Gå til innhold

er Amentio/Datakjeden insolvente ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er Amentio i butikk og Amentio på nett skilt ut fra hverandre?

De har jo akkurat åpnet butikk (en drøy mnd. siden nå) på et av kjøpesenterene her i området. Det virker jo ikke videre logisk å åpne utsalgssteder om man sliter veldig med økonomien ohmy.gif

 

Om de hadde hatt seriøse problemer med økonomien så hadde de aldri klart å åpne en butikk (om det ikke er franchise).

 

At styres leder og hovedeier setter seg som kontaktperson for foretaket i stedet for en som fortsatt kan være daglig leder eller er tidligere tidligere daglig leder er vel heller ikke et tegn på at skuta synker akkurat.

Lenke til kommentar

Er Amentio i butikk og Amentio på nett skilt ut fra hverandre?

De har jo akkurat åpnet butikk (en drøy mnd. siden nå) på et av kjøpesenterene her i området. Det virker jo ikke videre logisk å åpne utsalgssteder om man sliter veldig med økonomien ohmy.gif

 

Om de hadde hatt seriøse problemer med økonomien så hadde de aldri klart å åpne en butikk (om det ikke er franchise).

 

At styres leder og hovedeier setter seg som kontaktperson for foretaket i stedet for en som fortsatt kan være daglig leder eller er tidligere tidligere daglig leder er vel heller ikke et tegn på at skuta synker akkurat.

 

1. les hva som er skrevet tidliger i tråden , jeg poengterer faktisk at insolvens ikke nødvendigvis betyr konkurs

 

2. De slår seg sammen med Datakjeden som i sin tid kom fra komplett/Hattelco gruppen, dette kan være et godt taktisk grep ( få fysiske utsalgsteder ) MEN kan tære hardt på en fra før dårlig økonomi

 

3. at styrets leder og hovedeier går til disse grepene kan tolkes begge veier

 

4.Jeg har vert i direkte kontakt med distributører av varene jeg har bestilt og fått klare meldinger om at Amentio er satt på kredittsjekk listen !

 

5. vi vet at det å få en vare fra et hvilket som helst lager innen for Norge , ja sågar hele europa bør kunne la seg løse på 5-10 dager.... ikke 90 ?

 

 

Samlet sett virker det som om Amentio sliiiter, jeg kommer nok ikke til å handle der mer ( i hvertfall ikke på en god stund ;-) )

Jeg er og kynisk nok til å se at jo fler prispressende aktører vi har på markedet jo bedre priser til oss som sluttbrukere.....

 

Til slutt undrer jeg på at ikke it-pressen har plukket opp dette... burde ikke være vanskelig å få påstandene bekreftet eller avkreftet

Lenke til kommentar

Ikke så mange dagene siden vi mottok en ordre på 50k, så levrandørene skyr ikke de enda ihvertfal.

 

 

Jeg sjønner ikke helt hva du ønsker med denne komentaren ??

 

1. Jobber du for Amentio .. og har mottat en ordre på 50K ? i så fall, kan dere levere varene innen rimelig tid ?? ( forøvrig vil jeg anse ordre på 50k som rimelig vanlig innen for den næringen du driver i og ikke akkurat noe å rope høyt om )

 

2. Jobber du for en av levradørene til Amentio ?? da ville jeg sett på regnskaptallene .... jeg ville IKKE levert varere til dem uten forhåndsbetaling

 

3. Har du plasert en ordre på 50K hos Amentio ?? vel, i så tilfellle ikke vent å få ALLE varene og for all del IKKE forhånds betal

Lenke til kommentar

Vi som kunde fikk levert en ordre på over 50k til avtalt tid(bestilt før nordisk lansering), har lagt igjen adskillig mer der.

kun opplevd problemer med en ordre hvor levrandøren deres leverte feil så surret med rydde opp, opplevd adskillig verre hos andre butikker.

 

Så levrandørene gir de ihvertfal fortsatt varer.

Og forhåndsbetale gjøres naturligvis ikke uansett butikk/levrandør, alt skal være levert og talt opp før det blir betalt.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Vi som kunde fikk levert en ordre på over 50k til avtalt tid(bestilt før nordisk lansering), har lagt igjen adskillig mer der.

kun opplevd problemer med en ordre hvor levrandøren deres leverte feil så surret med rydde opp, opplevd adskillig verre hos andre butikker.

 

Så levrandørene gir de ihvertfal fortsatt varer.

Og forhåndsbetale gjøres naturligvis ikke uansett butikk/levrandør, alt skal være levert og talt opp før det blir betalt.

 

 

Flott, kan jeg spørre deg om ordren var fra en eller flere "underlevrandører" eventuelt når den var bestilt og levert.

Lenke til kommentar

Er Amentio i butikk og Amentio på nett skilt ut fra hverandre?

De har jo akkurat åpnet butikk (en drøy mnd. siden nå) på et av kjøpesenterene her i området. Det virker jo ikke videre logisk å åpne utsalgssteder om man sliter veldig med økonomien ohmy.gif

 

Om de hadde hatt seriøse problemer med økonomien så hadde de aldri klart å åpne en butikk (om det ikke er franchise).

 

At styres leder og hovedeier setter seg som kontaktperson for foretaket i stedet for en som fortsatt kan være daglig leder eller er tidligere tidligere daglig leder er vel heller ikke et tegn på at skuta synker akkurat.

 

Hvorvidt de har økonomiske problemer eller ikke kan du ikke avgjøre utifra om de har åpnet en ny butikk. Leieavtalen kan være signert for lenge siden. Uansett blir det et tullete argument i forhold til foretaktest soliditet.

 

Når det gjelder bytte av strategisk personell har jeg sagt at det kan være en indikator på underliggende problemer. Om en følger foretak over tid vil en ofte se slike taktiske endringer i ledelsen i forut for at økonomiske problemer vises i regnskap eller lav kredittrating.

Men det kan selvsagt også være en helt naturlig forklaring på lederskiftet.

Det er kun 1 indikator og må vurderes sammen med annen tilgjenngelig informasjon. Regnskap, gjeld, analyser av nøkkeltall, betalingsinformasjon og evt mulige årsaker til avvik eller endringer.

 

 

 

 

1. les hva som er skrevet tidliger i tråden , jeg poengterer faktisk at insolvens ikke nødvendigvis betyr konkurs

 

2. De slår seg sammen med Datakjeden som i sin tid kom fra komplett/Hattelco gruppen, dette kan være et godt taktisk grep ( få fysiske utsalgsteder ) MEN kan tære hardt på en fra før dårlig økonomi

 

3. at styrets leder og hovedeier går til disse grepene kan tolkes begge veier

 

4.Jeg har vert i direkte kontakt med distributører av varene jeg har bestilt og fått klare meldinger om at Amentio er satt på kredittsjekk listen !

 

5. vi vet at det å få en vare fra et hvilket som helst lager innen for Norge , ja sågar hele europa bør kunne la seg løse på 5-10 dager.... ikke 90 ?

 

 

Samlet sett virker det som om Amentio sliiiter, jeg kommer nok ikke til å handle der mer ( i hvertfall ikke på en god stund ;-) )

Jeg er og kynisk nok til å se at jo fler prispressende aktører vi har på markedet jo bedre priser til oss som sluttbrukere.....

 

Til slutt undrer jeg på at ikke it-pressen har plukket opp dette... burde ikke være vanskelig å få påstandene bekreftet eller avkreftet

 

 

 

 

1: Insolvens = å ikke være istand til å betjene gjelden sin. Konkurs kan da følge som en konsekvens av insolvens.

 

2: Som nevnt tidligere vil det ofte være mulig å hente ut synergier ved fusjoner, ved feks rasjonalisering av drift, samkjøring av stab/lager/personell etc. Men det å fusjonere to ulike selskaper er alttid en utfording og også økonomisk. Det er svært sjeldent synergier vises direkte. De kommer mer som et resultat ev endret strategi og eller behov i etterkant av fusjonen og vil således ta en stund før det vil matrialisere seg på bunnlinjen.

 

5: Dersom det er korrakt at selskapet er satt på kredittvurdering er det jo tydelig at også andre har oppfattet situasjonen som urovekkende. Jeg vet hva mitt valg ville vært så får andre gjøre sitt. Men om de leverer i oppkrav er det jo ingen problem, kan jo også sjekke hvorvidt ditt kreditkort dekker ting som evt. konkurs, for gjør de det er det jo mulig å betale med kredittkort.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Noen ganger er det bittersøtt å ha rett :

http://www.domstol.no/no/Nar-gar-rettssaken/Nar-gar-rettssaken/?cid=AAAA1103111012251211123PDLVCNZZZZZEJBAvtale

 

Domstol: Sør-Trøndelag tingrett

Rettsmøtetype: Rettsmøte til behandling av konkursbegjæring

Saksnr: 11-042597KON-STRO

Sakstype: Offentlig rekvirent

Saken gjelder: Konkursbegjæring fra offentlig rekvirent

Parter: Skatt Midt-Norge Molde - Amentio Holding AS

Advokater: -

Start- sluttdato: 22.03.2011 - 22.03.2011

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen ganger er det bittersøtt å ha rett :

http://www.domstol.no/no/Nar-gar-rettssaken/Nar-gar-rettssaken/?cid=AAAA1103111012251211123PDLVCNZZZZZEJBAvtale

 

Domstol: Sør-Trøndelag tingrett

Rettsmøtetype: Rettsmøte til behandling av konkursbegjæring

Saksnr: 11-042597KON-STRO

Sakstype: Offentlig rekvirent

Saken gjelder: Konkursbegjæring fra offentlig rekvirent

Parter: Skatt Midt-Norge Molde - Amentio Holding AS

Advokater: -

Start- sluttdato: 22.03.2011 - 22.03.2011

 

 

Ja da er det vel kroken på døren da. Men har sett fra andre saker at noen selskaper styrer hårfint unna konkurs ved å få på plass refinansiering og eller økt aksjekapital i dagen(e) før behandling av en konkursbegjæring så utfallet vet jo ikke sikkert ennå.

 

Såvidt jeg husker(hakke tid å lese nå tar det fra hurtigminnet)ble de i tråden snakket om en fusjon? Om fusjonen materialiserte seg så kan det jo være mulig at det kom på plass finansiering.

 

Men når en ser at det er Skattefuten som er motpart så kan en jo også tenke seg at noen ikke har klart å betale inn skatten, og feks skal jo skatten til ansatte på skattetrekk-konto og har de vært nødt til å snike der å latt være å innbetale skatt så er de jo forsåvidt useriøse og kanskje da også kriminelle så da blir det vel helt umulig for dem å få løs cash til å gjøre opp.

 

Nuvel neste uke vet vi.

Lenke til kommentar

Det er ingen endring i saken ut fra siste artikkel i Adressa. Det er fortsatt en konkursbegjæring som skal behandles i tingretten. Amentio kan fortsatt løse saken uten å gå konkurs.

 

Men situasjonen er åpenbart alvorlig. Problemer med skatteetaten pga utestående moms, likviditetsproblemer samt kredittproblemer med leverandørene er alvorlige saker, og ikke akkurat oppskrift på suksess.

Lenke til kommentar

For det det er verdt så anntydet en jeg snakket med via support at akkurat dette skal ha blitt ordnet opp i så langt han var informert ihvertfall. Det er jo selvfølgelig noe man må ta med et klype salt, men det betyr gjerne at det ikke er full stopp helt enda ihvertfall.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

For det det er verdt så anntydet en jeg snakket med via support at akkurat dette skal ha blitt ordnet opp i så langt han var informert ihvertfall. Det er jo selvfølgelig noe man må ta med et klype salt, men det betyr gjerne at det ikke er full stopp helt enda ihvertfall.

 

-Stigma

 

 

Nå synger det nok på aller siste verset gutter. De har slitt med kreditten i et halvår nå og fortsatt ikke klart å rydde opp. Når de da ikke har midler til å betale momskrav gjør staten kort prosess. Aller kjipeste kreditor du kan ha er staten. Det nytter ikke forhandle med dem eller betale i avdrag der.

 

Hvordan vet dere det er mva og ikke skattekrav?

Utgående mva er jo en del av cashflowen og mot-regnes inngående mva og mellomstående skal betales inn hver andre måned vel. Og har du ikke kontroll nok til at det finnes midler når kravet forfaller så blir resultatet skifteretten.

Lenke til kommentar

Nytter ikke å drive bedrift i avgiftslandet norge. Synd fordi Amentio hadde bra priser, godt utvalg og rask levering, men som vanlig så skal staten ødelegge for de som prøver å drive noe for seg selv.

 

Jeg kan ikke annet enn å flire av deg.

Du mener altså at dersom Amentio ikke betaler moms, en avgift som finnes i stort sett alle land - inkludert Canada og USA, så er det staten sin feil?

Du må virkelig revurdere din virkelighetsoppfatning, det der er bare sjokkerende dumt sagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nytter ikke å drive bedrift i avgiftslandet norge. Synd fordi Amentio hadde bra priser, godt utvalg og rask levering, men som vanlig så skal staten ødelegge for de som prøver å drive noe for seg selv.

 

Jeg kan ikke annet enn å flire av deg.

Du mener altså at dersom Amentio ikke betaler moms, en avgift som finnes i stort sett alle land - inkludert Canada og USA, så er det staten sin feil?

Du må virkelig revurdere din virkelighetsoppfatning, det der er bare sjokkerende dumt sagt.

Det er jeg helt enig med deg, makan til tåpelig utsagn!

Lenke til kommentar

Ja dere kan jo prøve å drive bedrift i norge. Det er en grunn til at de fleste går konk i løpet av kort tid, og jeg tviler på at det er pga inkompetente grundere.

Sjokkerende dumt sagt, haha, skal lite til for å sjokkere deg da skjønner jeg.

Kanskje andre avgifter er litt mer tilgivende i andre land, noen gang tenkt så langt? Jeg står på mitt om det å drive bedrift i avgiftslandet.

Endret av apollox
Lenke til kommentar

Hallo du, dersom man som gründer bruker skatteetaten som kredittkort så må man faktisk ikke være MENSA-kandidat for å forstå at veien til konkurs da blir veldig, veldig kort.

Dette gjelder _UANSETT_ hvilket land man opererer i.

I England er det bare i løpet av i år begjært "Winding up orders" (det engelske svaret på konkursbegjæring) overfor følgende klubber i fjor, fordi de ikke har betalt VAT'en sin:

"According to Sporting Intelligence HMRC sought winding up petitions against 19 clubs in 2010, named as: Accrington Stanley, AFC Bournemouth, Bishop Stortford, Cardiff City, Chester City, Crawley, Crystal Palace, Dorchester Town, Forest Green Rovers, Hinckley United, Ilkeston Town, Lewes, Notts County, Plymouth Argyle, Portsmouth, Preston North End, Sheffield Wednesday, Southend United, Welling United."

 

Da fikk den britiske skatteetaten betalt beløpene sine prompte.

 

Så hvordan du kan fremstille det som at det er et særnorsk fenomen at staten følger opp sine fordringer og forlanger de innbetalt, det må du nesten forklare, for folk med mer enn ungdomsskolen som utdanningsnivå virker det nemlig uforståelig at du kan si noe slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...