Gå til innhold

Tråden for skjegg og annet ansiktshår!


Tunky

Anbefalte innlegg

Datasmurf. Da kan du kanskje få deg sånn Craig David skjegg? Tynne linjer.

 

Anyways, er det unormalt å bruke hårklipper til skjegg? Leser at flere her bruke spesielle skjeggklippere, er ikke det samme som hårklipper?

 

En ting til. For de som holder skjegget ryddig. Hvor ofte klipper dere skjegget i gjennomsnitt for å klare det? Jeg har en upupulær tendens til å la det gå litt for lang tid og la det bli uryddig til tider.

 

Varierer alle her stilen, fra kort til lang f.eks. Eller holder dere samme stil konstant uten endring/experimentering?

Endret av zeebra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, fy for skam. Da tar jeg heller den ville og sporadiske veksten jeg har nå. Men det gikk en faen i meg tidligere i dag, og jeg grovbarberte bort alt unntatt det på hakepartiet tidligere i dag. Angrer litt, men jeg tenker at jeg skal la det vokse ut igjen, og se hvordan det går. Føler meg ikke som en annerledes person.

Lenke til kommentar

Hei, leste løst og fast gjennom tråden. Ser det kom noen anbefaler om maskiner å bruke til skjegg. Har for tiden en hårklippe maskin som jeg bruker på 18mm på kinnene og ganske kort på halsen (Snart glattbarbere hals). 

 

Synes maskinen tar veldig dårlig, jeg har ofte lange hår som ikke blir tatt, godt over 18 mm. 

 

Ser at de fleste maskinene ikke går til mer enn 10-11mm. Er det da noe vits å prøve seg på en slik maskin? Har da typisk tenkt på disse to:

 

https://www.komplett.no/product/649525/hjem-fritid/personlig-pleie/skjeggtrimmer/philips-skjeggstubbtrimmer-pro#productinfo

 

https://www.komplett.no/product/790060/hjem-fritid/personlig-pleie/haarklippere/braun-cruzer6-beardhead-trimmer#

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Noen som kan hjelpe en som sliter?

 

Skal prøve å forklare alt jeg har gjort, kjøpte begynnersettet hos barbershop. Da med menthol. Første barbering ble gjort på følgende måte: 

1. Dusjet først

2. Tørket ikke skjegget, påførte barberkrem på halsen, barberte bort hårene i 3 omganger

3. Påførte deretter aftershave. 

4. Resultatet ble ne flammende hals som klødde noe *** i 4 uker. 

 

Deretter ble det litt testing, hvor det virket som at det var aftershaven jeg reagerte på. Snakket med barbershop og dem sendte meg ny barberkrem og shave.

 

Fra skrekken sist gang endret jeg litt på rekkefølgen:

 

1. Dusjet først

2. Tørket ikke skjegget, påførte først olje og deretter rikelig med barberkrem på halsen og lot det "trekke inn".

3. Barberte bort hårene i 4 omganger.

4. Leste at man burde lukke porene med kaldt vann, så tok dette på en håndduk og trykket lett mot huden. Holdt i 3-4 sekunder, nytt vann, repeter. 

5. Så på med aftershave, ingen synlige kutt eller irritasjon nå, men ikke helt silkemyk hud heller. 

6. Resultatet har blitt noenlunde det samme, voldsomt kløe og irritasjon.

 

Er det noen råd her? Det er kun halsen som reagerer slik, kinnene mine merker jeg ingenting på. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som har mye erfaring med tradisjonell barbering? Lei av å betale over 200 spenn for blader. 

 

Er det barbershop sine intropakker som er å anbefale? 

 

Som ejg skrev over, har jeg slitt litt. Men det er nok pga. Hudtypen min. intropakkene er veldig bra synes jeg, mye for pengene. Som du sier, over tid sparer du glatt på å bruke tradisjonell barbering

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som har mye erfaring med tradisjonell barbering? Lei av å betale over 200 spenn for blader. 

 

Er det barbershop sine intropakker som er å anbefale? 

 

Kjøpe deg hårklipper! Ta av hårklippingstilbehør så får du klippet av det meste av skjegget.

 

Det er ikke noe vist å bruke dyre barberbladet og skrape ansiktet hver morgen for å holde skjegget kort. Vil du bruke litt mer penger kan du alltids satse på barbermaskin, men da blir du helt naken i ansiktet, uten hår i det hele tatt. Da er det vel strengt tatt bedre å ha endags/todags skjegg etter barbering?

 

Du kan kjøpe deg en sånn Phillips greie hvor det kommer ut krem som ser ut som sæd, samtidig som du barberer deg.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 

Jeg ville bare barbert meg og droppet aftershaven. Tåler halsen det, dropper du aftershave i overskuelig fremtid.

 

Pleier bare å klatte på litt hudkrem etter en barbering, og jeg lever fortsatt i beste velgående.

Er kanskje akkurat det halsen min ikke tåler? :)

 

 

Hva med sånn etterbarberingskrem/balsam greie da? Det er vel bedre enn den tradisjonelle spritløsningen.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 

 

Jeg ville bare barbert meg og droppet aftershaven. Tåler halsen det, dropper du aftershave i overskuelig fremtid.

 

Pleier bare å klatte på litt hudkrem etter en barbering, og jeg lever fortsatt i beste velgående.

Er kanskje akkurat det halsen min ikke tåler? :)

 

 

Hva med sånn etterbarberingskrem/balsam greie da? Det er vel bedre enn den tradisjonelle spritløsningen.

 

 

Det barbershop selger er vel etterbarberingskrem? Det er ikke sprit i disse dem selger

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg ville bare barbert meg og droppet aftershaven. Tåler halsen det, dropper du aftershave i overskuelig fremtid.

 

Pleier bare å klatte på litt hudkrem etter en barbering, og jeg lever fortsatt i beste velgående.

Er kanskje akkurat det halsen min ikke tåler? :)

 

 

Hva med sånn etterbarberingskrem/balsam greie da? Det er vel bedre enn den tradisjonelle spritløsningen.

 

 

Det barbershop selger er vel etterbarberingskrem? Det er ikke sprit i disse dem selger

 

 

Ikke vet jeg. Jeg har ikke barbert meg med slikt utstyr på sikkert 15 år, men såvidt meg bekjent er jo "aftershave" normalt det som omtaler etterbarberingsvann... Andre ting må vel spesifiseres. F.eks etterbarberingsgele eller etterbarberingskrem eller etterbarberingsbalsam.

 

Men som sagt, jeg er ingen ekspert..

 

Jeg bare vet at forrige gang jeg barberte meg med høvel så brukte jeg etterbarberingskrem. Dette fordi etterbarberingsvann jeg hadde testet før ikke var noe bra for min del.

 

Poenget er egentlig at folk tåler forskjellige ting. Mens jeg kan smøre olje og ting i ansiktet uten problem, får andre kviser og utslett av slike ting, mens andre kan smøre (vanlig hud)krem i ansiktet uten problem, noe jeg ikke kan.

 

Hva man bruker av vann(sprit), krem, gele eller balsam er individuelt etter hva som passer ens egen hud, og er ofte forskjellig fra person til person. Så hvis man har problem med en av de, bør man bytte til en annen.

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei,

 

Det er sikkert flere synspunkter på hvordan barten skal være i forhold til skjegget. Jeg for min del ønsker ikke en lang snurrebart som jeg ser flere har, men kunne likevel tenkt meg litt lengde på skjegget.  Jeg har ca 3mnd langt skjegg nå og i helga falt jeg for fristelsen å trimme barten. Jeg klippet ikke bare hårene som gikk nedenfor overleppen, men kortet altså ned hele barten og avsluttet ca ved munnvikene. Blir dette helt «feil» altså at hele barten er trimmet kortere fram til munnvikene mens skjegget er langt, eller er dette  en helt grei «skjeggfrisyre»?

Lenke til kommentar

Snaier alltid av barten over leppen, og trimmer det som går ned langs munnvikene. Helt av praktiske formål, gidder liksom ikke gå å vaske meg i trynet hver gang jeg har spist noe.

 

Støtter den,  helt likt. Også merker jeg at til tider blir barten litt for fyldig, da trimmer jeg bare forsiktig med maskin for å få den litt ned

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har aldri spart til lenger skjegg enn 5-6 dagers. Kanskje på tide å prøve noe nytt, og rett og slett la det vokse i en måned eller to. En av grunnene til at jeg aldri har gitt det tid, er fordi jeg har en del lyst skjegg mellom alt det mørke. For eksempel under underleppen, hvor alt er lyst. Det er ikke dun, men helt lyst. I riktig (feil) lys ser man det veldig godt, og spesielt når jeg ikke har barbert meg på 6 dager. Ser det finnes produkter for å farge skjegget, og lurer på om noen har erfaring med dette. Eventuelt når bør/kan jeg farge det

 

Etter litt mer research har jeg bestemt meg for å ikke gjennomføre dette.

Endret av G27
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...