Gå til innhold

Mistet lappen på livstid - noen vært gjennom det samme?


spacegoat

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan noen forklare meg hva denne diskusjonen har med topic å gjøre?

 

(Det spørsmålet var retorisk. Svaret er ingenting.)

 

Jeg tror noen prøver å demonstrere at det er likheter mellom å kjøre i fylla og å poste i fylla.

 

Usaklig.

 

Om man skulle tolke TS bokstavlig "Mistet lappen på livstid - noen vært gjennom det samme?" har ingen av svarene saa langt noe med traaden aa gjoere!

 

Om man ser litt stoerre paa det saa kan det hvirke som om TS oensker aa begynne aa kjoere igjen. Isaafall har han som hen selv har paapekt 2 alternativer:

 

A. Be Staten pent om aa faa lov

B. Kjoere uten aa ha faatt lov av Staten

 

Mine poster antar at de andre postere har rett og at han sannsynligvis IKKE faar lov.

 

For gjennomfoering av alternativ B er det formaalsmessig aa:

 

1. Minimisere faren for aa bli "tatt" (ie papirer i "orden")

2. Ha ett moralsk forsvar for sine handlinger (slik at man ikke faar daarlig samvittighet)

 

Ettersom jeg stoetter alternativ B har jeg gitt TS informasjon som stoetter dette alternativet baade moralsk og praktisk. Hvorvidt han bruker denne informasjon eller ikke er opp til ham.

 

Videre tror jeg TS boer paa banen for aa avgjoere om han anser det moralske forsvaret som "relevant" eller IKKE.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan klarer man å bli dømt ved å være fyllepassasjer? Hva gjorde du for noe?

 

Å sitte på med en sjåfør som åpenbart eller du burde ha skjønt at han er beruset straffes "like" hardt som å kjøre selv. Man pleier å få lettere straff enn den personen som kjører bilen. Jeg fikk 15 k i bot uten lappen i 2 år. Siste gang (da jeg flyttet bilen på parkeringsplassen) ble det automatisk livstid pga det var andre gang

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
...men Vist jeg ikke får ta sertifikatet, kommer jeg mest sannsynlig kjøpe meg en bil og kjøre...

 

Men hallo i luken?!?! Det er noe som sier meg at du fremdeles ikke er moden nok til å inneha et førerkort! Drøy søknaden i 5 år til du.. før du søker om å få tilbake privilegiet ditt! :nei:

Lenke til kommentar

Det er risikabelt å kjøre, ja. Men du kan ikke nekte for at det er mer risikabelt med sjåfører som kjører i beruset tilstand eller på en annen måte som er uaktsom, fremfor de som ikke gjør det/er det.

 

Det har jeg aldri nektet paa, men som med risikoen ved aa kjoere anser jeg dette noe som hver enkelt boer avgjoere.

 

Paa den annen side loven har ikke lenger en grense som tilsvarer "beruset tilstand", saa man kan neppe si at de lenger anser dette som problemet.

 

Og en forskjell blant de som får igjen lappen etter x- antall år og de som kjører etter x- antall år uten å få igjen lappen, er jo at de som får igjen lappen må gå igjennom, i hvert fall deler, av kjøreopplæringa på nytt (stemmer ikke det?)

Aner ikke

 

Jeg må ta alt på nytt igjen, glattkjøring, mørkekjøring teori etc etc. Det blir isåfall 3 gangen jeg gjør dette og det vil ikke gjøre meg til en bedre bilist, men jeg kommer selvfølgelig til å gjøre det om jeg får muligheten

Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg hva denne diskusjonen har med topic å gjøre?

 

(Det spørsmålet var retorisk. Svaret er ingenting.)

 

Jeg tror noen prøver å demonstrere at det er likheter mellom å kjøre i fylla og å poste i fylla.

 

Usaklig.

 

Om man skulle tolke TS bokstavlig "Mistet lappen på livstid - noen vært gjennom det samme?" har ingen av svarene saa langt noe med traaden aa gjoere!

 

Om man ser litt stoerre paa det saa kan det hvirke som om TS oensker aa begynne aa kjoere igjen. Isaafall har han som hen selv har paapekt 2 alternativer:

 

A. Be Staten pent om aa faa lov

B. Kjoere uten aa ha faatt lov av Staten

 

Mine poster antar at de andre postere har rett og at han sannsynligvis IKKE faar lov.

 

For gjennomfoering av alternativ B er det formaalsmessig aa:

 

1. Minimisere faren for aa bli "tatt" (ie papirer i "orden")

2. Ha ett moralsk forsvar for sine handlinger (slik at man ikke faar daarlig samvittighet)

 

Ettersom jeg stoetter alternativ B har jeg gitt TS informasjon som stoetter dette alternativet baade moralsk og praktisk. Hvorvidt han bruker denne informasjon eller ikke er opp til ham.

 

Videre tror jeg TS boer paa banen for aa avgjoere om han anser det moralske forsvaret som "relevant" eller IKKE.

 

Det er rett oppsumert. Jeg satser på plan A venter på beskjed fra politiadvokaten neste uke.

 

Når det gjelder plan B om jeg har samvittighet til å gjøre det er det korte svaret ja. Jeg kjører ikke bedre bil med en lapp i lommen. Vist mine handlinger går utover noen andre enn meg selv (dette er jeg opptatt av, og har undersøkt nøye) som f.exe å kjøre på en bil eller et menneske vil de få samme hjelp/støtte som om jeg hadde hatt lappen. Min ansvarsforsikring hjelper dem og sender et sviende regress til meg, noe som kan bli ganske stygt for min del, men en risk jeg da eventuelt velger å ta. Så derfor kan jeg for min egen del forsvare det jeg gjør. Jeg kommer selvfølgelig aldri til å røre en bil i beruset tilstand igjen og ettersom jeg må kjøre pent og pyntelig for å ikke dra på meg oppmerksomhet tror jeg faktisk jeg vil være en av de mer trygge sjåførene som ferdes ute i trafikken.

Får jeg nei gidder jeg ikke sitte å vente nye 5 år og komme med lua i hånden og spørre om å få lappen tilbake, da gir jeg faen og kjører. Jeg har faktisk ingen ting å tape............

Endret av spacegoat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns det hoeres ut som en utmerket plan. Igjen, om det blir plan B anbefaler jeg aa ordne med noen "papirer" for aa skli igjennom en eventuel kontroll.

 

Maa videre si at den eneste som har blitt utsatt for URETT her er deg.

 

Bli kidnappet (fengslet) og ranet (botelagt) med det paaskuddet at du var passasjer og flyttet bilen paa parkeringsplassen i beruset tilstand (ie INGEN ble noengang utsatt for fare pga dine handlinger) er nok et eksempel paa Statlig overgrep mot sine "undersotter".

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom du har tenkt å iverksette plan B umiddelbart etter at plan A eventuelt feiler, så er du jo avhengig av en solid porsjon flaks for at dette skal få et lykkelig utfall.

Jeg kan tildels forstå denne "ikke noe å tape- tankegangen" din, selv om den er feil (som mange har påpekt har du masse å tape), og i det øyeblikket du begynner å kjøre igjen forsvinner samtidig også sjansen helt for å få tilbake førerkortet ved første kontroll, uhell, grensekontroll, osv.

 

Jeg mener du bør ha mer is i magen/tålmodighet. Og det som er avgjørende her er ganske enkelt A; hva det står i din søknad, B; politijuristens vurdering av det samme. Du skal nok ha både flaks og meget gode grunner for å få ja på første forsøk, men de årene du til nå har "lidd" deg gjennom uten bil, blir jo litt bortkastet om du gir opp så fort som etter en søknad, syns du ikke det?

 

Det beste er jo om søknaden får det til å høres ut som det har skjedd en endring både ifht holdninger/modenhet, og eventuelt gjerne også livsstil, og den kan godt også belyse et behov, feks i jobbsammenheng. Det blir gjort en totalvurdering av søkere i hvert enkelt tilfelle så alle faktorer kan bety noe, men man må samtidig huske på dette at inndratt fører-rett ikke er en straff. Det er et rent allmennpreventivt tiltak for å beskytte både deg selv, og oss andre, mot deg. Søknaden må sannsynliggjøre hvorfor slike tiltak ikke er nødvendig i ditt tilfelle.

 

Uansett hvordan du velger å begrunne det må man være forberedt på at det kan bli nødvendig å søke flere ganger, og det må gå en viss tid i mellom. Jeg håper for din skyld du utsetter plan B, (og virkelig roter til livet ditt) ihvertfall til etter neste søknad, dersom svaret denne gangen ikke er positivt.

 

 

Men du får ha lykke til. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Utrolig kjip situasjon du er i ... skjønner godt du gjerne vil søke, og jeg holder med deg i at det burde gå rett igjennom.

 

Merker meg også at du nevnte du faktisk mistet jobben - noe som er en fryktelig straff i seg selv.

 

Jeg fant denne tråden da jeg søkte på google etter regler vedr. å kjøre andre kjøretøy når klasse B blir inndratt - ettersom jeg i helgen ble tatt i fartskontroll (79 i 50sone) og dermed må belage meg på 3-6 måneder uten serifikat..

 

Håper du poster her hvordan det gikk med søknaden din - jeg fikk litt medfølelse, og ble veldig spent på å høre hvordan det gikk til slutt ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Gratulerer så mye :) Det blir bra med noen healende kjøreturer på deg i sommer! :)

 

Skulle uansett bare mangle! Flink har du vært som ikke har kjørt bil på 6 år! Vet ikke om jeg hadde klart det samme.. Her sitter jeg fremdeles med over 1.5 måned igjen av min "straff" og misliker det bare mer og mer.

 

Jeg tar av meg hatten!

 

Lykke til med oppkjøring :)

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hva andre mener, men vil nå påstå at det sannsynligvis ikke er et eneste menneske i dette landet som vil ha deg på veien.

 

2 promilledommer, også velger du å ta risikoen ved eventuell mer soning i fengsel og ikke minst å sette andres liv i fare på veien? Hvem som har erstatningsansvar er uvesentlig i dette tilfellet.

 

Det handler om liv og sikkerhet - og ingenting annet.

 

Dersom du gjør som du gjør, risikerer du både andres liv og sikkerhet.

 

Etter min mening ville jeg ikke sluppet deg ut på et fortau med trehjulssykkel engang.

 

+1

 

Fyren har ikke noe på veien å gjøre.

Fyllekjørere stiller i samme klasse som pedofile og voldtektsmenn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tenker vi slutter med usaklige sammenligninger omtrent der: .

 

 

Det er lov å ønske at trådstarter aldri skulle sett på en vei noensinne - men slik dere så gladelig antok at domstolen visste nok til å frata ham lappen på livstid kan dere vel nå gi ham the benefit of the doubt og anta at politiet vet hva de gjør når de lar ham kjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det tok litt tid, men søknaden ble godkjent :) så har faktisk begynt å ta kjøretimer allerede. Er utrolig lettet og kan love dere at jeg aldri kommer til å miste lappen en gang til, det unner jeg selv ikke min værste fiende engang.

For felleskapets beste burde du unngå å ta lappen på nytt, og heller ikke skaffe deg noe bil. Du har jo tydeligvis ikke det som kreves for å ha lappen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...