Gå til innhold

Styrke/svakhet på Nikon/Canon


Anbefalte innlegg

Er det ikke litt kokko å skifte merke når du har en sånn heftig objektivpark? Jeg ville tatt til takke med en større sensor og delt på arbeidsoppgavene - men det er da meg.

 

Tja, jo mulig det er koko,men det kan jo være deilig å være sprø iblandt :dribble:

Ved å holde meg i canonleiren ser jeg klart det blir billigere og har dermed mulighet for eventuelt å ha 2 kamerahus. 5D MKll med D700 sin skuddtakt og AF hadde vært noe :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, jo mulig det er koko,men det kan jo være deilig å være sprø iblandt :dribble:

Du har rett, du er kokko! :tease:

 

Drit i CaNikon! Kjøp Pentax K-5, det er noe nytt og freeeshdt :thumbup:

 

De bildene du tar kunne du tatt med de fleste dSLR på markedet. Mange av de bildene kunne du ha tatt med speilløst system og en del av de kunne du ha tatt med et kompaktkamera. NB! Jeg sier ikke at bildene dine er dårlige, det er bare at det er en del bilder i galleriet ditt som ikke setter noe utstyrskrav. Så hvorfor kaste bort penger på avansert utstyr når bildene ikke krever det?

Lenke til kommentar

Tja, jo mulig det er koko,men det kan jo være deilig å være sprø iblandt :dribble:

Du har rett, du er kokko! :tease:

 

Drit i CaNikon! Kjøp Pentax K-5, det er noe nytt og freeeshdt :thumbup:

 

De bildene du tar kunne du tatt med de fleste dSLR på markedet. Mange av de bildene kunne du ha tatt med speilløst system og en del av de kunne du ha tatt med et kompaktkamera. NB! Jeg sier ikke at bildene dine er dårlige, det er bare at det er en del bilder i galleriet ditt som ikke setter noe utstyrskrav. Så hvorfor kaste bort penger på avansert utstyr når bildene ikke krever det?

 

Tja det er vel fordi jeg har lyst på bedre utstyr og ikke fordi jeg tror jeg er eller blir en så sabla god fotograf.

Om du var en middelmådig bilist,skulle jeg annbefale deg å gå,du kom jo frem da også :hmm:

 

Og hvorfor skulle jeg kjøpe K-5 , gidder ikke gå nedover på skalaen heller :

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Og hvorfor skulle jeg kjøpe K-5 , gidder ikke gå nedover på skalaen heller :

 

HA! Det ikke sant!! Ifølge DxOMark er K-5 MYE bedre enn Canon 7D. Så det så :grumpy:

 

 

Ja ja,dær slår den jo også 1Ds lll , 1D MKlV og Nikon D3 , sier vel mer om de som tester enn produktet .laugh.gif

Uansett så er det jo bare å lese første post,dær står det at det gjelder Canon/Nikon og noen nedgradering er uaktuelt uten at jeg dermed mener K-5 er et dårlig kamera.

 

http://dxomark.com/index.php/en/Camera-Sensor/Compare-sensors/%28appareil1%29/676|0/%28appareil2%29/629|0/%28appareil3%29/438|0/%28onglet%29/0/%28brand%29/Pentax/%28brand2%29/Canon/%28brand3%29/Nikon

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Om du var en middelmådig bilist,skulle jeg annbefale deg å gå,du kom jo frem da også :hmm:

, mener du?

 

Og hvorfor skulle jeg kjøpe K-5 , gidder ikke gå nedover på skalaen heller :

Når det gjelder ren bildekvalitet så tror jeg nok at K-5 slår 7D, særlig under litt vanskelige forhold pga. høyere dynamikk på lav ISO, eller mindre støy på høy ISO. Når det gjelder værtetting så er det vel kun et kamera som slår K-5, og det er Olympus E-5. Godt over 7D med andre ord. Men det som 7D bringer til torgs, og parkerer K-5 er seriehastighet og AF kvalitet.

 

I mine øyne er ikke K-5 å gå nedover skalaen; det er mer å skifte fil.

Lenke til kommentar

Om du var en middelmådig bilist,skulle jeg annbefale deg å gå,du kom jo frem da også :hmm:

, mener du?

 

Og hvorfor skulle jeg kjøpe K-5 , gidder ikke gå nedover på skalaen heller :

Når det gjelder ren bildekvalitet så tror jeg nok at K-5 slår 7D, særlig under litt vanskelige forhold pga. høyere dynamikk på lav ISO, eller mindre støy på høy ISO. Når det gjelder værtetting så er det vel kun et kamera som slår K-5, og det er Olympus E-5. Godt over 7D med andre ord. Men det som 7D bringer til torgs, og parkerer K-5 er seriehastighet og AF kvalitet.

 

I mine øyne er ikke K-5 å gå nedover skalaen; det er mer å skifte fil.

 

Vel det er to måter å si det på, din og min :-) , jeg sikter mot FF og hva er da vitsen med å dra inn K-5, spesielt når det er to spesifikke merker det er snakk om .

Lenke til kommentar

Vel det er to måter å si det på, din og min :-),

Jeg bare måtte :innocent:

 

jeg sikter mot FF og hva er da vitsen med å dra inn K-5, spesielt når det er to spesifikke merker det er snakk om .

Akkurat det er et essensielt poeng. Haandvækaren har dog et annet poeng - det er ingenting i det du viser på galleriet som tilsier at du trenger FF, eller bytte system for den skyld. Men, som du sier, hvis du har lyst på bedre utstyr, så gjerne for meg.

 

Du har sikkert sett min tråd, der jeg går i den motsatte retning. Grunnen til det erat jeg har kommet til den konklusjonen at utstyret kommer i veien. Så jeg forenkler og skal kun ha det som gjør at jeg tar gode bilder i de sitausjonene jeg tar bilder i. Heldigvis, så er jeg ikke interessert i hverken fuglefotografi eller action; noe som forenkler veldig.

Lenke til kommentar

Vel det er to måter å si det på, din og min :-),

Jeg bare måtte :innocent:

 

jeg sikter mot FF og hva er da vitsen med å dra inn K-5, spesielt når det er to spesifikke merker det er snakk om .

Akkurat det er et essensielt poeng. Haandvækaren har dog et annet poeng - det er ingenting i det du viser på galleriet som tilsier at du trenger FF, eller bytte system for den skyld. Men, som du sier, hvis du har lyst på bedre utstyr, så gjerne for meg.

 

Du har sikkert sett min tråd, der jeg går i den motsatte retning. Grunnen til det erat jeg har kommet til den konklusjonen at utstyret kommer i veien. Så jeg forenkler og skal kun ha det som gjør at jeg tar gode bilder i de sitausjonene jeg tar bilder i. Heldigvis, så er jeg ikke interessert i hverken fuglefotografi eller action; noe som forenkler veldig.

 

Nå har jeg vel heller ikke sagt at mine bilder er spesielle eller svært gode,jeg annser de bildene som ligger på forumet som gjennomsnittlige og som en dokumentasjon på hva hobbyen går ut på .

Om en skulle gå etter det så hadde mange kunnet klart seg med kompaktkamera eller helt sluttet å ta bilder, det må ikke bli slik som i feks idrett, er du ikke god nok så blir du skjøvet ut .

Vi ser jo ungdomm som kjøper fete biler,selv om de er livsfarlige i trafikken, vi ser kunstnere som lager kunst bare de forstår osv osv, skal vi nekte dem det? nei selvsagt ikke .

Hadde jeg nå sittet å skulle kjøpe et cropkamera og vurderte merkebytte, ja da hadde jeg selvsagt vurdert K-5, men da hadde trådet hatt en annen tittel .

Dette handler ikke om hvor flink/dårlig jeg er eller hvor dårlig andre synest jeg er, dette handler om et ønske om å oppgradere for egne opptjente midler og da tar jeg meg friheten til å gjøre det :cool:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Bildene dine er flotte de Snekker'n, og jeg er helt sikker på at Haandverkaren ikke mente å disse fotoferdighetene dine på noen som helst måte i den kommentaren. Jeg leste ikke den posten sånn, og måtte lese den omigjen da jeg skjønte at du reagerte på den. Ja, den er litt klønete formulert, men neppe vondt ment.

Lenke til kommentar

Bildene dine er flotte de Snekker'n, og jeg er helt sikker på at Haandverkaren ikke mente å disse fotoferdighetene dine på noen som helst måte i den kommentaren. Jeg leste ikke den posten sånn, og måtte lese den omigjen da jeg skjønte at du reagerte på den. Ja, den er litt klønete formulert, men neppe vondt ment.

 

Neida jeg tok meg overhode ikke nær av at han eller noen andre synes bildene er dårlige , dette er en hobby :cool:

Men skal vi inn på det så kunne det jo være greit med konstruktiv kritikk, det er jo det en lærer av :)

Hele poenget er vel at om vi skulle måle utsyrskravet etter hva som leveres av bilder er jeg stygt redd for at minst 90% av forumbrukerne hadde klart seg med kompaktkamera .

Men drit i det,denne tråden handler ov forskjeller på godt og vondt mellom Canon/Nikon :cool::cool:

Lenke til kommentar

Da har jeg ryddet litt og fjernet seks innlegg bestående av en eller annen form for offtopic. Det hadde vært fint om alle kunne holde seg til det emnet trådstarter har valgt for tråden sin, så kan dere ta opp andre saker på PM eller opprette egne tråder.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Har du reaksjoner på moderering tar du kontakt med meg via en privat melding.

Lenke til kommentar

En ting som nok Nikonfolk eller gjerne noen med erfaring fra begge disse sytemene kan svare på, og det er Nikons AF system. Er det egentlig noen vesentlig forskjell på dette og det som feks 7D har , jeg har brukt Nikon såpass lite at jeg føler meg svært usikker her, og er det noen forskjell på AF systemet i feks D300s og D700 :hmm:

 

 

 

Takk Runar.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Jeg har ikke fiklet på 7D, så jeg kan ikke svare på forskjeller der (Tom har jo sett litt på 3d-trackingen til D300, kanskje han har noe å bidra med?), men jeg kan konstatere at D300 og D700 har identiske AF-moduler. Imidlertid er det en vesentlig forskjell i det at AF-punktene er fordelt i hele søkeren på D300, mens de sitter mer mot sentrum i D700 (en klar ulempe).

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke en Nikon-mann, men ut ifra det jeg har sett, så oppfører AF-systemet til D300/D700 (og sikkert fler) seg på en helt annen måte enn det Canon sine systemer gjør. 7D systemet har nok nærmet seg noe i bruk*; men Nikon sitt system virker for meg veldig spesielt, tildels tungvindt, slik at man må jobbe mye med å sette seg inn i det og tilpasse det til det behovet man har. Og er det satt opp feil så blir det bare grining. Der synes jeg Canon har vært flinkere til å få ting til å bare virke. Og så kan man skru på det for å få det bedre.

 

edit: *) Dvs. blitt mer knotete. Ytelsesmessig så har 7D sin AF tatt igjen Nikon på de fleste punkter. Muligens med et unntak, og det er 3D AF-en**) til Nikon der den holder fokus når du flytter kamera. Det er nice.

 

edit 2: **) Det jeg tenker på er 3D trackingen som Anew nevner. Snasne saker.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke en Nikon-mann, men ut ifra det jeg har sett, så oppfører AF-systemet til D300/D700 (og sikkert fler) seg på en helt annen måte enn det Canon sine systemer gjør. 7D systemet har nok nærmet seg noe i bruk*; men Nikon sitt system virker for meg veldig spesielt, tildels tungvindt, slik at man må jobbe mye med å sette seg inn i det og tilpasse det til det behovet man har. Og er det satt opp feil så blir det bare grining. Der synes jeg Canon har vært flinkere til å få ting til å bare virke. Og så kan man skru på det for å få det bedre.

 

edit: *) Dvs. blitt mer knotete. Ytelsesmessig så har 7D sin AF tatt igjen Nikon på de fleste punkter. Muligens med et unntak, og det er 3D AF-en**) til Nikon der den holder fokus når du flytter kamera. Det er nice.

 

edit 2: **) Det jeg tenker på er 3D trackingen som Anew nevner. Snasne saker.

 

Er ikke det noe av det samme som Canon har kalt AI SERVO ???

 

Edit: nikonsystemet du nevner er vel det som er beskrevet litt her.

http://www.nikonusa.com/Learn-And-Explore/Nikon-Camera-Technology/ftlzi4lx/1/3D-Focus-Tracking.html

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Imidlertid er det en vesentlig forskjell i det at AF-punktene er fordelt i hele søkeren på D300, mens de sitter mer mot sentrum i D700 (en klar ulempe).

Akkurat det, er det vel en del sutring rundt. Ser at Pentax for kjeft om det samme på 645D (der problemet er enda størøre da man går fra crop til mellomformat!)

 

Jeg ser at det er et potensiellt problem. Men det har nok vært slik lenge. Jeg har en EOS 3 som har øyestyrt AF med 45 punkter. Det er som er flott er at det virker fortreffelig. Bummer er at fokuspunktene er samlet i midten -som om det skulle vært tatt fra et crop kamera. Men det kameraet ble desaignet på slutten av 1990-tallet - lenge før crop ble et tema ....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...