Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Får dere lommepenger, isåfall - hvor mye?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann.

 

Bare lurte på hvor "normalen" ligger i hvor mye lommepenger dere får og hva de betaler for dere?

Hva er rimlig at de betaler, selvfølgelig finnes det noen som får mer enn andre, men lurer på generelt sett.

 

Er 17 år, 18 om 4 mnder.

 

Hadde jobb da jeg var 17, og har egentlig aldri fått et bestemt beløp - fikk egentlig til det jeg trengte, og hvor mye det var varierte veldig. Synes ikke det er så fryktelig merkelig at foreldre hjelper til med ting, ikke så lenge de har lyst og man ikke maser selv. De aller fleste i den alderen får penger fra foreldrene sine, og ikke alle har jobb. Jeg jobber og tjener ganske greit med penger hver måned, ved siden av dette mottar jeg stipend - fortsatt betaler foreldrene mine mobilregningen min hver måned, hjelper meg med litt ekstra penger hvis jeg har store utgifter til strøm eller lege (f.eks.) og jeg får fast 1000 kroner i mnd. Og jeg flyttet ut for to år siden, og det er noen år siden jeg ble myndig;).

Lenke til kommentar

Fikk ikke lommepenger når jeg var 17, men fikk betalt mobilregning hver måned og diverse ting jeg trengte penger til, frisør, mat, bil, klær osv. Bedre å jobbe selv, da får man litt ekstra å rutte med så man slipper å snylte på venna sine. Er så dritt lei "du har jo jobb da, så du må betale hver gang vi skal ta taxi etc.. -.- Ingen burde ha noe problem med å ta seg en jobb ved siden av skole.

Lenke til kommentar

Nå er jeg bare 15 år, men mine to eldre brødre som nå har flyttet ut har hatt samme metode. Jeg får som regel 100-150 kroner i uken mot at jeg støvsuger huset. I tillegg får jeg jo dekket klær, mat, kino, buss og slike ting. Skal jeg ut, eller trenger noe, så får jeg penger til det. Mobilregning og abbonomenter på blader o.l blir også dekket av mine foreldre. Regner med at jeg får skaffet meg jobb i løpet av det kommende året, og da gir jeg nok slipp på støvsugerjobben. Den er egentlig bare en ekstra inntekt.

 

Jeg tror ikke jeg hadde hatt hjerte til å ta imot en ukentlig sum som lommepenger uten å arbeidet hjemme for de. Jeg føler jeg får alt jeg trenger, og mer enn det, fra før :)

Lenke til kommentar

Men det dere forteller at foreldrene betaler over, er det jeg mener som "Lommepenger" sett i at dere skal betale klær, mobil, kino, buss, treningskort, you name it. Om det hadde blitt en utgift dere skulle betalt selv, mot at dere fikk lommepenger dere skulle betale det for -hadde jo det blitt noe annet.

Lenke til kommentar

Jeg begynte å gå med avisen (hverdager før skolen) da jeg var 13 (tjente 2 500 - 3 500 i måneden avhengig av ruten jeg hadde). Da jeg ble 16 begynte jeg å jobbe hos McDonald's (rett under 100 kr i timen før jeg ble 18, da fikk jeg 119, mener jeg å huske), og der jobbet jeg til jeg var ferdig utdannet. Begge jobbene fikk jeg uten noe styr, men kanskje jeg var heldig.

 

Ganske kjipe jobber, og ikke så alt for godt betalt, men et sted må en nå begynne.

Endret av SKT
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er 18 og får 750 i måneden, og i de pengen ligger støtte til mobilregning og transport til skolen. Ellers får jeg det jeg trenger som mat, klær, frisør og treningssenter (så lenge jeg drar dit minst to ganger i uken). Ting som kino, svømmehall, konserter og andre ting jeg vil ha må jeg betale selv av restene av lommepengene eller gjøre større jobber hjemme, som å male hus/garasje/hytte, måke snø når det kommer mye av det.

 

Jobber ikke noe utenom, har søkt en god del steder, både steder som ansetter og steder som ikke gjør det uten å få noe jobb, men holder motet oppe.

Lenke til kommentar

Jeg begynte å gå med avisen (hverdager før skolen) da jeg var 13 (tjente 2 500 - 3 500 i måneden avhengig av ruten jeg hadde). Da jeg ble 16 begynte jeg å jobbe hos McDonald's (rett under 100 kr i timen før jeg ble 18, da fikk jeg 119, mener jeg å huske), og der jobbet jeg til jeg var ferdig utdannet. Begge jobbene fikk jeg uten noe styr, men kanskje jeg var heldig.

 

Ganske kjipe jobber, og ikke så alt for godt betalt, men et sted må en nå begynne.

Det er nok ikke så mye, men gud hvor deilig det er å ha de 2.500,- - 3.500,- ekstra å rutte med i den alderen uansett.

 

Det jeg har uthevet er en ting alt for mange ikke finner seg i og det er kjipe jobber som ikke er kjempegodt betalt, men relativt få i den alderen forstå at man faktisk stiller sterkere ved å vise til at du har jobbet, og ikke minst gjordt en god jobb, bak kassa der eller ved stekepanna og er en erfaring for livet.

 

Jeg og har fått alle jobbene mine uten noe styr, og jeg mener det ligger mye i engasjemanget til folk hvor mye dem leter.

Jeg har, desverre en del, venner som går/gikk statig rundt å sutret og søyt over at dem ikke fikk seg jobb og hadde dårlig økonomi og alt det styret der. Dette var noe som irriterte meg og jeg har hatt gjentatte diskusjoner om dette med dem og resulterte ofte i det at når jeg dro frem ene jobben etter den andre så var svaret.

"Er ikke noe for meg".

Og der igjen har jeg ramset opp en lang liste med jobber jeg ikke har likt, som blant annet.

-Lastebilvasker

-Lageret på butikken

-Kassa på butikken, men dette varte i en uke før jeg sa at jeg ikke passa til en sånn jobb og ble "degradert" til lagerslusk

-Kassa på en lokal kaffebar. Absolutt ikke meg, men en verdifull erfaring og masse god kaffe :w00t:

- Og noe annet

 

Men, nå er jeg heldigvis utstyrt med den egenskapen at jeg gir blanke f* i hva jeg driver med, sålenge jeg får betalt i forhold til det jeg gjør.

 

Angående jobb, er det bare til å vente til man er 18. Er ganske heldig om man får jobb når man er under 18 med lønning på 4000-5000kr i mnden for å være ærlig.

 

Derfor spørsmålet mitt ang. dette kom opp.

 

Det å vente med jobb til du er 18 er tull. At du ikke tjener mer enn 5000,- pr måned er jo da grunnet at du mest sansyneligvis går skole, og jobber på kveldstid av og til. Ergo, du får betalt for hvor mye du jobber. Og ikke minst, det å ha kassa på kiwien, statoil eller lageret til den lokale transportsentralen på CV'en er en verdifull ting og kanskje det er verdt mer enn hva du tror.

 

Jeg har hatt arbeid på si fra jeg var så ung som 12 år.

Før dere nå tror at jeg har vært fullt ansatt nå så kan jeg si at jeg drev i hovedsak og vasket biler på jobben for far min og dette ga meg vell CA 1000 - 2000,- og rutte med i tillegg til at foreldrene ellers tok vare på meg. Etterhvert som jeg ble eldre fikk jeg flere oppgaver og mer å rutte med.

 

Det gjelder selvfølgelig ikke hver dag, eller hver måned for den saks skyld. Men heller litt når det var behov for en eksta hånd.

 

I tillegg har jeg vært rimelig aktiv i arbeidslivet fra fylte 15-16 hvor jeg da drev å kjørte hjullaster i et lokalt grustak hvor jeg i hovedsak var å finne etter skoletid og frem til 20.00 - 22.00

Dette og var jo såklart litt ettersom dem trengte folk.

Lønna her varierte i fra 5.000,- i måneden og opp til så mye som 20.000,-. Men sistnevnte var første måneden i sommerferien da jeg var 17 hvor jeg jobbet fra 07.00 til jeg ikke klarte å holde øynene oppe mer. 5-6 dager i uka.

 

Dette ga meg fordeler som blant annet at jeg kunne påkoste meg tull og fanteri få andre kunne på den tiden.

At jeg ble mobbet som pappagutt. Og gud hvor deilig det er å faktisk bli mobbet for å være det når jeg vet at jeg har slitt for de pengene.

Jeg stiller MYE sterkere ved jobbsøking grunnet en del mer erfaring, relatert til anlegg selvfølgelig.

At jeg nå fikk den jobben jeg har når det var 23-24 stk som søkte, derav folk med skoleutdanning på hva jeg driver med.

 

Jeg har fått det siste bekreftet av sjefen at det var så mange og at et par stilte nesten like sterkt som meg, men hadde relativt lite arbeidserfaring og derfor vant jeg.

 

Og jeg var en av de slaskene som satt bakerst og grov seg i nesa igjennom hele skolegangen :whistle:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg såg nå at svaret mitt ikke var det jeg mente. Jeg har selv jobbet siden jeg var 15 år, og angrer ikke et sekund på at jeg valgte å ta jobben. Greit nok, jobben er ikke akkurat drømmejobben, men det er iallefall en jobb. Det jeg mener er at det er selvfølgelig ferre jobber til oss under 18, men det er mange arbeidsgivere som ansetter oss under 18 for å bruke oss senere, med god erfaring. Har selv jobbet i 2 år nå, på en matvarebutikk. OK jobb med OK betaling (100kr timen).

 

Jeg har venner som ikke jobber, og lever på foreldrene sine - dette skaper jo en begrensning på hva man kan gjøre på fritiden. Ta seg en tur med kjæresten er noe jeg har ofte gjort. Oslo, Danmark - you name it. Dette ville jeg ikke kunne gjort uten jobb - så alt i alt, er det verdt det.

 

Erfaringsmessig er det også deilig å vite at man har vært tidlig ute i arbeidslivet, dette er og noe en arbeidsgiver senere vil se på. Så dere uten arbeid - fortsett å levere søknader, selv om den kanskje ikke slår igjennom akkurat der og da, er det noen som tar vare på søknadene og bruker den til senere anledninger.

Endret av SM#
Lenke til kommentar

Er 15, får 100 kr uka. Jobber også i tilleg, så tjener vaneligvis et par hundringser ekstra. Ukepengene går for det meste til spill og elektronikk, siden jeg får resten dekka. Har spart opp en del kilolapper, og kjøper kun spill på tilbud, så er mer en fornøyd når det kommer til ukepenger. Går utifra at jeg ikke får ukepenger lenger om jeg fortsatt jobber når jeg er 16, men det gjør ikke meg så mye.

Endret av lolidude
Lenke til kommentar

Jeg ser ingen grunn til å ikke begynne å jobbe tidlig, jeg begynte selv når jeg var 16, og har aldri angret et sekund på det. Føler kanskje dette er en veldig bra tid i livet mitt, da jeg studerer, bor hjemme og jobber, og har ingen spesielle store utgifter.

 

Dette tilsier faktisk at jeg faktisk kan kjøpe meg det meste jeg har lyst på, og jeg har faktisk nå nok underholdningsprodukter på rommet mitt til at jeg sikkert kunne sperret meg inne et halvt år og alikevell hatt nok å kose meg med. Har jeg virkelig lyst på noe trenger jeg aldri å erge meg for at pengene ikke er der, men heller bare om jeg skulle spart dem istedenfor.

 

Ergo, bor du hjemme og skaffer deg jobb vil du leve i en luksus bedre enn du vil få på mange år. Get a job!

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Er 17, og får 1000 kr i mnd. Jeg har jobb, og har hatt det siden før jeg fylte 15. Med disse pengene er det da forventet at jeg skal ha nok til å kunne dekke buss, trening, mat og eventuelle andre nødvendige ting. Har alltid betalt klær selv, med mindre jeg arvet eller virkelig trengte nye klær. Så pengene er kun for at jeg skal kunne klare meg uten jobb om jeg vil det. Bor hjemme og får ikke stipend. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...