Gå til innhold

Religionskritikere med formidlingsevne: mine anbefalinger, v2.0


Anbefalte innlegg

såvidt jeg ser er den eneste grunnen du har kommet med til hvorfor det er galt å ikke utsedte et spedbarn for unødvendig mye lidelse gjennom et helt liv som eksempelsvis rullestolbruker er: its a human being

 

Du har ingen rett til å drepe rullestolbrukere. Da har du heller ingen rett til å drepe mennesker som du tror vil bli rullestolbrukere.

 

Det har aldri vært snakk om å drepe rullestolbrukere. Det jeg sier er at å humant avlive et barn før rundt 20 dager kan i mange tilfeller være bedre enn å la det leve. Du er kanskje ikke klar over at denne "retten" du snakker om kommer fra kristendommen?

Fjerner du kristendommen fjerner du denne såkalte "retten".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lol. Snakk om frekkhet! Min etikk bygger på virkeligheten.

 

Dersom din etikk ikke kommer fra et samfunn sterkt preget av kristne verdier, så ser jeg at du snart kommer med argument for hvorfor human avliving av nyfødte babier i alle tilfeller er feil, noe du ennå ikke har gjort.

Lenke til kommentar

*http://www.youtube.com/watch?v=He9-a2E0xuw

Denne tråden er øremerket religionskritikere..

Derfor ber jeg deg flytte posten over til søstertråden 'Religionsforkjempere med formidlingsevne.'

Og forresten syntes jeg ikke innlegget tilfredsstiller "kravet" om formidlingsevne heller når vedkommende lirer av seg "argumenter" som 'do you know why atheism doesn't work? Because it's madness... and even God says so.'

Hurra. :new_woot:

Endret av phydeaux
Lenke til kommentar

Dersom din etikk ikke kommer fra et samfunn sterkt preget av kristne verdier, så ser jeg at du snart kommer med argument for hvorfor human avliving av nyfødte babier i alle tilfeller er feil, noe du ennå ikke har gjort.

 

Babyer er mennesker.

 

 

NÅ ER VI FERDIGE MED SINGERS UTTALELSER OM BABYAVLIVING!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette er en entitet, ikke en person, men passende å vise til på Darwins bursdag: NOVA er et vitenskapsprogram på PBS. "NOVA revolves around a simple premise: the world of science is exciting!" Under er en dokumentar som tar for seg kreasjonisme/ID og rettsaken i Dover.

 

Judgment Day -- Intelligent Design on Trial: Nova 1:52:25

 

Edit: Et spesielt sitat fra Pat Robertson her, som er det eneste utsagn fra ham som jeg kan si meg enig i. Han mente nok det som en trussel fra sin usynlige hersker, men jeg ser på det som en god anbefaling.

 

"If there is a disaster in your area, don't turn to God, you just rejected him from your city"
Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Matt Dillahunty og Darrel Ray. Matt Dillahunty hoster programmet "The Atheist Experience", hvor de svarer på spørsmålene til (i overvekt) troende som ringer inn.

 

http://www.youtube.com/watch?v=nr8S2PD8qf8

 

Her med en fantastisk samtale hvor det kan virke som om innringeren mistet sin tro på direkten. Det er i det minste lov å håpe. Men hvis dette var hans første møte med seriøs kritikk av sin tro, så skal det kanskje mer til.

 

Darrel Ray er psykolog og forfatter av bl.a. "The God Virus".

 

 

Endret av KarlRoger
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Greta Christina, forfatter. Her om ateisters gemytt.

 

 

 

 

RationalWarrior, Youtube personlighet. Under med ateistisk rap.

 

 

 

 

 

 

 

 

TruthSurge, Youtube personlighet. Her med sin serie "

" (klikk for spilleliste, under er del 1).

 

 

 

 

EdwardCurrent, Youtube personlighet. Kjent for sine parodier, men jeg likte spesielt godt hans siste mer direkte klipp.

 

 

"

"

 

"

"

 

 

 

Her er et par fremragende opptredner av allerede nevnte kritikere, Fry og Hitchens, vedrørende den katolske kirkens verdi.

 

 

 

Edit: Ser ut til at den gamle spillelistelenken forsvant med nytt youtubedesign. Skal nå være korrekt til neste gang.

Endret av KarlRoger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leser de siste kapitlene nå i en bok som ikke akkurat forklarer religion, men som forklarer en hel del om HVORFOR verden har blitt som den har blitt. Boka heter Våpen, pest og stål og ar skrevet av Jared Diamond.

 

Den har noen artige betraktninger angående problemet å leve i store samfunn... Det hele oppdeles i fire grupper, der hødinger og stats apparatet troner høyest. Og her kommer det intresante, for FØR høvding og stats samfunn var/er det drøssevis av religioner som folk "tror" på, alt fra skogs ånder til guder som har med vekst og død og gjøre. I de to nederste grupperingene er det ikke nødvendig å ha et overhodet, som bestemmer, gir lover osv og derfor heller ingen elite som satt og styrte undersottene. I høvding og stat derimot, var det behov for nettopp styre og stell nettopp fordi folk ikke klarer å løse sine tvister og problemer i forsamlinger, spesielt fordi folk i høvding og stat blir så mange at de ikke kjenner hverandre, som i de to nederste gruppene. Og når en høvding/statsminister/president er ØVERST bygges det elite rundt disse, da noen må ta seg av administrative oppgaver, militære også videre, noe som OFTE har resultert i det forfatteren kalelr kleptokrati, det vil si en elite som lever på andres slit og arbeid uten egentlig å kontrubere med noen verdens ting... De stjeler med andre ord.

 

Og det eer her rosinen i pølsa kommer inn, for hva var svaret for å holde folk fornøyde nok til å fortsette å arbeide og slite mens klepokratene forsynte seg av godene? Jo, nettopp religion! Store templer/gudebygg ble bygget for liksom å gi folket en illusjon av at staten ga noe tilbake av midlene de fikk/stjal/skattela folket med OG enda flere klepokrater i form av prester, imamer, sjamaner osv ble utdannet for å lære folk, stort sett med tvang, at stats overhodet og prestene var guds talerør til folket.. (hva viste menigmannen om gud liksom, han kunne jo ikke lese og skrive...).. De ble med andre ord tvunget inn i et system som undertrykker dem selv...... Bare tenk på hvor mange nasjoner som har "for konge og fedreland" i parolene sine, disse har kleptokratene sydd sammen for å gi folket noe å strekke seg etter og for å få frem slike fanatikere som vi stort sett bare ser i islam i dag...

 

I dagens norge er stats styrt religion i ferd med å miste sitt grep om folket, de aller fleste kan lese og skrive og med internett sitt inntog har vi også tilgang til uhorvelig mye informasjon og dermed ikke så lette å lure lenger. Fortsetter utviklingen skal en ikke se bort i fra at vi snart må begynne å tenke på en femte styre form og kleptokratiet i form av prester er på vei ut av samfunnet når folk finner ut at religiøsitet kun baserer seg på påstander og veldig lite annet... Religion har med andre ord utspilt sin rolle i samfunnet og det er det vi ser i dagens norge....

 

Men boka anbefales, for det er såvidt jeg vet den første boka som noensinne har hatt akkurat DEN vinklingen på hvorfor den hvite/gule mannen (europeer/asiater) tradisjonelt har vært de som har stått for utviklingen de siste 15 000 årene og hvorfor det var den hvite europeereen som "oppdaget" verden... Meget lærerik bok, anbefales under juletreet kanskje? Gi kona/sambo et lite tips.... he he :) PS: Den er oversatt til norsk også....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

dprjones, youtube personlighet, her om vitenskapens arroganse vs. religions arroganse.

 

 

 

Og her egentlig om hvorfor det er så viktig å være kritisk til religion, hvorfor vi ikke bare kan la troen være i fred (mesteparten er fra BBC, og klippet er delvis en annonse for en lengre gjennomgang av temaet som vil dukke opp på The Magic Sandwich Show i nærmeste framtid, etter å ha vært live her i løpet av dagen i dag).

Merk: Om skildring av tortur gjør deg uvel, så er ikke denne å anbefale.

 

 

 

Her i samtale med ovennevnte Andy Thomson (

).

 

Endret av KarlRoger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...