Gå til innhold

Styrke/svakhet på Nikon/Canon


Anbefalte innlegg

Dette gjevner seg vel ut etterhvert som Nikon tvinges opp på flere piksler slik Canon allerede har gjordt. D7000 bekrefter vel at Nikon også er på tur oppover pikselskalaen og med kamera fra begge aktørene med likt pikselantall tror jeg forskjellene blir små, akkurat det samme vil da skje med Canons fortrinn på detaljskarphet som de nå har .

Pikseltall har ikke noe å si for hvordan auto-ISO-funksjonen velger ISO, eller hvordan kontrollhjulene er plassert og orientert :ermm:
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette gjevner seg vel ut etterhvert som Nikon tvinges opp på flere piksler slik Canon allerede har gjordt. D7000 bekrefter vel at Nikon også er på tur oppover pikselskalaen og med kamera fra begge aktørene med likt pikselantall tror jeg forskjellene blir små, akkurat det samme vil da skje med Canons fortrinn på detaljskarphet som de nå har .

Pikseltall har ikke noe å si for hvordan auto-ISO-funksjonen velger ISO, eller hvordan kontrollhjulene er plassert og orientert :ermm:

 

Vil tro at også autoiso endrer seg litt akkurat som en ser at jo høyere pikseltall jo mere støy får en på høy iso, når det gjelder knappene har jeg overhode ikke kommentert dem,da det er en smaksak noe som også fremgår av hva han skrev,dær han likte en av dem best på hvært sitt kamera

 

 

Jeg er stor fan av det fremre kontrollhjulet til Canon, men overhodet ikke av det bakre. Stikk motsatt for Nikon, tommelhjulet er en drøm å bruke, det fremre, ikke fullt så.

 

Uansett så har vi vel fått bekreftet at det i hovedsak er "følelsesforskjeller" fra brukenes side som er forskjellen på disse merkene og det bekrefter forsåvidt tester også dær disse to følger hverandre som skygger og en må ha labtester for å finne de små forskjellene som er og også i de skifter de på å være "best"

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Vil tro at også autoiso endrer seg litt akkurat som en ser at jo høyere pikseltall jo mere støy får en på høy iso

Hvorfor?

 

Auto ISO er en funksjon for å automatisk velge ISO-verdi utfra gjeldende lysforhold og krav til lukkertid. Den er helt separat fra hvordan sensoren yter på forskjellige iso-verdier. Og forskjellen er stort sett at Nikon så langt gir brukeren større valgfrihet når det gjelder å justere parametrene som auto-iso-funksjonen jobber innenfor.

 

når det gjelder knappene har jeg overhode ikke kommentert dem,da det er en smaksak noe som også fremgår av hva han skrev,dær han likte en av dem best på hvært sitt kamera
...og mitt lille forsøk på en leksjon i siteringsskikk gikk tydeligvis rett over hodet på deg :p
Lenke til kommentar

Vil tro at også autoiso endrer seg litt akkurat som en ser at jo høyere pikseltall jo mere støy får en på høy iso

Hvorfor?

 

Auto ISO er en funksjon for å automatisk velge ISO-verdi utfra gjeldende lysforhold og krav til lukkertid. Den er helt separat fra hvordan sensoren yter på forskjellige iso-verdier. Og forskjellen er stort sett at Nikon så langt gir brukeren større valgfrihet når det gjelder å justere parametrene som auto-iso-funksjonen jobber innenfor.

 

når det gjelder knappene har jeg overhode ikke kommentert dem,da det er en smaksak noe som også fremgår av hva han skrev,dær han likte en av dem best på hvært sitt kamera
...og mitt lille forsøk på en leksjon i siteringsskikk gikk tydeligvis rett over hodet på deg :p

 

Tja om den gikk rett over hode på meg kan diskuteres,jeg registrerte hva som var skrevet.:cool:

 

eller hvordan kontrollhjulene er plassert og orientert :ermm:

 

Når det gjelder knappers plassering på 7D kontra feks D300 som jeg har brukt er jeg mest fornøyde med dem på 7D , sikkert fordi jeg er mest vant å bruke Canon og fordi jeg på 7D har større mulighet til selv å velge hvilke funkjoner jeg vil tillegge hver knapp .

Men nok en gang, dette er "brukerfølelser" som varierer fra person til person :cool:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...