Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med selvbygd PC. Viftene går, men skjermen er svart.


Anbefalte innlegg

heisann. har bygget en pc med helt nye deler.. men selvfølgelig er det noe som ikke stemmer. : (

 

Har koblet han ihop uten problemer, eneste er noe til frontpanelet (usb, micen og speaker pluggen ) men det skulle vell ikke være noe problem for å starte maskinen?

 

problem:

 

1. skjermen er helt svart. ( men viften går på skjermkortet )

2. det lyser ikke i mus eller tastatur.

det er d som skjer.. ellers funker alt annet.

:( :/

har disse delene.

 

1. htpc acrylia kkabinett

2. XFX radeon 6870

3. tx 650w corsair

4. AMD x6 1055

5. spinpoint f3 1tb

6. HK: asus m4a87td evo

7. corsair dominator 4gb CL9

 

tips til ting som kan gjøres? setter stor pris på svar ;P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sjekk bios les i bruksanvisnig til hovedkort sjekk alle ledninger og gå over alle ting prøv og ta ut sjermkort og koble monitoren direkte til moterbord

 

hvordan koble det rett til hovedkortet? har ASUS P6T deluxe V2, har vært inne på det, men vet ikke hvor jeg skal koble, husk at det er ikke alle hovedkort som har det innebygd.:) takk for svar..

Lenke til kommentar

var jo kommet masse svar her..

Jeg kjenner en kar som har bygd litt før og er ganske god med slike ting,

skal få han til å komme en tur og hjelpe meg :)

da skal vi teste litt forskjellig, med en rambrikke osv.

 

tusn takk for svar,

 

sedd litt på det der med å risette BOIS med en slik "jumper" på hovedkortet ??

kan det være verd å prøve?

Lenke til kommentar

Ikke noe skjerme bilde , kabinett og andre vifter starter.

Mistolkes alltid som feil på skjermkort/skjerm noe det nesten aldri er.

 

99% av disse "selbyggerfeilene" med denne beskrivelsen er

1. CPU starter ikke (cpu skadet/feilmontert eller 12V Cpu power ikke koplet til)

2. CPU/hovedkort starter ikke opp minne brikker (inkompabilitet/ikke montert skikkelig i dimm slot/feil på en eller flere brikker).

 

Oftest er det nummer 1.

 

Edit:

2. det lyser ikke i mus eller tastatur.

Hint - test/initialisering av keyboard skjer føre VGA init i en BIOS post sekvens.

Hvilket sier at din BIOS post feiler føre keyboard.

Kjøring av BIOS (oppstart/post sequence) vil heller aldri starte engang uten en fungerende cpu.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

La merke til at hovedkortet ble lansert asus m4a87td evo ca begynnelsen av 2009, da finnes det en mulighet for at du sliter rett og slett med at det er feil bios.

http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=YATvwCy0OZLGNWwp&templete=2

 

Om en kamerat har en cpu han kan låne deg så kan man ofte få startet opp pcen, oppgradert hovedkortet for at du så kan legge inn den biosen du har behov for.

 

Jeg hadde faktisk nøyaktig samme problem selv med et hovedkort fra Asus som påstod at det var 100% kompatibelt med min cpu, såklart kun ved oppgradert bios noe som ikke ble nevnt når du kjøper den.

Lenke til kommentar

det var strømkabel ja, trodde det bare var 1 strømkabel, men så viste det seg at det skulle kobles til en 8pins strømkabel i hjørnet på hovedkortet, som merkelig nok var gjemt under et lite deksel :S Det stod ikke i manualen at man måtte koble denne til, men det stod om den. fant ut, og nå er det bare å installere win7 :D

Endret av keirikl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...