Gå til innhold

MIT en drøm eller et mål?


Pius

Anbefalte innlegg

Å ha i mål å studere under de som er på toppen av sitt felt, som du får ved et topp universitet er veldig bra. Å få det til kommer til å bli dyrt og rent kvantitativt sikkert ikke verdt det, men er du virkelig interessert i et felt og pengene ikke er det viktigste så bør du absolutt jobbe hardt for å få realisert drømmen. Lykke til :thumbup:

 

Kubjelle: selvsagt får han jobb i Norge, men han får ikke 100% sikkert bedre lønn, og isåfall ikke så mye bedre lønn at det gjør opp for kostnadene på et studium i utlandet med høy semester avgift

Endret av Tensai
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser på den nu.

 

Litt overasket over at Seoul University er der imens NTNU ikke er listet der engang. Fordi har fått hørt fra både faren min og faren til vennen min, som begge er Ingeniør at NTNU er en av de beste skolene innen det feltet.

 

NTNU lå høyt på rankingene for mange år siden da det fortsatt het NTH. De professorene som sørget for den høye rankingen har gått av og NTNU har dalt på rankingene de siste 10-15 årene.

 

Slike rankinger er ikke spesielt viktige for en student, da de sier lite eller ingenting om hvor god undervisningen er der.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

Det er gode universiteter i Korea, men du må være obs. på at det er ganske så annerledes å være student der enn i Norge (publiseringspress).

 

http://www.excellenceranking.org/eusid/EUSID

Her gjør f.eks NTNU det meget bra i matematikk. (Ikke så rart, NTNU er ganske gode på matematikk ...)

 

edit: Som nevnt over, rangeringer har lite å si for undervisningen. Det sier mer om i hvilken grad de ansatte publiserer noe fornuftig.

Endret av kloffsk
Lenke til kommentar

Hvis du ønaker å jobbe i utlandet, så ikke studer i USA fordi det er vanskelig å få seg jobb. Korea og Japan er også noe problematisk fordi universitetsutdannelsen der borte er veldig lett og du vil ikke lære så mye. Men drar du til et av de landene, dra til korea fordi du kan Koreansk. Få deg en koreansk kone og du kan innvandre på den måten. Jeg tror ikke du har tenkt på alle mulighetene. Hva med Australia, New Zealand, Canada og England? Utenom England så er det veldig fine land, mye lettere å søke seg til og har gode universiteter.

 

MIT er et høyt og bra mål som absolutt er realistisk hvis du jobber for det. Et alternativ hvor du kommer inn og som ikke koster penger som er blant de beste i verden er Dansk Teknisk Universitet. Det er min subjektive mening ihvertfall.

Typisk norsk svar. I virkeligheten kan du ikke klare alt du vil, bare hvis du jobber for det. Noe er rett og slett for vanskelig.

 

Og Dansk Teknisk Universitet er et godt universitet, men kan ikke sammenlignes med MIT.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kommer jeg til å vurdere det, siden jeg brenner mest for å studere i USA. Hadde vært fint om noen kunne nevne et par anerkjente skoler innenfor Ingeniørstudie og data, så jeg kunne sjekke litt :hmm:

CalTech er en ypperlig skole.

 

Men hva er galt med NTNU? eller andre NORSKE universiteter med ing. linjer sånn som UiA?? Faktum er at du vil høyst sannynlig ende opp med en bedre utdannelse ved et norsk universitet istede for et Amerikansk. MIT, Caltech, og Berkley(Uni. of cali.) er nok de tre aller beste stedene i USA, men en Ph. D. derifra er ikke i nærheten av så omfattende som en Ph. D. fra NTNU, synd men sant. Og skal du jobbe i Norge vil en arbeidsgiver vite hva du kan utifra hva, og hvor du har studert i hvis du har studert i Norge. Men valget er ditt, men et bra teknologiuniversitet i USA er nok noe du skal tenke på etter en grad ifra Norske universitet/høyskoler, og disse stedene (jeg sjekket nettsidene dems, noen ingen andre her tydeligvis har gjort), og du trenger å hatt calculus, (noe du bare får på universitetsnivå i norge), en SAT med MINST 1400 av mulige 1800 poeng, og de er vansdkelige for nordmenn å ta da all undervisning i amerikanske skoler skal forberede til SATene, mens vi her lærer litt mer pratiske relevante ting;). Håper du er klar over at vi snakker fem år inn i framtiden før du kan begynne søkeprosessen. Men vil du, synes jeg at burde gå for det, men skal du, så gå på en av de store skolene sånn at folk i Norge og andre land kanskje har hørt om de, ellers kan du ha 8 doktorgrader fra "arkansa technical school", og detsier ingen noe som helst(litt satt på spissen).

Lenke til kommentar

Hvis du ønaker å jobbe i utlandet, så ikke studer i USA fordi det er vanskelig å få seg jobb. Korea og Japan er også noe problematisk fordi universitetsutdannelsen der borte er veldig lett og du vil ikke lære så mye.

 

Haha? Er du dritings eller? Skulle likt å ha kilder på det der. Jeg har selv vært der borte og kan bekrefte at det Camlon skriver her er ren gjetting og lite med realiteten å gjøre. Ikke unormalt Camlon med andre ord.

Endret av kloffsk
Lenke til kommentar

Hvis du ønaker å jobbe i utlandet, så ikke studer i USA fordi det er vanskelig å få seg jobb. Korea og Japan er også noe problematisk fordi universitetsutdannelsen der borte er veldig lett og du vil ikke lære så mye.

 

Haha? Er du dritings eller? Skulle likt å ha kilder på det der. Jeg har selv vært der borte og kan bekrefte at det Camlon skriver her er ren gjetting og lite med realiteten å gjøre. Ikke unormalt Camlon med andre ord.

Vert der borte? Altså i Japan og Korea. Det kan være at du er litt dum, (ville ikke overasket meg etter din opptreden i dikusjonen rundt L'Hôpital's regel) og dermed anså lav arbeidsmengde som høy. Muligens er du en ren løgner og har aldri vært der en gang.

 

Vanlig kultur i Japan er at man jobber vettet av seg for å komme inn på universitetet og når man er inne så fokuserer man på å få seg en jobb. Den jobben skal man beholde i lang tid. Det er også slik at universitetet og ikke karakterene på universitetet som bestemmer hvor god jobb du får. Du kan lese mer om det her http://www.academicleadership.org/article/why-south-korean-universities-have-low-international-rankings

jeg antar han bare gjetter også.

 

Du har vel mer peiling enn The Japan Journal også, har du ikke?

 

It was once said that Japanese universities were difficult to enter but easy to graduate. Now, higher education is easier to enter than ever. The falling birthrate and an overabundance of university places is allowing pretty much anyone to enter a college. As supply outstrips demand universities are lowering their entrance bar to ensure they maintain student numbers. Inevitably, less prestigious colleges in particular are feeling the pinch. While most institutions are investing in infrastructure—shiny new campus buildings and attractive facilities—behind the facade many are freezing or cutting salaries and employing an army of part-time lecturers to teach the vast majority of classroom hours.

 

Meanwhile, back at high school, life before university remains notoriously tough—boot camp for the budding salaryman. Exam hell, sweated in after-hours cram schools, remains a necessary hurdle to leapfrog into the leisurely life on a university campus. The university you enter remains the key indicator of employability, as pretty much everybody graduates from college. Compare a uniformed high-school kid with his heavy backpack of books and studious demeanor to your average university student who is probably not carrying any books at all, may even lack a pen or notebook but is seldom seen without the essential mobile phone, iPod, and optional tennis racket, guitar, or club activity equipment. And why not! Best enjoy a few years break before getting back to the grindstone in a grueling office routine. They're the best years of our lives, and long holidays too!

 

Sant skal sies vet jeg ikke så mye om koreanske universiteter, men som skrevet i lenken over er ikke Koreanske universiteter annarkjent i noe særlig i resten av verden. Så det er forsatt ikke et godt valg.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Haha. Litt av en fyr du Camlon. Gjennomsyrer utdanningstråd på utdanningstråd med bullshit.

 

Liker at du fortsatt husker l'Hôpital-diskusjonen. Jeg tok aldri feil, er bare du som ikke klarer å forstå argumentet mitt. Videre, jeg kan like gjerne anslå at du er dum, siden du skriver helt elendig norsk.

 

Ok, nok OT: som tidligere nevnt, du skal ikke legge for mye i slike akademiske rangeringer. Jeg har selv vært i ett av de to landene du nevner, og jeg vet på egenhånd at de rene studiene der borte ikke er noe lette. Er en helt håpløs påstand. Oi, gratulerer - et helt ekstremt generelt notat fra en japansk avis. Sier jo ingenting om nivået på studiene i for eksempel matematikk og fysikk. Jeg kan ikke snakke for de andre linjene, men i motseting til deg har jeg i hvert fall *noe* grunnlag.

 

Det jeg så der borte var studenter som jobbet helt ekstremt hardt. Dette er sikkert avhengig av miljø, men her snakker vi minst 12 timer lange arbeidsdager. Det var også press for å publisere helt nede på bachelornivå! Selvsagt gir ikke dette noen gode publikasjoner, og det kommer mye dritt sånn sett fra Asia, men å si at du vil få det LETT av å studere der er ikke korrekt generelt sett.

 

Det blir som å si at det er dritlett å studere i Norge, fordi man kan ta bachelor i medievitenskap.

Lenke til kommentar

Hvis du ønaker å jobbe i utlandet, så ikke studer i USA fordi det er vanskelig å få seg jobb. Korea og Japan er også noe problematisk fordi universitetsutdannelsen der borte er veldig lett og du vil ikke lære så mye.

 

Haha? Er du dritings eller? Skulle likt å ha kilder på det der. Jeg har selv vært der borte og kan bekrefte at det Camlon skriver her er ren gjetting og lite med realiteten å gjøre. Ikke unormalt Camlon med andre ord.

 

Gikk først et halvt år på skole i Korea, så kom jeg til Norge. Hoppet over en klasse og begynte ikke å lære nye ting femte og sjette klasse borsett fra Norsk ..

Endret av Pius
Lenke til kommentar

Etter å ha tenkt en stund så er det vel ikke så dumt å sette MIT som mål.

 

Kankje jeg kommer inn eller kankje ikke, MEN jeg kommer da til å ha et høyt snitt når jeg kommer ut av VGS, for da har jeg noe jeg vil oppnå, noe som gir meg en høyere arbeidsmoral. Noe som betyr at jeg har muligheten til å søke på det jeg vil, hvis jeg kommer til å ombestemme meg iløpet av de to neste årene.

 

Ting forandrer seg, så det beste jeg kan gjøre er å sette et mål, og jobbe for å oppnå det.

Lenke til kommentar

Haha. Litt av en fyr du Camlon. Gjennomsyrer utdanningstråd på utdanningstråd med bullshit.

 

Liker at du fortsatt husker l'Hôpital-diskusjonen. Jeg tok aldri feil, er bare du som ikke klarer å forstå argumentet mitt. Videre, jeg kan like gjerne anslå at du er dum, siden du skriver helt elendig norsk.

Ånei, norsken min er ikke på topp standard. :( Du vet at jeg ikke en gang bor i Norge, og prater ikke på norsk daglig. Jeg studerte et år i USA, dereter hadde jeg to år med internasjonal skole og nå studerer jeg ikke i Norge. Er det meningen at jeg skal bli lei meg? Forresten, hva har norsken min med saken å gjøre?

 

Du derimot mangler kunnskap innenfor et område du utdanner deg i. Du tok feil, du er bare for arrogant til å innrømme det. Du skrev at l'Hôpital regel ikke kan brukes til sin x/x. Det er feil, fordi selv om dem deriverte av sin x kan bare bevises igjennom sin x/x = 1, så kan man bruke tre steg.

 

Altså

Bevis at lim(sin x/x = 1) -> bevis av den deriverte til sin x -> Applikasjon av l'Hôpital regel for å vise at sin x/x = 1 Din hjerne derimot kortsluttet og trodde at dette var sirkular begrunnelse. Kan du ikke for en gang skyld innrømme at du tok feil!

 

Ok, nok OT: som tidligere nevnt, du skal ikke legge for mye i slike akademiske rangeringer. Jeg har selv vært i ett av de to landene du nevner, og jeg vet på egenhånd at de rene studiene der borte ikke er noe lette. Er en helt håpløs påstand. Oi, gratulerer - et helt ekstremt generelt notat fra en japansk avis. Sier jo ingenting om nivået på studiene i for eksempel matematikk og fysikk. Jeg kan ikke snakke for de andre linjene, men i motseting til deg har jeg i hvert fall *noe* grunnlag.

 

Det jeg så der borte var studenter som jobbet helt ekstremt hardt. Dette er sikkert avhengig av miljø, men her snakker vi minst 12 timer lange arbeidsdager. Det var også press for å publisere helt nede på bachelornivå! Selvsagt gir ikke dette noen gode publikasjoner, og det kommer mye dritt sånn sett fra Asia, men å si at du vil få det LETT av å studere der er ikke korrekt generelt sett.

 

Det blir som å si at det er dritlett å studere i Norge, fordi man kan ta bachelor i medievitenskap.

Ingen her snakker om akademiske rankinger. Og vi snakker om studiene generelt, ikke studiumene til spesifikke retninger. Men jeg tror ikke de andre retningene er så vanskelige de heller i Japan. Det er nok bare du som er litt treg og dermed vil ha problemer selv om det er lett.

 

Og studentene på japanske universiteter jobbet minst 12 timer arbeidsdager. Altså, de jobbet minst fra klokken 9 - 11 om kvelden hver dag hvis vi inkluderer pauser og mat. Dette var interesant å høre. Hvorfor viser enhver kilde noe annet? F.eks. du kan ta en titt på databasene fra NTNU og du vil se det samme. Men siden du hevet deg over en Japansk avis, så tviler jeg på at du godta noen kilder. Så hva er vitsen?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Etter å ha tenkt en stund så er det vel ikke så dumt å sette MIT som mål.

 

Kankje jeg kommer inn eller kankje ikke, MEN jeg kommer da til å ha et høyt snitt når jeg kommer ut av VGS, for da har jeg noe jeg vil oppnå, noe som gir meg en høyere arbeidsmoral. Noe som betyr at jeg har muligheten til å søke på det jeg vil, hvis jeg kommer til å ombestemme meg iløpet av de to neste årene.

 

Ting forandrer seg, så det beste jeg kan gjøre er å sette et mål, og jobbe for å oppnå det.

Absolutt, kjør på og få karakterene du trenger. Gjør litt veldedighetsarbeid på siden. Om du ikke trenger det når du skal gå på universitet, så kan det være praktisk å ha senere i livet.

Lenke til kommentar

Absolutt, kjør på og få karakterene du trenger. Gjør litt veldedighetsarbeid på siden. Om du ikke trenger det når du skal gå på universitet, så kan det være praktisk å ha senere i livet.

 

Ja, skader jo ikke å hjelpe til hvis man kan.

 

Det jeg lurer på er forslag på hva som går an å gjøre av frivillig arbeid her i Norge. Får jeg har ikke en anelse, kankje røde kors, frelsesarmeen etc.?

Endret av Pius
Lenke til kommentar

Etter å ha tenkt en stund så er det vel ikke så dumt å sette MIT som mål.

 

Kankje jeg kommer inn eller kankje ikke, MEN jeg kommer da til å ha et høyt snitt når jeg kommer ut av VGS, for da har jeg noe jeg vil oppnå, noe som gir meg en høyere arbeidsmoral. Noe som betyr at jeg har muligheten til å søke på det jeg vil, hvis jeg kommer til å ombestemme meg iløpet av de to neste årene.

 

Ting forandrer seg, så det beste jeg kan gjøre er å sette et mål, og jobbe for å oppnå det.

Absolutt, kjør på og få karakterene du trenger. Gjør litt veldedighetsarbeid på siden. Om du ikke trenger det når du skal gå på universitet, så kan det være praktisk å ha senere i livet.

 

Hvorfor vil det være praktisk å ha senere i livet ?

Lenke til kommentar

Veldedighetsarbeid tar seg da fint ut på en CV nesten uansett hvilket felt du ønsker å jobbe i.

 

Agreed

 

La oss si to personer søker på samme stilling/skole også har de helt like kvalifikasjoner/karakter snitt. (Kankje usannsynlig, men dette er bare et eksempel.)

 

DA vil veledighetsarbeidet være praktisk :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...