Gå til innhold

Religionskritikere med formidlingsevne: mine anbefalinger, v2.0


Anbefalte innlegg

Innenfor tema RELIGION og dens kritikere, finnes det heldigvis mennesker der ute som klarer å uttrykke kloke tanker og betraktninger på en krystallklar og tankevekkende måte.

Jeg har laget en liste over mine ”favoritter” i så måte.

For mer informasjon om den enkelte, samt litteratur, anbefales Wikipedia, YouTube, amazon.com og bokkilden.no.

 

Kommentarer og innspill er hjertelig velkomne.

 

EDIT: oppdaterer listen fortløpende etterhvert som forslag kommer inn.

 

 

VITENSKAPSMENN

Richard Dawkins

Daniel Dennett

PZ Myers

Carl Sagan

Neil deGrasse Tyson

 

FILOSOFER/FORFATTERE

Christopher Hitchens

Sam Harris

Stephen Fry

Yarok Brook

 

KOMIKERE

George Carlin

Bill Hicks

Doug Stanhope

Eddie Izzard

Marcus Brigstocke

Ricky Gervais

Dag Sørås

Pat Condell

Lewis Black

David Cross

Billy Connolly

Dara O' Briain

 

 

YOUTUBE

QualiaSoup

TheraminTrees

Thunderf00t

Endret av phydeaux
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BILL HICKS

Det var først og fremst fundamentalisme han gikk til angrep mot. Han trodde på Gud, men ikke på en gud som var bundet til én religion.

Ja, Hicks hadde muligens en mer personlig tilnærming til det enn de øvrige.

Hehe, ja du sier noe. Om han tok det veldig seriøst selv at han hadde «møtt Gud» under diverse soppturer er vel noe uoppklart, men om ikke annet ble det noen gode vitser ut av det.

 

Lewis Black er forresten en annen festlig type. Han er jøde, men om han faktisk tror er lite trolig, spør du meg. Jeg slenger ved et klipp så får du (/dere) bedømme selv:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lewis Black er forresten en annen festlig type. Han er jøde, men om han faktisk tror er lite trolig, spør du meg. Jeg slenger ved et klipp så får du (/dere) bedømme selv:

Ah, how could I forget...

Lewis Black er kanskje ikke den som bruker mest tid på religiøse referanser i materielet sitt, men når han gjør det, er det ofte gull verdt.

Lenke til kommentar

Noen flere navn til lista:

 

Carl Sagan og Neil deGrasse Tyson

To astrofysikere som kan fortelle oss svært mye om hvor vi kommer fra, med mye entusiasme og gode pedagogiske evner.

 

Billy Connolly og Dara O'Briain

Etter min mening Skottlands og Irlands største komikere. Begge håndterer religion regelmessig.

 

Billy Connolly er den eneste nålevende komiker som kan måle seg med George Carlin slik jeg ser det. Det har sikkert med lang fartstid å gjøre.

 

Dara O'Briain er en "atheist catholic" og vitenskapsinteressert. Mitt favorittsitat:

 

"Science knows it doesn't know everything; otherwise, it'd stop"

 

Video:

 

 

 

Og 3 til som jeg bare kjenner etter youtube-navn. Disse tar for seg diverse religiøse argumenter, overtro, og forklarer vitenskapelige teorier i detalj.

QualiaSoup

TheraminTrees

Thunderf00t

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Noen flere navn til lista:

 

Carl Sagan og Neil deGrasse Tyson

To astrofysikere som kan fortelle oss svært mye om hvor vi kommer fra, med mye entusiasme og gode pedagogiske evner.

 

Billy Connolly og Dara O'Briain

Etter min mening Skottlands og Irlands største komikere. Begge håndterer religion regelmessig.

 

Og 3 til som jeg bare kjenner etter youtube-navn. Disse tar for seg diverse religiøse argumenter, overtro, og forklarer vitenskapelige teorier i detalj.

QualiaSoup

TheraminTrees

Thunderf00t

 

Takk for alle disse! Gode anbefalinger, alle sammen! :-)

Lenke til kommentar

Hei, hei, hei.... ! Ape som sitter i maritim farkost og Lodne Støvler: Ayn Rand er lagt inn som et forslag på religionskritiker, og det er hensikten med tråden.

 

Vær vennlig å ta sterke frem & tilbake-ytringer om den enkelte kritiker andre plasser. Fuzzy får evt lage en "Ayn Rand er ei møkkakjerring"-tråd.

Lenke til kommentar

Peter Singer, ja...Mannen som mener at drap av barn er greit.

 

"In some cases were an infant is born with serious disability, the parents and doctor together should be able to choose that the child should not live. Having made that choice, they should be able to make sure that the child then dies swiftly and humanly"

 

Dette er det han sier i intervju med William Crawley fra BBC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...