Gå til innhold

Arbeiderpartiet vil gjøre cookies/nettkapsler ulovlige.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ulovlig hvis ikke brukeren godkjenner lagringen på forhånd
'

 

Ikke ille som trådens overskrift skal ha det til, selv om det er en smule latterlig fremdeles. Selv whitelister jeg både cookies og javascript, og ser gjerne at det kommer anbefalinger fra offentlig hold om det samme.

 

Men de kan godt kjøre hele AP utfor fra prekestolen for min del, når de har en slik ukritisk støtte til DLD.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Tja, dette var ikke så ille.

Problemet er nøyaktig hva vi bruker cookies til, vi bruke dem som vi bruker en notisblokk for å notere ting vi handler, hvor vi skal hen når vi kjører en bil, eller som RAM brukes til caching i spill. Vi er avhengig av cookies, de er teknolgisk viktig, derfor kan vi ikke fjerne dem.

Ideen i seg selv er ræva, men f.eks forbud mot å bruke cookies til universal tracking er en god ide. Altså: Forbud mot datamining.

Lenke til kommentar

Fra partiet som har brakt dere en masse forbanna bullshit i alt for lang tid; en lov de selv ikke kan begrunne!

 

http://e24.no/media/article4002960.ece

 

Noen som kan forklare meg hvorfor i all verden de tror dette er en god idé?

Hva skal man si til dette? 'Fra enda en person som gir AP skylda for alt som er vondt og leit i denne verden', jøss så mange det er av dere...

 

Hvis du faktisk *leser* artikkelen så ser du at forskriften har vært ute på høring allerede uten at noen har fått med seg hva den kan innebære for bruk av cookies. Så selv om du gjerne vil gi AP skylda for alt som er trist og leit så er det ingenting som tyder på at AP *egentlig* vil cookies til livs*, derimot har 'nettbransjen' åpenbart sovet i timen siden de ikke kom på banen da forskriften var ute til høring.

 

 

 

*sannsynligvis har ikke AP noen heltidsansatt nettteknologiekspert men det er nettopp derfor sånne forskrifter sendes ut til høring. Da kan nemlig de som blir berørt(og ofte vet mer om emnet enn politikerne) komme på banen med innspill. Når de ikke er interessert så går det sånn.

 

 

Så i stedet for å kaste rundt deg med hat og sutring om hvor fæle AP er så kan du for helvete gjøre noe nyttig og begynne å *lese* forslag til nye lover og forskrifter, *før* høringsfristen går ut!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det kommer sikkert ikke til å bli noe av, men som tilhenger av personvern synes jeg dette virker som en god ide. Jeg tror ikke folk flest vet hvor nøye de blir sporet gjennom cookies fra annonsenettsteder når de bruker nettet. For legitime cookies trenger man bare si ifra hva de skal brukes til når man spør brukeren om man kan lagre dem. Teknisk sett ville det være relativt enkelt å gjennomføre.

Lenke til kommentar

Nå er det en del tilsvarende saker som pågår i utlandet, så noen utelukkende norsk ide er det ikke.

Det jeg synes det er litt underlig hos oss er at innholdsleverandørene reagerer så pass sterkt på dette - særlig sett opp imot den diskusjonen vi har hatt omkring datalagringsdirektivet.

Jeg ville trodd at de ville få større sympati blant sine kunder hvis de faktisk gikk inn for å ikke selge kundene's identitet til tredjeparter. Det at dagbladet's sider inneholder 27 cookies som er med på å fortelle reklamebedriftene hvor du har vært hen viser at personværnet til disse bedriftene ikke er deres første prioritet.

 

Et annet apropo i saken er at et firma som i stor grad lever på reklameinntekter synes at fjerning av cookies er en god ide.

Endret av Sondring
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Artig. Jensemann som mener Ungarn var urettferdige pga høyere skatt for utenlandske firmaer, og faktisk påpekte at Norge ikke kan snakke om lave skatter, skal nå hindre norske nettsider i å lage kapsler på min PC, mens alle utenlandske sider skal få lov? Høres jo ut som Jensemann ikke vil ha firmaer i Norge.

Lenke til kommentar

Artig. Jensemann som mener Ungarn var urettferdige pga høyere skatt for utenlandske firmaer, og faktisk påpekte at Norge ikke kan snakke om lave skatter, skal nå hindre norske nettsider i å lage kapsler på min PC, mens alle utenlandske sider skal få lov? Høres jo ut som Jensemann ikke vil ha firmaer i Norge.

Vi har jo statens pensjonsfond å falle tilbake på, hva skal vi vel med nytenkning og bedrifter i selve landet? Mye viktigere å ha masse penger på konto vettu.
Lenke til kommentar

Så i stedet for å kaste rundt deg med hat og sutring om hvor fæle AP er så kan du for helvete gjøre noe nyttig og begynne å *lese* forslag til nye lover og forskrifter, *før* høringsfristen går ut!

 

Ja og la oss alle skrive i store, store bokstaver og gi bæng i retningslinjene for å få fram et dårlig poeng!

 

Hvor har jeg gitt skylden på alt som er vondt i verden til AP? Dette forslaget kom fra AP, og DLD kom fra AP. Derfor har jeg introdusert tråden slik jeg har, fordi alle som fortsatt mener at Arbeiderpartiet er poltisk kompetente er noen rakende idioter fra en annen dimensjon. Beklager, det er sant.

 

Sendt ut til høring? Hvordan er det relevant i det hele tatt når loven ikke er innført enda? Vi snakker prinsipp her.

 

Politiske fanboys er nesten like ille som macfaggots og konsollhorer.

Endret av Pokey
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Sendt ut til høring? Hvordan er det relevant i det hele tatt når loven ikke er innført enda? Vi snakker prinsipp her.

Hvilke prinsipp er det du forfekter her? At du skal kunne hisse deg opp over AP uten å sette deg inn i saken først?

 

Om du leste forbi tredje linje i artikkelen du linket til så forsto du det ikke. Det er absolutt *ingenting* som tyder på at AP egentlig vil cookies til livs.

 

Derimot så er det mye som tyder på at AP ikke fikk en ekspert på netteknologi til å finlese teksten først. Det er mindre flaut enn det kan høres ut som. Vi forutsetter ikke at lovgiverne våre skal ha spisskompetanse på alle områder. Nettopp derfor sendes lovtekster ut på høring, fordi vi forutsetter at noen der ute følger med på ting som kan ha betydning for dem. Denne saken er først og fremst flau for nettbransjen som ikke har fått med seg en potensielt viktig detalj. Shit happens, heldigvis er ikke loven vedtatt ennå så forslaget kan fortsatt muligens trekkes tilbake for redigering.

 

 

 

Du har allerede fått et forslag til noe fornuftig å drive med, her kommer noen forslag til.

-Du kan sjekke opp hvordan det går med dette lovforslaget

-Du sjekke opp hvilke påvirkningsmuligheter du har, og da snakker jeg ikke om å starte sutretråder på diskusjon.no. Ta heller direkte kontakt med en politiker.

-Ting som dette har garantert skjedd før, søk opp noen eksempler og se hvordan det gikk.

 

 

Politiske fanboys er nesten like ille som macfaggots og konsollhorer.

Jeg skal si deg en gruppe som er værre, de som er så mye imot fanboys at de føler seg fritatt for folkeskikk og saklighet når de øser av sin vrede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sendt ut til høring? Hvordan er det relevant i det hele tatt når loven ikke er innført enda? Vi snakker prinsipp her.

Det er liksom det som er hele poenget med høringer, de gjennomføres før lover og forskrifter blir vedtatt nettopp for å innhente synspunkter fra de som blir berørt av forslaget, ved at det sendes ut til en drøss med fagorganisasjoner. For endring av trafikkregler, førerkort osv vil f.eks. det si NAF, KNA, Trygg Trafikk, NLF (lastebileierne), NMCU (motorsyklistene) og mange, mange andre organisasjoner.

 

Her har databransjen sovet i timen og ikke innsett hvilke uheldige bivirkninger dette forslaget ville få før etter høringsfristen er over, men det blir nok helt sikkert omgjort likevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...