Gå til innhold

Lovlig bruk av mobil i bil


hysoto

Anbefalte innlegg

Vet at telefonen skal være fastmontert, men kjører jeg lovlig?

 

Har en Jabra bluetooth sak på solskjermen. Ringer aldri fra bilen. Men av og til noen som ringer til meg, kan jeg ha mobilen lovlig liggende i innerlomma da? Eller liggende i koppe holderen? Siden det kun er innkommende samtaler, Svarer og legger på ved hjelp av "Solskjermen"

 

Eller om jeg får meg en bluetooth på øret, blir jo det samme som Jabra på solskjermen vil jeg tro.

 

Og hva er minimums krav til fastmontering? Har en htc Desire om noe å si, og Ford Focus 2005 modell

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke annet enn fastmontert er tillatt nei, slik at "løs" bluetooth-handsfree i solskjerm, på øret eller lignende ikke er lovlig. Ikke at jeg vet nøyaktige krav men antar at fastmontert betyr mikrofon og svarknapp som kobles til mobil enten via mobilholder eller via bluetooth.

Lenke til kommentar

I utganspunktet så må mobilelefonen stå fastmontert (også eventuelle knapper og liknande som du bruker til å besvare samtaler med).

 

Men regelverket er gammalt og har ikkje tatt høgde for den nye teknologien som har kommet dei siste åra.

 

Så mi personlege meining er at så lenge telefonen kan brukast utan å ta vekk oppmerksomheita til deg som fører så burde det gå bra. Sannsynligheita for at du blir stoppa og bøtelagt fordi du har ein bluetooth på øyret og telefonen i lomma skal nok ein del til.

Lenke til kommentar

Skal du bruke mobilen i bilen(dvs prate i den, uavhengig av om du ringer eller mottar) så skal den være fysisk fastmontert i bilen. At du ikke holder i den er ikke godt nok. I tillegg skal den være i umiddelbar nærhet av rattet og innenfor sjåførens ordinære synsfelt. At den ligger i en koppholder, på settet, i døra, lommen osv er dermed ikke lovlig.

 

http://www.tryggtrafikk.no/Mobilbruk.9UFRHW38.ips

Lenke til kommentar

Takker for svar så langt

 

Men er fortsatt litt usiker.

Saken er den: Når jeg mottar en samtale, trykker jeg en gang på Jabra dingsen på solskjermen. Og da er det bare å prate i vei, med begge hendene på rattet.

Minuset er at alle i bilen hører hele samtalen

 

Når samtalen er slutt, trykker jeg en gang til på Jabraen på solskjermen.

 

Rører ikke telefonen. den legger jeg i lomma før jeg setter meg i bilen, og blir værende der til jeg er ferdig med bilturen. Blir ikke berørt i det hele tatt.

Husk jeg kun snakker om innkomne samtaler, skal jeg ringe til noen, eller sende sms. Så er det ikke verre enn at jeg kan stoppe på en rasteplass eller vente til jeg parkerer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lovverket for bruk av mobiltelefon i bilen er fra tidlig 2000-tallet, før bluetooth-løsninger var utbredt. De holder på med å revidere lovverket vedrørende bl.a. bruk av mobil i bil, men det som gjelder per dags dato er at mobiltelefonen skal være fastmontert. Derav er det ikke godt nok at den ligger i lommen, selv om du har handsfree-løsning hengene på øret eller solskjermen.

 

Hvor strengt politiet behandler dette i praksis vet jeg ikke, men de har full mulighet til å gi deg bot dersom de tar deg i å prate i tlf mens du kjører og telefonen ikke er fastmontert. Dette som nevnt uavhengig av om du bruker en handsfree-løsning, så lenge mobilen ikke er fastmontert.

Lenke til kommentar

Ja, skjønner jo at lovverket må fornyes litt.

 

Klarer meg jo fint uten mobil i bilen, bare en sjelden gang jeg venter en telefon som jeg har ventet på

Som det er nå, prater jeg jo ulovlig, selv om jeg har begge hendene på rattet, og telefonen ligger i bagasjerommet, på tilhengeren eller i skiboksen på taket :-) (Sånn litt i "Gåseøyne")

Noe annet med utgående samtaler, men det er ikke aktuell for meg i bilen.

 

Ellers så er jeg for regelverket om bruk av mobil i bil, men litt mer nyansert enn dagens regelverk

 

God Jul!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...