Gå til innhold

Januar Fest! ..hos Elkjip, men hva ialledager er det å feire?!


Anbefalte innlegg

Uten at jeg forsøker å fornærme noen her, så skinner det tydelig gjennom at flere som klager i denne tråden aldri har jobbet i butikk, eller ikke har satt seg inn i hvordan ting fungerer.

 

Svarer på noen få innlegg (orker ikke ta for meg hele tråden). Og nei, jeg jobber ikke for Elkjøp eller en annen el-kjede, men for en spesialistbutikk innenfor et spesielt fagområde som også dekkes av elkjedene.

 

nei, det som er sykt er at han innrømmer å ha solgt det produktet for 8000 tidligere, og rullet seg rundt i pengene på bakrommet. Produktet er forøvrig fra tidlig 2008, og er snart 3 år gammelt siden lansering.

Hva vet du om innkjøpspris på det aktuelle produktet? Når du skriver at produktet er snart tre år gammelt, er det ikke sannsynlig at butikken selger produktet med stort tap bare for å bli kvitt det hvis det har kommet en ny modell? Eller kan ikke innkjøpsprisen for butikken ha gått kraftig ned? Jeg har vært med på å selge varer med flere tusen i tap, bare for å frigjøre lagerplassen og redusere lagerverdien.

 

Er vel ikke noe bedre å selge en USB (230 til 5 volt) lader for 200-250 spenn som koster 5-10 kroner i innkjøp? Nå snakker jeg ikke om en spesifikk butikk, men har sett det flere plasser. Jeg har kjøpt de (10-15 stykk) rett fra Kina, akkurat samme saken, for rundt den prisen og de funker veldig bra. Så ja, selvfølgelig tjener de fett hvis ikke ville de ikke drevet butikk. I alle fall ikke over lang tid.

Pris og kvalitet går hånd i hånd. Det har jeg erfart så mange ganger at jeg aldri mer kjøper rimeligste sort av noe. Har du vært heldig med det du har kjøpt hos billigste leverandør, så er jo det bare fint det. Men personlig har jeg ikke den samme erfaringen.

 

I tillegg medfører det en del utgifter for en norsk butikk som må kjøpe via norsk importør med alle de avgiftene og alle de leddene som skal ha hver sin fortjeneste.

 

Og helt til slutt, ettersom "alle" forbrukere "alltid" ukritisk går etter rimeligst pris på hovedproduktet, så må forhandleren tjene penger på noe. Taper man 500 kroner på hovedgjenstanden, må tapet tas inn på mersalg/tilbehør. Slutter kundene å godta dette, så kommer mange fysiske butikker til å forsvinne.

 

PSPen kostet 895 før salget, og nå koster den 995. Ikke noe dårlig pris noen av dem, men uansett.

Er ikke "salg", ei heller reklamerer de med "salg".

 

Typisk Elkjøp. Mange av de virkelig gode tilbudene har de (selvfølgelig) ikke tilgjengelig i de fysiske butikkene sine. Dette foregår nok også til en viss grad hos konkurrenter og i andre bransjer, men det er ut i fra min erfaring ingen som spekulerer så opplagt i dette som Elkjøp.

Det er vanskelig å beregne antall av annonserte varer. Bestiller man for mange, så blir man sittende med et stort antall varer man kanskje ikke får solgt. Og det kommer jo frem, gang på gang i denne tråden, at lagerstatusen på nettsidene til Elkjøp er feil da flere får kjøpt annonserte varer som ikke står som "på lager" i den aktuelle butikken.

 

Jeg kan ikke snakke for Elkjøp, men ihvertfall der jeg jobber, har vi alltid et godt antall av annonserte varer på lager, og går sjelden tom før det har gått noen dager. Men det er umulig å sikre seg 100% mot dette, og du kan banne på om det skjer, så er det stor sannsynlighet for at kunden skriver om det på et forum. Men skriver de det om det faktisk er på lager? Nei.

 

Det blir med andre ord en veldig skjev fordeling da 99% av de som skriver sin erfaring på nettet, har en dårlig erfaring, mens i realiteten er faktisk 99% av kundene fornøyd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste store problemet jeg har av slike kjeder som El-kjøp osv. er nettop at de bevist benytter seg av tilbud for å tiltrekke kunder som blir ofte "overtalt" (eller gjerne si lurt) til å kjøpe en annen vare som ikke nødvendigvis er bedre for kunden.

 

Kutter de ut alt tullet har jeg ikke noe problem med at varen koster litt mere i en butikk, jeg kjøper jo tross alt andre produkter i butikk og er vant til å betale mer for de der, mot at jeg har øyeblikkelig tilgang til varen og kan eventuelt få ordnet opp med butikken om det skal være noe.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

 

Er vel ikke noe bedre å selge en USB (230 til 5 volt) lader for 200-250 spenn som koster 5-10 kroner i innkjøp? Nå snakker jeg ikke om en spesifikk butikk, men har sett det flere plasser. Jeg har kjøpt de (10-15 stykk) rett fra Kina, akkurat samme saken, for rundt den prisen og de funker veldig bra. Så ja, selvfølgelig tjener de fett hvis ikke ville de ikke drevet butikk. I alle fall ikke over lang tid.

Pris og kvalitet går hånd i hånd. Det har jeg erfart så mange ganger at jeg aldri mer kjøper rimeligste sort av noe. Har du vært heldig med det du har kjøpt hos billigste leverandør, så er jo det bare fint det. Men personlig har jeg ikke den samme erfaringen.

 

I tillegg medfører det en del utgifter for en norsk butikk som må kjøpe via norsk importør med alle de avgiftene og alle de leddene som skal ha hver sin fortjeneste.

 

Jeg er enig i mange av de andre punktene dine, men at "dilleprodukter" som usb-overganger, kabler, og andre småting selges veldig dyrt i endel butikker og nettbutikker er det vel liten tvil om? Det er mye som ligger i 100-200-prisklassen man lett får for 10-30 kroner med samme kvalitet om man kjøper på rette sted. Dette er jo noe man tydelig kan se feks på enkelte nettbutikkers tilbud (tror det var netshop som kjørte fast påslag på alle varer som et tilbudsstundt, med resultatet at kabler vifter og annet dill ble mye mye billigere, dustin har også en studentrabatt som operer på en liknende måte)

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er enig i mange av de andre punktene dine, men at "dilleprodukter" som usb-overganger, kabler, og andre småting selges veldig dyrt i endel butikker og nettbutikker er det vel liten tvil om? Det er mye som ligger i 100-200-prisklassen man lett får for 10-30 kroner med samme kvalitet om man kjøper på rette sted. Dette er jo noe man tydelig kan se feks på enkelte nettbutikkers tilbud (tror det var netshop som kjørte fast påslag på alle varer som et tilbudsstundt, med resultatet at kabler vifter og annet dill ble mye mye billigere, dustin har også en studentrabatt som operer på en liknende måte)

 

AtW

Ja, det er selvsagt mye større fortjeneste på tilbehørsprodukter. Det er også noe jeg skriver (men som du ikke siterte), og grunnen er at mange hovedprodukter må selges med minimal eller ingen fortjeneste, ja til og med ofte med tap, for å kunne konkurrere med nettbutikkene. Og da må fortjenesten tas inn på andre måter. Ingen forhandlere ønsker lavere inntjening enn utgifter, og en fysisk butikk har flere ganger høyere utgifter enn en nettbutikk.

 

Men allikevel vil en dippedutt til 200 kroner på en norsk butikk, stort sett være av høyere kvalitet enn samme type dippedutt som selges på Ebay til 20 kroner. Et eksempel er oppladbare batterier til laptop'er, kamera, mobiler og lignende. Du får uoriginale batterier til under 50 kroner på Ebay, mens uoriginale batterier selges til 3-400 kroner i norske butikker. Forskjellen er at de billigste Ebay-batteriene ofte er uten sikringer som kan føre til overoppheting og kortslutninger, som igjen kan ødelegge produktet. Andre igjen kan bruke falsk mAh som en antydning på batterikapasitet, og enkelte fungerer ikke overhodet eller kan ha feil spenning.

Lenke til kommentar

Det eneste store problemet jeg har av slike kjeder som El-kjøp osv. er nettop at de bevist benytter seg av tilbud for å tiltrekke kunder som blir ofte "overtalt" (eller gjerne si lurt) til å kjøpe en annen vare som ikke nødvendigvis er bedre for kunden.

 

Kutter de ut alt tullet har jeg ikke noe problem med at varen koster litt mere i en butikk, jeg kjøper jo tross alt andre produkter i butikk og er vant til å betale mer for de der, mot at jeg har øyeblikkelig tilgang til varen og kan eventuelt få ordnet opp med butikken om det skal være noe.

 

Det er f.eks ikke alle som skjønner at man ikke kan spille på en PC til 3 lapper, eller at en mini PC til 2k er møkk treig. Når en skal overtale noen til å kjøpe noe annet må man jo ha argumenter, og det er jo kunden selv som må avgjøre om argumentene holder til å gå bort ifra tilbudsproduktet eller ikke.

Lenke til kommentar

Det eneste store problemet jeg har av slike kjeder som El-kjøp osv. er nettop at de bevist benytter seg av tilbud for å tiltrekke kunder som blir ofte "overtalt" (eller gjerne si lurt) til å kjøpe en annen vare som ikke nødvendigvis er bedre for kunden.

 

Kutter de ut alt tullet har jeg ikke noe problem med at varen koster litt mere i en butikk, jeg kjøper jo tross alt andre produkter i butikk og er vant til å betale mer for de der, mot at jeg har øyeblikkelig tilgang til varen og kan eventuelt få ordnet opp med butikken om det skal være noe.

Lurt??

Målet til selgerern er at han skal gjøre kunden fornøyd ved og spørre kunden hva han egentlig trenger. Ja målet er og selge over eller legge til tilbehør det er ingen hemmlighet men det VIKTIGSTE målet er og gjøre kunden fornøyd sånn at kunden kommer tilbake neste gang han/hun trenger en elektro vare.

grunnen til at det er priset litt høyere en nettbutikker er fordi det koster og drive butikk normale elektro butikker i norge har 30-50 ansatte med lager i tilegg kommer frakt leie av stedet butikken står på osv MEN det kan komme gode tilbud selvom det ikke står i avisen pga gode avtaler med feks Acer osv.

 

Jeg kjønner ikke hvorfor alle skal hakke sånn på elkjøp ALLE butikker hever priser før jul

matvare butikker Klesbutikker ALT. men det er alltid elektrokjedene som skal svi

Lenke til kommentar

 

 

Det er f.eks ikke alle som skjønner at man ikke kan spille på en PC til 3 lapper, eller at en mini PC til 2k er møkk treig. Når en skal overtale noen til å kjøpe noe annet må man jo ha argumenter, og det er jo kunden selv som må avgjøre om argumentene holder til å gå bort ifra tilbudsproduktet eller ikke.

 

Nåda , har selv anbefalt en bærbar til familie som skulle ha noe bra utifra det som var til salgs, de endte selvsagt opp med noe som var langtifra like bra til det de behøvde og betydelig dyrere. De stolte på at selgeren kunne det han pratet om , men pcen ble kjapt bytta når både sønnen som skulle spille ikke kunne det og jeg påpekte hvorfor.

Om det var el-kjøp? Gjett...

 

 

 

Lenke til kommentar

 

 

Det er f.eks ikke alle som skjønner at man ikke kan spille på en PC til 3 lapper, eller at en mini PC til 2k er møkk treig. Når en skal overtale noen til å kjøpe noe annet må man jo ha argumenter, og det er jo kunden selv som må avgjøre om argumentene holder til å gå bort ifra tilbudsproduktet eller ikke.

 

Nåda , har selv anbefalt en bærbar til familie som skulle ha noe bra utifra det som var til salgs, de endte selvsagt opp med noe som var langtifra like bra til det de behøvde og betydelig dyrere. De stolte på at selgeren kunne det han pratet om , men pcen ble kjapt bytta når både sønnen som skulle spille ikke kunne det og jeg påpekte hvorfor.

Om det var el-kjøp? Gjett...

 

Vell hvis PCen ikke var like bra har jo selgeren lyvd, da er det jo selgeren som er dust, ikke elkjøp

Lenke til kommentar

Vell hvis PCen ikke var like bra har jo selgeren lyvd, da er det jo selgeren som er dust, ikke elkjøp

 

 

El-Kjøp har desverre ansvar for selgerne sine, når de oppfordrer mange til å gjøre mest mulig for å få til salg av andre varer enn "lokkevarene" , så kan man på mange måter ta dette for en indirekte oppfordring til å finne på sprell.

 

Hadde det kun vært et engangstilfelle hos en enkelt selger, noe det ikke er, så hadde saken vært helt annerledes.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Nei, det er jo som en sier her, det er jo ikke salg Elkjøp har, det er jo januar fest så hvorfor klager egentlig folk? Når det er fest skal prisene gå opp, det burde jo alle skjønne. Hadde de reklamert for "dagen derpå daffing" i steden for "januar fest" hadde saken vært noe annet. Da burde man forvente at prisene hadde gått ned. Joda, neida, men så slik er nå det.

Lenke til kommentar

Vell hvis PCen ikke var like bra har jo selgeren lyvd, da er det jo selgeren som er dust, ikke elkjøp

 

 

El-Kjøp har desverre ansvar for selgerne sine, når de oppfordrer mange til å gjøre mest mulig for å få til salg av andre varer enn "lokkevarene" , så kan man på mange måter ta dette for en indirekte oppfordring til å finne på sprell.

 

Hadde det kun vært et engangstilfelle hos en enkelt selger, noe det ikke er, så hadde saken vært helt annerledes.

 

 

Det er ikke første ganger det oppstår misforståelser mellom selger og kunde. Ofte er det mor eller far som kjøper PC til familien og har ingen anelse om hvilke spill eller bruk sønnen/datteren i huset har, og det blir derfor vanskelig for selgeren å avgjøre dette.

 

Selvfølgelig er Elkjøp ansvarlig for selgerene, men det er vanskelig å ta ansvar for et valg kunden har tatt utifra det behovet de selv mente de hadde, men viste seg å ikke stemme.

Endret av Milt
Lenke til kommentar

 

Det er ikke første ganger det oppstår misforståelser mellom selger og kunde. Ofte er det mor eller far som kjøper PC til familien og har ingen anelse om hvilke spill eller bruk sønnen/datteren i huset har, og det blir derfor vanskelig for selgeren å avgjøre dette.

 

Selvfølgelig er Elkjøp ansvarlig for selgerene, men det er vanskelig å ta ansvar for et valg kunden har tatt utifra det behovet de selv mente de hadde, men viste seg å ikke stemme.

 

Det er en stor forskjell mellom å selge en pc med et oppsett som ikke lar deg spille så og si i det hele tatt og en pc som faktisk gir deg ok ytelse på de fleste nyere spill. Når stefaren også får høre at joda denne pcen skal være like bra som den jeg hadde anbefalt ham å kjøpe, om han skulle handle hos elkjøp, så stolte han selvfølgelig på selgeren i dette tilfellet.

 

Heldigvis lot det seg ordne når jeg dro nedover selv sammen med dem og forklarte at det ikke var holdbart å selge en pc som knapt kunne kjøre spill fra 2006 i 2010 og påstå at dette var en bedre pc enn den som var annonsert.

 

 

Lenke til kommentar

Høres ut som et flott eksempel på en dårlig selger, eller at selgeren har driti på draget. Bla. Elkjøp har jo løst dette problemet på en enkel måte, og det er 30 dagers returrett uansett om du har brukt PCen eller ikke, og om kunden ikke er fornøyd så får han hele beløpet tilbake med en gang. Selv uten noen som helst begrunnelse. Så kan ikke se hva du klager på Malvado. 

 

Og dette er ikke noe som Elkjøp VIL skal skje, ELLER noe de tjener på, for i slike tilfeller så får Elkjøp varen sin tilbake, og må selge den med tap neste gang som B-Vare. 

 

Det er langt større sannsynelighet for at en PC kommer i retur hvis IKKE en kunde har tatt kontakt med en selger, eller om selger hadde hørt hva kunden skal med den. Det er langt høyere returprosent på de rimeligste annonseproduktene, og det er DETTE elkjøp og andre butikker taper store penger på. 

 

En god selger er en selger som (nesten) ikke får produkter igjen i retur. Enkelt og greit.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne tråden er bare latterlig...

 

Produktene elkjøp har i sin avis er Gode tilbud om mann sammenligner de med priser på tilsvarende varer i andre butikker.(ser da bort fre nettet ettersom de 2 ikke kan sammenlignes.)

 

Denne uken får man den tabben fra samsung til 4444, i forrige uke hadde billigste nettbutikk denne til rett over 5000 kr.

 

Er så lei av at folk driver og syter over elkjøp(i dette tilfelle) er den en elektro-kjede man ikke liker så drit i og gå dit da!

Jeg har dårlige erfaringer med en elektrokjedeuten og si navn og kort og godt jeg handler ikke der. værre enn det er det ikke.

 

En av fordelene med og ha en fast butikk man går til er at man blir "kjent" med selgerene og kan få pakkepriser o.l

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...