Gå til innhold

Hvor mye betyr smileyene?


nO0_o

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva dere synes. Jeg mener at når man snakker via internett og ikke face 2 face så ser man ikke hvordan den andre personen uttrykker seg mens vedkommende snakker, og da er det veldig viktig med smileyer for å vise det.

 

Eksempel:

 

(Msn samtale):

 

Person 1: Hei :D

Person 2: Hei.

Person 1: Hva skjer? :wee:

Person 2: Ikkeno.

 

Og da viser jo Person 2 at han ikke bryr seg. Eller, så tror vel hvertfall Person 1 det, fordi han ikke bruker noen smileyer. Og det er jo det som ofte skjer, når folk ikke bruker smileyer. De tror at den andre er sur eller /care til det hele.

 

Eksempel:

 

Her er det 2 personer som ikke mener hva de sier.

 

Person 1 -> Person 2: Faen ta deg! :innocent:

Person 1 -> Person 2: Faen ta deg!

 

EDIT: Hvordan skal Person 2 oppfatte hva Person 1 mener når Person 1 ikke bruker noen smileyer? :ermm:

 

 

Jeg mener smileyer er viktig! :hrm::wee::yucky::whistle::fun::scared::love::roll::realmad::grin: :!:

Endret av n0O_o
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom man kan uttrykke seg godt skriftlig er det ingen behov for smilefjes for å vise "hva man egentlig mener"

 

De fleste personer jeg treffer både venner og ukjente pleier jeg f.eks i normale sammenhenger å starte en samtale ved å si "hei". Men jeg smiler ikke fra øre til øre slik som et smilefjes skulle indikere.

 

 

Jeg kan fortelle deg hva person 2 mener:

 

-Hei (personen sier hei, det er vanlig høflighet, jeg vil anta at 90% av gangene vi sier hei er det av høflighet og ikke fordi vi nødvendigvis ønsker en lang inngående samtale med vedkommende)

-Ikkeno (personen sier egentlig at det ikke er noe spesielt som du trenger vite om)

 

Hvorfor vil du si "Faen ta deg" til en person om du ikke mener det, eller om meningen av uttrykket ikke fremkommer naturlig av sammenhengen ?

 

Personlig betrakter jeg personer som bruker en overnaturlig mengde smilefjes som "litt" useriøse. Ofte bruker de også smilefjes uten å egentlig vite "hvorfor" de bare slenger på et fjes de synes passer.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hvorfor vil du si "Faen ta deg" til en person om du ikke mener det, eller om meningen av uttrykket ikke fremkommer naturlig av sammenhengen ?

 

Fordi det er ironisk. Og det viser den smileyen ved siden av at er. Da hjelper det nok ikke å være så god skriftlig. Det er jo mye enklere å bruke smileys.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hadde samtalen vært inne på et allerede vittig grunnlag og noen hadde sagt "faen ta deg!" til meg, hadde jeg regnet med at det ikke var vondt ment. Gjelder uansett å ikke ta seg for nær av ting skrevet over nett. Men akkurat det avtar vel med alderen.

Lenke til kommentar

:) denne tror jeg betyr: Ja, fint det. Nå gidder jeg ikke snakke mer med deg.

 

:)

 

Samme smiley kan jo bety mye forskjellig da, om det er i forskjellige sammenhenger.

 

Eksempel:

 

Person 1: Vet du hva!? Jeg vant i Lotto i dag! :D

Person 2: Ok :)

Person 1: Skal vi finne på noe i morgen?

Person 2: Vet ikke :)

Person 1: Hvorfor ikke?

Person 2: Vet ikke :)

Person 1: Ok, skjer? :w00t:

EDIT: Person 2: Ikkeno :)

EDIT: Person 1: Ok.

 

Da kommer den '' Ja, fint det. Nå gidder jeg ikke snakke mer med deg. ''

 

Mens her kom det et innlegg i Forumkaféen:

Fikk litt lyst å se Matrix selv :)

 

Da blir det jo noe helt annet :tease:

Endret av n0O_o
Lenke til kommentar

Hvorfor vil du si "Faen ta deg" til en person om du ikke mener det, eller om meningen av uttrykket ikke fremkommer naturlig av sammenhengen ?

 

Fordi det er ironisk. Og det viser den smileyen ved siden av at er. Da hjelper det nok ikke å være så god skriftlig. Det er jo mye enklere å bruke smileys.

 

Det er mye bedre å være ironisk når det fremkommer automatisk av sammenhengen, hvis ikke har en ingen grunn til å være ironisk. Ironi er best når den kommer naturlig. Dersom en tror at ironi er så enkelt som å si det motsatte av hva en mener har en misforstått totalt.

 

Forresten :innocent: har koden


, som står i stil til at smilefjeset er uskyldig. Bør vel heller brukes når du vet du har gjort noe som er dumt, men spiller uskyldig og dum.

Lenke til kommentar

Enig med fyren over. Dette er noe jeg opplever ofte med jenter, har særlig én venninne som blir helt lei seg/sint om jeg ikke konstant bruker smileys som ":)" og :D" pga hun tror jeg er sur på henne.

 

Selv bruker jeg svært lite smileys, da jeg synes samtalen blir mer seriøs og mindre fjortis av det. Bruker kanskje litt mer smileys på forumet enn jeg gjør på f.eks. msn, men ikke mye. Om jeg ønsker å få frem følelser kan det hende jeg skriver f.eks. ";D" eller "^^,", for å unngå at det kommer en faktisk smiley med farger osv. ":)" brukes av og til.

 

Kommer veldig an på hvilken type samtale det er, og hvem jeg snakker med. Konklusjonen er at ja: smileys kan ha noe å si, men det avhenger trolig av hvem du snakker med.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...