Gå til innhold

Fallskjermjeger - Generelle spørsmål


Bordplate

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Hei hvordan trener folk opp mot 5000 meter løpet?

 

Selv så bokser jeg og spiller hockey men hvordan løpetrening gjør dere? Intervaller, langkjøring eller begge deler?

 

Innspill?

 

Ikke alltid jeg får kjørt meg veldig hart på boksinga eller hockey, så må trå til litt ekstra. Går på langrenn også når jeg har sjansen.

 

Og selvfølgelig går jeg med sekk, men føler ikke det gjør bra for 5000 metern.

Lenke til kommentar

Det er verken ludvig eller recon-pack som blir brukt på opptaket, det er ein kanskje 80l sekk uten ramme som blir brukt. Altså ein litt dårleg sekk med hoftereim og brystreim. Eg var på opptak 2011, så eg veit at det er den sekken. Lurer på om den blir kalt infanterisekk elns. Eg faila forresten. Tren på å gå fort med 20-30 kg i sekken ;)

Lenke til kommentar

Uansett sekk skal det nok bli godt med hat under opptaket. Fikk noen trikse-fikse-tips fra en som faktisk var inne til opptak. Teip rygg, ankler og andre gnagesteder så sparer man seg for mye psykisk slitasje.

 

Noen som har tittet på de splitter nye FSK-videoen til forsvaret? Keeeeewlt!

 

http://forsvaret.no/utdanning-karriere/spesialstyrke/fsk-hjk/fallskjermjeger/Sider/Fallskjermjeger.aspx

 

Kommer vel en for MJK og SBO'ene snart også.

Lenke til kommentar

Forsvaret har gitt ut video om fallskjermjegerne!

 

Hva annet er nytt? :p

 

For topicens skyld: fikk vite på mandag at jeg blir innkalt på opptaket til sommeren, blir sikkert for jævlig :) Gleder meg jeg! Er ikke i sånn kjempeform nå, så får satse på fullt trøkk fram til da.

Endret av Klumpete
Lenke til kommentar

Håper jeg får vite om jeg blir innkalt snart og!! Ikke lenge siden jeg sendte inn søknad, men har skaffet marsjstøvler og ludvigsekken som jeg bruker nå framover. Godt igang med treningen også! Må jobbe mer med kravene, men det er ikke noe stress på et halvt år :) Trener opptil flere ganger daglig (kjenner min egen kropp) så det blir herlig å se hvordan form man er i, til sommern :D

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg er en gutt på 16 som ønsker å bli fallskjermjeger. Jeg er 1.80 og veier 58kg.

Jeg håper på å bli fallskjermjeger i 2014. Har begynt å trene med sekk. Går lange turer med opp til 15 kg på ryggen. Fyller sekken med bøker og stein, føler jeg har kommet et stykke på vei med marsjingen. I høst hadde jeg et par turer hvor jeg på ti timer kun spiste blåbær og en kvikk-lusnj. Prøver å venne meg til feltlivet ved å spise det jeg finner. Så jeg føler det går greit i skogen. Men jeg trenger å trene på styrken. Jeg tar 3 pull-ups og 15 push-ups. Sit-ups er null prob. Så jeg trenger noen treningstips til styrkekravene. Har hatt noen få timer med personlig trener på Progym og har kjøpt inn en stor bøtte med protein. Håper det gir effekt snart! Hva tror dere om protein? Vil det hjelpe meg å ta flere push-ups? Min personlige trener anbefalte å spørre her på formet om noen hadde tips til hva jeg burde øve på!

Håper på positive svar!

 

Forresten så er jeg daglig inne på forsvarets hjemmesider og så selvsagt vidoen om fallskjermjegeren Eirik. Jeg syns han så beinhard ut selv om han sa man ikke trengte å være noen supermann. Den ga meg masse motivasjon. Jeg gikk rett ut i skogen og gikk en marsj på flere timer.

 

Hilsen en som håper veldig på å bli fallskjermjeger

Lenke til kommentar

1,80cm og 58kg? Du må få deg litt mer fett og muskler på kroppen gutt, opp i vekt! Fortsett med sekkegåingen, og begynn i tillegg med styrketrening hvor du ikke bare fokuserer på pushups og pullups, men gjerne mer trening med vekter for å bli generelt sterkere i hele kroppen og for å bygge muskler. Jeg vil anbefale deg å trene på øvelser som går mye på de store muskelgruppene og som aktiviserer store deler av kroppen (knebøy, markløft osv), du kan også eventuelt sjekke ut crossfit. Du bør også begynne å trene kondisjonstrening, i hovedsak løping men varier med andre aktiviteter som svømming, sykling og lignende.

Du har god tid til du skal inn, så hvis du begynner rolig nå og bygger deg opp og holder deg skadefri, så burde du ha et veldig godt fysisk grunnlag om 2 år. Du må og huske at det i stor grad går på psyken på fallskjermjegeropptak, 30% fysisk 70% psykisk.

Dette er ihvertfall noe av det jeg mener du burde gjøre, men så er jeg ingen fasit på hva du burde gjøre :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk akkurat et skuffende brev i posten!

Når jeg var på sesjon fikk jeg vite at i følge testene kan jeg søke HVAAAA jeg vil og det ble ikke sagt jeg ikke tilfredsstilte kravene for fsk osv.

 

I dag fikk jeg brev om avslag. Jeg har heller ingenting på vandelen. Utrolig skuffende... Sendt meld. om svar så får håpe det er noe jeg kan teste på nytt i såfall.

 

Har trent knallhardt siden i sommer, så det var litt demotiverende å få høre at jeg har fått avslag på det jeg har trent mot...

Lenke til kommentar

Fikk akkurat svar:

 

"Hei

 

Grunnen til avslaget var at du hadde karakter 6 på gange. Du har etter jeg så det fått oppjustert det til karakter 9.

Jeg fikser det og du er med i vurderingen igjen"

 

Det var nok fordi jeg har slitt med beinhinnebetennelsen og på sesjon sa legen at jeg måtte fikse lapp fra legen om at det var bra igjen for å få 9 på gange og det har jeg gjort, så da blir det forhåpentligvis ordnings :)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg er en gutt på 16 som ønsker å bli fallskjermjeger. Jeg er 1.80 og veier 58kg.

Jeg håper på å bli fallskjermjeger i 2014. Har begynt å trene med sekk. Går lange turer med opp til 15 kg på ryggen. Fyller sekken med bøker og stein, føler jeg har kommet et stykke på vei med marsjingen. I høst hadde jeg et par turer hvor jeg på ti timer kun spiste blåbær og en kvikk-lusnj. Prøver å venne meg til feltlivet ved å spise det jeg finner. Så jeg føler det går greit i skogen. Men jeg trenger å trene på styrken. Jeg tar 3 pull-ups og 15 push-ups. Sit-ups er null prob. Så jeg trenger noen treningstips til styrkekravene. Har hatt noen få timer med personlig trener på Progym og har kjøpt inn en stor bøtte med protein. Håper det gir effekt snart! Hva tror dere om protein? Vil det hjelpe meg å ta flere push-ups? Min personlige trener anbefalte å spørre her på formet om noen hadde tips til hva jeg burde øve på!

Håper på positive svar!

 

Forresten så er jeg daglig inne på forsvarets hjemmesider og så selvsagt vidoen om fallskjermjegeren Eirik. Jeg syns han så beinhard ut selv om han sa man ikke trengte å være noen supermann. Den ga meg masse motivasjon. Jeg gikk rett ut i skogen og gikk en marsj på flere timer.

 

Hilsen en som håper veldig på å bli fallskjermjeger

Du høres veldig tynn ut, og bør få litt mer masse på kroppen. Spis som en jævel, og tren.

 

Ikke ta for mange turer med lite mat. Du vil få noe ut av treningen også. Bygg deg et godt grunnlag, og så kan du begynne å teste gåing uten mat.

 

Får du i deg nok proteiner igjennom maten er det ikke nødvendig med proteintilskudd. Det er, som det heter, tilskudd, og skal kun tas hvis du ikke får i deg nok proteiner fra vanlig kost.

 

Last ned treningsprogram fra Forsvarets hjemmesider. Tror det er enten FSK/HJK eller MJK som har det på sine hjemmesider. Tren allsidig. Løping, sykling, gåing med sekk, styrketrening med egen kroppsvekt og med vekter. ALDRI løp med sekk. Du kan gå fort.

 

Les deg opp på trening og kosthold, og sett opp en god plan. Husk å få nok søvn og hvile også. Trener du hardt i en periode er det ikke noe galt i å ta seg noen dager helt treningsfri for å la kroppen hente seg inn igjen.

Lenke til kommentar

Så alt ordned seg? Så bra!

 

6 på gange, hvordan måles gangen? :p Og hvorfor skal den nedjusteres av at man har beinhinnebetennelse. Har selv hatt beinhinnebetennelse, men håper å trene meg fra det nå. Har heller aldri vært i kontakt med legen i den forbindelse.

 

Ja jeg er usikker haha. Det vet jeg ikke :s fikk bare beskjed av legen på sesjon at jeg må få papirer på at jeg har blitt kvitt astma som jeg har og beinhinnebetennelsen siden det har vært såpass ille, for jeg er jo frisk som en fisk ellers! Så jeg vet ikke hva han legen helt drev med :p MANGE får betennelser når de starter rekrutten... nesten 90 % får en eller annen skade etter det jeg har hørt, enten det er ille eller bare småtteri.

 

Hvordan ligger du an på det fysiske beastieboy? :)

 

Tja jeg kommer meg :D På styrkesiden ligger jeg bra an, men trener en del mengde innen langrenn og svømming og skal sette igang noen intervaller framover og jogge nå som jeg har nye sko :) Sekkgåingen er relativt lett med 20 kg!

 

Treningsloggen på TF: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=112862.new#new

 

Har ikke testet meg på alle kravene, men de fleste har jeg innen opptak ganske lett :) Kondisdelen, pushups og hangups er det jeg virkelig må trene på :p Litt tung gutt ;)

 

Driver med hockey og boksing ved siden av den generelle treningen også så kondisen kommer seg som et snikende ullteppe sakte men sikkert :D

Endret av beastieboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...