Gå til innhold

Sanitetsbataljonen 2011


Nabojenta

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som vi ser på videoen er det en vesentlig høyere kvinneandel i San.bn enn i resten av Forsvaret, fått bekreftet det av en stormer(Pbn) som bodde på nabokasernen. San.bn har visst ganske gode(nye) kaserner og tror jeg, men mulig jeg husker feil.

 

Utdrag fra forsvarets nettsider:

Sanitetsbataljonen

Base: Setermoen i Troms

Oppgaver: Sanitetsbataljonen er Hærens eksperter på førstehjelp og medisinsk behandling i felt. Avdelingen driver med sanitetsutdanning både til vernepliktige og på høyere nivå, og den er en viktig bidragsyter til operasjoner i utlandet.

 

 

For å være en pirkete jævel; useriøst av de i klippet over å bryte våpenregel nr. 3 og uniformsreglementet mens de er på base. Grunnleggende soldatkunnskaper, i hvert fall våpenregel nr. 3.

Lenke til kommentar

Som vi ser på videoen er det en vesentlig høyere kvinneandel i San.bn enn i resten av Forsvaret, fått bekreftet det av en stormer(Pbn) som bodde på nabokasernen. San.bn har visst ganske gode(nye) kaserner og tror jeg, men mulig jeg husker feil.

 

Utdrag fra forsvarets nettsider:

Sanitetsbataljonen

Base: Setermoen i Troms

Oppgaver: Sanitetsbataljonen er Hærens eksperter på førstehjelp og medisinsk behandling i felt. Avdelingen driver med sanitetsutdanning både til vernepliktige og på høyere nivå, og den er en viktig bidragsyter til operasjoner i utlandet.

 

 

For å være en pirkete jævel; useriøst av de i klippet over å bryte våpenregel nr. 3 og uniformsreglementet mens de er på base. Grunnleggende soldatkunnskaper, i hvert fall våpenregel nr. 3.

 

Jeg var der for ca 15 år siden og da var kassernene eldgamle, sannsynligvis gikk på siste kapittell. Så er velfortjent at Santiteten enedelig fikk nye :-)

 

Er det noen som har bilder derifra? Morsomt å se plassen igjen. Prøvde å stikke innom der sommeren for et par år siden, men pga dårlig med mannskap i vakta lot det seg ikke gjøre :-(

Endret av runerask
Lenke til kommentar

Hele Setermoen leir gjennomgår en ombyggingsfase nå. Panser og Art.bn har fått gigantiske flerbrukshaller til kjøretøyene sine, det er kommet noen nye kaserner og en hel del andre bygg, hvorav noen er slike som svært få har tilgang til. For å si det slik.

 

Her er en link til en Arkitektside eller noe sånt som har litt konsepttegninger og bilder fra Setermoen:

Borealis Arkitekter AS

 

Les også Forsvarsbygg sin artikkel om ombyggingen av Setermoen.

Forsvarsbygg

 

Vil så sykt til Setermoen Leir (i Panser), venter på svar fra VPV, kjekt å vente 3-4 uker på om hele det neste året blir slik jeg vil eller ikke ><

 

Dårlig med nærbilder fra byggene, såvidt jeg vet pleier det å være forbudt å ta bilder av norske militærleirer (ikke at det er så lett å overholde med mobiler i dag) så det kommer ikke ut mye i media i hvert fall. Men er vel en god del på private hender.

Lenke til kommentar

For å være hakket mer seriøs enn i forrige innlegg... Sanitet har faktisk en veldig bra kaserne med vaskemaskiner (og muligens toalett?) til hvert rom. Den ligger også meget sentralt i forhold til treningshall og velferdsbygget, kun snakk om noen få titalls meter.

Mange kvinner i sanitet ja... San kjører rundt med beltevogner (bv 206 for googlefans) og en ambulanseversjon av merchedes benz firehjulstrekkerne som er standard i forsvaret.

Lenke til kommentar

Som vi ser på videoen er det en vesentlig høyere kvinneandel i San.bn enn i resten av Forsvaret, fått bekreftet det av en stormer(Pbn) som bodde på nabokasernen. San.bn har visst ganske gode(nye) kaserner og tror jeg, men mulig jeg husker feil.

 

Utdrag fra forsvarets nettsider:

Sanitetsbataljonen

Base: Setermoen i Troms

Oppgaver: Sanitetsbataljonen er Hærens eksperter på førstehjelp og medisinsk behandling i felt. Avdelingen driver med sanitetsutdanning både til vernepliktige og på høyere nivå, og den er en viktig bidragsyter til operasjoner i utlandet.

 

 

For å være en pirkete jævel; useriøst av de i klippet over å bryte våpenregel nr. 3 og uniformsreglementet mens de er på base. Grunnleggende soldatkunnskaper, i hvert fall våpenregel nr. 3.

For å pirke enda mer.. Det har kommet nye våpenregler, og den gamle nr.3 er nå nr. 2 og lyder slik:

"Pek eller sikt aldri på noe du ikke er beredt til å bekjempe."

Lenke til kommentar

Hele Setermoen leir gjennomgår en ombyggingsfase nå. Panser og Art.bn har fått gigantiske flerbrukshaller til kjøretøyene sine, det er kommet noen nye kaserner og en hel del andre bygg, hvorav noen er slike som svært få har tilgang til. For å si det slik.

 

Her er en link til en Arkitektside eller noe sånt som har litt konsepttegninger og bilder fra Setermoen:

Borealis Arkitekter AS

 

Les også Forsvarsbygg sin artikkel om ombyggingen av Setermoen.

Forsvarsbygg

 

Vil så sykt til Setermoen Leir (i Panser), venter på svar fra VPV, kjekt å vente 3-4 uker på om hele det neste året blir slik jeg vil eller ikke ><

 

Dårlig med nærbilder fra byggene, såvidt jeg vet pleier det å være forbudt å ta bilder av norske militærleirer (ikke at det er så lett å overholde med mobiler i dag) så det kommer ikke ut mye i media i hvert fall. Men er vel en god del på private hender.

 

 

Tusen takk for linker, morsomt å kikke på

 

Må nok prøve å ta meg en tur opp der en gang igjen, og være litt mer bestemt på at jeg vil inn å se.

 

Men uansett fant jeg ut at det er store forandringer fra da jeg var i førstegangstjenesten. Porten inn var mye mer avansert nå, enn den gamle flaggstanga vi brukte xD

Endret av runerask
Lenke til kommentar
For å være hakket mer seriøs enn i forrige innlegg...

 

I det innlegget du henviser til er det kun de tre siste linjene som er helt off-topic. Før det, like mange linjer som ditt innlegg under helt på topic, pluss linker til bilder som TS etterspurte. De tre linjene med min klaging over VPV sin saksbehandlingstid er virkelig ikke nok til å insinuere at hele innlegget er useriøst.

 

For å pirke enda mer.. Det har kommet nye våpenregler, og den gamle nr.3 er nå nr. 2 og lyder slik: "Pek eller sikt aldri på noe du ikke er beredt til å bekjempe."

 

Dette var jeg ikke klar over, takk for korreksjonen. Dersom flere er endret, kan du sende meg de oppdaterte våpenreglene på PM? Skal inn til høsten, greit å ha dem lagret i hodet til da.

 

 

TS, ev. om du spør i noen av trådene om innrykk i Panserbattaljonen så kan det være noen har bilder fra Setermoen. Er i hvert fall et par lengre tråder om den.

Lenke til kommentar

Sanitet har faktisk en veldig bra kaserne med vaskemaskiner (og muligens toalett?) til hvert rom.

 

Toalett, dusj, vaskemaskin, tørketrommel og to vasker per seksmannsrom, faktisk. Høy standard i forhold til andre kaserner (i alle fall da jeg var der for noen år tilbake).

 

Tjenesten varierer mye ut i fra hvilket kompani man ender opp i, men de fleste vil møte på mange utfordringer. Regn med en del lesing og drilling etter rekruttperioden. Det hjelper på motivasjonen at mye av det man lærer kommer godt med i det sivile liv. Regn også med en del fysiske påkjennelser. Bårebæring og brannmannsløft kan være gyselig tungt ...

Endret av teveslave
Lenke til kommentar

Sanitet har faktisk en veldig bra kaserne med vaskemaskiner (og muligens toalett?) til hvert rom.

 

Toalett, dusj, vaskemaskin, tørketrommel og to vasker per seksmannsrom, faktisk. Høy standard i forhold til andre kaserner (i alle fall da jeg var der for noen år tilbake).

 

Tjenesten varierer mye ut i fra hvilket kompani man ender opp i, men de fleste vil møte på mange utfordringer. Regn med en del lesing og drilling etter rekruttperioden. Det hjelper på motivasjonen at mye av det man lærer kommer godt med i det sivile liv. Regn også med en del fysiske påkjennelser. Bårebæring og brannmannsløft kan være gyselig tungt ...

 

Da jeg var i førstegangstjeneste der i dem gamle kassernene ble det lovet et minikjøkken man kunne lage kveldsmat selv. Dette så vi aldri noe til dem 12 mnd vi var der, har det kommet på plass i dem nye kassernene?

Lenke til kommentar

Jepp, vi hadde TV-stue med mikrobølgeovn, kjøleskap og pizzasteker. Maten måtte man kjøpe selv, da. Men det ble også tilbudt kveldsmat i messa etter hvert.

 

Den gamle san-kaserna, der jeg antar du bodde, brukte vi til sibo- og case-trening. Og den gamle messa brukte vi bl. a. til nærkamptrening. Ikke de koseligste fasilitetene jeg har vært borti.

Lenke til kommentar

Jepp, vi hadde TV-stue med mikrobølgeovn, kjøleskap og pizzasteker. Maten måtte man kjøpe selv, da. Men det ble også tilbudt kveldsmat i messa etter hvert.

 

Den gamle san-kaserna, der jeg antar du bodde, brukte vi til sibo- og case-trening. Og den gamle messa brukte vi bl. a. til nærkamptrening. Ikke de koseligste fasilitetene jeg har vært borti.

Har hørt at den gamle kasserna er revet i dag, kan du bekrefte det?

Lenke til kommentar

Har hørt at den gamle kasserna er revet i dag, kan du bekrefte det?

 

Det vet jeg ikke. Som nevnt begynner det å bli noen år siden jeg var der. Om det er noen trøst, er den synlig på Google Maps.

 

 

Trådstarter må gjerne komme med konkrete spørsmål, men det er ikke alt som kan/bør besvares. Det ukjente er jo litt av moroa.

Lenke til kommentar

Har hørt at den gamle kasserna er revet i dag, kan du bekrefte det?

 

Jeg kan bekrefte det. Var i SanBt kont sommer 2009/2010 og på oppsettning fram til november 2010. De startet år rive den rundt september, hvis jeg ikke husker helt feil på måneden.

Lenke til kommentar

Har hørt at den gamle kasserna er revet i dag, kan du bekrefte det?

 

Jeg kan bekrefte det. Var i SanBt kont sommer 2009/2010 og på oppsettning fram til november 2010. De startet år rive den rundt september, hvis jeg ikke husker helt feil på måneden.

 

Da var faktisk ikke kasserna revet der da jeg var på sommertur der, angrer på at jeg ikke tok meg mer tid til å få kommet inn å kikket. Hadde sikkert ordnet seg om jeg hadde tatt meg tid til det...men men xD

 

Er litt fremmed for meg at dere prater om san-bataljon, det var sanitetskompaniet da jeg var der. Dem skiftet navn helt i slutten på tjenestetiden min, så jeg fikk ikke bataljon inn i munnen min xD

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar:)

 

Trenger man å lære seg det fonetiske alfabetet forresten? Jeg har hørt det tidligere..

Og hvordan er det med sprøyter, er man nødt til å bli stukket i?

Hørt om sprøyter som skal helt inn i låret og en som skal i en vene i halsen, og der høres ikke spesielt gøy ut..

 

Sapere_aude: Bilder fra Setermoen trenger jeg ikke, har bodd der i omkring syv år, inntil nylig så er godt kjent der. Bare ikke inne i leiren

 

Solsvik2: Så gøy da! Er du 92 du også eller? Og vet du noe om når vi får innkallelse isåfall?

Jeg har prøvd å sende mail til forsvaret og spurt, men får aldri konkret svar på noe av det jeg spør om der. :hrm:

Endret av Nabojenta
Lenke til kommentar

Solsvik2: Så gøy da! Er du 92 du også eller? Og vet du noe om når vi får innkallelse isåfall?

Jeg har prøvd å sende mail til forsvaret og spurt, men får aldri konkret svar på noe av det jeg spør om der. :hrm:

Ja, er 92 :)

 

Vel, jeg har vært på sesjon, men venter fortsatt på svar om jeg er tjenestedyktig eller ikke.. På sesjonen var det jo tre muligheter; Tjenestedyktig og får vite hvor du kommer inn, ikke tjenestedyktig eller så var det medisinske usikkerheter, så man måtte ettersende dokumenter og få svar senere. Så siste for meg.

 

Fikk ikke du heller vite hvor du skulle?

Endret av solsvik2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...