Gå til innhold

Januar Fest! ..hos Elkjip, men hva ialledager er det å feire?!


Anbefalte innlegg

ixus 105 kamera til 699, hvor mye tar de andre nettaktørene for et slikt kamera? 1000?

pristrix?? neppe

Men triksing er det i høyeste grad. Rent jug for å dra folk inn i butikken faktisk.

 

Kameraet annonseres i siste papirutgave av kundeavisen. Alikevel finnes sannsynligvis ikke kameraet tilgjengelig i noen av de fysiske butikkene deres. (jeg sjekket de 12 øverste butikkene på listen deres samt et par av megastorene for både den rosa og den brune varianten - tomt overalt).

 

De har selvfølgelig andre kameraer i samme segment som de heller vil pushe på kundene. Andelen kunder som faktisk står på kravet og får kjøpt til den oppgitte prisen er nok forsvinnende liten i forhold til de som blir overtalt til å ta noe annet istedet. Og det er jo selvfølgelig det som er planen til Elkjøp.

Endret av satchman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg har lest meg til blir katalogene lagd mange uker i forveien, dette kan være grunnen til at de ikke har alle tilbudsvarer på lager i butikkene, selv om det er veldig få ganger at jeg har opplevd at de ikke har det jeg skal ha, på lager.

De burde dog være flinkere til å få ting på lager, om katalogene blir lagd mange uker i forveien. Syntes tilbudene i år, ikke var like gode som i fjor, generelt sett.

 

~ Mortis

Lenke til kommentar

 

Problemet er at Elkjøp har blitt tatt flere ganger med småtriksing, sånn nå før jul.

Jeg personlig synnes det er vanskelig å vite feks hva prisen på en vare har vært før og om det virkelig er nedsatt over tid og ikke gått opp og ned i verdi som en jojo nettop for å se ut som tilbud til visse årstider.

 

Ser poenget ditt her. Det er faktisk ikke så enkelt heller, da et produkt som har en livssyklus i butikk på opptil 6 mnd gjerne skal innom både 5 og 10 forskjellige priser til slutt. Et kamera (Ixus 105 er et fint eksempel) startet jo i sin tid til 1495, deretter har det vært annonsert til 1295, priset ned lokalt i min butikk til 1195 + 1095 pga lokal konkurranse fra expert med ixus 107is modellen som er lik. Lenge har den gått til 995 og 899 pga lokal konkurranse i julen samt annonsering. Nå skal den jo selges til 699, men HVA er egentlig førprisen som ville vært korrekt å nevne nå da?

 

At noen elkjøpere bruker dummere argumenter enn andre føler jeg ikke for å utdype, da dette er både situasjonsavhengig og forskjellig fra person til person. Det fins skarpe kniver og brødbokser i alle bransjer.

 

@ satchman: Da vet jeg ikke om den sjekken du har klart å gjøre stemmer med virkeligheten, for selv i min butikk som er ganske liten har jeg tatt inn over 40 stk av det kameraet. Vil tro det er noe feil med lagerstatusen på nettversjonen. Selvfølgelig er det andre kameraer i samme segmentet, noe annet ville vært veldig rart. Godt mulig at en selger vil foreslå et annet kamera også hvis man har hatt en dialog med noen spørsmål frem og tilbake om hva kameraet skal brukes til. Dette er jo ikke unormalt, og er jo et godt utgangspunkt for å hjelpe en kunde som kanskje er i tvil.

 

Vi har som nevnt tidligere i denne tråden en annonsegaranti som virker i kundens favør hver gang den blir benyttet. Jeg syns dog det blir for mye forlangt at vi skal måtte gå med klistrelapper i panna som forklarer dette. Det står jo tross alt i avisene til elkjøp mer enn 50 ganger hvert år :)

 

Vil presisere at jeg uttaler meg som en privatperson og ikke representerer et talerør for kjeden, og kun deler mine egne erfaringer og meninger.

Lenke til kommentar

 

Vi har som nevnt tidligere i denne tråden en annonsegaranti som virker i kundens favør hver gang den blir benyttet. Jeg syns dog det blir for mye forlangt at vi skal måtte gå med klistrelapper i panna som forklarer dette. Det står jo tross alt i avisene til elkjøp mer enn 50 ganger hvert år :)

 

Vil presisere at jeg uttaler meg som en privatperson og ikke representerer et talerør for kjeden, og kun deler mine egne erfaringer og meninger.

 

 

Og det som er så flott med den garantien deres, er jo at dere kan reservere dere mot den når det passer sånn....

I den siste avisen er jo f.eks. omtrent alt av lyd og bilde produkter unntatt fra denne garantien.

Og da når varene ikke finnes på lager, er det jo bare tull og tøys! :thumbdown:

Lenke til kommentar

 

Problemet er at Elkjøp har blitt tatt flere ganger med småtriksing, sånn nå før jul.

Jeg personlig synnes det er vanskelig å vite feks hva prisen på en vare har vært før og om det virkelig er nedsatt over tid og ikke gått opp og ned i verdi som en jojo nettop for å se ut som tilbud til visse årstider.

 

Ser poenget ditt her. Det er faktisk ikke så enkelt heller, da et produkt som har en livssyklus i butikk på opptil 6 mnd gjerne skal innom både 5 og 10 forskjellige priser til slutt. Et kamera (Ixus 105 er et fint eksempel) startet jo i sin tid til 1495, deretter har det vært annonsert til 1295, priset ned lokalt i min butikk til 1195 + 1095 pga lokal konkurranse fra expert med ixus 107is modellen som er lik. Lenge har den gått til 995 og 899 pga lokal konkurranse i julen samt annonsering. Nå skal den jo selges til 699, men HVA er egentlig førprisen som ville vært korrekt å nevne nå da?

 

 

Er det egentlig så viktig? Greit nok, det er ikke ønskelig at butikker juger, og sånn sett må det passes litt på, men er det egentlig relevant hva elkjøp solgte kameraet for før? Er ikke det viktigste hva det faktisk koster i forhold til konkurrentene? 699 er ikke noen bedre deal om det kostet 999 før, enn om det kostet 1499 før.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Problemet er at Elkjøp har blitt tatt flere ganger med småtriksing, sånn nå før jul.

Jeg personlig synnes det er vanskelig å vite feks hva prisen på en vare har vært før og om det virkelig er nedsatt over tid og ikke gått opp og ned i verdi som en jojo nettop for å se ut som tilbud til visse årstider.

 

Ser poenget ditt her. Det er faktisk ikke så enkelt heller, da et produkt som har en livssyklus i butikk på opptil 6 mnd gjerne skal innom både 5 og 10 forskjellige priser til slutt. Et kamera (Ixus 105 er et fint eksempel) startet jo i sin tid til 1495, deretter har det vært annonsert til 1295, priset ned lokalt i min butikk til 1195 + 1095 pga lokal konkurranse fra expert med ixus 107is modellen som er lik. Lenge har den gått til 995 og 899 pga lokal konkurranse i julen samt annonsering. Nå skal den jo selges til 699, men HVA er egentlig førprisen som ville vært korrekt å nevne nå da?

 

 

Er det egentlig så viktig? Greit nok, det er ikke ønskelig at butikker juger, og sånn sett må det passes litt på, men er det egentlig relevant hva elkjøp solgte kameraet for før? Er ikke det viktigste hva det faktisk koster i forhold til konkurrentene? 699 er ikke noen bedre deal om det kostet 999 før, enn om det kostet 1499 før.

 

AtW

Ja, det var egentlig dette jeg prøvde å få frem tidligere. Mulig jeg ordla meg litt for dårlig. Det er prisen per dags dato som avgjør hvor bra tilbud en ting er. Jeg prøvde å illustrere for Malvado at et produkt kan være litt jojo i prisen, og at dette er ganske vanlig.

Lenke til kommentar

Sjekket tilfeldigvis over tilbudsvarene de har lagt ut og fant en Kenwood Major kjøkkenmaskin til 1995,-. Det synes eg er et greit tilbud og når eg tar en lagerstatussjekk så viser det seg, overraskende nok, at ingen av butikkene i umiddelbar nærhet har den på lager. Eg har for denne sakens skyld utvidet "umiddelbar nærhet" til å inkludere de fleste butikkene innen en tre timers kjøretur. Eg har da sjekket Åsane(Bergen), Forus(Stavanger), Haugesund, Åkrehamn, OS, Husnes, Stord og Bømlo. Sjekket også modellen over, som har mer ekstrautstyr, men heller ikke den var på lager noen av stedene. Synes det er betenkelig. :ermm:

 

 

Jeg sjekket flere varer som var tilbud i går, og ingen av dem var på lager. Når jeg spurte de ansatte i morges sa de at de hadde flere på lager, men ikke hadde fått oppdatert det enda.

 

Jeg kjøpte både Canon Ixus 105 og 32 tommer TVet, og de hadde mange igjen på lager ( Jeg var førstemann :new_woot: )

Vet at jeg kanskje får akkurat det jeg betaler for angående tvet, men er til min mormor som fra før av kun har 28 tommer og ikke ser så godt :tease:

 

Er fornøyd med kuppet jeg fikk på elkjøp i dag, uansett om et par av dere mener det er triksing med priser, dårlig tilbud osv

Lenke til kommentar

Sammenligner du prisene deres nå med de før jul, vil du se at det faktisk er en del gode tilbud for å være elkjop.

Problemet oppstår nå de prisene de nå kaller tilbud er veldig nært det de har som vanlige priser. Før jul skrudde de nemlig prisene opp for å tjene på julerushet, samt at det kunne ha denne typen "tilbud" etter.

 

Men for all del, det er none gode tilbud også og om man er fornøyd så er det alt som teller.

Lenke til kommentar

Hvis du mener produkter med merkingen begrenset antall ser jeg ikke poenget ditt?

 

At en butikk ikke har det annonserte produktet på lager er beklagelig selvfølgelig, men dette hører med til sjeldenhetene merker jeg fra min egen hverdag.

 

Nei, jeg mener ikke varer merket med begrenset antall.

De er merket med at den 3 dagers annonse garantien ikke gjelder på dette produktet.

Og på de produktene jeg gikk inn å sjekket var det ihvertfall ikke noen tilgjengelig på lager......

Lenke til kommentar

 

Ja, det var egentlig dette jeg prøvde å få frem tidligere. Mulig jeg ordla meg litt for dårlig. Det er prisen per dags dato som avgjør hvor bra tilbud en ting er. Jeg prøvde å illustrere for Malvado at et produkt kan være litt jojo i prisen, og at dette er ganske vanlig.

Nåda, for meg personlig så er Elkjøp , expert og lefdal samme fjøla (og også de som har mesteparten av markedet i norge) , det er en grunn til at årets Januar "salg" er ordlagt som en fest : Elektrobransjens "etterpriser" lurer deg

Selv Elkjøp innrømmet jo : Vi brøt loven

 

Det verste er ikke selgerne hos disse kjedene , men måten de blir opplært av ledelsen til å pushe varer på kundene som kommer og det er ikke rart at uvitende kunder ofte ender opp med varer som de ikke har behov for eller kommer til å bruke de "supre" funksjonene som selgerne har blitt lært opp til å fokusere på.

 

Nå er da ikke alt feil med disse kjedene og det finnes definitvt selgere som vet hva de snakker om , men i min erfaring må man virkelig vite hva man skal spørre om og da kan man like godt lese om det på nettet og slippe frustrasjonen til deltisarbeidere som knapt har satt seg inn i hvordan en vaskemaskin fungerer.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Hei! Jeg har et spørsmål... kjøpte HD prosjektor på elkjop.no

Benq w1000 Inkl. 90"lerret.

 

Tingen er at de har 2 forskjellige pakker på nettbutikken med w1000, begge med 90" lerret.

 

Denne kjøpte jeg til 6490,-

http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/projektor/W1000PLUSB1/benq-w1000-inkl-90-lerret

 

Mens i denne annonsen til 7490,- er det forskjell på lerretet:

 

http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/projektor/W1000PLUSB2/benq-w1000-inkl-90-motorisert-lerret

 

Visst man ser i teksten på den første, går det frem at det er motorisert.

Mens i den andre annonsen, ser det ut som det er manuelt lerret som følger med.

Ser ut som de har byttet teksten i disse to.

Men har jeg krav på det motoriserte lerretet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Ærlig talt, dere som sutrer over avisartiklene om prisjusteringer og lokketilbud, kommer dette faktisk som en overraskelse? Skal dere henge ut Expert, Elkjøp, Lefdal osv. er det ganske mange andre grener innen varehandel som kan taes med i samme slengen. Dere er vel ikke så naive at dere tror at når Rema eller Mega eller hvem det nå skal være selger ribbe for 18 kroner kiloen, at det kun er for at folk skal komme og kjøpe ribbe?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei! Jeg har et spørsmål... kjøpte HD prosjektor på elkjop.no

Benq w1000 Inkl. 90"lerret.

 

Tingen er at de har 2 forskjellige pakker på nettbutikken med w1000, begge med 90" lerret.

 

Denne kjøpte jeg til 6490,-

http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/projektor/W1000PLUSB1/benq-w1000-inkl-90-lerret

 

Mens i denne annonsen til 7490,- er det forskjell på lerretet:

 

http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/projektor/W1000PLUSB2/benq-w1000-inkl-90-motorisert-lerret

 

Visst man ser i teksten på den første, går det frem at det er motorisert.

Mens i den andre annonsen, ser det ut som det er manuelt lerret som følger med.

Ser ut som de har byttet teksten i disse to.

Men har jeg krav på det motoriserte lerretet?

Jeg vil si at du helt klart har krav på det andre lerretet her ja!

De har spesifisert en vare på sine sider, som du har kjøpt, men ikke fått.

<det er som å love at du får en mercedes, mens du i virkeligheten får en fiat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...