Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Cipralex - bivirkninger


bytes

Anbefalte innlegg

Hei. Har nå gått på 5 mg daglig i 6 døgn

 

Merker mer angstfølelse nå enn før jeg starta. Har også vondt i ledd i føtter og høyre hofte.

 

Slappere enn før jeg begynte med tablettene, og litt tungpust innimellom. det kommer vel når angstfølelsen kommer.

 

har lest pakningsvedlegget og ser at alt dette kan være bivirkninger. Andre som har fått slike, og kan si noe om hvor lenge de vil pågå ?

 

mvh bytes

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Har nå gått på 5 mg daglig i 6 døgn

 

Merker mer angstfølelse nå enn før jeg starta. Har også vondt i ledd i føtter og høyre hofte.

 

Slappere enn før jeg begynte med tablettene, og litt tungpust innimellom. det kommer vel når angstfølelsen kommer.

 

har lest pakningsvedlegget og ser at alt dette kan være bivirkninger. Andre som har fått slike, og kan si noe om hvor lenge de vil pågå ?

 

mvh bytes

 

går over med tiden, tar noe slikt som 2 uker før du i hele tatt får virkning av medisin og den samme tida før bivirkningene gir seg etter det jeg husker, etter det var det bare et solskinnsløp :p blir ikke bedre over natta ;)

Lenke til kommentar

Hei. Har nå gått på 5 mg daglig i 6 døgn

 

Merker mer angstfølelse nå enn før jeg starta. Har også vondt i ledd i føtter og høyre hofte.

 

Slappere enn før jeg begynte med tablettene, og litt tungpust innimellom. det kommer vel når angstfølelsen kommer.

 

har lest pakningsvedlegget og ser at alt dette kan være bivirkninger. Andre som har fått slike, og kan si noe om hvor lenge de vil pågå ?

 

mvh bytes

 

 

 

Jeg gikk på de pillene før, men har nå sluttet. Jeg dro konklusjonen om at de ikke ga meg noen god effekt. Var enkelte perioder hvor jeg stoppet og ta Cipralex, noe som gjorde legen min mer eller mindre sur. Mest pga at hun måtte vente en måned til for å ta en ny blodprøve for å se virkningen. tar mellom 3-5 uker før virkningen inntar.

 

Jeg tror at du føler deg slik mest pågrunn av det psykiske. Du vet at du tar medisiner som kan gi deg slike bivirkninger og hjernen lager et lite fuss.

Lenke til kommentar

Ex dama mi tok det der. Det ødela hele dama spør du meg.

 

leddesmerter, kvalme, svimmelhet, økt magesyreproduksjon, "gi faen i alt" holdning, null ambisjoner lengere, null følelsesliv - hun var ikke interessert i meg i det hele tatt lengere, og sexlysten hennes var lik null. Før hun begynte på pillene kunne hun melde meg fra jobben og si at hun var så himla kåt, etterpå var hun bare totalt uinteressert og sur og vrang hver gang det var aktuelt med sex.

 

Slike piller gjør bare alt vondt verre. Sorry. Folk som tror piller er løsningen lurer bare seg selv. Mye handler om å ta seg selv i nakken.

Lenke til kommentar

Ex dama mi tok det der. Det ødela hele dama spør du meg.

 

leddesmerter, kvalme, svimmelhet, økt magesyreproduksjon, "gi faen i alt" holdning, null ambisjoner lengere, null følelsesliv - hun var ikke interessert i meg i det hele tatt lengere, og sexlysten hennes var lik null. Før hun begynte på pillene kunne hun melde meg fra jobben og si at hun var så himla kåt, etterpå var hun bare totalt uinteressert og sur og vrang hver gang det var aktuelt med sex.

 

Slike piller gjør bare alt vondt verre. Sorry. Folk som tror piller er løsningen lurer bare seg selv. Mye handler om å ta seg selv i nakken.

 

bieffekter varierer nå fra person til person, fungerte fint for meg,tilogmed sexlivet :) men de to tre første ukene må man regne med alle de bivirkningene du nevner ja..skulle de fortsette kraftig så er det nå bare og innse at de ikke passer for deg, fins vel andre medisiner da som man ikke reagerer så kraftig på,men det får dere spørre en lege om :)

Lenke til kommentar

Det folk ikke ser ut til å innse er også problematikken rundt tilvenningsfare.

 

Cipralex fungerer etter teorien om at seratoninnivå er for lavt og at dette gjør deg mindre blid og lykkelig.

Mange ting kan fungere likt.

Folk som tar mye ecstasy og får et kunstig høyt nivå får de-sensitivisering overfor dette.

 

Det blir som om hvis du røyker fem sigaretter hver dag, og så venner deg til å røyke tjue. Da må du fortsette å røyke tjue for å få samme nytelsen som du fikk av fem, nytelsen blir ikke større.

 

Når du da skal slutte med disse pillene er du jo vant til å ha et visst nivå på dette her. Da er det ikke så greit å slutte. Det tenker ingen på.

 

Kanskje dere heller burde bare prøve å venne dere til det nivået dere er på, da vil livets små gleder etterhvert bety like mye uten pillene?

Det er helt klart en fare tilknyttet disse pillene, men det er det ikke politisk korrekt å snakke om.

 

En annen ting er det at dersom du begynner på disse pillene skal du helst ta de i to år. To år er ganske lang tid.

 

Alkoholbruk i kombinasjon med Cipralex er heller ikke uproblematisk. Personer som går på Cipralex kan få "blackoutfylla" etter 5-6 pils.

 

Jeg tror rett og slett ingen har godt av de, de er rett og slett livsfarlige for folk. Bruk hodet, si nei.

 

Dersom du har behov for å endre livet for å bli mer lykkelig, finnes det jo en masse andre valg man kan gjøre for å få en mer positiv hverdag.

Begynn å trene - dette har en beviselig positiv effekt på psyken og gjør deg mer lykkelig.

Gå turer i skog og mark - det har også en beviselig positiv effekt å komme seg ut i stedet for å sitte inne og sture.

Tving deg selv til å være sosial, ikke isoler deg fra samfunnet slik deprimerte gjerne gjør.

Begynn med en fritidsaktivitet - dette fyller livet med mer struktur og lar deg interagere med andre mennesker.

Kosthold - spis fisk, ta tran, spis frukt. Vitamin A og D har en beviselig effekt på psyken.

Gå ut i sola - sollys bidrar til at kroppen genererer vitamin (D var det?) som har en beviselig effekt på psyken og humøret.

 

Tar du positive livsstilsvalg kan det hjelpe minst like mye som piller.

Endret av Ideal
Lenke til kommentar

Dette skjer når man slutter på disse tablettene:

 

Cipralex Withdrawal Symptoms may include but not limited to:

 

Cipralex taperingaggression, anxiety, balance issues , blurred vision , brain zaps, concentration impairment, constipation, crying spells, depersonalization, diarrhea, dizziness. electric shock sensations, fatigue, flatulence, flu-like symptoms, hallucinations, hostility, highly emotional, indigestion, irritability, impaired speech, insomnia, jumpy nerves, lack of coordination, lethargy, migraine headaches / increased headaches, nausea, nervousness, over-reacting to situations, paranoia, repetitive thoughts or songs, sensory & sleep disturbances, severe internal restlessness (akathasia), stomach cramps, tremors, tinnitus (ear ringing or buzzing), tingling sensations, troubling thoughts, visual hallucinations / illusions, vivid dreams, speech visual changes, worsened depression

 

Hva gjelder din oppfatning av hva jeg mener om denne typen medikamenter kan jeg kun si dette:

Jeg har ingen personlig erfaring, og jeg er heller ikke lege, så jeg kan jo selvfølgelig ikke forventes å kunne forklare pillens nøyaktige medisinske virkning, selv om jeg har prøvd så godt jeg kunne.

 

Jeg uttaler meg på basis av hvordan jeg oppfattet situasjonen når min tidligere forlovede begynte på disse medikamentene.

Jeg opplevde slett ikke at de løste noe problem, jeg opplevde tvert i mot at det skapte en haug med nye problemer for henne, og at det stort sett bare gjorde vondt værre.

At du er uenig får stå for din regning, men jeg mener det må være lov å advare folk mot å begynne på de, når de faktisk går på et nettforum og spør om erfaringer - da må det være lov å dele akkurat de erfaringene man måtte ha.

Endret av Ideal
Lenke til kommentar
Jeg uttaler meg på basis av hvordan jeg oppfattet situasjonen når min tidligere forlovede begynte på disse medikamentene.
Jeg tror rett og slett ingen har godt av de, de er rett og slett livsfarlige for folk.

Det er en ting at din erfaring er negativ, men du bør likevel forstå at du ikke uten videre kan si at dette gjelder for alle.

 

Redigert: Det at man bør prøve livsstilsendringer før man vurderer medisin ser jeg på som en selvfølgelighet. Dessverre er det noen som tror at alle blir friske av en depresjon ved å spise fisk og gå tur. Sånn fungerer ikke virkeligheten.

Endret av tsg1zzn
Lenke til kommentar
Jeg uttaler meg på basis av hvordan jeg oppfattet situasjonen når min tidligere forlovede begynte på disse medikamentene.
Jeg tror rett og slett ingen har godt av de, de er rett og slett livsfarlige for folk.

Det er en ting at din erfaring er negativ, men du bør likevel forstå at du ikke uten videre kan si at dette gjelder for alle.

 

Redigert: Det at man bør prøve livsstilsendringer før man vurderer medisin ser jeg på som en selvfølgelighet. Dessverre er det noen som tror at alle blir friske av en depresjon ved å spise fisk og gå tur. Sånn fungerer ikke virkeligheten.

 

godt og friskt med en tur det må vel de fleste innrømme, og kostholdet betyr nok mye for alle mennesker, men jeg tror at når det har godt så langt så må man kombinere medisin og livstilsendring med tiden, når man føler man klarer det atlså,det er nå min hvermansens sin mening :)

Lenke til kommentar
Jeg uttaler meg på basis av hvordan jeg oppfattet situasjonen når min tidligere forlovede begynte på disse medikamentene.

Og det er et temmelig tynt grunnlag for å demonisere antidepressiva slik du gjør her. Forståelig, men veldig feil.

 

Mange bivirkninger, ja. Noen gis ikke lenger siden det er bevist en sammenheng mellom bruk og selvmordsforsøk (noe som muligens har å gjøre med at man får nok "driv" til å "gidde" å ta sitt eget liv). Noen får dem uten samtaleterapi i tillegg, som ikke er å anbefale. Noen får bare bivirkninger og ingen god effekt. Og mange, meg selv inkludert, har kunnet forbli i arbeid og blitt oppegående nok til å ta imot samtaleterapi, fått løftet såpass mye av børen at det ble mulig å rydde opp i de tingene i livet som trengte å ryddes opp i, og skal nå trappe gradvis ned siden jeg sannsynligvis ikke trenger medisinen lenger.

Lenke til kommentar

Har ikke noe å si om denne pillen og temaet, men jeg tror det blir litt for enkelt å tro at et tilfeldig kjemisk stoff kan kurere noe så komplisert som det psykiske.

 

Ved kreftceller vet vi hva som skjer og som gjør oss friske - dette derimot blir bare tull.

Det er ikke tilfeldige kjemiske stoffer. Men det er sant at man ikke alltid vet nøyaktig hvordan medisinen virker. Det gjelder forøvrig også Paracet, og sikkert mange kreftmedisiner.

 

Det psykiske er komplisert ja, men det er resten av kroppen også - og hjernen er en del av kroppen. Psyken ER signaler og koblinger og celler og synapser. Skader i hjernen forandrer ofte psyken din, de kan bl.a. gjøre deg kronisk deprimert eller fryktløs. Noen pasienter har blitt behandlet for depresjoner i lang tid før man fant ut at problemet lå i skjoldbruskkjertelen som ikke produserte hormoner som den skal. Fiks kjertelen, depresjonen letter. Osv.

Lenke til kommentar

Har ikke noe å si om denne pillen og temaet, men jeg tror det blir litt for enkelt å tro at et tilfeldig kjemisk stoff kan kurere noe så komplisert som det psykiske.

 

Ved kreftceller vet vi hva som skjer og som gjør oss friske - dette derimot blir bare tull.

Det er ikke tilfeldige kjemiske stoffer. Men det er sant at man ikke alltid vet nøyaktig hvordan medisinen virker. Det gjelder forøvrig også Paracet, og sikkert mange kreftmedisiner.

 

Det psykiske er komplisert ja, men det er resten av kroppen også - og hjernen er en del av kroppen. Psyken ER signaler og koblinger og celler og synapser. Skader i hjernen forandrer ofte psyken din, de kan bl.a. gjøre deg kronisk deprimert eller fryktløs. Noen pasienter har blitt behandlet for depresjoner i lang tid før man fant ut at problemet lå i skjoldbruskkjertelen som ikke produserte hormoner som den skal. Fiks kjertelen, depresjonen letter. Osv.

 

samtidig må jo de fleste fatte og forstå at uten et godt sunt kosthold med fisk og grønt så fungerer ikke hjernen i hele tatt heller ;) lever man på cola og grandis i et år så blir man sjuk at det, faqt!..men litt offtopic det ..

Lenke til kommentar

 

Dette skjer når man slutter på disse tablettene:

 

Cipralex Withdrawal Symptoms may include but not limited to:

 

Cipralex taperingaggression, anxiety, balance issues , blurred vision , brain zaps, concentration impairment, constipation, crying spells, depersonalization, diarrhea, dizziness. electric shock sensations, fatigue, flatulence, flu-like symptoms, hallucinations, hostility, highly emotional, indigestion, irritability, impaired speech, insomnia, jumpy nerves, lack of coordination, lethargy, migraine headaches / increased headaches, nausea, nervousness, over-reacting to situations, paranoia, repetitive thoughts or songs, sensory & sleep disturbances, severe internal restlessness (akathasia), stomach cramps, tremors, tinnitus (ear ringing or buzzing), tingling sensations, troubling thoughts, visual hallucinations / illusions, vivid dreams, speech visual changes, worsened depression

 

Hva gjelder din oppfatning av hva jeg mener om denne typen medikamenter kan jeg kun si dette:

Jeg har ingen personlig erfaring, og jeg er heller ikke lege, så jeg kan jo selvfølgelig ikke forventes å kunne forklare pillens nøyaktige medisinske virkning, selv om jeg har prøvd så godt jeg kunne.

 

Jeg uttaler meg på basis av hvordan jeg oppfattet situasjonen når min tidligere forlovede begynte på disse medikamentene.

Jeg opplevde slett ikke at de løste noe problem, jeg opplevde tvert i mot at det skapte en haug med nye problemer for henne, og at det stort sett bare gjorde vondt værre.

At du er uenig får stå for din regning, men jeg mener det må være lov å advare folk mot å begynne på de, når de faktisk går på et nettforum og spør om erfaringer - da må det være lov å dele akkurat de erfaringene man måtte ha.

 

 

 

 

Slutta på Cipralex for 5 mnd siden. Uten noen bivirkninger.

Endret av Ginecólogo Necrolamedor
Lenke til kommentar

Hodepinen, kvalmen og den tørre munnen går over. Trøttheten kan vedvare (gjorde det med meg), men jeg håper for din del den ikke gjør det

Hodepinen og tørrhet i øynene og munnen gikk ikke over hos meg. Jeg fikk det da jeg begynte med Cipralex, og selv om det over 1 år siden jeg sluttet med de (fikk mye mere uønskede bivirkninger enn ønskede) så er jeg fortsatt plaget av muntørrhet og hodepine og jeg fikk vite av legen min av det kan ta år før det går over :dontgetit:

Lenke til kommentar

Hei. Har nå gått på 5 mg daglig i 6 døgn

 

Merker mer angstfølelse nå enn før jeg starta. Har også vondt i ledd i føtter og høyre hofte.

 

Slappere enn før jeg begynte med tablettene, og litt tungpust innimellom. det kommer vel når angstfølelsen kommer.

 

har lest pakningsvedlegget og ser at alt dette kan være bivirkninger. Andre som har fått slike, og kan si noe om hvor lenge de vil pågå ?

 

mvh bytes

 

Cipralex er et preparat av typen SSRI, og disse har en innkjøringsfase hvor det både tar noe tid før man opplever virkning, samtidig som man må justere dosen før man finner den som fungerer for deg. Desverre er det også slik at mange opplever en liten nedtur umiddelbart etter oppstart, men denne går over etter en stund, et par uker.

 

Har du spørsmål om virkning, bivirkninger, dosejustering, osv. bør du ta dette med legen din. Folk på forum har, som du sikkert ser, både varierende kunnskap og erfaringer. Og desverre er det også slik at de som er mest i mot skriker høyest og oftest. Min erfaring er at SSRI ofte kan være til stor hjelp. SSRI er heller ikke særlig vanedannende, men dosejustering og seponering er noe man skal gjennomføres i samråd med lege da opp- og nedtrapping er nødvendig for å unngå uønskede virkninger.

 

Dog bør du også vurdere andre ting som livsstilsendringer og samtaleterapi. Kognitiv atferdsterapi har vist seg å ha god effekt for angst- og depresjonslidelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...