Gå til innhold

Alle her er flinke! Hvordan får dere det til ? Linuxtråd...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg er en ambisiøs person som alltid har hatt en bakenforliggende interesse for datamaskiner. Jeg har alltid brukt Windows, men har tatt i bruk Linux Mint det siste året på den stasjonerte laptoppen min. Jeg har alltid vært han fyren i vennegjengen som fiksa datamaskinen. I noen av tilfellene har jeg klart å imponere de rundt meg med mine kunnskaper om data, men lista har ikke blitt satt så høyt.

 

I går lastet jeg ned Backtrack 4, fordi jeg ville undersøke hvor lett det var å sniffe WEP- koder, og kanskje litt andre ting. Overhodet ikke noe kriminelt, bare litt for morroskyld.

 

Men jeg satt BOM FAST. En eneste feilmelding, og jeg må kaste inn håndklet. Murphys lov har en tendens til å følge med slike prosjekter.

 

Hvordan har dere blitt så flinke på Backtrack, og hvordan klarer dere å fikse "avanserte problemer" i Linux? Jeg blir aldri klok på systemet.

 

Jeg er ganske frustrert, ettersom jeg føler jeg kommer til kort på det jeg egentlig er god på. Jeg vet at det bare er læring, tutorials og guider som gjelder, men jeg har ikke bakgrunnskunnskaper til å sette meg inn i det stoffet som finnes om Linux. Hadde det ikke vært for Mint/Ubuntu hadde jeg aldri brukt Linux.

 

Har hatt litt BASIC og veldig enkel HTML på videregående, men ikke noe mer.

 

Så; hvordan har dere blitt så flinke? Har dere utdannelse? Hyggelig om dere svarer, har en følelse av at denne tråden kommer til å få laber respons :(

Sitter med nokså samme inntrykk som deg :) Er også den som pleier å fikse PC-problemer hos andre, enten om en bærbar må skrues fra hverandre og renses, finne slettede filer, resette passord, osv. Allikevel, sammenlignet med de fleste brukere på forumet her føler jeg meg nokså grønn.

 

Stort sett alle programmer man bruker, enten om det er tekstbasert eller med GUI må læres. Selv om en er god til å administrere Linux via terminalen betyr ikke det at personen automatisk klarer å sniffe WEP- koder. Et søk etter 'backtrack wep' i en søkeside, eller Youtube om du vil se det i praksis, er fine metoder for å lære seg en gitt handling. Tidligere erfaring med terminalen og teknologien bak WEP (for å forstå hva som faktisk skjer i bakgrunnen) kan selvsagt være til hjelp.

 

Selv føler jeg også at jeg har blitt litt latere etter jeg gikk over til Linux. Om jeg fikler litt for mye i ømfintlige deler av systemet jeg ikke har så altfor mye kunnskaper rundt og problemer oppstår, kan jeg fort ende opp med å installere på nytt om jeg ikke finner en løsning nokså fort. Dette fordi jeg kan installere en distribusjon på nytt og ha den slik jeg vil ha den i løpet en time, som er vesentlig raskere enn andre systemer jeg har brukt. For å ikke føle det tidspreset på å hele tiden ha en fungerende maskin tilgjengelig, lurer jeg på om jeg skal installere en distribusjon i et virtualiseringsprogram og følge Xecuter sitt råd. Om jeg vil ha en veldig stor utfordring kan jeg installere Linux From Scratch, da det er i et virtualiseringsprogram har man tilgang til nettleservindu på samme PC-skjerm, man kan ta seg god tid.

 

Når det gjelder bruk av en distribusjon, som man fint kan gjøre uten noen som helst bruk av terminalen, bestemte jeg meg for å gjøre alt dette med terminalen. Legge til og administrere brukere, slette og håndtere filer, installere programmer, osv. Her kan det greit å kunne følgende kommandoer:

- man og info for å finne ut mer om en gitt kommando

- man -k og apropos for å søke etter kommandoer

Følte at dette var en grei måte å bli bedre kjent med terminalen på.

 

Vurderer selv å gå et studie innen Linux for å få en dypere forståelse for systemet. Noen som har tips til skole? NKI, Ecademy eller Redpill Linpro?

Lenke til kommentar

Siden server distribusjonene ikke kommer med X er du tvunget til å fappe inn alt på tastaturet :-)

I utgangspunktet, men man kan installere X og alt gui "dilldall" i etterkant (om dette virkelig er nødvendig på en server er en annen diskusjon), eller ett web grensesnitt som f. eks Webmin.

Lenke til kommentar

Fikk en cd-plate av pappa en gang som det stod mandrake linux på en gang i tiden. Prøvde, gav opp og gikk lykkelig tilbake til windows 98. Ingen suksess, men fikk sett grunnleggende linux på et "tidlig" tidspunkt.

 

Noen år senere lastet jeg stadig ned nye live-isoer av forskjellige distroer for å teste, og etter at vi hadde litt grunnleggende linux på skolen (andre året på videregående) tok jeg skrittet fullt ut og byttet til linux permanent (i hvertfall for en stund). Denne gangen var det PCLinuxOS som var valget mitt, og jeg holdt på med det en stund. Gikk vel nesten et år før jeg gikk tilbake til windows denne gangen. Nå satt jeg derimot med så mye erfaring etter knoting med småting som irriterte meg og en hel del lesing av forum og andre online-ressurser.

 

Akkurat nå er det 2 år siden jeg ble heltids linuxbruker hjemme (med unntak av mediacenteret mitt som har litt kranglete tv-kort), og alt jeg har lært er prøving feiling og spørring av google.

 

Min erfaring er: Grunnleggende kommandoer lærer du veldig fort. Bli kjent med en av CLI-redigeringsverktøyene (nano, emacs, vim) og hold deg til dette. Rot rundt i konfigfiler og ikke ha noe viktig på disken de første månedene. Ødelegger du noe er det jo fort gjort å reinstallere.

Etterhvert blir du kjent med filstrukturen, fil/brukerrettigheter og andre ting som linux gjør annerledes enn Windows. Til å begynne med er det også en viss trygghet å ha 2 maskiner. Maskin nr. 2 trenger kun å ha tilgang til internett for å søke etter løsninger / laste ned filer. Dette kan like gjerne gjøres på en smarttelefon nå for tiden, vil jeg tro, og du trenger den ikke før du har mistet muligheten til å lete etter den informasjonen på maskinen du faktisk bruker.

 

Utdanning: Fagbrev: IKT-Driftsoperatør. Jobber som servicetekniker (laptop-reparatør), og bruker ikke linux i jobben annet enn live-usb for å teste om reparasjonene har vært vellykket om jeg ikke har kundens harddisk.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg er en ambisiøs person som alltid har hatt en bakenforliggende interesse for datamaskiner. Jeg har alltid brukt Windows, men har tatt i bruk Linux Mint det siste året på den stasjonerte laptoppen min. Jeg har alltid vært han fyren i vennegjengen som fiksa datamaskinen. I noen av tilfellene har jeg klart å imponere de rundt meg med mine kunnskaper om data, men lista har ikke blitt satt så høyt.

 

I går lastet jeg ned Backtrack 4, fordi jeg ville undersøke hvor lett det var å sniffe WEP- koder, og kanskje litt andre ting. Overhodet ikke noe kriminelt, bare litt for morroskyld.

 

Men jeg satt BOM FAST. En eneste feilmelding, og jeg må kaste inn håndklet. Murphys lov har en tendens til å følge med slike prosjekter.

 

Hvordan har dere blitt så flinke på Backtrack, og hvordan klarer dere å fikse "avanserte problemer" i Linux? Jeg blir aldri klok på systemet.

 

Jeg er ganske frustrert, ettersom jeg føler jeg kommer til kort på det jeg egentlig er god på. Jeg vet at det bare er læring, tutorials og guider som gjelder, men jeg har ikke bakgrunnskunnskaper til å sette meg inn i det stoffet som finnes om Linux. Hadde det ikke vært for Mint/Ubuntu hadde jeg aldri brukt Linux.

 

Har hatt litt BASIC og veldig enkel HTML på videregående, men ikke noe mer.

 

Så; hvordan har dere blitt så flinke? Har dere utdannelse? Hyggelig om dere svarer, har en følelse av at denne tråden kommer til å få laber respons :(

 

Med vennlig hilsen "Flinke"Freddy :(

 

Hei,

 

Kjekt å lese at du har lyst å lære deg GNU/Linux. Jeg har brukt Linux som hovedoperativsystem i mange år nå og er stort sett fornøyd med det. Men Linux og tilbehør er stort og komplekst, og det er utrolig mye forskjellig man kan gjøre og lære seg om det. Først kjørte jeg Slackware linux på en gammel maskin, men når jeg fikk en bok med Red Hat 5.2 og tilhørende CD kom jeg skikkelig i gang med det.

 

Altså vil tro det er nyttig å få tak i en god bok(er mer rettet for å gi brukere innsikt enn sporadiske artikler og guider, som tar ting som er vanskelig å vite for gitt) om den linuxen du har lyst å bruke. Gjerne en bok om kommandolinjen eller nyttige kommandoer i tillegg dersom det ikke dekkes ellers. Så er det bare å prøve seg frem, sette seg inn i småting. En ting etter en annen, så etterhvert så vil du plutselig kunne mer og mer enn du aner.

 

Så kan det være lurt å sette seg inn i et skript eller programmeringsspråk. For eksempel bash skript eller python programmering. (bash er typisk ofte det programmet du skriver kommandoer i, og et bashskript blir da i praksis bare en samling med kommandoer etter hverandre)

 

Igjen, kort oppsummert, lær deg noe om linuxdistroen(med guide eller helst bok), ev. prøv andre om du liker dem bedre. Sett deg litt inn i det viktigste om kommandolinjen(også ved hjelp av bok).

 

Når det gjelder pakkesniffing, så må du ha wlankort som fysisk kan gjøre det. En del kort kan det, men ikke alle. Desseuten er det generelt ikke lett å få tak i linux-drivere for wlan kort, men mulig å bruke windows drivere med ndiswrapper, som noen distroer kan gjøre out of the box. Du trenger heller ikke nødvendigvis å bruke backtrack for "hacking/cracking", du får installert mange av de samme verktøyene relativt greit i din egen distro, selv om backtrack kan være greit å ha da..

 

Og når det gjelder rare feilmeldinger, så er det som oftest andre som har vært borti det samme, så det er bare å copy-paste feilmeldingen til google, og se om du finner noen forumposter med forklaringer/løsninger.. google søk på feilmeldinger virker i 99.9% av tilfellene og gir ofte en brukbar løsning eller forklaring på problemet..

 

Når det gjelder utdannelse, så har jeg brukt linux siden en gang på barneskolen, men er snart ferdig med mastergrad i kybernetikk.. og kjenner flere som kan mye om og bruke linux veldig bra uten noe spesiell utdannelse..

 

Ja, og alt etter hvor du bor da, så kan det hende at det er ukentlige/månedtlige møter for linuxbrukere.. er ihvertfall det i stavangerregionen.. på slike møter kan du lære mye..

Lenke til kommentar

Evt så kan du laste ned en distro å bruke den som om det er Windows og etterhvert bygge på kunnskapene din litt etter litt. Min personlige erfaring er at det ikke er noen god idee å prøve å forstå alt på en ettermiddag ;)

Veldig enig i dette.

 

Jeg har faktisk litt utdanning direkte mot dette i form av Operativsystemer og UNIX anno et par år siden.

http://www.iu.hio.no/~haugerud/os/

 

Når jeg tok det kurset fikk vi én datamaskin per gruppe av to personer hvor du skulle skrive et Perl-script som satt opp en Debian (Sarge) server fra en 15MB nettinstall med Apache, MySQL, SSH, mm., skolens nettverksinnstillinger, alle skolens printere samt Wget-e en CSV med noen hundre brukere som skulle opprettes på systemet. Og alt skulle Wget-es, untar-es og kompileres fra kildekode.

Og kort tid etter at kurset var ferdig hadde jeg glemt _alt_. :)

 

Det var ikke før jeg begynnte å jobbe og brukte daglig GNU/Linux-servere at jeg begynnte å lære og huske ting. Og først litt Cygwin og så Ubuntu på maskin #2 før jeg gikk 100% GNU/Linux og bare brukte systemet og lærer stadig nye ting. Å lære for å lære fungerer ikke så bra for meg, men å lære for å løse en oppgave er flott. Her om dagen hoppet jeg hele tiden mellom to mapper og syntes at løsningen med å ha to terminaler oppe, en i hver mappe, var suboptimal. Da fortalte et lite søk at verktøyene pushd og popd kan gjøre den oppgaven lettere.

Lenke til kommentar

Har egentlig oppfattet at mange av Linux- guruene på dette forumet brukte datamaskiner, og kommandolinje, på samme tidspunkt som jeg gikk i bleie.

 

Mange av dere gutta som er mellom 12 og 25 har antageligvis en mer realfag- rettet hjerne enn det jeg har. Har egentlig landet på at mange tar ting fortere (på noen punkter) enn det jeg gjør.

En av grunnene til at jeg er en "racer" på Windows er at min gamle omgangskrets utelukkende brukte Windows da jeg var yngre. Jeg er av den typiske LAN- party generasjonen. Her lærte man, gjennom observasjon, de enkle tingene. Derfor kom de mer kompliserte tingene litt lettere. Slik er det ikke med Linux, da jeg er den eneste jeg kjenner som over tid har brukt Linux. Jeg har møtt to stykker i mitt liv som i det hele tatt har brukt det på et eller annet tidspunkt. Derfor får jeg ikke de samme mulighetene med tanke på diskusjon, person-til-person-hjelp etc.

 

Dessuten bruker jeg nok brainpower på skolen. Jeg har derfor litt lyst til å melde meg på et Linux- kurs av noe slag til sommeren, hvis dette finnes. Men får se!

 

Jeg spurte egentlig om hvordan dere ble så flinke, og fikk mye mer konkrete tilbakemeldinger enn det jeg hadde trodd :)

 

For fremtiden, hvis noen har lyst, så hadde det sikkert vært en supergod ide å lage en tråd om hvordan man kommer i gang med Linux. Et slags kurs på Diskusjon.no. Jeg er klar over at det finnes 129i423492 stykker av dette på nett, men en tutorial på norsk som ikke er altfor avansert hadde sikkert hjulpet mange :)

 

Tusen tak for svar!

 

- Freddy

Lenke til kommentar

Har egentlig oppfattet at mange av Linux- guruene på dette forumet brukte datamaskiner, og kommandolinje, på samme tidspunkt som jeg gikk i bleie.

Vil tro at de som vokste opp med pre-win95 har en mye lavere terskel, om i det hele tatt noen, til terminalen i linux p.g.a. man er/var vant med ms-dos. Er også artig å lese om den "yngre" generasjonen sin kunnskap om datahistorien, hvor mange (har jeg inntrykk av) tror at MS var først ute med veldig mye de ikke var først ute med.

 

En av grunnene til at jeg er en "racer" på Windows er at min gamle omgangskrets utelukkende brukte Windows da jeg var yngre. Jeg er av den typiske LAN- party generasjonen. Her lærte man, gjennom observasjon, de enkle tingene. Derfor kom de mer kompliserte tingene litt lettere.

Som '76 modell så var ikke nettverkskort hverdagskost når jeg kjøpte min første pc, da var faktisk cd-rom og lydkort ekstra utstyr som ble solgt som multimedia pakker. LAN for min del begynte å ta av med Command & Conqurer, og da var det 2Mbit kort det var snakk om. Merket stor ytelses forbedring når vi oppgraderte til 10Mbit, hvor det kunne være langt flere enheter på kartet i C&C før spillet ble tregere. Men vennegjengen måtte lære av gjett og sjekk metoden og av å observere de som kunne mer, før win95 så var det en smule mer kinkig å få satt opp nettverket, og internett var ikke tilgjengelig. Så selv om du er yngre så har du fortsatt lært på mye av de samme måtene. Så ser ikke ut som ting har endrer seg så mye ;)

Lenke til kommentar

Hvis du vil få et godt bilde bør nok realfagbakgrunn taes med, mange av datanerdene har matte/fysikk bakgrunn. Et par relevante eksempler:

http://www.csupomona.edu/~hnriley/www/VonN.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Alan_Turing

 

Ja, det er det. Ser på meg selv som rimelig kompetent på Linux (men ingen mega-ekspert - sitter fast nå og da, men klarer fint å løse det meste). Har en mastergrad i fysikk under beltet (er nå PhD-student, så "under utdanning"), og har i dette studiet lært temmelig mye informatikk, Linux, og programmering - både igjennom kurs og på egenhånd - men har ikke tatt en "utdanning i data". Men nå er nok jeg over gjennomsnittlig interessert... Og ja - vokst opp med CLI (DOS), og "Lan-Parties" var fram til ungdomsskole-alder to maskiner med seriellkabel imellom... Himmel det var irriterende når noen herpa forbindelsen etter at vi var [it]nesten[/it] ferdig med å overføre Red Alert 1 (~50 MB) til maskinen uten CD-rom (og hadde ventet ~3 timer...)! *grrr*

 

 

--- Kyrre, ennå ung nerd (under 30 :p)

Lenke til kommentar

Jeg fikk mitt først møte med Linux for ca. 10 år siden, da far gav meg eg stor tung bok om Red Hat Linux. Etter jeg hadde levd med Linux for en dag gikk jeg tilbake til Windows fordi jeg ikke kunne spille spillene mine lengre :p

 

Jeg begynte å bruke Linux for ca. 2,5 år siden da vi måtte lære enkel kommandolinje bruk på skolen. Siden den gang har pur interesse drevet meg videre fra distro til distro i søken etter å lære mer.

 

Jeg er under utdanning i Informasjons Vitenskap, som ikke krever realfag fra VGS.

Lenke til kommentar

Jeg hadde et lite møte med en stor bok om Red Hat i 9. klasse

I 2006 installerte jeg og en kompis Kubuntu 6.04 på en egen partisjon på laptoppene våres, men jeg tenkte ikke så mye mer over det.

Etter et par mnd så gikk i windows til helvete etter et virus. Og jeg hadde jo selvfølgelig ikke brent noen dvd'er. Da ble jeg tvunget inn i linux.

 

Angrer ikke et sekund.

 

Sitter nå med kunnskap som har hjulpet meg i jobben, samt at jeg har egen server med div snacks

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...