Gå til innhold

Skal bygge ny PC, hva synes dere om disse delene?


Anbefalte innlegg

Hei !

 

Har tenkt å bygge en ny pc med følgende spec. og lurer på om skal gjøre noen endringer eller ikke.

 

Kom gjerne med innspill :) Har tenkt å denne maskinen en stund.

 

 

ASUS P8P67 Deluxe, Socket-1155

 

Intel Core? i7 Quad Processor i7-2600K

 

HIS Radeon HD 6950 2GB GDDR5

 

Chieftec Nitro Series BPS-850C 850W PSU

 

Cooler Master HAF 912 Plus Midi Tower

 

WD Caviar® Black 1TB 3,5", SATA 6Gb/s

 

Cooler Master Hyper 212 Plus CPU Kjøler

 

Corsair SSD Performance 3 Series 128GB

 

Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 16GB CL9

 

 

Pluss jeg har en Plextor dvdr brenner fra før av som jeg har tenkt å bruke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stiller meg litt spørrende til 16GB RAM, hvorfor du vil bruke 1000kr mer for noen få MHz forskjell mellom 2500K og 2600K, og satt på en SSD som ikke har bekreftet slippdato, som kan gjøre at du må kanskje vente i 2-3 mnd før systemet kan bli realitet

Jeg har god tid med denne maskinen, derfor velger jeg denne SSD. Har tenkt å ha denne maskinen en del år og ram for man aldri nok av og jeg har fått en god pris på hele pakken. Og pris forskjellen mellom 2500k og 2600k er langt under 1000 kr. Og bedre med 8mb cache på 2600k enn 6mb cache på 2500k.

Lenke til kommentar

2600K er ikke BARE for de få eksta Mhz'ene. 2500K har ikke hyperthreading. Jada, ikke nødvendigvis så viktig for en quadcore, ihvertfall ikke i alle bruksområder, men så er prisen heller ikke så mye høyere heller. 2500K er dog mest for pengene kongen uten tvil.

 

Ellers enig i at 16GB skal du jobbe hardt med å faktisk få brukt ved mindre du jobber med veldig spesifikke oppgaver. 8 holder virkelig i lange baner. Hvis i tvil så bare kjøp brikkestørrelser som tillater senere oppgradering til 16.

 

Corsair c300 er et godt alternativ til SSDen du har på isten om du ikke vil vite. Kjenner ikke så mye til den modellen du nevner.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

2600K er ikke BARE for de få eksta Mhz'ene. 2500K har ikke hyperthreading. Jada, ikke nødvendigvis så viktig for en quadcore, ihvertfall ikke i alle bruksområder, men så er prisen heller ikke så mye høyere heller. 2500K er dog mest for pengene kongen uten tvil.

 

Ellers enig i at 16GB skal du jobbe hardt med å faktisk få brukt ved mindre du jobber med veldig spesifikke oppgaver. 8 holder virkelig i lange baner. Hvis i tvil så bare kjøp brikkestørrelser som tillater senere oppgradering til 16.

 

Corsair c300 er et godt alternativ til SSDen du har på isten om du ikke vil vite. Kjenner ikke så mye til den modellen du nevner.

 

-Stigma

SSD disken Perf. 3 har også Marvell kontroller som passer sammen med hovedkortet derfor velger den :)

 

For denne pakken kommer på litt over 12k.

Lenke til kommentar

2600K er ikke BARE for de få eksta Mhz'ene. 2500K har ikke hyperthreading. Jada, ikke nødvendigvis så viktig for en quadcore, ihvertfall ikke i alle bruksområder, men så er prisen heller ikke så mye høyere heller. 2500K er dog mest for pengene kongen uten tvil.

 

Ellers enig i at 16GB skal du jobbe hardt med å faktisk få brukt ved mindre du jobber med veldig spesifikke oppgaver. 8 holder virkelig i lange baner. Hvis i tvil så bare kjøp brikkestørrelser som tillater senere oppgradering til 16.

 

Corsair c300 er et godt alternativ til SSDen du har på isten om du ikke vil vite. Kjenner ikke så mye til den modellen du nevner.

 

-Stigma

SSD disken Perf. 3 har også Marvell kontroller som passer sammen med hovedkortet derfor velger den :)

 

For denne pakken kommer på litt over 12k.

Forsvar opplegget med en Chieftec Nitro strømforsyning og 16GB ram?

Jeg ville heller balansert oppsettet mer.

 

F.eks, du kan spare rundt 2000 kroner på å velge et billigere hovedkort, i5 2500k og 4GB ram uten å tape noe som helst av merkbar ytelse. Disse 2000 kronene kan investeres i en bedre CPU-kjøler, Corsair HX psu og GTX 570.

 

Da balanserer du oppsettet og får kvalitetskomponenter over hele linja. Mengen av Ram er ment for å oppgraderes når det du har fra før av blir for liten. Man kjøper ikke 16GB når man ikke klarer å bruke 1/4 eller 2/4 av det.

Lenke til kommentar

2600K er ikke BARE for de få eksta Mhz'ene. 2500K har ikke hyperthreading. Jada, ikke nødvendigvis så viktig for en quadcore, ihvertfall ikke i alle bruksområder, men så er prisen heller ikke så mye høyere heller. 2500K er dog mest for pengene kongen uten tvil.

 

Ellers enig i at 16GB skal du jobbe hardt med å faktisk få brukt ved mindre du jobber med veldig spesifikke oppgaver. 8 holder virkelig i lange baner. Hvis i tvil så bare kjøp brikkestørrelser som tillater senere oppgradering til 16.

 

Corsair c300 er et godt alternativ til SSDen du har på isten om du ikke vil vite. Kjenner ikke så mye til den modellen du nevner.

 

-Stigma

SSD disken Perf. 3 har også Marvell kontroller som passer sammen med hovedkortet derfor velger den :)

 

For denne pakken kommer på litt over 12k.

Forsvar opplegget med en Chieftec Nitro strømforsyning og 16GB ram?

Jeg ville heller balansert oppsettet mer.

 

F.eks, du kan spare rundt 2000 kroner på å velge et billigere hovedkort, i5 2500k og 4GB ram uten å tape noe som helst av merkbar ytelse. Disse 2000 kronene kan investeres i en bedre CPU-kjøler, Corsair HX psu og GTX 570.

 

Da balanserer du oppsettet og får kvalitetskomponenter over hele linja. Mengen av Ram er ment for å oppgraderes når det du har fra før av blir for liten. Man kjøper ikke 16GB når man ikke klarer å bruke 1/4 eller 2/4 av det.

Hva er forskjellen mellom GTX 570 og det skjermkortet jeg har valgt ? Hvilket GTX 570 anbefalles ?

Jeg har endret til Corsair AX 850W PSU. Hva slags CPU kjøler anbefaller du ?

Lenke til kommentar

Forskjellen er at GTX 570 yter bedre. Det er en flott versjon av GTX 570 på tilbud nå på Komplett - Gainward GTX 570 Goes Like Hell (GLH).

6950 er gjerrigere på strøm, men det har ingen betydning.

 

Anbefaler alltid Noctua DH-14, uansett. Du burde også tenke på å kjøpe et større kabinett, siden HAF 912 er ganske lite i høyden og dybden.

Lenke til kommentar

Forskjellen er at GTX 570 yter bedre. Det er en flott versjon av GTX 570 på tilbud nå på Komplett - Gainward GTX 570 Goes Like Hell (GLH).

6950 er gjerrigere på strøm, men det har ingen betydning.

 

Anbefaler alltid Noctua DH-14, uansett. Du burde også tenke på å kjøpe et større kabinett, siden HAF 912 er ganske lite i høyden og dybden.

Kan ikke se at Komplett eller MPX har tilbud nå på det GTX 570 kortet, hvor ser du det ? Jeg ønsker ikke noe stort kabinett, midi tower holder :)

Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=620654

 

Søk funksjon er vanskelig å bruke eller?

Neida, men han skrev et annet kort : Goes Like Hell kortet...

Men jeg kan ta en bios oppdatering på HIS kortet fra 6950 til 6970 også :)

Skrivefeil der da, trodde det var Goes Like Hell.

Joda, det kan du, men nå er altså GTX 570 kortet like billig som 6950, bittelitt fabrikkoverklokket, 2 vifter, du slipper å flashe osv.

Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=620654

 

Søk funksjon er vanskelig å bruke eller?

Neida, men han skrev et annet kort : Goes Like Hell kortet...

Men jeg kan ta en bios oppdatering på HIS kortet fra 6950 til 6970 også :)

Skrivefeil der da, trodde det var Goes Like Hell.

Joda, det kan du, men nå er altså GTX 570 kortet like billig som 6950, bittelitt fabrikkoverklokket, 2 vifter, du slipper å flashe osv.

Da har endret til 570 kortet heller. Hva slags kabinett anbefalles i midi tower serien ?

Lenke til kommentar

Min favoritt i midi tower er Cooler Master CM 690 II Advance

+1

Billig og bra miditower med god kjøling, fint design og nesten lydløst ^^ Er ihvertfall det kabinettet som har fått flest gode kritikker utifra det jeg har sett.

 

Evt finnes det midi-towers i tusenkronersklassen, men disse er egentlig intet annet enn fulltowers i forkledning (CM Storm Sniper Black Edition og Corsair Graphite 600T f.eks).

 

Hva du velger kommer ann på hva du krever av et kabinett.

Lenke til kommentar

Glemte å nevne at jeg vurderte ASUS P8P67 Deluxe, Socket-1155 sammen med Intel Core? i7 Quad Processor i7-2600K og Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz CL9.

Da fant jeg info om at Vengeance er 3-kanals DDR3 pluss en kar som måtte sette RAM til 1-kanal i BIOS for at det skulle virke.

 

Foreløpig har jeg forandret RAM til CORSAIR 8GB DDR3 DOMINATOR DHX+1600MHZ CL9 som er 2 kanalers DDR3.

P8P67 DeLuxe og i7-2600K står fremdeles på min liste.

 

RAM hopper opp og ned i pris som en jojo, så kjøp det du selv mener er fornuftig.

Jeg kommer til å gå for 4x4 GB.

Mye av grunnen til det er at prishistorikken viser at det er gunstige priser i dag.

Lenke til kommentar

Glemte å nevne at jeg vurderte ASUS P8P67 Deluxe, Socket-1155 sammen med Intel Core? i7 Quad Processor i7-2600K og Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz CL9.

Da fant jeg info om at Vengeance er 3-kanals DDR3 pluss en kar som måtte sette RAM til 1-kanal i BIOS for at det skulle virke.

 

Foreløpig har jeg forandret RAM til CORSAIR 8GB DDR3 DOMINATOR DHX+1600MHZ CL9 som er 2 kanalers DDR3.

P8P67 DeLuxe og i7-2600K står fremdeles på min liste.

 

RAM hopper opp og ned i pris som en jojo, så kjøp det du selv mener er fornuftig.

Jeg kommer til å gå for 4x4 GB.

Mye av grunnen til det er at prishistorikken viser at det er gunstige priser i dag.

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=618011#extra

Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 16GB CL9Kit w/4x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240 pin

 

Intel Extreme Memory Profiles (XMP), to kanaler, Vengeance-varmespreder , ikke-bufret

 

står her at ram er 2 kanaler her er det feil ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...