Gå til innhold

HD 6850 blir vifteløs


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ville noe slikt potensielt være perfekt til et oppsett med passiv kjøler på skjermkortet? :p

Jeg har en 25cm vifte på ene maskina her (CM Cosmos S) og den bråker veldig lite. Jo større viftene blir jo mindre bråker de pga lavere rotasjon og dermed mindre luftfriksjon.

Lenke til kommentar

Blir egentlig relativt pointless, må jo kompensera med kabinettvifter likevel.

 

Det er aldri pointless med en så stor kjøleribbe!

Fest på din egen 500rpm vifte og du har et meget kjølig lydløst skjermkort.

Men da er den ikke lenger vifteløs, og det funker dårlig i et vifteløst konsept.

Og som en annen nevner prisen blir nok ikke akkurat hyggelig, og da er det vel like greit å kjøpe et vanlig 6850 (eventuelt med 3d parts viftekjøler), vist du likevel skal kjøre med vifte.

 

Poenget mitt er at det ikke blir vits med vifteløst på en komponent når du må kompensere en annen plass slik at det ikke blir overoppheting.

Men det er kanskje bare meg som er kravstor :-)

 

"konseptet" med vifteløst er jo gjerne at det skal bråke lite, en slik kkjøler vil bråke langt mindre enn stock med et fornuftig vifteoppsett. Å montere tredjepartsskjølere er et alternativ, de beste klarer ennda mer enn 130 watt med en svært stillegående vifte. Hovedproblemet er å kjøle vrm med tredjepartsløninger.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ville noe slikt potensielt være perfekt til et oppsett med passiv kjøler på skjermkortet? :p

Jeg har en 25cm vifte på ene maskina her (CM Cosmos S) og den bråker veldig lite. Jo større viftene blir jo mindre bråker de pga lavere rotasjon og dermed mindre luftfriksjon.

Har selv 2 250cm vifter, og selv om de kjører på lavere hastigheter enn f.eks. mine 120mm, betyr ikke det at de roligere av den grunn, hos meg er det faktisk motsatt.

Det er så mye mer enn størrelsen som har noe å si, f.eks. viftenbladenes utseendet og posisjon, durelyd fra det elektriske, vibrasjoner osv osv.

Lenke til kommentar

Har man nok kjøling fra før, kan jo dette være et poeng, men denne vil jo bidra til å øke temperaturen betraktelig i kabinettet. Varmen av denne vil jo også gå rett opp på prosessor, men angående lyd så vil denne bidra til mindre lyd. En større overflate på kjøler vil bidra til å kjøle bedre, men den er avhengig av omgivelsestemperaturen i kabinettet, som vil bli ganske høy hvis man ikke har vifter som kan fjerne den.

 

Når det er sagt, så kan passiv kjøler bety uten lyd. Da jeg bygde PC til kjærringa, satte jeg inn et Radeon HD 2600 kort, og i kabinnettet hennes er det ingen vifter. Har vært stabil i snart 3 år, uten så mye som en BSOD.

 

Passiv kjøling på et skjermkort kan være bra, men når man har et skjermkort som kan trekke så mye som 127W, så vil man gjerne ha denne energien ut av PC'n når den har blitt gjort om til varme.

Lenke til kommentar

Linke artige diskusjoner hver gang det slippes et vifteløst skjermkort :)

 

Det er aldri pointless med en så stor kjøleribbe!

Fest på din egen 500rpm vifte og du har et meget kjølig lydløst skjermkort.

 

Dette funker mye bedre enn å kompensere med kabinettvifter.

 

 

Men et helt genialt kort :) skal ha meg 2 sånne i CF. montere en 14cm på toppen det blir sikkert helt supert

Lenke til kommentar

Nå har jeg 2 x passivt kjølte skjermkort i min stuePC, en håndfull 120-millimetere på laveste hastighet, og alt sammen til sammen bråker mindre (subjektivt plagsomt) enn én skjermkortvifte. Større vifter bråker mindre for å oppnå samme luftflyt, og de bråker mindre på en mer stuevennlig frekvens. Så der er hele poenget med dette skjermkortet: de har vært så vennlig å ikke feste på en 4 cm stor flysirene sånn at vi kan bruke mer fornuftig kjøling i stedet.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Har man nok kjøling fra før, kan jo dette være et poeng, men denne vil jo bidra til å øke temperaturen betraktelig i kabinettet. Varmen av denne vil jo også gå rett opp på prosessor, men angående lyd så vil denne bidra til mindre lyd. En større overflate på kjøler vil bidra til å kjøle bedre, men den er avhengig av omgivelsestemperaturen i kabinettet, som vil bli ganske høy hvis man ikke har vifter som kan fjerne den.

 

Dette forutsetter at alternativet er en GPU-kjøler som blsåer relativt store mengder luft ut av kabinettet, og det er det ikke nødvendigvis.

 

AtW

Lenke til kommentar

Blir egentlig relativt pointless, må jo kompensera med kabinettvifter likevel.

 

exactly... prøv å kjøre en slik som dumper over hundre watt varme inn i kabinettet uten kabinettvifter. Eneste som skjer da er at det tar litt lengre før skjermkortet og hele resten av maskinen crasher av varme. Nei takke seg til et exhaust-system sier jeg. Kunne heller hatt en ekstra stor kjøler + en svak tilnærmet stille vifte som dumpet varmen ut. Bedre det enn å måtte kompensere med masse unødvendige kabinettvifter i etterkant.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg kjenner en amatør som har tykke slanger inn og ut av radiorommet. Han pumper inn friskluft utenfra til utstyret og har i tillegg en vifte som suger ut. Dermed blir omtrent all støyen på utsiden.

 

Det blir jo omtrent som en sentralstøvsuger. Man kan subbe rundt og digge musikk, mens man støvsuger. laugh.gif

 

Personlig knepper jeg ned ytelsen ett hakk, istedet for å montere deltavifter på PCn.

 

Mon tro om vi snart får maskiner med så lavt forbruk at vifteløst blir normalen? Eller blir det et evig kappløp om kraftigst mulig ytelse?

Tror ikke gamere og meteorologene kommer til å gi seg med det første!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Mange foreslår og kjøre passivt med masse kabinettvifter som gir fra seg veldig lite lyd.

Det mange glemmer, jo flere vifter du har (uansett hvor stille de er), jo mer støyer det.

I andre ord, vist du har 5 vifter og den som bråker mest gir fra seg 20db, da er likevel ikke det totale støynivå på max 20db.

Lenke til kommentar

Mange foreslår og kjøre passivt med masse kabinettvifter som gir fra seg veldig lite lyd.

Det mange glemmer, jo flere vifter du har (uansett hvor stille de er), jo mer støyer det.

I andre ord, vist du har 5 vifter og den som bråker mest gir fra seg 20db, da er likevel ikke det totale støynivå på max 20db.

 

Men jo større vifteareal man har, jo mindre støyer det å kvitte seg med et gitt volum med luft. (ihvertfall litt forenklet).

 

Jeg synes endel av "det er ikke noe vits, man må ha akbinettvifter"-påstandene bærer litt preg av liten praktisk erfaring med å kjøre maskiner stille. Er det virkelig noen som mener at man får kjørt noe i nærheten av samme lydnivå på stockløsninger?

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Er det blitt nevnt så mye om at stock-kjøleren er roligere? Og i så tilfellet, trenger det nødvendigvis ikke være stock heller.

 

Poenget er til syvende og sist at det blir litt "fail" og lage et vifteløst GFX-kort, når du må pytte enda mer vifter i kabinett for å holde tritt med temperaturene.

Du kunne sikkert fått en passiv GTX 480 også, men du må ha passet på at pcen står i fryseren med minst 10 vifter slik at den ikke ble for varm.

 

Ser ikke noe problem med vifteløse løsninger på svakere skjermkort, så sant det ikke er behov for massiv ekstra kjøling.

 

 

Gidder ikke å dra den diskusjonen lengre selv nå, andre får styre på :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...