Gå til innhold

Skal bygge ny PC, hva synes dere om disse delene?


Anbefalte innlegg

Du har helt rett at CMZ16GX3M4A1600C9 er 2 kanaler........

De Vengeance jeg sjekket hadde 3 kanaler.

Men jeg aner ikke om det er problemet, eller om det er andre ting som gjør at han måtte gå ned til 1 kanal.

Siden jeg ikke vet grunnen til problemet, så valgte jeg å se bort fra Vengeance til Asus LGA1155.

 

Gjør deg selv den tjeneste å sjekk dette opp før evt kjøp.

Jeg er ikke av den personligheten som sier hva folk skal og ikke skal, men jeg vil gjerne dele min viten med de som er interessert.

 

Det er heller ikke stor prisforskjell på Vengeance og Dominator CMP8GX3M2A1600C9 så jeg satte opp Dominator.

Skal sjekke med Asus om kompabilitet før jeg bestiller Dominator også, vil ikke gå i noen felle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har helt rett at CMZ16GX3M4A1600C9 er 2 kanaler........

De Vengeance jeg sjekket hadde 3 kanaler.

Men jeg aner ikke om det er problemet, eller om det er andre ting som gjør at han måtte gå ned til 1 kanal.

Siden jeg ikke vet grunnen til problemet, så valgte jeg å se bort fra Vengeance til Asus LGA1155.

 

Gjør deg selv den tjeneste å sjekk dette opp før evt kjøp.

Jeg er ikke av den personligheten som sier hva folk skal og ikke skal, men jeg vil gjerne dele min viten med de som er interessert.

 

Det er heller ikke stor prisforskjell på Vengeance og Dominator CMP8GX3M2A1600C9 så jeg satte opp Dominator.

Skal sjekke med Asus om kompabilitet før jeg bestiller Dominator også, vil ikke gå i noen felle.

Skal sende Asus en mail og spørre om disse ram brikkene virker med hovedkoret. :)

Lenke til kommentar

Du har helt rett at CMZ16GX3M4A1600C9 er 2 kanaler........

De Vengeance jeg sjekket hadde 3 kanaler.

Men jeg aner ikke om det er problemet, eller om det er andre ting som gjør at han måtte gå ned til 1 kanal.

Siden jeg ikke vet grunnen til problemet, så valgte jeg å se bort fra Vengeance til Asus LGA1155.

 

Gjør deg selv den tjeneste å sjekk dette opp før evt kjøp.

Jeg er ikke av den personligheten som sier hva folk skal og ikke skal, men jeg vil gjerne dele min viten med de som er interessert.

 

Det er heller ikke stor prisforskjell på Vengeance og Dominator CMP8GX3M2A1600C9 så jeg satte opp Dominator.

Skal sjekke med Asus om kompabilitet før jeg bestiller Dominator også, vil ikke gå i noen felle.

Skal sende Asus en mail og spørre om disse ram brikkene virker med hovedkoret. :)

http://vip.asus.com/forum/topic.aspx?Slanguage=en-us&board_id=1&model=P8P67+DELUXE

 

Les her ang. hovedkortet.

Lenke til kommentar

Du har helt rett at CMZ16GX3M4A1600C9 er 2 kanaler........

De Vengeance jeg sjekket hadde 3 kanaler.

Men jeg aner ikke om det er problemet, eller om det er andre ting som gjør at han måtte gå ned til 1 kanal.

Siden jeg ikke vet grunnen til problemet, så valgte jeg å se bort fra Vengeance til Asus LGA1155.

 

Gjør deg selv den tjeneste å sjekk dette opp før evt kjøp.

Jeg er ikke av den personligheten som sier hva folk skal og ikke skal, men jeg vil gjerne dele min viten med de som er interessert.

 

Det er heller ikke stor prisforskjell på Vengeance og Dominator CMP8GX3M2A1600C9 så jeg satte opp Dominator.

Skal sjekke med Asus om kompabilitet før jeg bestiller Dominator også, vil ikke gå i noen felle.

Skal sende Asus en mail og spørre om disse ram brikkene virker med hovedkoret. :)

http://vip.asus.com/forum/topic.aspx?Slanguage=en-us&board_id=1&model=P8P67+DELUXE

 

Les her ang. hovedkortet.

Takk for link. :thumbup:

Lenke til kommentar

Har gjort litt mer research de siste dagene.

Det viser seg at noen butikker er litt mer årvåkne enn andre!

Jeg har hatt dialog med de 6 mest profilerte butikkene her til lands, det var temmelig skuffende affære, for å si det forsiktig!!

Digital Impuls derimot, var en helt annen affære :D

Selv få uker etter lansering av LGA-1155, så har de gjort en del research og kommet frem til at Kingston Value og Hyper-X er det beste alternativet til Asus HK.

Generelt sett, selvfølgelig!

Det finnes ingen fasit.

:thumbup: for Digital Impuls!!

 

Alternative Kingston RAM jeg har plukket ut med 2 kanaler:

Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9 - 749,-

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB - 819,-

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - 1.719,-

Lenke til kommentar

Har gjort litt mer research de siste dagene.

Det viser seg at noen butikker er litt mer årvåkne enn andre!

Jeg har hatt dialog med de 6 mest profilerte butikkene her til lands, det var temmelig skuffende affære, for å si det forsiktig!!

Digital Impuls derimot, var en helt annen affære :D

Selv få uker etter lansering av LGA-1155, så har de gjort en del research og kommet frem til at Kingston Value og Hyper-X er det beste alternativet til Asus HK.

Generelt sett, selvfølgelig!

Det finnes ingen fasit.

:thumbup: for Digital Impuls!!

 

Alternative Kingston RAM jeg har plukket ut med 2 kanaler:

Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9 - 749,-

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB - 819,-

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - 1.719,-

 

For det første du trenger ikke 16gb ram, ingen så å si trenger det. Di fleste programmer bruker aldri så mye. Skal du overclocke? Hvorfor ikke 3kanal ram da?

Andre, hvist budsjettet rekker, kjøp ett kabinett hvor du har en del plass å jobbe med, for sent når man har kjøpt vettu.. corsair 800d/700,haf932,antec1200 etc etc masse reviews på nettet om dem. Å ja som en sa her tidligere kjøp en cpy kjøler. Noctua nh-d14 ikke så dyr å kjøler som en gud!

Også husk på att hvist du f-eks bestiller fra 4-5-6 butikker kan dette blir fort dyrere enn f-eks holde seg til 2, siden portoen vokser. :)

Endret av Ivan83
Lenke til kommentar

Har gjort litt mer research de siste dagene.

Det viser seg at noen butikker er litt mer årvåkne enn andre!

Jeg har hatt dialog med de 6 mest profilerte butikkene her til lands, det var temmelig skuffende affære, for å si det forsiktig!!

Digital Impuls derimot, var en helt annen affære :D

Selv få uker etter lansering av LGA-1155, så har de gjort en del research og kommet frem til at Kingston Value og Hyper-X er det beste alternativet til Asus HK.

Generelt sett, selvfølgelig!

Det finnes ingen fasit.

:thumbup: for Digital Impuls!!

 

Alternative Kingston RAM jeg har plukket ut med 2 kanaler:

Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9 - 749,-

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB - 819,-

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - 1.719,-

 

For det første du trenger ikke 16gb ram, ingen så å si trenger det. Di fleste programmer bruker aldri så mye. Skal du overclocke? Hvorfor ikke 3kanal ram da?

Andre, hvist budsjettet rekker, kjøp ett kabinett hvor du har en del plass å jobbe med, for sent når man har kjøpt vettu.. corsair 800d/700,haf932,antec1200 etc etc masse reviews på nettet om dem. Å ja som en sa her tidligere kjøp en cpy kjøler. Noctua nh-d14 ikke så dyr å kjøler som en gud!

Også husk på att hvist du f-eks bestiller fra 4-5-6 butikker kan dette blir fort dyrere enn f-eks holde seg til 2, siden portoen vokser. :)

Hvor mye RAM folk velger å kjøpe skal ikke vi bry oss så mye om, det er en personlig vurdering.

Men nå som jeg bestilte RAM, så hadde jeg det litt i bakhodet at de aller fleste produsentene har skrevet at de kommer til å sette opp prisen i den nærmeste fremtiden.

Dette har Asus nylig skrevet om og det er ikke så lenge siden det var strømbrudd i en stor fabrikk som lager RAM, så at prisene også der kommer til å gå opp + at de kommer til å øke prisene for å tjene enda mer, det er jeg temmelig sikker på.

Men dette er mine personlige tanker og refleksjoner som jeg tar mine valg etter.

 

Jeg har 2 pakker Corsair 4GB DDR3 1333 Mhz CAS 9 Dual Channel i min maskin og RAM ligger på 49% på idle i dette øyeblikk.

CPU ligger på 5%.

Ikke stort jeg bruker maskinen til mens jeg skriver dette.

Det er en av mange grunner til at jeg bestilte 16GB HyperX i dag.

 

LGA-1155 støtter kun 2 kanals DDR3 minne, så hvorfor skal man satse på 3 kanaler?

Har dog ikke gjort ekstremt med research på den biten der, men stadig ser jeg folk som går skoene av seg og som må kjøpe andre brikker.

Det blir kostbart i lengden.

Det ble også kostbart for meg, for jeg betalte ca 1.100,- for mine 4 brikker i november 2010, mens prisen i dag er på 700,-

De kan jeg kanskje få 400,- igjen for.

Det er et estimert tap på 700,- på 2 måneder.

 

Å ha en maskin i balanse er viktig.

Å ha en maskin som ikke henger etter på viktige punkter viktig.

Flaskehalser er noe man hater!

Min største flaskehals i dag er RAM og det er jeg på vei til å få gjort noe med.

Håper dette er grunn nok til å forsvare mitt valg og kjøp av RAM?

 

Noctua NH-D14 er konge på kjøling!

Men det vil jeg også si at Cooler Master Hyper 212 Plus med Noctua NF-P14 FLX 140mm er et vel så godt kjøp!

Men for all del, ikke bruk den medfølgende viften fra Cooler Master om du vil ha en relativ støyfri maskin!

 

Forskjellen mellom NH-D14 (som har 140mm FLX og 120mm FLX) og CM 212 med kun èn Noctua 140 FLX, er bemerkelsesverdig liten.

Vi fikk ca 3° varmere CPU på idle med CM 212.

26° på CPU ved romtemperatur på 22° med CM 212 etter ca 3 timer med "office/internet" bruk.

23° på CPU ved romtemperatur på 21° med NH-D14 etter ca 3 timer med "office/internet" bruk.

Noctua NH-D14 er diger og tung!

Ikke alle kan bruke den.

De aller fleste vil spare penger, plass og vekt på CM 212 med Noctua 140mm FLX kontra NH-D14.

Lenke til kommentar

Utifra første posten din så rister jeg på hodet når jeg ser 16GB RAM. Da vil jeg vite hva du bruker maskinen din til. Om du skal spille vil du ALDRI bruke 16 gig. 6 hadde holdt i massevis, med 8 er du trygg de neste årene. 16 er overkill. Da må du virkelig drive med noe heavy (multi rendring av 3D materiale og film?).

 

Hvorfor HAF kabinett? Personlig liker jeg ikke designet (fjortis lys og militær look alike). Men smaken er om baken delt på regnbuens farger!

 

Lenge siden jeg har interessert meg for PSU'er, men chieftec PSU var ihvertfall ikke top end når jeg var med på moroa. Ser folk anbefaler corsair her. Det er et merke en kan stole på!

 

Reduser RAM'en, bytt PSU`??, hva med et annet kabinett?

Lenke til kommentar

Utifra første posten din så rister jeg på hodet når jeg ser 16GB RAM. Da vil jeg vite hva du bruker maskinen din til. Om du skal spille vil du ALDRI bruke 16 gig. 6 hadde holdt i massevis, med 8 er du trygg de neste årene. 16 er overkill. Da må du virkelig drive med noe heavy (multi rendring av 3D materiale og film?).

 

Hvorfor HAF kabinett? Personlig liker jeg ikke designet (fjortis lys og militær look alike). Men smaken er om baken delt på regnbuens farger!

 

Lenge siden jeg har interessert meg for PSU'er, men chieftec PSU var ihvertfall ikke top end når jeg var med på moroa. Ser folk anbefaler corsair her. Det er et merke en kan stole på!

 

Reduser RAM'en, bytt PSU`??, hva med et annet kabinett?

Corsair AX 850W PSUATX 12V V2.31, 80 Plus Gold, Modular har jeg best.

Grunnen til 16gb er at jeg for en veldig god pris på dem.

 

Så nå har jeg en maskin i en del år fremover, unntatt å bytte ut skjermkortet når det kommer noe bedre

Lenke til kommentar

Som sagt, folk tar sine egne valg og bruker pengene der de ønsker det.

Punktum.

Valgene er tatt, så kan dere sitte der å humre og le, om dere vil det :thumbup:

Hjelp heller PLATINUM EIER med konstruktiv kritikk.

Dette er hans tråd, ikke min.

Jeg sitter bare i en situasjon der jeg er i ferd med å kjøpe det samme, og holdt på å gå i en felle mht RAM.

 

Når det gjelder kabinett så kan jeg ikke få fullrost Cooler Master ATCS 840 nok!

Vet nesten ikke hvor jeg skal starte.

Starte med å se videosnutt

.

 

Test av Cooler Master ATCS 840 på HW.

Etter et års bruk at kabinettet er jeg relativt uenig mye av de negative kritikkene kabinettet fikk på testen.

Spesielt dette med kjøling, jeg har 23° i rommet nå, 29° på CPU (OC fra 2,6GHz til 2,8GHz), 30° på HDD og 46° på GPU (OC fra 700MHz til 800MHz).

Fargeforskjell er det ikke på det sorte kabinettet.

I min bok er kabinettet verdt hvert eneste krone!

 

Og til slutt HW Prisguide.

Om dette er et kabinett som frister trådstarter, så kan jeg være behjelpelig med bilder av modifikasjonene jeg har foretatt på mitt kabinett.

 

Resten av maskinen din syns jeg ser ganske greit ut.

Har innvending mot å bruke penger på WD Black 1TB, den yter ikke bedre enn WD Green og du får dobbelt så mye plass.

Selv så går jeg vekk fra WD og over på Samsung F4 2TB pga ytelse og pris.

Som en annen har nevnt før, så ville heller ikke jeg brukt mine penger på Chieftec PSU, Cooler Master Silent Pro M1000 er bortimot lydløs og er på min anbefalingsliste.

Cooler Master 212 plus kjøler veldig bra, men viften som medfølger støyer ekstremt!

Gjør deg selv en tjeneste og sett av 200,- til Noctua NF-P14 FLX.

Lenke til kommentar

Som sagt, folk tar sine egne valg og bruker pengene der de ønsker det.

Punktum.

Valgene er tatt, så kan dere sitte der å humre og le, om dere vil det :thumbup:

Hjelp heller PLATINUM EIER med konstruktiv kritikk.

Dette er hans tråd, ikke min.

Jeg sitter bare i en situasjon der jeg er i ferd med å kjøpe det samme, og holdt på å gå i en felle mht RAM.

 

Når det gjelder kabinett så kan jeg ikke få fullrost Cooler Master ATCS 840 nok!

Vet nesten ikke hvor jeg skal starte.

Starte med å se videosnutt

.

 

Test av Cooler Master ATCS 840 på HW.

Etter et års bruk at kabinettet er jeg relativt uenig mye av de negative kritikkene kabinettet fikk på testen.

Spesielt dette med kjøling, jeg har 23° i rommet nå, 29° på CPU (OC fra 2,6GHz til 2,8GHz), 30° på HDD og 46° på GPU (OC fra 700MHz til 800MHz).

Fargeforskjell er det ikke på det sorte kabinettet.

I min bok er kabinettet verdt hvert eneste krone!

 

Og til slutt HW Prisguide.

Om dette er et kabinett som frister trådstarter, så kan jeg være behjelpelig med bilder av modifikasjonene jeg har foretatt på mitt kabinett.

 

Resten av maskinen din syns jeg ser ganske greit ut.

Har innvending mot å bruke penger på WD Black 1TB, den yter ikke bedre enn WD Green og du får dobbelt så mye plass.

Selv så går jeg vekk fra WD og over på Samsung F4 2TB pga ytelse og pris.

Som en annen har nevnt før, så ville heller ikke jeg brukt mine penger på Chieftec PSU, Cooler Master Silent Pro M1000 er bortimot lydløs og er på min anbefalingsliste.

Cooler Master 212 plus kjøler veldig bra, men viften som medfølger støyer ekstremt!

Gjør deg selv en tjeneste og sett av 200,- til Noctua NF-P14 FLX.

Ja, jeg sitter her å humrer over hvorfor jeg skal ha 16gb kontra 8gb. Mitt valg ;) hehe

Skal bruke WD Black 1tb sammen med ssd disken på SATA 6.0 Gb/s portene på hovedkortet og rammen jeg har valgt skal fungere fint sammen med hovedkortet i 2 kanaler, sidet er 4 ram brikker.

 

Les her om hovedkortet:

http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=FpufhQASBFHNvccl

Lenke til kommentar

Jeg har èn WD Black 1TB 6GB/s og den er ikke raskere enn WD Green 2 TB.

Skuffet etter testen min lette jeg på nett og fant DENNE TESTEN.

Testresultatene der er samme som jeg opplever og tester.

Syns det er leit at du går i samme felle som jeg gjorde, så jeg håper at du revurderer det kjøpet.

Min Black blir ikke brukt pga skuffelsen.

Vet ikke hvor du bor i landet, men jeg er villig til å la deg låne èn WD Black og èn WD Green for å kjøre din egen test på de før kjøp.

Du kan også få låne èn Samsung F4, om du bor slik til at vi kan møtes ett sted.

Jeg bor i nærheten av Drammen.

 

SSD du har valgt er en helt annen historie :D

Har dessverre gamle lillebror (Corsair SSD Force Series 2,5" 60GB), men det blir nok en større og raskere SSD etter hvert.

Men tror ikke jeg gjør det i år.

Lukter på PCI-E variantene og håper på greie priser neste år.

Lenke til kommentar

Jeg har èn WD Black 1TB 6GB/s og den er ikke raskere enn WD Green 2 TB.

Skuffet etter testen min lette jeg på nett og fant DENNE TESTEN.

Testresultatene der er samme som jeg opplever og tester.

Syns det er leit at du går i samme felle som jeg gjorde, så jeg håper at du revurderer det kjøpet.

Min Black blir ikke brukt pga skuffelsen.

Vet ikke hvor du bor i landet, men jeg er villig til å la deg låne èn WD Black og èn WD Green for å kjøre din egen test på de før kjøp.

Du kan også få låne èn Samsung F4, om du bor slik til at vi kan møtes ett sted.

Jeg bor i nærheten av Drammen.

 

SSD du har valgt er en helt annen historie :D

Har dessverre gamle lillebror (Corsair SSD Force Series 2,5" 60GB), men det blir nok en større og raskere SSD etter hvert.

Men tror ikke jeg gjør det i år.

Lukter på PCI-E variantene og håper på greie priser neste år.

Jeg bor nok dessverre lengre unna enn Drammen, nærmere Hamar område.

Jeg har idag den SSD disken du har, og den nye SSD disken jeg skal ha bør duge ;)

Etter å ha lest testen på linken du ga så kommer til bytte til WD Green 2 TB :)

Utstyret jeg har tenkt å bestille blir ikke sendt enda uansett så jeg bare ringer kontakt personen

min på mandag så endrer han på bestillingen :)

Lenke til kommentar

Godt å høre :)

En ting er å ta sine egne valg, noe annet er å stå å se på at folk betaler overpris på noe som jeg har gått skoene av meg på.

 

SSD'n du bestiller deg nå, den kunne jeg tenkt meg å hørt litt mer om i ettertid, etter at du har fått systemet ditt opp å gå.

25 hundrelapper er litt i overkant av hva jeg spandere på en større systemdisk i dag, men jeg skjønner deg veldig godt :D

 

Har snust litt på kabinetter de siste dagene, jeg har faktisk funnet et kabinett som er et reelt sikleobjekt for min del :dribble:

 

.

 

Antec LanBoy Air Yellow.

 

Antec LanBoy Air Yellow @ Dustin Home.

 

Etter å ha sett videosnutten var jeg solgt!!

Mitt nåværende kabinett ser ut til å bli nedgradert til fremtidig server :D

Lenke til kommentar

Godt å høre :)

En ting er å ta sine egne valg, noe annet er å stå å se på at folk betaler overpris på noe som jeg har gått skoene av meg på.

 

SSD'n du bestiller deg nå, den kunne jeg tenkt meg å hørt litt mer om i ettertid, etter at du har fått systemet ditt opp å gå.

25 hundrelapper er litt i overkant av hva jeg spandere på en større systemdisk i dag, men jeg skjønner deg veldig godt :D

 

Har snust litt på kabinetter de siste dagene, jeg har faktisk funnet et kabinett som er et reelt sikleobjekt for min del :dribble:

 

.

 

Antec LanBoy Air Yellow.

 

Antec LanBoy Air Yellow @ Dustin Home.

 

Etter å ha sett videosnutten var jeg solgt!!

Mitt nåværende kabinett ser ut til å bli nedgradert til fremtidig server :D

Etter å ha lest dette: http://www.tomshardware.com/news/sandy-bridge-sata-error-sata-3,12112.html

så vet jeg ikke om jeg må vente på hovedkort... Lete mere på nettet om dette...

Lenke til kommentar

Godt å høre :)

En ting er å ta sine egne valg, noe annet er å stå å se på at folk betaler overpris på noe som jeg har gått skoene av meg på.

 

SSD'n du bestiller deg nå, den kunne jeg tenkt meg å hørt litt mer om i ettertid, etter at du har fått systemet ditt opp å gå.

25 hundrelapper er litt i overkant av hva jeg spandere på en større systemdisk i dag, men jeg skjønner deg veldig godt :D

 

Har snust litt på kabinetter de siste dagene, jeg har faktisk funnet et kabinett som er et reelt sikleobjekt for min del :dribble:

 

.

 

Antec LanBoy Air Yellow.

 

Antec LanBoy Air Yellow @ Dustin Home.

 

Etter å ha sett videosnutten var jeg solgt!!

Mitt nåværende kabinett ser ut til å bli nedgradert til fremtidig server :D

Etter å ha lest dette: http://www.tomshardware.com/news/sandy-bridge-sata-error-sata-3,12112.html

så vet jeg ikke om jeg må vente på hovedkort... Lete mere på nettet om dette...

 

This issue only affects the Intel� 2nd Generation Core� i5 and Core� i7 quad core based systems that have been shipping since January 9th, 2011. If you believe your PC may contain the affected part please follow the instructions below.

 

How do I know if my PC contains the affected part? If you purchased your system before January 9th, 2011 you do not need to do anything else.

 

Furthermore, the issue is limited only to SATA 2 ports, while SATA 3 ports and hardware is unaffected, giving users at least two devices they won’t need to worry about.

Lenke til kommentar

Intel avdekket i kveld en alvorlig feil ved Sandy Bridge prosessorene. Det er varslet tilbakekalling, og man forventer ikke at produksjonen av reviderte produkter vil bli gjenopptatt før februar, med full produksjon først i april. Intel antar at de taper rundt 1 milliard dollar på både tapt inntekt og erstatning.

 

http://www.hexus.net/content/item.php?item=28733

http://www.anandtech.com/show/4142/intel-discovers-bug-in-6series-chipset-begins-recall

Huff....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...