Gå til innhold

Youtube videoer laster evig tregt på 10mg linje!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq

Det er Youtube sin feil.

 

Youtube er tregt for de fleste nå. For meg hjelper det å reloade videon helt til det går som normalt.

 

Men, på noen videoer er det faktiskt treg loading, uansett hva.

Lenke til kommentar

Hvis det skjer på alle videoene, så ligger problemet trolig i router. En reset kan hjelpe og man bør tillate multicast i brannmuren dens.

Skjer det nå og da, så er det kapasiteten til youtube.

 

Alle sliter med dårlig kapasitet fra youtubes servere innimellom, svjv.

Har 20Mbit her og innimellom så greier man ikke streame 360px, men ofte så lastes HD ned lynraskt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har hatt dette problemet siste året i vertfall og dette på to boplasser men samme leverandør.

Jeg har jo selvsagt snakket med venner rundt om som feks har ngt eller telenor osv og dem sliter ikke slik jeg jeg.

Det er med unntak en film i ny og ne som loader normalt raskt.

Kan "normalt" glemme å se noe i HD, men en sjelden gang går det greit.

 

Har dette med at jeg har Altibox (30/30) eller er det generelt?

 

Har sett flere plasser at det kan ha noe med router osv som ikke takler masse trafikk men jeg har følgende oppsett:

Altibox modemet er bridget til en Cisco ASA 5505 (10bruker) og ut derifra til en GB SW fra HP procurve og en NETGEAR ProSafe Wireless-N AP Dual Band ( http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=574748 )

 

Har tidligere kjørt linksys wrt54gl med ddwrt men samme greiene der.

 

Noen tips?

Endret av gspott
Lenke til kommentar

Hvis det skjer på alle videoene, så ligger problemet trolig i router. En reset kan hjelpe og man bør tillate multicast i brannmuren dens.

Skjer det nå og da, så er det kapasiteten til youtube.

 

Alle sliter med dårlig kapasitet fra youtubes servere innimellom, svjv.

Har 20Mbit her og innimellom så greier man ikke streame 360px, men ofte så lastes HD ned lynraskt.

 

Youtube er ikke multicast, men vanlig unicast (sett fra klienten sin side).

Lenke til kommentar

Jeg trodde jeg hadde lest at youtube brukte multicast. på de mest populære videoene og på livesendinger av konserter.

Men når jeg prøver å finne igjen det jeg leste, så er det null resultat... Dermed må jeg vel bare gi meg :-)

 

Mulig det bare var et forslag til hvordan man skulle redusere belastningen på serverne,

 

Multicast redusrerer ikke belastningen på serverne i stor grad, derimot minsker det båndbreddebehovet. Men multicast fungerer pr i dag kun internt i et ISP sitt nett. Og et godt eksempel er IPTV, ala Altibox og Nextgentel, der TV-signalene sendes som multicast til hver enkelt TV-dekoder. Fordelen er at ISP kan sende ut en TV-strøm til f.eks NRK1 til alle TV-kunder i et gitt område istedenfor å sende til en haug med enkeltstrømmer.

 

Tenk deg 50 personer sitter i Oslo med IPTV og ser på NRK1. Da kan ISP sende ut en multicaststrøm til alle disse 50, la oss si at dette tar 8 Mb ut fra ISP. Da blir det 8 Mb ut fra ISP men blir 50 enkelstrømmer for mottageren (kunden). Alternativet hadde vært at ISP sender ut 50 x 8 Mb fra signalkilden hele veien frem til hver enkelt kunde, og da sparer en mye kapasitet.

 

Problemet er at andre ISP'er overhodet ikke har lyst på multicast trafikk inn i sitt nett, hvorfor skal f.eks Telenor motta x antall Gb trafikk inn i sitt nett fra Altibox, som igjen må distribueres over hele sitt interne nett?

 

Sånn IPTV fungerer i dag, kan det sammenlignes med at hver enkelt TV-dekoder "abonnerer" eller lytter til på en TV-kanal og når du bytter kanal på fjernkontrollen, så bytter man til en annen strøm (eller lytter til om du vil). ISP sender da ut et signal pr kanal til f.eks en switch/DSLAM, hvor hver enkelt tv-dekoder velger hvilken av disse den vil lytte til (med å velge TV-kanal på dekoder).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Youtube går tregt hos veldig mange for tiden. Er nok ikke knyttet til spesefike ISP'er.

Har vikenfiber 30/30 linje her og youtube er tregt.

 

Tror nok heller det går på hvordan Youtube tildeler båndbredde.

Populære videoer må omtrent aldri buffre uansett hvilken kvalitet man velger. Mens alt annet går tregt.

 

Tipper youtube har en eller annen form for trafficshaping løsning som tildeler bånbredde.

Sier seg egentlig selv at noe må gå tregt når alle skal se på Justin Beiber....

Lenke til kommentar

Get sier dette om tegheten:

17.12.10

kl. 16:45 Bredbånd

Informasjon

Google har problemer med leveransekapasiteten for sine tjenester i Norden. Dette kan medføre problemer for Get sine kunder ved bruk av båndbreddeintensitive tjenester fra Google(Youtube, googlevideo). Google arbeider med å løse problemet. Åpen

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...