Gå til innhold

utdanning for å komme til nordsjøen...


tuba1

Anbefalte innlegg

Med karaktersnitt 3 har man ikke sjans til å komme inn på brønnteknikk. Du trenger ikke å være fasiten med alt som har med offshore å gjøre selv om du jobber offshore vegpeg.

 

Forøvrig telles ikke norsk og engelsk på VG1 til inntak VG2.

 

Det har jeg vel heller aldri påstått, men hvis du ikke syntes svaret hans var latterlig så sier det vel litt om din holdning også. Det finnes da vel ikke noen god grunn til å demotivere TS til å ikke gjøre det han ønsker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kommer nok bra an på lærerne ang. spørsmålet om hvorvidt man får 6'er i det hele tatt på elektro eller ikke. Flere som fikk 6 i div programfag nå til jul.

- Matten vi har på VG1 Elektro er potenser, likninger, trigonometri, sannsynlighet osv. Følger du med burde du ikke ha problemer med å få 4 der etter min mening.

Ellers så er iallefall programfagene for oss mye teori, noe som hører elektro til, men også en del praktisk.

Lenke til kommentar

Ja. Generelt sett ganske vanskelig å komme offshore uten å gå brønnteknikk og jobbe med brønnboring etc. De trenger ikke like mange elektrikere, kokker, industrimekanikere osv som brønnarbeidere på platform, og siden veldig mange ikke kommer inn på brønnteknikk er disse jobbene veldig populære og krever lite fravær og høyt snitt. Statoil tar årlig inn lærlinger, så det er bare å søke, selvfølgelig.

 

Broren min kjenner 2 stk som fikk lærlingplass i Statoil som industrmekanikere, og begge hadde over 5,5 i snittkarakter, de fleste med snitt under det fikk avslag.

Lenke til kommentar

thanks for answers;)^^

 

er det noen som vet, om det finnes en skole i norge som har brønnteknikk og som du ikke trenger 5 i snitt får å komme innpå? ett spørsmål som ikke har så mye med tråden å gjøre, men jeg spør dere allikevel. Hvis jeg har dysleksi og har dårligere snitt, enn de andre, kan jeg komme inn istedenfor de dA? siste jeg lurer på;_ er det noen arbeidsplasser, som er nesten lik som på norsjøen?

Lenke til kommentar

Ser at noen har svart allerede, men jeg svarer fordi om jeg :)

 

På min skole er det selvfølgelig slik at man har standard fag som naturfag, norsk, matte etc. Hvor matten er grei nok, og som ButchR nevnte er det potenser, likninger, trigonometri (som jeg har om akkurat nå), osv. (Men denne mener jeg er lettere enn den de har på f.eks almenn, og mye lettere enn den vanskeligste matten på almenn).

Hvordan den er i forhold til byggfag matten har jeg ingen anelse på..

 

Ellers enn det har du Elenergi, Data Elektronikk & Automasjon som fag.

Ble litt forvirret av "programfag" ettersom vi har fordypningsfag, altså i begynnelsen av året fikk vi en liste over forskjellig, som elenergi, petroleum, data & elektronikk, Automasjon, Matros etc slik at man kunne velge utfra det man interesserte seg for. Selv valgte jeg automasjon og data & elektronikk.

Men er dog ikke sikker på om dette er slik på alle skoler (muligens noen andre som går elektro kan bekrefte/avkrefte dette?)

 

Beklager hvis dette ble litt forvirrende!

Hvis du har noe annet du lurer på, bare spør! (Hvis du vil jeg skal ta litt om hva vi gjør i elenergi, automasjon + data & elektronikk + fordypningsfagene, kan jeg selvfølgelig det :))

Lenke til kommentar

Kan avkrefte at det er slik på vår skole som handerre beskriver ang. fordypningsfag. Vi har elenergi, automatisering og data & el. Thats it :)

 

Om hvor det er enklest å komme inn - dette kommer vel helt an på hvem som søker året du søker. Hvor mange som søker, og hvor høyt snittet til de som søker er på. Men du skal jo igjen ha et godt snitt for å få lærlingplass tipper jeg, så det henger vel litt i hop.

 

Correct me if I'm wrong ;)

 

Edit: leifer og uklare setninger.

Endret av ButchR
Lenke til kommentar

Først vil jeg bare si at fagene består som regel slik: Teori i klasserommet hvor man lærer om og tegner opp hva man skal gjøre og deretter går man inn på verkstedet og kobler dette og deretter tester det.

 

Ps. det jeg nevner nå, er slik det er på den skolen jeg går på og det varierer selvølgelig hva man gjør i faget. Etterhvert begynner man og å ha om andre ting enn det jeg nevner her, men det kan jeg ikke gå inn på ettersom jeg ikke har hatt det enda selv :p.

Og dersom noen andre her som går/har gått på elektro har kan tilføye noe (eller rette meg dersom jeg sier noe som ikke stemmer), om f.eks de forskjellige fagene og hva man gjør i de, hadde det vært flott. Ettersom jeg kun har hatt det i et halvt år.

 

 

Mer info om hver enkelt:

 

Elenergi: her går det for det meste i om stikkontakt, brytere, lamper, trekke ledninger etc. Som standard er man først i klasserommet hvor man har teori og da lærer om det forskjellige. Men man har også en matte, hvor man beregner Ohm (resistans), Amper (strøm), Volt (spenning), for å vite hva slags tverrsnitt (tykkelse på ledere inne i kabler) og slikt man trenger til det forskjellige man skal bruke (dette lærer du selvfølgelig i timene og skjønner raskt hva det går i, så det trenger du ikke å bekymre deg om).

 

Data & Elektronikk: her handler det litt mer om ringeanlegg (slik som når man ringer på hos noen), senere også med ringetablå med svarapparat (telefoner tilknyttet til ringetablået som er utenfor f.eks et leilighetskompleks slik at man kan kommunisere med dem som ringer på, i teorien altså. Man gjør alt det på versktedet og ikke et boligkompleks :p), brannalarmanlegg (som vi holder på med nå). Og andre slike ting.

 

Automasjon: Her går det mer på automatiserte systemer. Hvor man, som vanlig først har teori i klasserommet og deretter kobler på verkstedet. Her kobler vi start og stopp brytere, deretter med varselslamper, etter det igjen med motorer osv (har selvfølgelig med andre komponenter slik som motorvern, kontaktorer osv som du lærer om, og som du igjen ikke trenger å bekymre deg om)

I automasjon lærer man også selvølgelig først teoretisk om f.eks motorer og hvordan de funker etc før man begynner med det.

 

p.p.s. I både elenergi og data & elektronikk har man slik matte som jeg nevnte om i elenergi over. I automasjon har man også om dette, men i tillegg har man om effekt (Watt). Men alt dette lærer du som sagt om på skolen, og er ikke noe å bekymre seg over.

 

p.p.p.s Jeg vet mye av dette sikkert høres ganske avskrekkende ut, og du tenker gjerne "det kommer jeg aldri til å klare, har jo aldri hørt om det engang" eller noe sånt. Men ikke tenk på det, jeg tenkte akkurat slik før jeg søkte på elektro, men faktum er at nesten alle som søker elektro har det sånn og du lærer alt etterhvert, du må selvfølgelig jobbe litt for det dog.

 

 

Når det gjelder fordypningsfagene er egentlig ikke dette særlig relevant, siden slik som ButchR sier er ikke alle som har, f.eks hadde ikke min bror dette, men han hadde et fag (elenergi i hans tilfelle) som programfag, hvor det innebar at han hadde noen timer av det ekstra i uken. Det jeg har, er bare slik at det er litt mer avansert automasjon.

 

 

Igjen; beklager hvis noe er litt uforståelig skrevet fra min side, eller at jeg gjentar ting :p Bare spør isåfall!

 

 

Men forresten, er det noen mulighet for at du kan kontakte den skolen du sluttet på og be om et møte med rådgiver der? Det anbefaler jeg isåfall, ettersom han kan fortelle deg litt mer om hvordan det er, evt. du får snakke med en lærer på skolen om det. Rådgiver mener jeg og sitter inne med liste over hva snittet var på skolen for å komme inn på de forskjellige linjene de siste årene, og dette er gjerne nyttig å vite for deg (?).

Jeg kan dog ikke garantere noe av dette, eller at du engang får snakket med rådgiver (er ikke helt sikker hvordan det funker), men det er verdt et forsøk, og det skal sikkert gå bra!

Så og at du nevnte at du har dysleksi, vil det si at du kommer inn på spesielt grunnlag?

 

OI, ble visst litt langt :p

Edit; gjorde innlegget litt "penere".

Endret av handerrre
Lenke til kommentar

hvis jeg ikke kommer innpå brønnteknikk, er det noen andre muligheter da? er det vanskelig å komme offshore for elektrikere?

De eneste jeg kjenner som har gått yrkesfag og har fast offshoreturnus, er de som har gått brønnteknikk. Resten, som har gått elektro; kjemi; byggfag og diverse, jobber fast på land og blir sendt offshore en gang i blant.

 

En annen mulighet, som tar en del lengre tid, er å gå en ingeniørlinje innen petroleum; maskin etc. og søke deg inn på et traineeprogram som "mudingeniør" e.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...