Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Reiseforsikring hos Gjensisige


HK416

Anbefalte innlegg

Hei.

slutten av oktober ble min iphone4 16gb stjålet.

 

sim sperret, meldt til politi og forsikrings selskap.

Ved forsikrings saken leverte jeg inn kviteringer på telefon, screen protector og cover.

 

Jeg kjøpte telefonen 30 juli i år, for 5999,- hos en mobil forhandler. Har kvitering med imei å alt.

Fikk 4890+199+249,- (telefon, screen protector og cover).

Altså 1109,- mindre en hva jeg betalte.

Eneste plassen jeg får tak i iphone til denne prisen er å kjøpte fra apple.no, hvor det er vente/leverings tid.

Vil også gå glipp av den meget gode service avtale som jeg hadde på telefonen hos Telekiosken.

 

I følge Gjensidige vil di kun dekke det telefonen hadde kostet for dem å kjøpe, å sendt hjem til meg. Alle ekstra tjenester å service tilbud er ikke opp til dem.

 

Da vil jeg tape ca 1500,- for å ha samme telefon, pga. en idiot nå springer runt med en 16gb tjukk 'ipod' (da den er sperret for samtaler).

 

Har jeg noe sak her, eller må jeg bare godta dette?

 

Jeg forstår Gjensige sitt poeng, å støtte den økonomiske delen (i minste grad). Ja det er jo samme telefon. Men jeg vil ikke få samme service. Produkter kjøpt hos apple er det ingen butikker som vil ha noe med å gjøre. Den må sendes til england å tas videre derifra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du har forskiret et produkt, de tilbyr deg et nytt likt produkt. pris er i så tilfelle ikke vesentlig

 

vis du har betalt for en serviceavtale som er knyttet opp mot telefonen så kanskje du kan komme noen vei, men i så tilfelle er det egentlig noe som burde vært lagt med den originale dokumentasjonen du leverte til forsikringsselskapet.

 

*tillegg*

du måtte forsikret telefonen gjennom telekiosken vis du skulle være tilnæremt sikret å få ny derfra vis den gamle ble stjålet e.l.

 

uansett hvor du kjøper telefonen, vis den blir kjøpt fra norsk butikk så er det et forbrukerkjøp og du trenger kun å forholde deg til forbrukerkjøpslovens regler. har ikke noe å si om det er apple.no, telekiosken eller eventuelt gjensidige du må ta det mot.

Endret av stich_it
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

slutten av oktober ble min iphone4 16gb stjålet.

 

sim sperret, meldt til politi og forsikrings selskap.

Ved forsikrings saken leverte jeg inn kviteringer på telefon, screen protector og cover.

 

Jeg kjøpte telefonen 30 juli i år, for 5999,- hos en mobil forhandler. Har kvitering med imei å alt.

Fikk 4890+199+249,- (telefon, screen protector og cover).

Altså 1109,- mindre en hva jeg betalte.

Eneste plassen jeg får tak i iphone til denne prisen er å kjøpte fra apple.no, hvor det er vente/leverings tid.

Vil også gå glipp av den meget gode service avtale som jeg hadde på telefonen hos Telekiosken.

 

I følge Gjensidige vil di kun dekke det telefonen hadde kostet for dem å kjøpe, å sendt hjem til meg. Alle ekstra tjenester å service tilbud er ikke opp til dem.

 

Da vil jeg tape ca 1500,- for å ha samme telefon, pga. en idiot nå springer runt med en 16gb tjukk 'ipod' (da den er sperret for samtaler).

 

Har jeg noe sak her, eller må jeg bare godta dette?

 

Jeg forstår Gjensige sitt poeng, å støtte den økonomiske delen (i minste grad). Ja det er jo samme telefon. Men jeg vil ikke få samme service. Produkter kjøpt hos apple er det ingen butikker som vil ha noe med å gjøre. Den må sendes til england å tas videre derifra.

 

 

Utgangspunktet for forsikring er at det skal dekke dit tap - det er gjenstanden, med de faktiske egenskapene.

Iphone 4 16GB får du fra apple, de forholder seg da til prisen det koster der - det dekker tross alt dit tap.

 

At du eventuelt føler du får bedre service av Telekiosken er din vurdering, men faktum i saken er at det ikke påvirker erstatningskravet ditt. Det er tross alt ikke hva som var forsikret...

 

Så nei - du kan sikkert ta saken til FKN om du virkelig vil klage, men i utgangspunktet er tapet ditt dekket, og da formodningen med seg etter vilkårene deres, og tapet ditt var verdien for telefonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok. Det får vel bare være .. irreterende som det er, så har jeg jo valgt å kjøpe ny telefon samme uken. Ventet jo 3 uker på svar fra forsikrings selskap. Var da bombesikker å få dekket hele beløpet, da jeg har en kvitering som viser til kjøpet.

 

Har de trukket fra egenandel (som normalt skal skje)? Også verdiforingelse er med i vurderingen av erstatningen (gjenstanden er ikke lengre ny).

 

Egenandel er trukket ja.

Hun på Gjensidige som jeg snakket mente også "verdi tap over tid". Men som alle vet har iPhone kun 1 veiledene pris i 12 måner,til ny versjon kommer ut. Slik har det vert i 3 år. Så den gikk jeg ikke på :)

Desuten var den jo bare 3 måner.

Endret av HK416
Lenke til kommentar

Hun på Gjensidige som jeg snakket mente også "verdi tap over tid". Men som alle vet har iPhone kun 1 veiledene pris i 12 måner,til ny versjon kommer ut. Slik har det vert i 3 år. Så den gikk jeg ikke på :)

Desuten var den jo bare 3 måner.

Verdiforringelse og prisfall i butikk er ikke det samme, og selv en "kun" 3 mnd gammel brukt tlf er ikke like mye verdt som gjenanskaffelseskostnaden (med mindre du kjøper en like mye brukt telefon...).

Lenke til kommentar

Hun på Gjensidige som jeg snakket mente også "verdi tap over tid". Men som alle vet har iPhone kun 1 veiledene pris i 12 måner,til ny versjon kommer ut. Slik har det vert i 3 år. Så den gikk jeg ikke på :)

Desuten var den jo bare 3 måner.

Verdiforringelse og prisfall i butikk er ikke det samme, og selv en "kun" 3 mnd gammel brukt tlf er ikke like mye verdt som gjenanskaffelseskostnaden (med mindre du kjøper en like mye brukt telefon...).

 

Det som gjerne er tingen, er at mange har i vilkårene at dette gjelder etter en viss periode.

TS er antakeligvis av oppfatningen at tapet = butikkpris og verditap er kun om telefonen går ned. Det er feil, forringelsen knytter seg som du skriver til at gjenstanden er brukt, det er ikke en ny gjenstand som erstattes, og følgelig er heller ikke tapet en ny gjenstand. En tar dermed hensyn til omsetningsverdi om gjenstanden skulle vært solgt brukt nærmest, selv om prosentsatsene er noe mer rigide enn det bruktmarkedet er med henhold på tilbydere/selgere fordeling, og dermed pris.

Erstatningen skal heller ikke medføre noe berikelse - noe det blir om en erstatter en brukt gjenstand med en helt ny, det vil være mot grunnprinsippene for forsikring. Så TS - du kan godt mene at Iphone har en pris i 12 måneder, men det er som Inge Rognmo - klinkende likegyldig i forhold til forsikring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...