Gå til innhold

Å uttale seg om noe du ikke kan stort om


Anbefalte innlegg

For meg fremstår denne fortolkningsakrobatikken som et desperat forsøk på å immunisere sin tro mot kritikk - man er inderlig klar over at det skrevne ord er fullstendig absurd, men velger likevel å gripe etter ethvert halmstrå som måtte dukke opp slik at man kanskje slipper å innrømme overfor seg selv og andre at det man tror på ikke henger på greip. Men igjen, jeg kan godt ha misforstått noe, så jeg er åpen for motargumenter. De bør imidlertid være ganske velbegrunnede...
Det finnes et dusin med eksempler både i NT og GT om det med død og dødsstraff. Så å kalle det for "fortolkningsakrobatikk" er ikke riktig selv om du ikke har hørt det før.

 

Steining er noe som fremdeles foregår i Israel. For eksempel skal man ikke tenne ild på sabbaten, og dermed heller ikke kjøre bil. Jøder som kjører bil i gaten på sabbaten vil risikere at andre jøder kaster småstein på bilen mens de roper "Shabat Shalom!" for å minne dem på at det er sabbat. Så ja, jødiske gamletestamentlige bud om steining er fortsatt gjeldende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:nei:

Jeg skjønner at det gir all mulig mening for deg, men for meg virker det som om du har et svært romantisert forhold til kirken, historie, og utviklingen av gudstro. Faktum er at kirken og kristendom undertrykte utviklingen i Europa i århundrer, og at det er en distansering fra kirken og fra å underkaste seg Gud som førte til at utviklingen skjøt fart igjen. Alle de store vitenskapsmenn gjennom tidene har ikke basert sine teorier på Gud. Hvis noen av dem har pekt på Gud, så er det fordi de allerede har gitt opp å finne ut av det neste spørsmålet. Vår viten utvider seg når vi unngår å svare med Gud, og isteden prøver å finne det virkelige svaret.

 

Med Darwin og evolusjonsteorien så forsvant en enorm del av grunnlaget for den kristne tro, og for øvrig svært mange andre religioner. Kristendommen, midt oppi den nye eksplosjonen av viten og kunnskap i Europa, måtte tilpasse seg og har på svært mange måter pyntet på budskapet sitt for å forbli relevante.

 

Mesteparten av læren vil fortsatt ikke gi mening for en høyere utdannet person, og de fleste voksne kristne vet at Gud ikke skapte Jorden på 7 dager og at det aldri har vært en verdensomspennende flom. Likevel forteller vi dette til barna som om det var sannhet. Troen og religionen vedvarer fordi vi hjernevasker barna våre fra før de kan snakke. De som senere ikke bryter helt med troen, forkaster likevel flere ting, bl.a. flommen og skapelsen, men deres sinn har blitt imprentet av Gud og de holder likvel fast ved at det finnes en skaper på tross av at det ikke finnes noe rasjonelt grunnlag for å tro det.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar
At 6 millioner muslimer konverterer til kristendomm hvert eneste år, gir oss kanskje en indikator på at muslimer som graver i religionen sin finner store problemer som de ikke kan akseptere. Det eneste jeg forsøker med mine poster på dette forumet, er å spre kritisk informasjon om Islam, slik at de som forsøker å gjøre seg opp en mening om hva Islam er, skal få med seg alle sidene av saken.

Men da er det fortsatt hva islam "egentlig er" iflg. deg - noe jeg ikke kan hverken bekrefte eller avkrefte med min begrensede kjennskap til koranen og islamsk teologi. Men faktum er like fullt at muslimer flest i såfall er moderate. Lager du en gjennomsnittsmann av alle muslimer i verden får du neppe en terrorist.

 

Det er kanskje ikke islam i seg selv du bør kjempe mot, men de ekstreme variantene av dem. Jeg tror du går i samme fella som de som hele tiden angriper kristendom (og til og med tro i seg selv) på grunn av hva noen få galninger har funnet på i religionens navn.

Lenke til kommentar

Det finnes et dusin med eksempler både i NT og GT om det med død og dødsstraff. Så å kalle det for "fortolkningsakrobatikk" er ikke riktig selv om du ikke har hørt det før.

Når du leser en setning, og legger ned aktiv innsats i å oppfatte betydningen som noe langt annet enn det som faktisk står der, så er det fortolkningsakrobatikk i en eller annen utstrekning. Og all den tid du kun har presentert usammenhengende tåkeprat, og ikke gitt noen form for konkret forklaring på noen av de to skriftstedene jeg trakk frem i min forrige post, kan jeg ikke slutte noe annet enn at du kaster stein i glasshus når du så arrogant repeterer ditt evigvarende mantra "ikke uttal deg om ting du ikke har peiling på". Det er grenser for hvor mange ganger du kan lire av deg sånt uten å bli forventet å demonstrere at du selv sitter inne med dype kunnskaper.

 

Steining er noe som fremdeles foregår i Israel. For eksempel skal man ikke tenne ild på sabbaten, og dermed heller ikke kjøre bil. Jøder som kjører bil i gaten på sabbaten vil risikere at andre jøder kaster småstein på bilen mens de roper "Shabat Shalom!" for å minne dem på at det er sabbat. Så ja, jødiske gamletestamentlige bud om steining er fortsatt gjeldende.

Det er slett ikke vanskelig å se for seg at dette kan være rester av de gamle, makabre skikkene som Bibelen beskriver, men dette blir totalt irrelevant all den tid det gjentatte ganger presiseres i Bibelen at folk skal steines til døde. Igjen, du må forklare meg hvorfor det å steine noen til døde ikke betyr at de steines til døde.

Lenke til kommentar

Det har jeg allerede gjort. Det får holde. Husk at Bibelen ble skrevet på et helt annet språk i en helt annen tid på et helt annet sted i verden i en helt annen kultur. Da er det ikke bare å oversette ordene og tro at alt skal være klinkende klart for oss. Så leser du en norsk Bibel, er absolutt ikke alt så veldig innlysende. Det er fullt forståelig at når du leser om dødsstraff og steining, så tenker du på det slik du er vant med det. Men jeg kan ikke se hvorfor en norsk ungdom som sitter på gutterommet sitt og googler etter "bible+holy war" skulle forstå Bibelen bedre enn hva jødene selv gjør.

Lenke til kommentar

Dette har vi vært gjennom mange mange ganger før, KarlRoger. Jeg har svart på det uttallige ganger før. Man kan jo lure på hvorfor du stadig drar det frem igjen og uttaler deg om noe du ikke kan stort om.

Ja, det har vi, og jeg vet hvor du står. Du vet hvor jeg står. Du påstår at jeg ikke vet hva jeg snakker om. Jeg prøver å unngå å gå direkte på person, men jeg har antagelig feilet i det. Det er i det minste klart at vi har fullstendig ulike syn på det som diskuteres.

Lenke til kommentar

Det har jeg allerede gjort. Det får holde. Husk at Bibelen ble skrevet på et helt annet språk i en helt annen tid på et helt annet sted i verden i en helt annen kultur. Da er det ikke bare å oversette ordene og tro at alt skal være klinkende klart for oss. Så leser du en norsk Bibel, er absolutt ikke alt så veldig innlysende. Det er fullt forståelig at når du leser om dødsstraff og steining, så tenker du på det slik du er vant med det. Men jeg kan ikke se hvorfor en norsk ungdom som sitter på gutterommet sitt og googler etter "bible+holy war" skulle forstå Bibelen bedre enn hva jødene selv gjør.

 

Kan du hebraisk, har lest Bibelen på hebraisk og kan derfor uttale deg? Med mindre du har det er vår viten prikk lik din.

Lenke til kommentar

Det har jeg allerede gjort. Det får holde. Husk at Bibelen ble skrevet på et helt annet språk i en helt annen tid på et helt annet sted i verden i en helt annen kultur. Da er det ikke bare å oversette ordene og tro at alt skal være klinkende klart for oss. Så leser du en norsk Bibel, er absolutt ikke alt så veldig innlysende. Det er fullt forståelig at når du leser om dødsstraff og steining, så tenker du på det slik du er vant med det. Men jeg kan ikke se hvorfor en norsk ungdom som sitter på gutterommet sitt og googler etter "bible+holy war" skulle forstå Bibelen bedre enn hva jødene selv gjør.

 

Kan du hebraisk, har lest Bibelen på hebraisk og kan derfor uttale deg? Med mindre du har det er vår viten prikk lik din.

Nei jeg kan ikke hebraisk. Jeg kan lese og skrive hebraisk (noenlunne iallefall), kan grunnleggende grammatikk og en del gloser, har hatt et par grunnkurs og lest i diverse bøker, men å si at jeg kan hebraisk kan jeg nok ikke skryte på meg, ikke ennå ihvertfall. Jeg kjenner derimot noen som kan hebraisk flytende, en som er jøde som har lært meg en del hebraisk og en som er lærer og teolog som jeg også har lært en del fra, både om hebraisk og om kristendom. Jeg stoler mer på disse enn en random ungdom som sitter på google og leter etter det han ønsker å finne.

Lenke til kommentar

Det har jeg allerede gjort. Det får holde. Husk at Bibelen ble skrevet på et helt annet språk i en helt annen tid på et helt annet sted i verden i en helt annen kultur. Da er det ikke bare å oversette ordene og tro at alt skal være klinkende klart for oss. Så leser du en norsk Bibel, er absolutt ikke alt så veldig innlysende. Det er fullt forståelig at når du leser om dødsstraff og steining, så tenker du på det slik du er vant med det. Men jeg kan ikke se hvorfor en norsk ungdom som sitter på gutterommet sitt og googler etter "bible+holy war" skulle forstå Bibelen bedre enn hva jødene selv gjør.

 

Kan du hebraisk, har lest Bibelen på hebraisk og kan derfor uttale deg? Med mindre du har det er vår viten prikk lik din.

Nei jeg kan ikke hebraisk. Jeg kan lese og skrive hebraisk (noenlunne iallefall), kan grunnleggende grammatikk og en del gloser, har hatt et par grunnkurs og lest i diverse bøker, men å si at jeg kan hebraisk kan jeg nok ikke skryte på meg, ikke ennå ihvertfall. Jeg kjenner derimot noen som kan hebraisk flytende, en som er jøde som har lært meg en del hebraisk og en som er lærer og teolog som jeg også har lært en del fra, både om hebraisk og om kristendom. Jeg stoler mer på disse enn en random ungdom som sitter på google og leter etter det han ønsker å finne.

 

Er Gud for dum til å utgi en bibel på norsk? Eller er det ikke så farlig lizzzzzom.

 

Du kan vri å vende på ting så mye du vil, herr Kristen, men du skriver faktisk "Av en eller annen grunn er ateistene her på diskusjon.no alltid mest glad i de minst plausible tolkningene. Det er en grunn til at før i tiden var lesing og tolking av skriftene forbeholdt autoriteter." Ikke noe i bibelen er særlig "plausibelt".

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Du kan vri å vende på ting så mye du vil, herr Kristen, men du skriver faktisk "Av en eller annen grunn er ateistene her på diskusjon.no alltid mest glad i de minst plausible tolkningene. Det er en grunn til at før i tiden var lesing og tolking av skriftene forbeholdt autoriteter." Ikke noe i bibelen er særlig "plausibelt".

"Ok".

 

Les trådtittelen.

Lenke til kommentar

Du kan vri å vende på ting så mye du vil, herr Kristen, men du skriver faktisk "Av en eller annen grunn er ateistene her på diskusjon.no alltid mest glad i de minst plausible tolkningene. Det er en grunn til at før i tiden var lesing og tolking av skriftene forbeholdt autoriteter." Ikke noe i bibelen er særlig "plausibelt".

"Ok".

 

Les trådtittelen.

 

Eh... Jeg mener at ikke noe i bibelen er plausibelt, og det har jeg rett til.

 

En annen ting er at du unnlot å svare på spørsmålet mitt. Hvorfor har ikke "Gud" gitt ut en bibel på norsk? Er det noe "plausibelt" svar på det annet enn at religion er geografisk betinget?

^Dette er forresten ikke en uttalelse. Jeg spør fordi jeg vil vite det.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Det finnes allerede flere bibler på norsk med forskjellige oversettelser utgitt av Det Norske Bibelselskapet og Norsk Bibel.

 

www.bibelen.no

 

Nåja.. Det er ikke alt for lenge siden du skrev det her:

 

Det har jeg allerede gjort. Det får holde. Husk at Bibelen ble skrevet på et helt annet språk i en helt annen tid på et helt annet sted i verden i en helt annen kultur. Da er det ikke bare å oversette ordene og tro at alt skal være klinkende klart for oss. Så leser du en norsk Bibel, er absolutt ikke alt så veldig innlysende. Det er fullt forståelig at når du leser om dødsstraff og steining, så tenker du på det slik du er vant med det. Men jeg kan ikke se hvorfor en norsk ungdom som sitter på gutterommet sitt og googler etter "bible+holy war" skulle forstå Bibelen bedre enn hva jødene selv gjør.

Lenke til kommentar

Slik vil det alltid være, da det ikke går an å oversette 100 prosent korrekt fra et språk til et annet språk og samtidig ta høyde for de kulturelle forskjellene. Derfor jobbes det stadig med å forbedre oversettelsene best mulig. I tillegg finnes det mange bibelkommentarer til uklare vers. Man kan si at folk som jobber med oversettelser har en viss innflytelse på hvordan vi forstår bibelen. Forskjellige oversettelser kan nemlig gi to forskjellige tolkninger selv om de har brukt samme kilden. Er det noen steder man er usikker, kan man selv gå til kilden og undersøke på egenhånd.

 

Men for mannen i gaten og kvinnen i kirken, er disse norske oversettelsene mer enn gode nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...