Gå til innhold

Hvordan ser Wii ut på HD TV?


TheOats

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har spilt litt wii på en 42" full hd tv og det ser helt greit ut..

 

Har og spilt på en full hd prosjektor (ca 80 tommers bilde) og så greit ut der og, men er usikker på om prosjektorer jobber på samme måte anngående pixler.

 

PS2 og Xbox er gamle saker, og har grafikk deretter. Tror nokk det blir litt bedre med wii.

 

 

Lenke til kommentar

Oppløsningen vil bli den samme som PS2 og gamecube leverer, men med progressive scan i stedet for interlacing. Bildet vil derfor forstørres opp like mye som de to andre konsollene jeg nevnte, men bildet vil så klart bli rendret med høyere teksturkvalitet og flere polygoner.

 

Standard tilkobling for Wii er vel den tredelte kabelen med kompositt bildesignal og høyre/venstre lydkanal i separate kabler. Dette er også ca den dårligste måten å få signalene over til TV/prosjektør. Innkjøp av komponentkabler anbefales sterkt, da det vil sørge for mye bedre bildekvalitet. Dette gjelder også om man går til innkjøp av komponentkabler til PS2. Hovedsaklig får man klarere farger og fargebløding forsvinner helt (ser dette hele tiden med komposittkabler).

 

Playstation 2 bruker også kompositt som standard. Man kan bruke SCART også så klart, men SCART kan overføre både komposittsignaler og komponentsignaler, så da spørs det jo på hvilken type scart du har kjøpt. Scartovergang fra kompositt gir deg så klart ikke automatisk et komponentsignal. Aner ikke hva Xbox bruker.

 

Og ja, komponent er kun bilde, men det er også kompositt. Det er derfor begge disse vanligvis kommer med to ekstra lydkabler. Altså 5 kabler totalt for komponent (3 for bilde, 2 for lyd) og 3 kabler total for kompositt (1 for bilde, 2 for lyd).

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte min PS2 komponentkabel på Game i Trondheim, men tror ikke de selger de lengre. Gamecube komponentkabelen min (som forøvrig også passer til Wii) kjøpte jeg på modnet.no, men resultatet var ikke helt greit. Jeg ble kvitt fargeblødingen jeg hadde med komposittkabelen, men fikk en svak blå snølignende støy over hele bildet. Kan hende at kabelen var mandagsvare, eller at gamecuben min ikke er helt i orden. Det finnes uansett offisielle Wii komponentkabler, men jeg aner ikke hvor man får tak i de. Du får bruke prisguide eller noe :p.

Lenke til kommentar

Takk for tips om komponentkabel!

 

Har akkurat gått i anskaffelse av en Wii for bruk med balanceboard og Wii Fit Pluss (fin måte å trene på), men gremmes av et forferdelig dårlig TV-bilde fra Wii'en.

 

Har både PS3 og Xbox 360 koblet til TV med HDMI, noe som er helt strøkent, men når jeg koblet til Wii'en var det som å gå tilbake til NES i 1987 - helt forferdelig bilde!

 

Hadde regnet med at det var digital utgang på Wii, men får se om jeg får tak i en komponentkabel i stedet :)

 

Ser at Elkjøp selger en til 199,- her

Lenke til kommentar

Komponent eller ikke komponent er som natt og dag. Bildet ser forferdlig skurrete ut med standardkabelen. Men med komponent kan du velge EDTV (HD) i wii-menyen under options, da blir bildet sylskarpt, fargene blør ikke inn i hverandre og skurringen når bildet beveger seg forsvinner.

Lenke til kommentar

På noen TV-er blir RGB-SCART bedre enn component, selv om man da "bare" får 576i.

 

På min Panasonig G15-plasma gir RGB mye bedre bilde enn component på PS2-en.

 

(PS2 støtter forresten også 576P/480P men det er nesten ingen spill som bruker det.)

 

Obs: RGB-SCART er IKKE den ledningen med 3 RCA-plugger som går inn i en SCART-adapter!

Lenke til kommentar

På noen TV-er blir RGB-SCART bedre enn component, selv om man da "bare" får 576i.

 

På min Panasonig G15-plasma gir RGB mye bedre bilde enn component på PS2-en.

 

(PS2 støtter forresten også 576P/480P men det er nesten ingen spill som bruker det.)

 

Obs: RGB-SCART er IKKE den ledningen med 3 RCA-plugger som går inn i en SCART-adapter!

 

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_HD_Enhanced_PS2_games

 

En god del, så lenge du har japansk eller amerikansk versjon av spillene. Av en eller annen ukjent grunn bestemte de seg for å droppe support for de aller fleste av disse spillene i PAL-områder.

 

Er til og med noen spill som kan kjøres i 1080i i NTSC-US eller NTSC-J territorier.

Lenke til kommentar

Nettopp. I Europa må du enten benytte USA/Jap-spill eller softwaren HD-advance (som kan sette (nesten) alle spill til 480p/576p, 720p og 1080i).

 

Hvor godt dette fungerer er jo også avhengig av hva spillene internt rendrer bildet som. Om spillmotoren ikke er programmert til å rendre et progressivt bilde, så ender man jo egentlig bare opp med at deinterlacingen skjer på PS2en i stedet for av TVen selv. Om spillet internt kun rendrer i 480p så blir det jo også kun snakk om oppskalering om man prøver å tvinge frem 720p.

 

Min egen TV har en temmelig god oppskalering i seg selv, så for meg er det omtrent det samme :p

 

Skulle man ha tvunget til å kjøre et spill som tyner PS2en allerede ved 640x480 (veldig mange gjør nettopp dette) til å gjøre 3D-rendringa i nesten dobbel horisontal oppløsning, hadde det nok gått temmelig heftig ut over frameraten.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Aha viste ikke det. Er ikke component bare for bilde da? Vist det er tilfellet, hvordan får man lyden over til tv'n?

 

Stemmer det. Men Nintendos originale Wii componentkabel har i tillegg to kabler med rød og hvit RCA-kontakt for overføring av analog stereolyd eller Dolby Pro Logic II.

 

Lenken under er den originale fra Nintendo. De tre øverste kontaktene er component video og de to nederste er analog lyd. Denne har jeg sett i flere Elkjøp-butikker de siste to månedene.

http://www.elkjop.no/product/spill-konsoll/spilltilbehor/WIICOMPONENT/wii-komponentkabel

 

Dette er også Nintendos originale:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=328832

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...