Gå til innhold

ETT kamera til alt?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Alt i ett er jo ikke mulig, men hva er nærmest?

 

Har i dag ett Nikon speilrefleks

Canon s90

Sony Handycam

 

Det jeg egentlig ønsker er ett kamera som er mindre enn Nikon speil, men kan godt være på strls med G12.

 

Tar bra nok video for enkel nettpublisering.

 

Bra bilder. Gjengivelse av riktig farger er viktig, og bilder i dårlig lys.

 

Kan ikke så mye om foto, men har lyst til å lære å bruke ett kamera skikkelig, og å etterbehendle bilder.

 

 

Burde jeg kjøpe G12? (Dårligere i svakt lys enn S90)

Oppgardere til S95?

Nye Olympus XZ-1

Noe ala Olympus PEN serien?

 

Det må altså være noenlunde kompakt, bra på farger og svakt lys, god bildebrikke generelt.

 

Noen gode forslag der ute?

 

Erik:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det er noe særlig å tjene på å oppgradere kompakt når du allerede har S90 - et av de bedre i klassen. Tror jeg i så fall ville vurdert å gå for et micro Four Thirds - Olympus PEN eller Panasonic GF.

 

Best ville vært å ha et kompakt Nikon-hus, så du kan bruke den eksisterende optikken din, men siden hverken Nikon eller Canon har lansert sine speilløse systemkameraer, så er ikke det en mulighet. Enda.

Lenke til kommentar

Ok. Takker for raskt svar.

 

Da står det vel egentlig mellom GF1/GF2 og ev E-PL2 som er rett rundt hjørnet da.

 

Om noen vil argumentere for ett av disse så kjør på:)

 

Edit: Olympus XZ-1 har ett veldig lyssterkt objektiv med F/1,8. Vil de andre nevnte kamera være like bra?

Endret av Erik---
Lenke til kommentar

Beste komboen ut fra det jeg har undersøkt siste tiden selv er Panasonic GH-2. Ett kompakt system som gruser de fleste DSLR på video. Ligger masse videoer og tester på youtube og vimeo.

 

 

Ser en del større ut enn jeg hadde tenkt, men skal ta en titt på det.

 

Hva hadde folket valgt av GF1 og GF2 da?

Lenke til kommentar

Jeg hadde nok valgt GF1 da den støtter AVHDC video. Bildemessig er de mer eller mindre like, og ettersom GF2 er helt ny, så er nok GF1 en del billigere også.

 

Mente du GF2? GF1 støtter vel AVCHD Lite (720p) mens GF2 støtter AVCHD (Full HD/1080p), eller er det noe jeg har misfortstått?

Lenke til kommentar

Mente du GF2? GF1 støtter vel AVCHD Lite (720p) mens GF2 støtter AVCHD (Full HD/1080p), eller er det noe jeg har misfortstått?

Det er jeg som har misforstått. Jeg trodde ikke GF2 støttet AVCHD i det hele tatt. Men det gjør den jo, så da er den bedre enn GF1 som kun støtter AVCHD lite.

 

Og da blir det verre. Fordelen til GF1 er da primært prisen.

 

Valget mellom GF2 og E-PL2 er verre. GF2 er nok den som er best på video og AF ytelse, men E-PL2 vil være best på høy ISO og har fordel med stabilisering i huset.

 

Fuji X100 er spennende, men vil koste 10-12 store lapper. Og den er vel så-som-så på video ...

 

Edit: Et argument mot GF2, ifølge denne spesifikasjonen, er at den ikke har tilkobling for fjernkontroll. Bummer.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Jeg kan nå få ett Olympus PEN E-P2 til en bra pris. Hvordan er dette sammenlignet med GF1 eller GF 2?

 

Det er E-P2 og ikke E-PL2 du mener (for ordens skyld)?

 

E-P2 har jo det særegne retro designet som kom først på E-P1 og hvis man liker det er det en fordel, kameraet er også litt større enn E-PL1/E-PL2 og GF1 og spesielt GF2. Det gjør (synes jeg) at kameraet blir litt bedre å holde og E-P2 har også to kontrollhjul, et bra og et dårlig, det slår uansett ett bra eller ingen hvis du skal bruke kameraet manuelt.

 

Olympus har også den beste eksterne elektroniske søkeren og i en del E-P2-pakker følger den med.

 

Blits er ikke innebygd på E-P2, men det har stabilisator i motsetning til Pansonics modeller (som har det i mange, men ikke alle objektiver).

 

Olympus har en standardzoom som kan slås sammen så den blir mindre en tilsvarende hos Panasonic. Til gjengeld er versjonen av standardzoomen som følger med E-P2 gammel type med noe treg fokusering, klart tregere enn på GF1. Ny standardzoom som skal være raskere på AF kommer med E-PL2.

 

Synes det er vanskelig å komme med en konklusjon her uten å vite pris, om det er med søker, om det er med 14-42mm standardzoom, og ikke minst om du er på jakt etter minst mulig kamera.

 

Personlig ville jeg ikke kjøpt noe annet enn E-PL2 fra Olympus i dag for å få blits og ny standardzoom - uansett pris, men du må jo vurdere hvor viktig pris er for deg. Både GF1 og GF2 er bra modeller, GF2 er minst hvis det er viktig og har Full HD video.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...