Gå til innhold

Ram(mis)bruk i WinXP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes dette virker veldig rart. Har selv Windows XP, og med 128 MB Ram på maskinen, har jeg i dette øyeblikk ca. 80 MB ledige systemressurser. Bruker TweakXP for å frigjøre minne ved oppstart, så stenger jeg programmet. Trenger jeg ved senere anledninger å "re-gaine" mer minne, kjører jeg bare RAM-tweaken en gang til, og vips, så har jeg ca. 80-90 MB ledige systemressurser. Dere som sliter med for høyt forbruk av RAM i XP, burde enten skaffe et program som frigjør RAM, eller kutte alvorlig ned på antall programmer som kjører i bakgrunnen. Forsåvidt skader det ikke å gjøre begge deler da :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-01 21:47, Arctic skrev:

ehh... er ikke helt varm i trøya med denne XP... men er minneforbruket det som heter PF, under task manager?

I såfall ligger min på 98,1 nå.


 

Nei, så vidt jeg vet er PF = PageFile, dvs swap-fila til Windows XP.

Tilsvarende win386.swp i Windows 98..

 

:smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: mbst på 2002-02-01 22:33 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-01 22:33, mbst skrev:

Quote:


On 2002-02-01 21:47, Arctic skrev:

ehh... er ikke helt varm i trøya med denne XP... men er minneforbruket det som heter PF, under task manager?

I såfall ligger min på 98,1 nå.


 

Nei, så vidt jeg vet er PF = PageFile, dvs swap-fila til Windows XP.

Tilsvarende win386.swp i Windows 98..

 

:smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: mbst på 2002-02-01 22:33 ]

 

Ja det sto vel det og. Men hvor leser jeg av ramforbruk da?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Quote:


On 2002-02-02 02:53, Arctic skrev:

Quote:


On 2002-02-01 22:33, mbst skrev:

Quote:


On 2002-02-01 21:47, Arctic skrev:

ehh... er ikke helt varm i trøya med denne XP... men er minneforbruket det som heter PF, under task manager?

I såfall ligger min på 98,1 nå.


 

Nei, så vidt jeg vet er PF = PageFile, dvs swap-fila til Windows XP.

Tilsvarende win386.swp i Windows 98..

 

:smile:

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: mbst på 2002-02-01 22:33 ]</font>

 

Ja det sto vel det og. Men hvor leser jeg av ramforbruk da?

 

Jeg har 768 Mb RAM og har disablet pagefila. Allikevel sier task manageren at PF usage er 121 Mb, mener han egentlig RAM bruk?? Ser han ikke forskjell på dette??

Lenke til kommentar

Quote:


Jeg har 768 Mb RAM og har disablet pagefila. Allikevel sier task manageren at PF usage er 121 Mb, mener han egentlig RAM bruk?? Ser han ikke forskjell på dette??


 

Tror ikke det er mulig og disable pagefile helt, jeg har også prøvd og diable pagefila, men den ligger der hele tiden forde, størrelsen forandre seg ikke da så det er ikke snakk om rammen...

Lenke til kommentar

Windows tilpasser ram-forbruket til hvor mye ram du har. Jeg har testet XP på mange PC'er og her er minnefrobruket etter en ren installasjon og rett etter oppstart med forskjellige ram-mengder:

 

64MB -> Bruker fra ca 50MB

128MB -> Bruker fra ca 78MB

256MB -> Bruker fra ca 95MB

512MB -> Bruker fra ca 105MB

 

Det er i hvertfall min erfaring. Forskjellene kommer av at XP lager større buffere for diverse data når den har mye minne tilgjengelig. Win 2000 er ikke like flink til å skalere forbruket og sliter mer med 64MB enn XP. Jeg tror også 2000 har mindre buffere enn XP når du har mye ram.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-06 18:33, propel skrev:

Jeg har 1179MB ram (2x 512mb 1x128mb) i kassa mi..Hvor mye av rammen vil xp bruke å når det gjelder swap fil å sånt trenger jeg det når jeg har så mye ram?




 

Pagefila er default 1,5 ggr. Rammen din, men du kan endre eller deaktivere hele pagefila for den trenger du neppe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...