Gå til innhold

Aggressive trafikanter


Sheldon C

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro at enkelte endrer adferd fordi de er i en situasjon hvor andre sjåførers adferd gir direkte utslag på ens egen situasjon.

(Kjører han foran i 50 så kjører jeg i 50)

 

Det er vel og mulig at det er lettere å være agressiv da man i utgangspunktet sitter skjermet i sin egen boks og er på samme nivå som de rundt en.

Det motsatte vil være et møterom hvor man er mere blottet og synlig, og kanskje har en sjef/ordstyrer som er 'ett nivå over'.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

http://www.nettavisen.no/motor/article3076336.ece

 

Har sett veldig mye rart i trafikken og blir ikke overrasket over slike situasjoner. Men jeg klarer ikke forstå hvorfor folk endrer sinnstemning totalt når de setter seg inn i bilene sine og fortrenger alt de har lært om folkeskikk?

 

Ja sånn er det. Forståelig. Mange berger seg i trafikken fordi andre passer på de..gir plass..viker.. Må nesten stoppe for å ikke bli sint sjøl noen ganger...trekker pusten dypt og tenker på at jeg ikke skal leke men NOENS liv...

Lenke til kommentar

Så må man huske på at det er vårt eget ståsted som er utgangspunktet for vurdering av andre.

Om jeg holder 50 i 70n og bremser ned til 30 ved hver fotoboks, så vil jeg se en mengde aggressive trafikanter.

 

Om jeg derimot holder 85 i 80n og bremser ned til 80 ved hver boks, så ser jeg vesentlig færre.

 

 

Bare en tanke :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Trafikalt sinne skal selvsagt ikke ende i aggressiv atferd, men enkelte sjåfører er utrolig flinke til å, det man kaller i Bergen, "å fyre oppunder". Tafatte avgjørelser som kun går bra fordi andre trafikanter viker eller "sitter barnevakt" for dem - et eksempel er å hive seg ut på en forkjørsveg uten å ta nevneverdig hensyn til bilene man faktisk har vikeplikt for.

 

Jeg kan bli irritert selv, men har heldigvis evne til å besinne meg. På en annen side forstår jeg delvis dem som tar skrittet enda lenger (eksempelvis følger etter synderen), selv om dette ikke er ønskelig atferd.

Lenke til kommentar

Å være i trafikken blir for meg liksom så veldig lite indirekte, kan nesten sammenliknes med hvor lett en kan snakke drit til noen over chat, som en aldri ville sagt ansikt til ansikt. Jeg irriterer meg ofte i trafikken, men ikke så mye at jeg går til handling mot folk som irriterte meg.

 

Ute og kjørte litt moped de siste dagene.

Artig hvordan folk kjører forbi moped bare fordi det er en moped! Kjørte i en 30 sone forbi en skole jeg holdt ca 35, så gasset en bil forbi meg og glemte at det var en brå fartsdemper rett etter meg. Hørte understellet skrape borti :!:

 

Virker som en del folk tror mopeder er tregere enn biler i rundkjøringer. 2 ganger i går måtte jeg bråbremse for biler som styrter ut i rundkjøringen rett foran meg.

Lenke til kommentar

Så må man huske på at det er vårt eget ståsted som er utgangspunktet for vurdering av andre.

Om jeg holder 50 i 70n og bremser ned til 30 ved hver fotoboks, så vil jeg se en mengde aggressive trafikanter.

 

Om jeg derimot holder 85 i 80n og bremser ned til 80 ved hver boks, så ser jeg vesentlig færre.

 

 

Bare en tanke :)

 

Det er meget sjeldent jeg blir sinna i trafikken. Personlig så mener jeg at tålmodighet er det viktigste man kan ha i trafikken. Hender "ofte" jeg må kjøre en ekstra avkjøring for å ikke skape stygge situasjoner hvis jeg ligger feil. Legger meg også alltid i riktig fil i god tid før avkjøring når jeg er kjent.

 

Men på nyttårsaften så var jeg nokså sinna i bilen. Fra hvor jeg bor til hvor jeg skulle, så er det 4 fotobokser. Alle i 70 sone. Med mange svinger, og alltid bil i mot ved forbikjørings muligheter, så ble jeg liggende bak en som ved hver boks bremset ned fra 60/65 til 45/50. Det er 70 hele veien, og kjøreforholdene var meget gode. På de tre siste fotoboksene så lå jeg på tuta for å si det slik. Angrer på at jeg ikke viste fingeren når jeg endelig kom forbi.

 

 

Ellers så kan jeg garantere at alle de gangene man ser det kommer en tullig i trafikken, så er det en mann mellom 40-60 år. Dette er vel 80% av gangene. De neste 29% er er menn fra 18-39. Mens en 1% må nok tilfalle kvinner.

 

Har kjørt mange år i Oslo nå, og det er en ting som jeg syntes har blitt bedre, og det er taxi sjaførene. Alle "utlendingene" kjører faktisk mye penere enn alle de norske gjorde for noen år siden. Jeg sier ikke at de kan kjøre bedre, noe mange av de ikke kan. Men de kjører ikke like stygt som taxiene gjorde før.

Lenke til kommentar

Synes denne er flott jeg da; http://www.dagbladet.no/a/15232147/

Har selv "lang responstid på pupillen" og ser ikke en drit på oppmot 10 sekunder etter jeg har blitt blendet av møtende bil...

Politiet tar dessverre alt for lett på folk som bryter veitrafikkloven vedr. lysbruk, så det er fint at enkelte tar "spaden" i egen hånd...

 

Mens jeg derimot blir fly forbanna av disse idiotene som blender ned for tidlig for så å blinke mot meg. Jeg har da virkelig ikke tenkt til å kjøre ned noen fordi møtende bilist ikke klarer å bruke blikket riktig! Ikke få ganger jeg har hatt lyst til å bråsnu for å følge etter og si noen alvorsord...

 

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10036480

Lenke til kommentar

Ellers så kan jeg garantere at alle de gangene man ser det kommer en tullig i trafikken, så er det en mann mellom 40-60 år. Dette er vel 80% av gangene. De neste 29% er er menn fra 18-39. Mens en 1% må nok tilfalle kvinner.

 

 

Matte var ikke så greit var det vel? :D

 

:D

 

Var litt kjapp der ja. Ikke alltid man tenker. :D

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

http://www.nettavisen.no/motor/article3076336.ece

 

Har sett veldig mye rart i trafikken og blir ikke overrasket over slike situasjoner. Men jeg klarer ikke forstå hvorfor folk endrer sinnstemning totalt når de setter seg inn i bilene sine og fortrenger alt de har lært om folkeskikk?

 

Jeg har alltid tenkt at det blir omtrent den samme greia som når folk slenger dritt online. Du blir hakket mer anonym bak rattet, på samme måte som du blir på nett, og terskelen for å angripe folk senkes en god del. Kan selv bli fryktelig irritert på folk i trafikken (og på internett), men sånn ellers så er jeg i grunn ganske så rolig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes denne er flott jeg da; http://www.dagbladet.no/a/15232147/

Har selv "lang responstid på pupillen" og ser ikke en drit på oppmot 10 sekunder etter jeg har blitt blendet av møtende bil...

Politiet tar dessverre alt for lett på folk som bryter veitrafikkloven vedr. lysbruk, så det er fint at enkelte tar "spaden" i egen hånd...

 

Mens jeg derimot blir fly forbanna av disse idiotene som blender ned for tidlig for så å blinke mot meg. Jeg har da virkelig ikke tenkt til å kjøre ned noen fordi møtende bilist ikke klarer å bruke blikket riktig! Ikke få ganger jeg har hatt lyst til å bråsnu for å følge etter og si noen alvorsord...

 

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10036480

Jeg blir forbanna av det motsatte, at noen skal vente i siste liten før de blender ned. Heldigvis slår de fleste av lysene tidlig så det går nå greit, men noen skal virkelig vente til siste liten. Somregel når jeg møter sånne folk så slår jeg på ekstralysene mine igjen, disse har jeg 70w+ xenon pærer i, og det gjør susen med folk som er trege med å blende ned.

Lenke til kommentar

Synes denne er flott jeg da; http://www.dagbladet.no/a/15232147/

Har selv "lang responstid på pupillen" og ser ikke en drit på oppmot 10 sekunder etter jeg har blitt blendet av møtende bil...

Politiet tar dessverre alt for lett på folk som bryter veitrafikkloven vedr. lysbruk, så det er fint at enkelte tar "spaden" i egen hånd...

 

Mens jeg derimot blir fly forbanna av disse idiotene som blender ned for tidlig for så å blinke mot meg. Jeg har da virkelig ikke tenkt til å kjøre ned noen fordi møtende bilist ikke klarer å bruke blikket riktig! Ikke få ganger jeg har hatt lyst til å bråsnu for å følge etter og si noen alvorsord...

 

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10036480

Jeg blir forbanna av det motsatte, at noen skal vente i siste liten før de blender ned. Heldigvis slår de fleste av lysene tidlig så det går nå greit, men noen skal virkelig vente til siste liten. Somregel når jeg møter sånne folk så slår jeg på ekstralysene mine igjen, disse har jeg 70w+ xenon pærer i, og det gjør susen med folk som er trege med å blende ned.

 

Sikkert lurt å bli forbanna av det som anbefales av UP! ;)

 

Jeg bryr meg ikke om å møte biler med fjernlys på, har lært hvor jeg skal holde øynene mine, så det er null problem heldigvis. Jeg gjør ihvertfall ingenting ulovlig ved å holde de til nærlysene vil møtes, men i rette humøret kunne jeg vel kanskje risikert en bot for trussel om du står og blinker tilbake når det er jeg som følger loven. ;)

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at du ikke gjør noe ulovlig ved å holde de på til nærlysene møtes, for det blir rett i følge boken men i praksis gjør ikke jeg det(og heller ikke mange andre heldigvis). Jeg bruker somregel å blende ned rett før eller rett etter jeg ser den andre bilen, og da blender somregel den møtende bilen også ned med en gang.

 

Husk også på at det er sikkert ikke alle lastebilsjåfører(jeg vet :whistle: ) som blir like glad hvis du kjører med lysene for lenge på, du vil vell ikke ha 10+ stk tusenmetringer mitt i panna?

scania_joe_sharp_nordic_king.jpg

Endret av tempozzz
Lenke til kommentar

Det er en trailersjåfør som lærte meg hvor viktig det var å ha blikket riktig plassert. ;) De fleste trailersjåfører er flinke til dette, da de vet at de har bedre lys enn vanlige biler og dermed må blende tidligere, samt tåle mer.

 

Men her hvor jeg bor er det ekstremt mange rettstrekker, den lengste på nærmere en km, og da er det frustrerende å få blinking i trynet flere hunde meter før lysene kan møtes. Vi har dessuten forferdelig mye elg, så det er viktig å se godt så lenge som mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...