Gå til innhold

Hjelp til å bygge den ultimate lydløse PCen


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg trenger litt hjelp til å bygge en PC som er så lydløs som overhodet mulig uten at jeg trenger å bli bekymret for overoppheting.

 

PCen skal i all hovedsak brukes til surfing, mail, og HD-video (kommer til å brukes med både PC-skjerm og TV).

 

Er relativt datakyndig, men merker at det å få til en skikkelig lydløs PC er utrolig vanskelig.

 

Vannkjøling skal ikke benyttes.

 

Budsjett er ikke bestemt for øyeblikket, det får jeg ta ettersom dere kommer med forslag. Får se an prisen på lydløse deler :thumbup:

 

Takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke kraftig maskinvare. Så alt du trenger av vifter er den i PSU'en. Finn deg en cpu med maks 50w TDP, sett på en rimelig tårnkjøler (passivt). For å få pc'en helt lydløs trenger du også en ssd. Med dette enkle oppsettet vil du fint få en pc som bråker mindre enn bakgrunnstøy <20dBA. Nexus Value 430 er en meget støysvak PSU som ligger under 20dBA@1m på alle hastigheter.

Lenke til kommentar

Kabinett er ganske essensielt ja, men det er greit å vite hva slags formfaktor du er på jakt etter. I miditowersjiktet er Fractal Design R3 et klart valg. Hva gjelder andre formfaktorer får du evt. kikke litt rundt på tester :)

 

For å oppnå lydløshet er det et mål å redusere antall bevegelige deler, da særlig vifter og snurredisker. Nå om dagen får man jo som nevnt SSDer til overkommelige priser, noe som er et pluss for din del. En utfordring kan imidlertid være PSU, for her er det som regel også en vifte eller to inne i bildet.

 

Skjønt, det finnes vifteløse PSU-er, og disse har en tendens til å koste endel mer enn de leverer, men igjen har ikke du de helt store maskinvarekravene, og klarer deg sånn sett trolig lenge med 300W. Det finnes tydeligvis én vifteløs enhet som leverer såpass - Silverstone ST30NF - koster endel per watt, men er til gjengjeld helt lydløs!

 

Og hva angår CPU, så var jeg temmelig sikker på at det bare var å slå seg ned med den minst bråkete viftekjøleren, før jeg kom over dette. Riktignok temmelig rådyr i forhold til annet på markedet, men den er faktisk passiv. Jeg trodde passive kjølere mer eller mindre var uaktuell på kraftigere prosessorer enn Pentium II, så feil kan man visst ta.

 

Videre ville jeg gått for en AMD X2 250, en helt kurant prosessor til enkle oppgaver, samtidig som den er effektgjerrig og dermed krever lite strøm og produserer lite varme, noe som er svært vesentlig i et oppsett med lav wattage på PSU og passiv kjøler. Jeg kroner det hele med et m-ATX-hovedkort som har passiv chipsetkjøler og integrert skjermkort med HDMI-utgang (blant annet).

 

RAM valgte jeg litt på måfå. Et kit med kurante brikker, totalt 4GB. Disse er lydløse whatsoever :)

 

Listen finner du her, jeg må gå litt tilbake på det jeg sa ang. kabinett tidligere, da dette oppsettet faktisk ikke inneholder bevegelige deler. Så lenge oppsettet ikke lager lyd i utgangspunktet er det heller ikke behov for støydempende emballering :D

Jeg har derfor med vilje valgt å utelate kabinett og OS, så du kan velge dette etter eget ønske. Siden alt nå er passivt kjølt, bør du velge kabinett mtp. god luftgjennomstrømming heller enn støydemping. Jeg ville kanskje valgt noe så drastisk som dette, gitt at du klarer å behandle kjøleren, som vil stikke ganske mye opp, med omhu.

 

Maskinen har ikke allverdens lagringsplass, da SSD er dårlig egnet for masselagring pga. høy pris. Dette kan du evt. vurdere å løse ved å bruke nettverkslagring og streame fra et annet sted i huset der lyden ikke sjenerer. Du kan vurdere en ordentlig NAS-server, en enkel nettverksdisk med LAN-støtte, en vanlig eksterndisk med en enkel "LAN-til-USB-enhet" eller streaming fra en annen PC. Dette vil imidlertid kunne øke prisen endel. Alternativt kan du legge ved en romslig minnepinne.

 

Som du ser får du hele oppsettet fra Digital Impuls. Dette fordi disse har både kjøler og PSU som er satt opp, men du kan trolig spare endel på å splitte disse fra resten av bestillingen, og handle resten fra en annen nettbutikk, da Digital Impuls gjerne er unødvendig dyre på andre komponenter (litt avhengig av hva du velger av kabinett, OS og evt. masselagring). OBS: Kjøleren har oppgitt ganske mye lavere pris på Netshop, men det er trolig en feilprising. Du kan gjerne forsøke å bestille den derfra, men ikke stol 100% på at du faktisk vil få den til oppgitt pris.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Ikke så vanskelig å få til dette så lenge du ikke skal ha spill-ytelse.

 

Jeg ville sett på en i3 CPU løsning som har innebygget IGP (som fikser all video decodingen og gjør at du slipper diskret skjermkort også).

 

En annstendig tredjeparts kjøler med en lav RPM vifte vil kjøle en i3 så og si lydløst. Hvis du ikke skal ha en liten formfaktor så kanskje bruk en passiv kjøler og så 1 stk. gigantovifte àla noe slikt:

http://microplex.no/Avdelinger/Datakomponenter/Kj%C3%B8ling/Kj%C3%B8ling,-Vifter/Diverse/Xigmatek-XLF-Series-LED-Fan-200mm-Vifte-44233.aspx

i siden av kabinettet for å gi både nok airflow til CPU og litt sirkulasjon til diverse andre komponenter som hovedkortet og evt. harddisker osv. Jeg har en lignende (faktisk enda større) 250mm bzerk vifte som ligner, og på 5-7 volt er den ikke mulig å høre ved mindre du faktisk ligger høret helt inn på den - men samtidig lager den en fin liten bris i kabinettet - mer enn nok til å gi airflow til en god kjøleribbe for en strømgjerrig CPU som en i3.

 

Utenom denne ène viften vil du egentlig ikke trenge noen flere bevegelige deler hvis du planlegger litt. SSD harddisk eller HDD via nettverk osv.

 

EDIT: en Atom med Ion basert hovedkort er også et alternativ. CPUen er for svak for HD decoding men hovedkortet har hardware decoding som fungerer fint for det aller meste. Du er dog litt begrenset av atoms dårlige CPUkraft. Fordelen er dog at du kan få den i ferdig pakke totalt passivt kjølt inkludert strømforsyningen, og formfaktoren er tiny (micro-itx, knappast større enn et stor CD-cover). Jeg vet ikke om størrelse er en faktor for deg eller ikke

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

For passiv kjøling trengst det vell litt airflow i kabinettet vil jeg tro?

 

Kommer ann på total power consumption til systemet. Det er null problem på en atom basert maskin f.eks. Det er skarve 35'ish watt. i3'en kan vel og merke nå nesten like lave tall på idle på et barebones setup, men når CPUen faktisk går for fullt av et eller annet behov så spiker jo strømforbruket opp meget høyt i forhold til idle. Med ingen airflow kunne det bli problemer dersom det sto på i timevis slik.

 

i3'en og alle nyere CPUer har dog termisk throttling som gjør at det egentlig ikke gjør så mye. I stedet for å crashe av for høy termaratur vil ytelsen falle i stedet om det lbir for varmt. Ogås verdt å merke at IGPens hardware decoding vil tilate avspilling av 1080p h.264 video på bare noen skarve prosent prosessorbruk. Veldig lite strømforbruk totalt altså, så for en maskin primært til HTPC bruk så er den ikke noen dum idè å vurdere.

 

Men ja, jeg vil annbefale èn stor god vidte på veldig lav RPM fremfor ingen vifte. Selv et absolutt minimum av luftsirkulasjon (som i praksis blir like stille som passivt på normal sitteavstand) vil være flere ganger så effektivt som 100% passiv konveksjonskjøling.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Takker for utrolig bra tilbakemelding!

 

Det er ikke jeg som skal ha PCen, men jeg skal rådføre meg litt med han som skal ha den i form av kabinettvalg, harddiskvalg, etc. så skal jeg komme tilbake i løpet av morgendagen med det vi har landet på.

 

Igjen, utrolig bra forslag her altså!

Lenke til kommentar

Stigma har flere gode poenger. Oppsettet jeg lagde er helt og holdent basert på at maskinen skal være fullstendig lydløs, men hvor godt den vil fungere i praksis mtp. varmeutvikling er jeg ikke 100% sikker på, dessuten trenger ikke en støysvak maskin være sjenerende heller, selv om den har komponenter som lager lyd i en eller annen grad. Et kompromiss som inneholder en eller to støysvake vifter som tar unna endel av varmen vil nok være å foretrekke, selv om den i teorien ikke vil være fullstendig lydløs.

 

Forøvrig vurderte jeg Atom til oppsettet, men Atom er merkbart svakere enn alt annet på forbrukermarkedet. Effektgjerrighet er gull verdt i et lydløst/støysvakt system. Alternativt har du AMD Sempron single core som er blant det kjipeste du får tak i til desktopmaskiner. Denne har enda lavere TDP enn AMD X2, men jeg går ut ifra at den er i stand til å spille av video i fullHD :)

 

Helt enkelt har det seg slik at all effekt som brukes av maskinen ender opp som varme, og så lenge maskinen produserer mer varme enn den klarer å flytte unna, vil den etterhvert krasje eller gå siruptregt (som Stigma er inne på). Kabinett er, igjen, et essensielt valg hva angår støydemping vs. luftgjennomstrømming, og her gjelder det egentlig å vurdere om det er mest hensiktsmessig å prioritere støydempingen på komponent- eller kabinettnivå.

 

Stigma: hva er egentlig fordelen med i3 sin grafikkløsning kontra en "vanlig" prosessor i kombinasjon med et "vanlig" integrert skjermkort?

Lenke til kommentar

Stigma: hva er egentlig fordelen med i3 sin grafikkløsning kontra en "vanlig" prosessor i kombinasjon med et "vanlig" integrert skjermkort?

 

Det er en rekke fordeler egentlig. Hvis du skulle kjøpe seperate deler som gav lik videoytelse,CPUytelse og hardware decoding ytelse som en i3 har innebygget så ville du:

 

- Betalt betydelig mer (prosentmessig ihvertfall)

- Endt opp med langt høyere strømforbruk

- dermed også mer varme naturligvis

- mindre støy (de billigse skjermkortutgavene som duger ikke alltid passive)

 

IGPen er faktisk ok som 3D minimal akselerator. Den er ingen racer altså, misforstå meg ikke - men du kan faktisk ha nok ytelse til eldre spill på enkle frafikkinstillinger. For en HTPC - kan noen si nintendo64 emulator for eksempel? ;) Det er kjekt å ikke bare ha noen ren 2D løsning som ikke kan takle noe enkelt som f.eks. google earth. Slikt har du sikkert opplevd selv noen laptops beregnet for arbeid. Sånn veldig røfft kan man si at 3D ytelsen er ca tilsvarende til den laveste klassen av diskrete skjermkort som selges - de som ligger rundt 3-400 typisk. Ikke raskt - men fremdeles et lite kvantesprag frem for IGPer i forhold til før.

 

hardware decodingen er også blandt det beste jeg har sett så langt. Skal du ha noe som er tilvarende dekkende når det gjelder hvilke formater det hvilke formater som støttes samt tar unna noe i nærheten av samme avlastning så må du faktisk ut med litt penger på skjermkortet. Kanskje ikke enorme summer, men la oss si f.eks. 300 til 500kr (litt avhengig av hvor gammel og ineffektiv hardware du orker å kjøpe og stresse med). Når i3'en da koster ca 800 i forhold og i tillegg gjør en minst like bra jobb på skjermkortsiden - om ikke bedre - så svarer det seg fort. Du får rett og slett ikke samme kombinasjon av CPU og GPU ytelse til samme prisen med separate komponenter.

 

Skal du først ha disse egenskapene med oppsettet ditt når du kjøper nytt så blir det fort en veldig ideell løsning å bruke. Tilfeldigvis svarer dette til en god HTPC med litt ekstra kraft til ånr du trenger det så det er derfor jeg nevner det så ofte i slike sammenhenger. Jeg bygger meg en kombinert HTPC-og-server i ett basert på et slikt oppsett selv snart.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...