Gå til innhold

Ram(mis)bruk i WinXP


Anbefalte innlegg

Quote:


On 2002-03-06 15:22, Civilix skrev:


Tror ikke det er mulig og disable pagefile helt, jeg har også prøvd og diable pagefila, men den ligger der hele tiden forde, størrelsen forandre seg ikke da så det er ikke snakk om rammen...



 

Når jeg disabla den forsvant den ihvertfall..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-03-06 18:59, propel skrev:

hvordan disabler jeg page fila i win-xp og win2k ??




 

Måten jeg gjorde det på var å søke på pagefile i windows hjelp, så gjorde jeg det som sto der.

 

d.v.s. høyreklikke my computer - advanced -

performance - settings - advanced - virtual memory - change - no paging file

Lenke til kommentar

Siden ingen har svart på dette ennå, kommer svaret på hvor du finner ut hvor mye fysisk-RAM XP har brukt her:

Trykk ctrl-alt-delete, og på performance fliken finner du physical memory, her kan du se hvor mye som er tilgjenglig. Trekk denne summen fra hvor mye minne du har, og du finner det enkelt ut. Du kan også bruke et mer sofistikert verktøy, Customizer XP har for eksempel et verktøy som viser deg hvor mye minne du har ledig til en hver tid. Samtidig hjelper den Windows med å frigjøre så mye fysisk minne som mulig. Customizer XP har faktisk klart å gi meg 430 MB av 512 ledig, og det er ikke værst!!

Lenke til kommentar

Hvorfor vil du/dere absolutt frigjøre minneplass... Det er jo en grunn til at man har minne og det er fordi at saker og ting skal gå fort! Når data må swappes ut til disk hele tiden fordi et eller annet "ram-optimizer-program" er satt opp til å "bestandig" ha f.eks. 200 MiB RAM ledig, så vil ytelsen faktisk gå ned. OS'et må jo da lese inn *nødvendige* filer til RAM.

I Windows 2000/XP er det helt bortkastet å bruke slike programmer, fordi den innebygde minnebehandleren er mer enn god nok. I 9x er det så som så, men ikke sett grensen, når optimalisering skal inntreffe, alt for høy.

Lenke til kommentar

Men en stor uting i XP er at en del dll filer som ikke er i bruk ligger resident i minnet. Disse kan ta opp en god del av ditt fysiske minne. Dette hjelper disse programmene deg med (customizer xp, tweakxp), slik at det hele tiden kun ligger de dll filer du trenger i minnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...