Gå til innhold

Alle vil ikke få Telenors "superbredbånd"


Anbefalte innlegg

Ble litt happy over å høre/lese om dette med vdsl.

Men etter det som er kommet frem, så kan jeg også trolig glemme dette. 1157meter til sentralen.

 

Men det som irriterer meg mest er at jeg har hatt turbo linja (16,000) siden den kom, og betaler full pris.

Men pga utstyret i sentral får jeg bare halvparten (8,000 Syncer 9,600 brutto)

Linja er gode den, altid vært stabil, ikke har det vært nede tid heller siden jeg fikk adsl.(før turbo hadde jeg den 4,000 linja)

 

Men hadde jo sett for meg at de kom til å oppgradere som de så fint kaller det, slik at jeg fikk det jeg faktisk betaler for.

 

Ned hastigheta er i sjiktet den bør være, men hadde absolutt ønsket mere opphastighet.

 

Men på disse årene jeg har hatt turbo linja så har ikke oppgradering av utsyr skjedd slik at jeg skulle få det jeg faktisk betaler for, desverre.

Kanskje det kan være håp om det denne omgangen....

 

Du skal ikke se bort i fra at VDSL2 blir tilgjengelig hos deg om ikke lenge.

Har selv vært med å testet VDSL2 på lengre linjelengder (VDSL2 er spesifisert til 1500meter).

Har sett på en linje på 1300meter (0,4kabel) der 35/3mbit var mulig å få til, tipper det er en del konfigurasjon og hastighetsprofiler som må til før dette blir tilgjengelig.

Såpass ja.

Skal ikke være sein om å prøve det ut om det kommer jeg hvertfall hvis specs skulle vise seg å stemme slik.

Samt prisen kontra turbo linja mi da så klart..

 

Får følge med på kapaks fremover, hvertfall så ligger ikke Averøy (Møre) på listen som foreløpig er puplisert.

 

Har kobber 0.6/mere ref kapks

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samcki:

Ville det være mulig å få til noen forbedring fra 14-16/768 i det hele tatt på 1490m? 25/5 hadde jeg sett på som en enorm forbedring og selv 20/2 hadde vært en forbedring fra 14/768.

 

Gleder seg over Telenors VDSL-satsing

NextGenTel ser fram til forbedret kvalitet på kobbernettet.

http://www.digi.no/860565/gleder-seg-over-telenors-vdsl-satsing

Av Harald Brombach, tirsdag 18. januar 2011 kl 13:17

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Samcki:

Ville det være mulig å få til noen forbedring fra 14-16/768 i det hele tatt på 1490m? 25/5 hadde jeg sett på som en enorm forbedring og selv 20/2 hadde vært en forbedring fra 14/768.

 

Gleder seg over Telenors VDSL-satsing

NextGenTel ser fram til forbedret kvalitet på kobbernettet.

http://www.digi.no/860565/gleder-seg-over-telenors-vdsl-satsing

Av Harald Brombach, tirsdag 18. januar 2011 kl 13:17

 

Alt er avhengig av kobberkvalitet, antall trinn fra sentral til bolig og ikke minst hvor mange som er koblet til via sammer kobberbundle, så det er enormt vanskelig å si.

Men det er mye som skjer på teknologifronten på xDSL, blant annet støyannulering som igjen vi gi langt bedre hastigheter.

I tillegg så har jeg lest en del om bundling av Adsl2+ linjer, noe som også muligens blir et alternativ i fremtiden.

Lenke til kommentar

Eg deltok på ein spørreundersøkelse frå Norsk gallupp... Der var ein av spørsmålene slik:

 

Hvor interessant ville det være for deg/din husstand å bytte ut Internettløsningen du har i dag til en annen løsning (Superbredbånd/ VDSL fra Telenor) med hastighet 25/5 Mbit/s til kr 349,-/mnd? Du kan også få tilbud om TV-tjeneste med denne løsningen.

 

Eg rekner med at Telenor var oppdragsgiver for undersøkelsen...

 

Mvh.

 

Green

 

Mye som tyder på at prisen til Telenor blir:

 

25/5 Mbit/s til kr 349,-/mnd

 

Og hvor har du den prisen i fra?

Tipper 399,- for 25/5 og 499,- for 40/10

 

Tviler på at Telenor kommer til å undergrave CD sin prissetting.

Endret av Green
Lenke til kommentar

Problemet er vell ikke at det legges for få meter med fiber for å nå folk som bor litt lenger unna. Problemet er at hver eneste leverandør skal grave hver sin grøft over gata i midtbyen for å legge ned hver sin kabel.

 

Dette går under infrastruktur, og sammen med strøm etc mener jeg nettet burde bygges ut statlig. Grav en grøft, legg kabler der. Grev så flere grøfter på rad i stede for ved siden av hverandre. Vips, fiber til alle.

Lenke til kommentar

Hm, 1mbit adsl linja jeg hadde fra Telenor i 2000 var super.

Så syns jeg nextgentel linja på 8mbit var super.

Så syns jeg 10/10mbit linja fra bredbåndsfabrikken var super(2004)

Så syns jeg 100/100mbit linja fra bredbåndsfabrikken var super(2006)

 

Nå har jeg 30/30 fra vikenfiber og syns det er supert.

Så vet ikke hvor supert dette greiene fra Telenor er.

 

Hvis Telenor ikke klarer å levere grunnet linjeavstand, hva da? Får man kompensasjon eller noe?

Lenke til kommentar

Ingen "insidere" som kan si noe om hva prisen blir?

Jeg vet hvilken hastighet jeg kan få med vdsl fra telenor, men ingen vil si noe om pris osv.

 

Ettersom jeg ikke kan få fiber ser jeg hvertfall frem til å si opp nextgentel linjen og flytte til Telenor.

 

Hvorfor gå over til Telenor når Nextgentel kan levere samme linje? Tar tid og koster penger...

VDSL2 blir også videresolgt av andre leverandører og om du kan få VDSL2 fra NGT på deres eget utstyr så kan du banne på at du mest sannsynligvis får en raskere linje.

Lenke til kommentar

Med løsninger for oss som bor 3-5km fra sentral så tenkte jeg på feks: http://www.directconnect.no/index.php?id=483

Har prøvd dette i praksis og det holder virkelig det som blir lovet. Enkel utbygging og man kan enkelt dekke store områder i dette dal-befengte landet hvor det til vanlig ikke ville vært hensiktsmessig med utbygging. Dog, ikke tilgjengelig i min kommune.

 

Jeg bor akkurat i grenseland for vanlig adsl her jeg er nå. Telenor klarte såvidt å levere 1.5mbit til meg uten håp om noe mer. I praksis så er mobilt bredbånd fra feks. ice ca 3 ganger raskere. men mengdebegrensingen er døden. Lånte et ICE abb fra jobben første mnd jeg bodde her, og da fikk jeg på under 2 uker nedsatt hastigheten etter bare bruk av spotify og VPN til jobben. Om noen år så flytter jeg 2.5 km lenger bort fra sentralen og havner da 5500 meter fra den. Jeg gruer meg allerde og har seriøst vurdert å si pass på gården vår siden bredbånd ikke er tilgjengelig der.

Endret av xadhoom
Lenke til kommentar

Med løsninger for oss som bor 3-5km fra sentral så tenkte jeg på feks: http://www.directconnect.no/index.php?id=483

Har prøvd dette i praksis og det holder virkelig det som blir lovet. Enkel utbygging og man kan enkelt dekke store områder i dette dal-befengte landet hvor det til vanlig ikke ville vært hensiktsmessig med utbygging. Dog, ikke tilgjengelig i min kommune.

Lokale tilbydere i dalstrøk kunne jo satt opp trådløst -n nettverk med mast tilkoblet fiber. Med en biquad/parabol og fri luftlinje til mast kan man få veldig god og stabil tilkobling.

Jeg husker ikke hvor jeg leste det, men Simen1 linket til en artikkel om noen som hadde hatt trådløs tilkobling over 4km med en biquad antenne med parabol som reflektor.

Lenke til kommentar

jeg har internet med 256kb/s ned og 45kb/s opp. :thumbdown:

nå har det kommet opp en fiberkabel 10meter unna huset og jeg får fortsat 'max' hastighet på 256 kb/s fra telenor... :thumbdown:

 

hvor skal jeg henvende meg for og få bedre internett?

hva må til for at dem skal legge en kabel på 30/40meter så jeg og naboene mine kan få fiber?

Du sier "vi betaler kostnadene". Det er ikke slik at det er gratis å koble deg til en forbigående fiber. På samme måte som du ikke kan få din egen innkjørsel på en forbipasserende motorvei uten videre.

Lenke til kommentar

Ingen som vet priser? Hadde vært greit å vite om det er snakk om 400-600 eller opptil tusenlappen.

Jeg er nabo med sentralen (115m), så burde vel gå greit?

 

Det blir nok 4-600 som blir prislappen. (har ikke innsideinfo tho...) NGT tilbyr jo VDSL2 med 40/20Mbit til 598,-. Med 115m vil du få full pupp :-)

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Med løsninger for oss som bor 3-5km fra sentral så tenkte jeg på feks: http://www.directconnect.no/index.php?id=483

Har prøvd dette i praksis og det holder virkelig det som blir lovet. Enkel utbygging og man kan enkelt dekke store områder i dette dal-befengte landet hvor det til vanlig ikke ville vært hensiktsmessig med utbygging. Dog, ikke tilgjengelig i min kommune.

 

Jeg bor akkurat i grenseland for vanlig adsl her jeg er nå. Telenor klarte såvidt å levere 1.5mbit til meg uten håp om noe mer. I praksis så er mobilt bredbånd fra feks. ice ca 3 ganger raskere. men mengdebegrensingen er døden. Lånte et ICE abb fra jobben første mnd jeg bodde her, og da fikk jeg på under 2 uker nedsatt hastigheten etter bare bruk av spotify og VPN til jobben. Om noen år så flytter jeg 2.5 km lenger bort fra sentralen og havner da 5500 meter fra den. Jeg gruer meg allerde og har seriøst vurdert å si pass på gården vår siden bredbånd ikke er tilgjengelig der.

 

Vi bor på en gård og har 5500m til nærmeste sentral. I 2009 fikk jeg 2500/500, men så har det gått gradvis nedover og kapaks sier nå 864/256... Helt håpløst! Heldigvis har jeg fri sikt til ca. der sentralen står og har nå fått satt opp antenner mot et hus der som er 700m fra sentralen. Har ett langt strekk på ca. 3km og så et kort strekk på ca. 200m pga. skygge fra trær. Får nå 14400/800 via trådløst og dette fungerer helt glimrende. Tenker også å oppgradere til VDSL når det blir tilgjengelig og det trådløse nettet bør lett kunne takle i alle fall 25/5.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...