Gå til innhold

Sertifisering eller nettstudie


Tommywelle

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg ønsker å begynne å jobbe innenfor it, og har derfor valgt veien mot cisco CCNA/CCNP.

 

Har per dags dato ingen generell studiekompetanse og ingen planer om å gå noen offentlig skole.

 

Ser andre muligheter som sertifiseringskurs på ecademy.no eller nettstudie CCNA/CCNP.

 

Sertifiseringskurset er jo noe jeg selvfølgelig kan ta. Men når det kommer til det mest ønskelige "nettstudier" så er jeg ikke kvalifisert.

 

Planen min var da og selvlære meg i 2 år. For så og søke opptak på grunnlag av realkompetanse, er dette noe som fungerer i praksis eller er jeg helt på bærtur? Det skl også nevnes at jeg er 21år nå.

 

Men om jeg virkelig er på bærtur og jeg ikke får tatt nettstudier å havner på sertifiseringskurset alikevel, kan jeg da søke jobb på grunnlag av det? Å kalle meg CCNA/CCNP? HvordAn er mulighetene for jobb? Lønn?

 

Tar imot alle tips. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Drift og programmering på det nivået har egentlig veldig lite å gjøre med hverandre. Mitt råd er å bestem deg for hva du har lyst til å gjøre og sats på det, være seg programmering eller cisco. For cisco er de private tilbudene ganske gode og du vil bli kvalifisert mange jobber innen drift. Men vil du forfølge programmering er nesten offentlig høyskole/universitet eller NITH (som krever generell studiekompetanse) nesten helt nødvendig.

Lenke til kommentar

Det finnes ingen offentlige utdannelser innen cisco, men det å lese bøker og gjøre lekser kommer deg ikke så langt. Anbefaler deg å sjekke ut litt brukt cisco utstyr billig på finn og lek litt med det for å bli kjent. Ev kan du også være heldig med å komme inn i en supportstilling der du kan få opplæring av drift betalt av arbeidsplassen.

Lenke til kommentar

Nå tenker jeg mest for og ha kvalifikasjonene på papiret, og jeg er redd hvis jeg selvlærer meg i cisco at jeg leser på feil ting. Derfor ser jeg på sertifiseringskuret/nettstudiet som ecademy.no tilbyr. Det jeg er mest opptatt av er om jeg kan få en god jobb med dette kurset/studiet. Men jeg er åpen for andre forslag da jeg ikke ser så mange muligeter uten å gå offentlig skole, om andre her inne har erfaring fra samme situasjon. Så tar jeg gjerne imot :D

Lenke til kommentar

Veldig mange bedrifter tilbyr sine ansatte kurs, men det å jobbe med drift og nettverk til daglig gjør at du lærer mer "hands on" enn bare teori. Mitt råd er som sagt er å bytte jobb og få utdannelsen betalt av arbeidsgiver. Men ikke regn med at du får alt med engang men heller vis interesse og engasjement og la dem se at de vil tjene på at du får tatt den utdannelsen du er ute etter.

 

Men la meg også minne om denne CCNP vil ta rundt 2 år om du har 0 erfaring å vise til.

http://www.ecademy.no/studier/CiscoCCNA

http://www.ecademy.no/studier/CiscoCCNP

Lenke til kommentar

Enig med Blåbær her. Sats på å komme deg på en plass du kan jobbe med drift og nettverk til daglig. Du plukker utrolig mye opp med å jobbe med kompetente mennesker. I tillegg settes det alltid pris på folk som tar initiativ til å lære seg nye ting (les nettverk), jobbe med nye ting (les nettverk), og generelt sett er forberedt så godt mulig som er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...