Gå til innhold

Ledere avslører at somaliere kan returneres. Hva skal vi gjøre?


  

34 stemmer

  1. 1. Hva bør vi gjøre nå som somaliere ikke trenger beskyttelse i Norge?

    • Returner så raskt som mulig Somaliere som har fått opphold i Norge med beskyttelse som begrunnelse.
      27
    • Vet ikke
      3
    • Har de først sagt det magiske ordet "asyl" bør de få bli her så lenge de vil selv om de er på topp på alle negative statistikker og ikke trenger beskyttelse.
      4


Anbefalte innlegg

For de som ikke har fått det med seg så har Sveits nettopp hatt en folkeavsteming som bestemte at invandrere som ble funnet skyldig i voldtekt, voldshandlinger som ran, narkotikasmugling eller misbruk av sosialhjelp skulle sendes ut av landet uten unntak.

 

Ja, det betyr retur selv om landet er utrygt eller personen risikerer dødsstraff. Husk det er opp til invandreren om han skal risikere tilbakesending. I Norge derimot er mange innvandrere sikre på aldri å bli hjemsendt uansett hva de gjør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Anyways, liker forslaget om prøvetid.
Det er et alvorlig problem med forslaget om prøvetid, for reisende fra de fleste land må de ha visum for å kunne besøke Norge og det er som oftest vanskelig å få et slikt visum. Skal bare hvem som helst istedenfor si de skal "prøvebo" Norge og så er blir de sluppet rett inn?

 

Som sagt så blir tiden det tar å behandle en grunnløs asylsøknad allerede misbrukt av kriminelle.

Lenke til kommentar
Selv om oljen blir borte så har man forsatt kunnskapen, infrastrukturen som vil holde landet oppe.
Skal dette være en spøk? Norsk skole er på jumboplass i Europa og det er også det meste av infrastrukturen i landet.

Norsk skole gjør det dårlig, men den er ikke så dårlig at vi blir et uland av det. Den greske, italienske og den israelske skolen gjør det dårligere enn den norske og de er ikke uland. Selv om universitet er ganske dårlig for myke fag, så er min erfarig at NTNU er ikke så verst for teoritunge fag. F.eks. jeg tok et halvt år mattestudium og 1/3 strøk, og en stor del falt fra starten. Jeg synes det var en lett A, selv om det var ganske stort pensum, men de dårlige studentene falt fra så de som ble igjen var ikke så verst. Etter det jeg hørte har ikke ingeniørstudiumene mindre arbeid. I tilegg har vi den eldre generasjonen, og de var langt bedre sammenlignet med resten av verden.

 

Infrastrukturen er ikke så dårlig som du tror den er. F.eks. Norge har et ganske utviklet mobilnettverk og har ganske billige mobilpriser. Norge har ingen problemer iforholdtil strøm. Norge har et utviklet T-banenettverk i byen, og selv om veiene kunne blitt mindre svingete og bredere, særlig på Vestlandet og Nordnorge, blir de ihvertfall passet på. Der jeg bodde i USA fikk de underbetalt ungdom til å fylle sprekkene med tjære, sånn at veiene ble full av dumper. Var ganske godt å komme tilbake til norske veier. Uansett, jeg synes Norge bør slutte å lage veier uten midtspor, fordi de er livsfarlige.

 

Men aller viktigst, Norge har strukturen som kreves for en utviklet økonomi. De fleste har noe å gjøre og de fleste gjør jobben sin og økonomien er ikke overregulert og fylt med korrupsjon som andre utviklingsland. I mange uland så prøver staten å styre økonomien med f.eks. priskontroller. I Norge prøver man helst å tilpasse staten til økonomien. Hvis oljepengene ble borte imorgen, så ville Norge fått seg en alvorlig knekk, men ville ikke blitt et uland fordi folket er forsatt ganske produktivt. Derimot hvis vi bytter ut befolkningen med folk som ikke er produktive, eller hvis de neste generasjonene blir langt latere, så kan Norge kollapse.

Lenke til kommentar
Merkelig? Var ikke du opproert over at de ikke slapp inn paa nattklubbene for litt siden? Og naa vil du kaste dem ut av landet? Er du villig til aa ty til vold for aa faa dem paa flyet, som siste utvei?

 

Jeg er imot grovt generaliserende diskriminering basert på genetikk. Å sende folk tilbake dit de hører hjemme slik planen har vært hele tiden er ikke diskriminerende - det er logisk og helt nødvendig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er imot grovt generaliserende diskriminering basert på genetikk. Å sende folk tilbake dit de hører hjemme slik planen har vært hele tiden er ikke diskriminerende - det er logisk og helt nødvendig.

 

 

Planen? Hvem sin Plan? Tydeligvis ikke planen til Somalierne.

 

Tja, da maa vi sende deg tilbake til hvor det var du ble foedt da.Svalbard?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Men aller viktigst, Norge har strukturen som kreves for en utviklet økonomi. De fleste har noe å gjøre og de fleste gjør jobben sin og økonomien er ikke overregulert og fylt med korrupsjon som andre utviklingsland. I mange uland så prøver staten å styre økonomien med f.eks. priskontroller. I Norge prøver man helst å tilpasse staten til økonomien. Hvis oljepengene ble borte imorgen, så ville Norge fått seg en alvorlig knekk, men ville ikke blitt et uland fordi folket er forsatt ganske produktivt. Derimot hvis vi bytter ut befolkningen med folk som ikke er produktive, eller hvis de neste generasjonene blir langt latere, så kan Norge kollapse.

 

Du har IKKE studert oekonomi ser jeg. Perfekt beskrivelse, bare snu den 180 grader.

Lenke til kommentar

Men aller viktigst, Norge har strukturen som kreves for en utviklet økonomi. De fleste har noe å gjøre og de fleste gjør jobben sin og økonomien er ikke overregulert og fylt med korrupsjon som andre utviklingsland. I mange uland så prøver staten å styre økonomien med f.eks. priskontroller. I Norge prøver man helst å tilpasse staten til økonomien. Hvis oljepengene ble borte imorgen, så ville Norge fått seg en alvorlig knekk, men ville ikke blitt et uland fordi folket er forsatt ganske produktivt. Derimot hvis vi bytter ut befolkningen med folk som ikke er produktive, eller hvis de neste generasjonene blir langt latere, så kan Norge kollapse.

 

Du har IKKE studert oekonomi ser jeg. Perfekt beskrivelse, bare snu den 180 grader.

Det har jeg, ikke som en hel grad med jeg har 45 studiepoeng i økonomi, pluss 2 år på videregående. Jeg er uenig i norsk politikk og synes den er for venstrevridd, men jeg ser at det kunne ha vært verre. Det er mange utviklingsland som prøver å regulere økonomien i mye større grad og det er derfor de er utviklingland. I tilegg har de ikke et ordentlig rettsystem som tar vare på eindomsretten.

 

Det er bare forjævelige land som ingen vil bo i, som trenger å begrense utvandringen. Fri utvandring er langt viktigere enn fri innvandring. Jeg støtter ikke fri innvandring.

 

Tja, da gir det det kanskje noe aa tenke paa at jeg ble nektet utflyttning fra Norge naar jeg ville melde den. :ohmy:

Fortell! Jeg er på vei til å flytte ut av Norge, og foretrekker at jeg ikke opplever problemer. Er det fordi du oppholder deg i Norge mer enn 61 dager?

Lenke til kommentar

Det har jeg, ikke som en hel grad med jeg har 45 studiepoeng i økonomi, pluss 2 år på videregående.

Sosialoekonomi da?

 

Jeg er uenig i norsk politikk og synes den er for venstrevridd, men jeg ser at det kunne ha vært verre.

Jeg tror ikke venstre/hoyre er en gyldig kategorisering

 

Frihet vs Slaveri er en mer korrekt og klar skala.

 

 

Det er mange utviklingsland som prøver å regulere økonomien i mye større grad og det er derfor de er utviklingland. I tilegg har de ikke et ordentlig rettsystem som tar vare på eindomsretten.

 

Norge har mye hoyere regulert oekonomi en mange utviklingsland, og har heller ikke ett "ordentlig rettsystem som tar vare på eindomsretten".

 

Fri utvandring er langt viktigere enn fri innvandring. Jeg støtter ikke fri innvandring.

 

Kanskje med tiden gaar det opp for deg at du snakker om to sider av samme mynten. Hvirker som du befinner deg bland de som er for "Sosiale goder" men mot "Skatt".

 

 

Tja, da gir det det kanskje noe aa tenke paa at jeg ble nektet utflyttning fra Norge naar jeg ville melde den. :ohmy:

Fortell! Jeg er på vei til å flytte ut av Norge, og foretrekker at jeg ikke opplever problemer. Er det fordi du oppholder deg i Norge mer enn 61 dager?

Aner ikke. Staten tror fortsatt et jeg bor i Norge.

Lenke til kommentar

"De fleste somaliere lever nokså vanlige norske liv. De smører matpakker til barna og går på jobb"

 

De fleste somaliere er langt på vei trygdede, samfunnsorganiseringen i hjemlandet deres gjør at det er flest somaliske flyktninger fra velstående familier i Norge, og disse ser på manuelt arbeid som nedverdigende.

 

Somaliere gir andre asylsøkere et dårlig rykte ihht. både ledighet og voldsstatistikk, skjønt landet deres har ikke hatt en stabil regjering siden 60-tallet så man kan ikke forvente at disse menneskene vil fungere under lover og regler i Norge heller.

 

Ser ingen grunn til å beholde disse nullbidragsyterne. Og jeg er generelt positiv til innvandring, for å ha det sagt, men det må være gjensidighet.

Endret av Lilac1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis de blir sendt ut fordi de ikke har gyldig grunn til å være her så kan de bare dra. Vi trenger ikke folk som kommer hit uten å yte noe bare for å snylte på trygda. Jeg er overhodet ikke i mot innvandring, men jeg håper jo det kan bli regulert så vi slipper alle bandittene som kan komme hit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har jeg, ikke som en hel grad med jeg har 45 studiepoeng i økonomi, pluss 2 år på videregående.

Sosialoekonomi da?

I hovedsak makroøkonomi og mikroøkonomi, men 15 studiepoeng er i internasjoal økonomi.

 

Jeg tror ikke venstre/hoyre er en gyldig kategorisering

 

Frihet vs Slaveri er en mer korrekt og klar skala.

Jaja, deg om det!

 

 

Norge har mye hoyere regulert oekonomi en mange utviklingsland, og har heller ikke ett "ordentlig rettsystem som tar vare på eindomsretten".

Det er ikke riktig. Svært mange utviklingsland regulerer økonomien i mye større grad enn Norge. F.eks. Norge tar f.eks. ikke over bedrifter, har priskontroller, høye tollmurer som mange uland har, styrer renten. I tilegg har Norge en enklere struktur. I mange land tar det evigheter å åpne opp en bedrift, og koster mye penger.

 

Men det er en del økonomier som ikke regulerer noe særlig, men de passer som oftest ikke på eindomsrenten. Grunnen til at de ikke regulerer økonomien noe særlig er fordi de ikke regulerer samfunnet i det hele tatt. Det er noen utviklingsland som både tar vare på eindomsretten og ikke overregulerer økonomien, men de landene har høy vekst.

 

 

 

Kanskje med tiden gaar det opp for deg at du snakker om to sider av samme mynten. Hvirker som du befinner deg bland de som er for "Sosiale goder" men mot "Skatt".

Det er ikke to sider av samme sak. Å kunne forlate et land er en menneskerettighet. Ingen land skal hindre deg i å dra, fordi de krever arbeidskraften din. Du er ikke slave til et land. Derimot, det er ingen menneskerettighet å kunne få oppholdstillatelse i andre land. Hvis du ikke liker deg i hjemmet ditt, så er det ingen menneskerettighet at enhvert hjem du prøver å komme inn, vil slippe deg inn. Det er uansett land som slipper alle inn, f.eks. India.

 

 

Aner ikke. Staten tror fortsatt et jeg bor i Norge.

Det virker ikke som om du har gjort særlig mye innsats i å flytte fra Norge. Det burde uansett ikke være noe problem. Jeg ønsker å beholde mitt norske pass, sånn at jeg kan reise/jobbe fritt rundt i Europa. Ifølge dobbeltskatteavtalene så vil jeg ikke bli skattet i Norge.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...