkert med seg selv viss de får klager fra sånne som deg om at det mangler ett komma eller at et ord ikke er delt opp riktig.

 

Du skriver i førsteposten din at "Nå skal jeg være litt petimeter, og virke som bitter gammel mann som bare MÅ finne noe å klage over.. ;)" som om du sier det med litt glimt i øyet og at det ikke ligger så mye alvor bak det hele, men når eg leser innleggene dine og ser hvor hardt du forsvarer deg selv så begynner eg å tro at dette er noe som plager deg en del, du ligger ikke våken om nettene og tenker på dette gjør du?

 

Og for å svare på spørsmålet ditt, eg kunne greit tatt den med skrivefeil, for eg tror du hadde blitt småsur om du ble stående igjen med en med skrivefeil på. Som eg har sagt, SKRIVEFEIL på en PS3 er ingen stor sak i mine øyne, men du mener opplagt noe annet.

 

hehe

Lenke til kommentar

Jeg sitter faktisk og tenker over sånne småting selv. Forferdelig idiotisk at noe sånt kan irritere meg så mye at det setter seg i hodet på meg... ;)

 

Og nei, jeg påstår ikke at jeg skriver korrekt, men når slike ting er så enkelt å fikse (eller rettere sagt, unngå i første omgang), så er det nettopp irriterende.

 

Så jeg må si meg enig med TS. Samtidig som jeg innrømmer at perfeksjonister muligens er litt sprøere enn andre.

Lenke til kommentar

Og så gjør de feil på en SÅ elemtær ting... Skrivefeil liksom..

Emnetittel: "Ord delings feil på Play Station 3"

Allerede her har TS en orddelingsfeil (her markert).

elemtær (her markert): skal være elementær.

 

Rettskriving er tydligvis ikke lett. Men kaster du stein i glasshus må du regne med å få reaksjoner på dine egne elementære skrivefeil.

 

 

Selvsagt bør PS3 og andre som benytter norsk ha korrekt rettskrivning. Men kan kan man forvente at dette blir rettet hvis ingen melder fra til produsent? Og hvis dette ligger begravet i operativsystemet (Ja også PS3 må ha et operativsystem) så kan det være at dette også må oppgraderes til nyere versjon for å få med seg evt. rettelser. Dette er ikke kritikk av TS men bare et lite hint om at det å oversette ledetekster far et språk til et annet ikke er lett. Dette fordi originalversjonen ikke inneholder hele setninger men ord og at ord ikke kan oversettes ordrett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...