Gå til innhold

ETT kamera til alt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke lett dette. Oppdaget at ep2 ikke har blitz, så det blir det ikke. Stabiliserer er jo ett pluss, men ønsker også ett lyster objektiv alà panasonic 20mm f1.7.

 

Pengene er ikke så veldig viktig, men klarer egentlig ikke velge.

Nei, det er vanskelig å velge. Så du forresten at det er full test av Olympus XZ-1 på dpreview.com nå?

Lenke til kommentar

Men, den blitsen i kameraet, er du sikker på at du trenger den? Jeg synes det hadde vært kjekt av og til, men ikke ofte. Jeg har E-P1, og har tenkt noen ganger at en ekstern blits kanskje skulle settes på handlelista, men jeg prioriterer det ikke høyt nok til at det er handlet inn enda.

Lenke til kommentar

Spennende, men er redd for ikke å ha blitz..

Blits er best når den ekstern. Så det er egentlig en fordel at huset ikke har den alt for underdimensjonerte innebygde blitsen som ødelegger 95-99% av bildene ;)

 

Men hva med de 1-5% av bildene hvor den innebygde blitsen faktisk gjør en OK jobb? Og kanskje 5% til hvor den ødelegger bildet som bilde, men gjør at bildet er brukbart som dokumentasjon?

 

Jeg stryker et kameraet fra ønskelisten hvis det ikke har en innbygd (nød)blits (kanskje med unntak av high end speilreflekser, men de er ikke på listen av andre årsaker).

Endret av se#
Lenke til kommentar

Spennende kombo ja. Er e-p2 det beste av pen kameraene?

Litt vanskelig å få oversikt over de 4 variantene...

 

Det spørs hva du prioriterer, ser du på byggekvalitet og brukergrensesnitt er E-P2 toppmodellen og stabilisatoren er muligens noe bedre. E-PL2 har blits, siste generasjon av bildeprosessor og er også oppdatert litt når det gjelder byggekvalitet og skjerm i forhold til E-PL1. Jeg vil si E-PL2 er best totalt sett (uten å ha prøvd det), men som sagt er det litt avhengig av hva du prioriterer. Jeg vil anbefale en tur i en fotobutikk for å teste (når E-PL2 kommer inn). Forøvrig går det rykter om ennå en ny modell fra Olympus (og Panasonic) i løpet av en måned eller to, men det er forløpig usikkert om det er korrekt.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Spennende, men er redd for ikke å ha blitz..

Blits er best når den ekstern. Så det er egentlig en fordel at huset ikke har den alt for underdimensjonerte innebygde blitsen som ødelegger 95-99% av bildene ;)

 

Men hva med de 1-5% av bildene hvor den innebygde blitsen faktisk gjør en OK jobb? Og kanskje 5% til hvor den ødelegger bildet som bilde, men gjør at bildet er brukbart som dokumentasjon?

 

Jeg stryker et kameraet fra ønskelisten hvis det ikke har en innbygd (nød)blits (kanskje med unntak av high end speilreflekser, men de er ikke på listen av andre årsaker).

 

Jeg ville ikke ha vært redd for ikke å ha ekstern blitz om jeg hadde et objektiv med F/1.7 og stabilisering...men det var nå mine tanker :-)

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke ha vært redd for ikke å ha ekstern blitz om jeg hadde et objektiv med F/1.7 og stabilisering...men det var nå mine tanker :-)

I praksis, så trenger du ikke stabilisering heller. Jeg får fint skarpe bilder med 1/20s på min GF1, bare jeg holder kamera skikkelig.

 

For min del, så er ikke intern blits et krav - uansett kamera.

Lenke til kommentar

Mener dere at objektivet er så lyssterkt at behovet for blitz er minimalt? F.eks innendørs med levende belysning/dempet belysning etc...

 

Tja!

Intern blits: Ja - vil mye heller ha litt "softere og gyldnere" bilder tatt med et lyssterkt objektiv enn sylskarpe opplyste direkteblitsbilder med sylskarpe skygger og røde øyne :-)

Ekstern blits: Nei. Altså: ville også hatt en ekstern blits for å ha enda mer å spille på. Men klart - den må kunne vinkles i tak/vegg eller benyttes med softboks for å få varmere og mer indirekte lys.

 

PS. Disse PEN-kameraene fra Olympus ser så bra ut at jeg kommer til å tipse sønnen min!...

Endret av Heaven
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke ha vært redd for ikke å ha ekstern blitz om jeg hadde et objektiv med F/1.7 og stabilisering...men det var nå mine tanker :-)

 

Ikke om du skal ta bilder av stilleben eller i godt lys, nei. Men ellers har f-verdien lite å si for om man trenger blitz eller ikke.

Lenke til kommentar

Mener dere at objektivet er så lyssterkt at behovet for blitz er minimalt? F.eks innendørs med levende belysning/dempet belysning etc...

 

Har E-P1 + 20mm f/1.7. Kan fint ta bilde av min datter med ISO 2000, 1/50-1/60 s og f/1.7, men jeg må be henne om å sitte stille... Så høy ISO gir ikke bilde uten støy, men om man tar sort-hvitt bilder, er ikke det så farlig.

 

Derimot skal man ta bilder inne av noe som beveger seg eller bra portrett så må du ha en ekstern blitz.

 

Som andre har sagt, blitz i kamera er ikke noe verdt med mindre den kan brukes for å styre eksterne blitzer som ikke sitter på kamera.

 

Husker ikke om det er E-P2 eller E-PL1 som hadde innebygd trådløs styring av ekstern blitz. Det er praktisk.

 

Men det er avhengig av hva du skal bruke kameraet til. En FL-36R blitz er ikke så stor og kan fint kjøpes senere (evt en større men kraftigere blitz eller to FL-36R).

 

Men hva med de 1-5% av bildene hvor den innebygde blitsen faktisk gjør en OK jobb? Og kanskje 5% til hvor den ødelegger bildet som bilde, men gjør at bildet er brukbart som dokumentasjon?

 

Jeg stryker et kameraet fra ønskelisten hvis det ikke har en innbygd (nød)blits (kanskje med unntak av high end speilreflekser, men de er ikke på listen av andre årsaker).

 

Forstår ikke hva man skal med et PEN e.l. kamera (som koster mellom 4 og 7 tusen), om det er så viktig med innebygd blitz. Kjøp heller et billig kompaktkamera....

 

Men ta en titt på Sigma DP2s eller DP1x også.

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Ja litt av poenget er jo at kamera skal være kompakt, og lett å ta med seg.

 

Jeg ønsker meg jo egentlig S95 med bildebrikken til ett Micro Four.....

 

Angående PEN kamera. Har du sett på E-PL1? Det har innebygd blitz og koster rundt 3400,- kroner.

 

Det er en ting som jeg ikke liker med PEN kameraene og det er mangel på hjelpelys for autofokus. Det har GF2 i alle fall (sikkert GF1 også). Problemet er at i lite lys (inne f.eks) så vil det være vanskelig å få fokus uten hjelpelys og du må manuelt fokusere.

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...