Gå til innhold

LØST : Er den eksterne disken ødelagt? (nei, det var bare noen som hadde fylt den opp med masse dritt)


Anbefalte innlegg

Har en WD My book på 500gb jeg kjøpte for ca et halvt år siden.

 

Ikke helt 100% sikker men skal ha brukt ca 100gb av den. Nå i dag når jeg satte den i hadde den plutslig brukt masse plass og bare 37,3 gb ledig.

 

Den lyser også rødt inne på min datamaskin i win7.

 

 

Disken har kun stått stille siden jeg kjøpte den, ikke flyttet på noe i det heltetat egentlig.

 

Noen som har noen tips?

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det en printscreen i fra CHKDSK.

803438.jpeg

 

 

Og en i fra "min datamaskin".

803439.jpeg

 

Etter litt mer tenking ser jeg det er ca 300gb av denne disken som eri bruk, hadde glemt noe jeg hadde de inne :ph34r:

 

Men det er de filene som har vært der lengst så ikke noe stort å si.

 

Den viser da at den er nærmest full. Men skulle vært igjen ca 165 gb...

Lenke til kommentar

Tipper disken er som den skal være, jeg.

 

Du kan jo skru på visning av systemfiler - kan være du har litt cache og sånt noe liggende. Kanskje du har den som scratchdisk for et eller annet program. Du kan evt høyreklikke på diverse kataloger og se hvor store de er.

 

Dette er nok mer "hjelp, boden min er full! Og jeg som nesten ikke kan huske alt jeg har stappet inn der!"...

Lenke til kommentar

Av en eller annen grunn så ser jeg hva det er...

 

Starta opp "Windirstat" på den...

 

 

Er en søster som hadde mengder av vlc videofilmer hun bare skulle midlertidig lagre. Siden hun trodde jeg ikke brukte disken hadde hun da "lånt" den en dag uten å "rydde" opp etter seg.

 

:dontgetit:

 

Så er ikke jeg som har fylt opp "boden" med masse rart. Men når andre åpner opp å ser det er plass så ville låne litt plass. Derimot glemte de å ta med alt i boden når de reiste.

 

 

Da er saken løst. :new_woot:

Lenke til kommentar

Med tanke jeg da ser hva der er så er det mer plass jeg trenger.

 

 

Med tanke på jeg tar mye bilder vil jeg ha noe litt fremtidrettet. Da tenker jeg et sted mellom 1tb og 2 tb.

 

 

Kom frem til at jeg skal ha noen bilder liggende på pcen, men ikke alle. Så disken vil da bli stående på som en lagringsdisk som brukes når jeg er hjemme. Når jeg da er ute med pcen på arbeid tar jeg da bare med de nødvendige bildene men lar resten ligge igjen hjemme.

 

 

Filer blir kopiert over.

 

 

Hva er best egentlig?

 

 

Kjøpe ekstern hardisk('er) så jeg får ønsket plass. Eller å kjøpe intern hardisk('er) å da kjøpe en slags docking stasjon å sette de i.

 

 

Er en Bærebar PC med USB og E-sata det brukes til.

 

 

Videre har jeg kanskje tenkt å kjøpe enda et sett med disker slik at jeg kan lagre de i en bankboks/safe.

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar

Kommer an på om du trenger å ha disken med deg "på farten". Best å kjøpe interne disker om du ikke har planer om å drasse de med deg. Tar ikke opp plass utenfor kabinettet, koster mindre per GB og gir deg bedre overføringskapasitet.

 

edit: med en bærbar pc, som har begrenset fysisk plass, så er ekstern disk definitivt den enkleste løsningen. Eventuelt NAS eller annen form for nettverkslagring.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Er som sagt en bærebar PC.

 

 

Er fotograf og da mye ute med denne pcen på diversse arbeid. Ønsker å ha med noen bilder men ikke alle, derfor setter jeg opp en løsning i Lightroom 3 slik at når jeg setter i disken hjemme får jeg opp alle bildene mine der. Når jeg tar den ut har jeg kunn ønskede bilder med meg.

 

 

Så de harddiskene jeg skal kjøpe vil ikke være noe jeg har med meg "på farten" nei. Heller noen som blir stående på pulten 365 dager i året.

Lenke til kommentar

Kanskje det ikke ble helt klart.

 

 

Selv tenkte jeg da jeg har to valg.

 

 

1. Kjøpe en ekstern hardisk som er "ferdig bygget". Og da har den.

 

2. Kjøper noe slikt som denne : http://www.unplggd.com/uimages/unplggd/012909_rg_drive_dock_01.jpg Og da kjøper såkalte interne hardisker å setter oppi denne. Blir da "en ekstern hardisk jeg lager selv".

 

 

Ønsket er å ha færrest mulig kabler. Har kun plass til to USB kabler. Eller en USB og en e-sata.

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar

LaCie har noen enkle, klar-til-bruk NAS-løsninger

1TB http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=518595

2TB http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=613548

 

Dette kan du sette opp på hjemmenettverket slik at du har det klart når du er hjemme. Er det snakk om dyrebare bilder ville jeg også tatt backup på en "vanlig" ekstern disk som jeg oppbevarte et annet sted enn hjemme, om mulig. Ekstra sikkerhet.

Lenke til kommentar

Nettverksløsninger er ikke noe jeg er veldig avhenig av tror jeg.

 

 

Men hvis det er raskt og bra så ja.

 

 

Vil det da fungere slik: Kun jeg som kommer inn på diskene. Når jeg er da koblet endten trådløst eller kablet opp mot våres nettverk vil jeg da få disse opp som helt alminnelige disker?

 

 

 

Som sagt vil jeg også ta å kjøpe en disk for å ha i en bankboks. Den disken finner jeg seinere.

 

 

EDIT: Leste litt mer om NAS og det høres jo greit ut det. Litt usikker på hvordan det blir med komunikasjon mellom Lightroom og alt dette da? Blir det treigt å jobbe md over trådløst nett?

 

Og vil jeg kunne "sperre" slik at kun jeg kommer inn. Og ikke alle som er inne på våres nett.

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar

Disken støtter Gb-overføring, så hvor "tregt" det går kommer an på resten av utstyret ditt (nettverkskort, ruter/svtisj, og kabler imellom ihvertfall).

Jeg har selv 1TB-versjonen, men har ikke fått satt den opp ordentlig enda. Mener du kunne velge å passordbeskytte disken på nettverket ja. Skal se om jeg finner igjen manualen.

 

Du vil ikke få opp disken som "helt alminnelige disker", men du vil få den opp som en nettverksstasjon. Praktisk talt nesten helt likt.

 

edit: iflg. manualen kan du dele opp disken i tre ulike "sektorer": OpenShare, MyShare og USBShare. Via USB kan du kun nå sektoren som er satt av til USBShare, mens alle tre er tilgjengelig via nettverk. MyShare kan passordbeskyttes såvidt jeg forstår. USBShare har en viss maksgrense for hvor mye av disken som kan brukes, mens jeg mener å huske de to andre kunne tildeles akkurat slik du ønsker - altså skal du kunne bruke hele disken til MyShare, og dermed passordbeskytte den.

 

Skal forsøke å få verifisert dette i praksis.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

For det som vil være kasnkje et problem er at da lightroom skal kunne forstå når jeg er koblet til og ikke....

 

 

Tror jeg kanskje skal satse på en vanlig hardisk.

 

For Lightroom er et så bra program som går så godt at å kløne det til noe vil jeg ikke. Men kan kanskje prøve ut, er noe slik NAS ting på skolen. Så kan prøve å lagre en bildefil der å teste med skolepcen i en kjedelig time en dag.

 

Men går nok for noe enkelt som en "ferdig" ekstern hardisk tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...