Gå til innhold

Betale brus fra automat med sms!


dabear

Anbefalte innlegg

I dag var jeg inn i byen (Trondheim) for første gang på lenge. Et godt stykke før solsiden så jeg en brusautomat. Denne automaten stod ute og var uten penger! For å få ut brus måtte jeg sende inn en sms med kodeord på mobilen.

 

Dette har jeg aldri sett før. Når begynte dette? Tenk hvor herlig det hadde vært å betale feks matvarer, buss etc med sms!?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ganske smart, bortsett fra at de tar 3 kroner i gebyr for transaksjonen, som gjør det unødvendig dyrt...

det er sant. Men nå som de fleste har epost på mobilen, burde en paypal-løsning være innen rekkevidde også(!?)

 

Tre kroner er jo heller ingenting når en snakker om innkjøp av masse mat. da er jo dette en god erstatning for bankkkort. Gitt at de fikk til å implementere en sånn løsning for matbutikker da.

Endret av dabear
Lenke til kommentar

"Tyskerne har startet en omfattende test av ny teknologi som lar deg bruke mobiltelefonen som billett i kollektivtrafikken. 3000 berlinere betaler nå med mobilen når de reiser med forstadstog og T-bane."

 

Lnik

 

Alt dette kommer, bare vifter med mobilen så er ting betalt.

 

"Prosjektet som er det første i Norden kalles ”Visa mobile Near Field Communications” (NFC) og finner i første fase sted i Helsinki. Prosjektet er første milepæl i Finland som dermed følger etter Storbritannia, Frankrike, Tyrkia, Italia, Sveits og Spania som allerede tilbyr Visas løsning for mobil betaling."

 

Mye enklere å bare vifte med mobilen foran automaten enn å styre med sms.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Nesten så jeg får litt lyst til å teste. Hvor langt unna solsiden og hvor står denne automaten?

 

 

fmj, det er også STORE problemer med NFC. Tror det er lenge til vi får se det i butikkene i Norge. Det er ALT for lettvint å bare "vifte" med mobilen så er varen betalt. Da blir det fort populært å stjele mobiltelefoner.

Endret av Neppe
Lenke til kommentar

Det er godt mulig det er store problemer, jeg vet for lite om det. Det jeg leste sist (fritt fra hodet) var at det kun ville være mulig å betale mindre beløp uten noen form for bekreftelse, samtidig ville det være en automatisk sperre når man hadde nådd et visst beløp innenfor et gitt tidsrom.

 

Blir ikke rik av f. eks 200 kr i uken. Jeg ser stor nytte for dette i kiosker spesielt, kan øke farten på køen veldig. Og er det noe forskjell på å stjele en mobiltelefon og en lommebok? Det kommer også fiffige løsninger på dette, jeg leste om et program som låste telefonen til en persons ganglage. Da vil den uansett være ubrukelig.

 

Link

Lenke til kommentar

Nesten så jeg får litt lyst til å teste. Hvor langt unna solsiden og hvor står denne automaten?

 

 

fmj, det er også STORE problemer med NFC. Tror det er lenge til vi får se det i butikkene i Norge. Det er ALT for lettvint å bare "vifte" med mobilen så er varen betalt. Da blir det fort populært å stjele mobiltelefoner.

 

Finnes en automat der bussene stopper i Dronningens Gate.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...